Vi som köper Kinaskräp, efter de nya reglerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Beställ hem till en vän eller släkting som bor i något EU-land, om du har någon. Sen när de samlat på sig en liten hög, låt dem skicka allt till dig.

Problemet är väl att denna vän då får betala en liknande avgift eftersom de flesta EU länder har just denna avgift. Ett par exempel är Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Tysklands avgift är större än den i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Den som spar han har, dagens visdomsord.

Den som maxbelånar och köper ny bostad, gärna i spekulativt syfte, har än mer än den som spar, gårdagens visdomsord, men troligtvis även dagens och morgondagens visdomsord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleidoskop:

Beställ hem till en vän eller släkting som bor i något EU-land, om du har någon. Sen när de samlat på sig en liten hög, låt dem skicka allt till dig.

Det är ju svindyrt att skicka inom EU, att skicka en HDD till Nederländerna från Sverige kostar 500-600:-..patetiskt dyrt.

Fick jag reda på när min Seagate HDD skulle åka in på reparation till Seagates kontor som låg i Nederländerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det är ju svindyrt att skicka inom EU, att skicka en HDD till Nederländerna från Sverige kostar 500-600:-..patetiskt dyrt.

Fick jag reda på när min Seagate HDD skulle åka in på reparation till Seagates kontor som låg i Nederländerna.

Har de höjt måntro? Skickade till Estland för ett par år sedan, tror det var REK försäkrat upp till 2k, gick en bit över hundringen (127kr vill jag gissa). Vägde dock under halvkilot.

Permalänk
Medlem

Om det står gift på paket får de inte ta ut en avgift och på många paket finns det en ruta för gift så är igentligen bara att få säljaren att kryssa i den rutan, annars blir det en avgift ca 80 spänn

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av igtl314:

Om det står gift på paket får de inte ta ut en avgift och på många paket finns det en ruta för gift så är igentligen bara att få säljaren att kryssa i den rutan, annars blir det en avgift ca 80 spänn

Gift gäller bara mellan privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Även med postens avgifter och moms så är det billigare för mig som vejpar att köpa coils från kina.

Eleaf HW1 kostar mellan 160-200 kr för 5 st i Sverige. Köper jag 50 st från kina kostar det ca. 70 USD, vilket är 604 kr med dagens kurs enligt Oanda.

Krävs ingen examen i raketforskning för att inse att påslaget är rätt rejält hos våra svenska ÅF. Stödjer jag dessa? Nej det gör jag inte, och känner mig inte heller moraliskt förpliktigad att stödja dem.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Man ser ju till på ett helt annat sätt att dra en lite större beställning från samma företag, just så att det blir i ett enda paket. säljaren kommer garanterat skriva ner värdet, samt kan du då splitta de 80kr i administration på alla varor.
Helt plötsligt så spelade denna avgift igen större roll för min del. Svåra för mig är att nu hitta en bättre butik som har mer eller mindre allt för mina intressen. Fasttech är en källa, dx en annan.
Vilka köper ni ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Långt ifrån sant. Även om det är dyrare i Sverige så är det inte samma "billiga skräp" som från Kina. Såg en artikel för ett tag sedan där man gick igenom de tio billigaste alternativen från Kina. I 9 av 10 fall hittades direkt skadliga problem med produkterna.. kablar som saknade nog mycket koppar, kablar som saknade helt säkerhet etc. Det finns faktiskt en orsak varför man kan ibland hitta produkter som är 10 ggr billigare i Kina. I största majoritet så är det pga. att man har tummat på säkerhetsregler.

Du kan ju gärna gå i villfarelsen att prylarna är tillverkade någon annanstans än i Kina. Jag har sett flera exempel där det gäller identiska produkter och den i Sverige kostar har ett påslag på 1000% och ibland mer.
Det går såklart alltid att hitta skräckexempel och det har ju även hittats saker på den svenska marknaden som inte uppfyller CE-standarderna (men som har CE-märkningen) så att köpa saker i Sverige är inte på något sätt någon garanti för att prylen är säker.
Jag brukar dock personligen köpa saker från Kina som inte ligger i allra billigaste prisklassen utan faktiskt oftast har betydligt bättre kvalitet än det man kan köpa här i sverige, fast till en bråkdel av priset och det blir, som sagt, sannolikt en bra bit billigare även om man räknar in postnords administrativa avgift.
Summa summarum: Billigare och bättre kvalitet än att köpa i sverige. I sverige kan man inte välja att gå upp i kvalitet för alla butiker säljer samma skit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Det är ju svindyrt att skicka inom EU, att skicka en HDD till Nederländerna från Sverige kostar 500-600:-..patetiskt dyrt.

