Trådlöst ljud från datorn till köket

Permalänk

Trådlöst ljud från datorn till köket