Fick jag reda på när min Seagate HDD skulle åka in på reparation till Seagates kontor som låg i Nederländerna.

Det brukar vara billigare att skicka till Sverige än från Sverige. Som bekant så jobbar vi väldigt hårt här i landet för att helt förstöra möjligheterna att skicka och ta emot paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Det brukar vara billigare att skicka till Sverige än från Sverige. Som bekant så jobbar vi väldigt hårt här i landet för att helt förstöra möjligheterna att skicka och ta emot paket.

Om så vore fallet så hade man inte gått med i EU samt suttit och försökt isolera landet från sin omvärld.

Skrivet av dumbo:

Du kan ju gärna gå i villfarelsen att prylarna är tillverkade någon annanstans än i Kina. Jag har sett flera exempel där det gäller identiska produkter och den i Sverige kostar har ett påslag på 1000% och ibland mer.
Det går såklart alltid att hitta skräckexempel och det har ju även hittats saker på den svenska marknaden som inte uppfyller CE-standarderna (men som har CE-märkningen) så att köpa saker i Sverige är inte på något sätt någon garanti för att prylen är säker.
Jag brukar dock personligen köpa saker från Kina som inte ligger i allra billigaste prisklassen utan faktiskt oftast har betydligt bättre kvalitet än det man kan köpa här i sverige, fast till en bråkdel av priset och det blir, som sagt, sannolikt en bra bit billigare även om man räknar in postnords administrativa avgift.
Summa summarum: Billigare och bättre kvalitet än att köpa i sverige. I sverige kan man inte välja att gå upp i kvalitet för alla butiker säljer samma skit.

Nu far du bara med halmgubbar. Sedan så säger du emot dig själv. Om det är samma produkt. Hur kan det då vara bättre kvalité? Att alla butiker säljer "samma skit" är det en villfarelse om något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om det är samma produkt. Hur kan det då vara bättre kvalité?

Du läser ju inte vad jag skriver.
I butikerna här kan man kanske tex köpa en USB-kabel för 150kr. Denna kostar, om man beställer den från Kina, säg 5-10kr. Väljer jag att istället köpa en variant för 20-30kr från Kina så får jag en kabel av avsevärt högre kvalitet. Denna typ av kabel är i regel utomordentligt svår att ens hitta i sverige och skulle man ändå göra det får man nog räkna med 300-400kr plus frakt. Så med Postnords påslag kostar en högkvalitativ kabel runt 100-lappen. Om man hittar en att köpa i sverige så går det upp mot närmare 500kr i värsta fall. Det är dock inte det lättaste att hitta annat än dedär 10-kronorskablarna i svenska butiker.

Då har vi inte ens pratat om urvalet. I sverige så hittar man standard standard med raka kontaktdon och en vanlig PVC-isolering i svart eller vitt. I bästa fall finns samma kabel i någon färgad variant åxå, fast för en 50-lapp extra. Från kina kan man välja mellan hundratals olika varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Du läser ju inte vad jag skriver.
I butikerna här kan man kanske tex köpa en USB-kabel för 150kr. Denna kostar, om man beställer den från Kina, säg 5-10kr. Väljer jag att istället köpa en variant för 20-30kr från Kina så får jag en kabel av avsevärt högre kvalitet. Denna typ av kabel är i regel utomordentligt svår att ens hitta i sverige och skulle man ändå göra det får man nog räkna med 300-400kr plus frakt. Så med Postnords påslag kostar en högkvalitativ kabel runt 100-lappen. Om man hittar en att köpa i sverige så går det upp mot närmare 500kr i värsta fall. Det är dock inte det lättaste att hitta annat än dedär 10-kronorskablarna i svenska butiker.

Då har vi inte ens pratat om urvalet. I sverige så hittar man standard standard med raka kontaktdon och en vanlig PVC-isolering i svart eller vitt. I bästa fall finns samma kabel i någon färgad variant åxå, fast för en 50-lapp extra. Från kina kan man välja mellan hundratals olika varianter.

Och med denna avgift får du fortfarande produkten billigare än i svensk handel. Vad gnäller du över? Du pratar om hundratals olika varianter.. Men hur många av dessa är isolerade korrekt? Det drar ned urvalet ganska markant. Finns hur många artiklar som helst och hur många videos på youtube som helst (även Sweclockers redaktion har varnat om vissa kablar) som pekar på att många kinesiska aktörer får ned priset genom att tumma på kvalité. Om du vill ha bästa pris och inte tumma på kvalité så borde du beställa från svenska nätvarubutiker via internet. Där kan du hitta USB kablar för runt 50 lappen om du vill gå på lite mer obskyra märken.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=1200&o=produkt_pris_in...

Bland annat varnade Sweclockers om att köpa USB C kablar som i vissa fall kunde ta med sig säkringen OM MAN HADE tur och i värsta fall fatta eld. Detta är självfallet inte enbart ett problem med Kinesiska märken iof.

https://www.hcalawyers.com.au/blog/the-hidden-dangers-of-chea...
https://globalnews.ca/news/3365247/electronic-charging-device...

Just Sweclockers tar upp fall via Amazon men att Kina skulle vara förskonat för detta där man i stort sett kan sälja vilket skit som helst är ju bara naivt att tro.

https://www.sweclockers.com/nyhet/21280-google-billiga-kablar...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Grejen är ju att de saker man köper har i Sverige i regel är just det allra billigaste skräpet från Kina med ett påslag på 1000%. Köper man från Kina kan man välja ur ett otroligt mycket större utbud och man kan få betydligt högre kvalitet.
Det blir i regel även billigare även om man räknar in postnords avgifter. Även om jag kan tycka att det är rätt surt med ett påslag på 73kr på tex ett displayskydd så blir det ändå bara typ 83kr för ett som är i glas medan man får betala typ 200kr på Kjell för någon värdelös plastfilm som sitter kvar i en vecka eller två.
Vad gäller vissar typer av saker så finns det ett värdelöst till obefintligt utbud i Sverige och de produkter som finns är ofta undermåliga så man är ju "tvingad" att köpa från Kina om man vill ha annat är det allra billigaste skitet.

luktar ny butik, kanske ska du köra en satsning? du lyssnar vad kunder vill ha från kina och köper in lite halvstora lager och säljer

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om man skall köpa "skräp" så finns ju Fyndiq som kör via Rotterdam för att undvika PostNord-avgiften men de säljer sällan det man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguar:

Om man skall köpa "skräp" så finns ju Fyndiq som kör via Rotterdam för att undvika PostNord-avgiften men de säljer sällan det man vill ha.

Fyndiq är som Ebay. Alltså en marknadsplats som hänvisar en till företag. Samma företag har olika sätt att hantera liknande utgifter och jag kan garantera dig att så länge som lagret och butiken ifråga inte ligger i Nederländerna eller något annat EU land så kommer man nog åka på denna avgift. Skillnaden är bara vilket land som tar avgiften. Om det går via Nederländerna kommer avgiften från den nederländska posten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så hur köper man billig skit från Kina 2018, för att slippa straffskatten?

Vänta nu, "straffskatten", varför ska kina vara ett undantag tycker du? Det är inget straff utan ligger helt i linje med rådande lagar. För du menar väll inte den administrativa avgiften på 75kr för det är ju ingen "skatt", den kan man dock tycka vad man vill om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Vänta nu, "straffskatten", varför ska kina vara ett undantag tycker du? Det är inget straff utan ligger helt i linje med rådande lagar.

Det är ungefär så här argumentet går... "Jag gillar det inte därför är det en straffskatt". Det faktum att samma sak råder i resten av världen och inte är någon skatt har folk inte ens slagit en tanke på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Måste vara Sveriges gymnasie avhoppare som sitter i denna tråd och spekulerar hej vilt hur verkligheten fungerar.

Kan säga att dom flesta av er har helt fel med era spekulationer.
Men man kan inte förvänta sig mer heller då ingen av er har eller driver företag
och importerar produkter utanför EU.

Och informera er om hur det fungerar i det vuxna livet kring företagande, kostnader och ansvar är ju
inte lönt då ni lever på spekulationer hela högen.

Dock så hittar vi mycket fina "inlägg" som vi kan rama in för att få oss
ett gott skratt på firmafesterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Då är det ett påslag på runt 1500% då, kanske, utan att veta exakt modell, såklart.
Har man något annat än flagskeppsmobilerna är dock utbudet i regel rätt skralt och hittar man det som passar till den modellen man har är det lite av ett lotteri med kvaliteten.

Jag köpte ett bakstycke till min Galaxy S5 från Fyndiq. Det höll tills jag försökte montera det. Då sprack det runt de små "snäppfästena". Ersättaren från Kina kom på 2 veckor. Klart värt att vänta på något som faktiskt går att använda till det det är tänkt.

Nej. De köper skalet för ca 40:- så påslaget efter moms och avgifter är inte mer än 200%. Ganska standard.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Om ett år har detta vansinne upphört.

Det kan knappast var ländernas skyldighet att bygga ut posthanteringen så de som köper skräp från utlandet som vill återlämna varorna skall belasta posthanteringen. Dessutom riskerar butiker att försvinna som gör deras centrum till ödeplatser med tusentals arbetslösa. Så fort kunderna ser att det kostar dom extra att returnera varor som dom var missnöjda med kommer dom aldrig mer köpa över nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Den som maxbelånar och köper ny bostad, gärna i spekulativt syfte, har än mer än den som spar, gårdagens visdomsord, men troligtvis även dagens och morgondagens visdomsord.

Lätt för någon att säga som inte upplevde krisen 1992 med en ränta på 500%.
Sen är en bostad en investering och en del av ett sparande, äger en skidstuga som har fyrdubblat sitt värde som jag köpte kontant. Finns ingen motsägelse i att spara och äga ett hus eller aktier för den delen.
Mer om onödiga utgifter..

Permalänk

Kina/USA/Annat skit land > DHL > Tyskland > DHL >Sverige > Postnord = ingen avgift.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köper från Kina, men det är inte skräp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Varför köpa "kinaskräp"?

Köp bra saker istället.

Sedan så är det bra tycker jag att man inte längre gör ett undantag för just Kina.

Permalänk
Medlem

Marknaden för "earbud" hörlurarna i sverige är död, det finns bara IEM, on-ear osv. men inga klassiska earbuds. Jag kollade på prisjakt upp till 600kr och det lilla utbudet som finns är ljudkvalitetsmässig skräp i jämförelse med vissa modeller på aliexpress som kostar bara 60-100kr. Beställde 3 par idag för totalt 250kr och även med moms och dem 75kr i avgift lönar det sig eftersom det finns ingen alternativ på svenska marknaden. Och jag pratar inte bara om de billigaste modellerna, även de dyra som är av högsta kvalitet (i 100-150 eur prisklass) finns inte att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag känner att, om Posten nu skickade tillbaka 400 000 paket, så är denna avgift något som kan få stopp på den totalt onödiga konsumtion som råder i vår ändliga värld.

Jag har gjort de senaste beställningarna med minst 75:- i påslag som åtanke, och fortfarande har det varit billigare än att köpa från EU, om det ens finns i EU.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

"Made in China" står det ju på de flesta prylarna man köper idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

"Made in China" står det ju på de flesta prylarna man köper idag.

Korrekt men det är en väldigt stor skillnad mellan vad som säljs i majoritet på Wish och Alibaba och det som går att köpa i svensk butik. I många fall menas det med "Made in China" att de stora företagen har sina fabriker i landet. Det är fortfarande samma krav på dessa produkter som när de låg i Europa eller USA. Mycket som köps från Wish däremot är i vissa fall rena kopior men oftast något obskyrt märke som sällan lever upp till de krav som krävs för att säljas i just Europa. Därför finns inte dessa produkter att köpa här heller.¨

En snabb check på Wish där jag slog upp de mer kända märkena på t.ex. kablar som USB kablar slutar med att priset blir ganska snarlikt det som finns att köpa via internet från svenska butiker. De märken som är betydligt billigare är produkter som kommer från billigare kinesiska företag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |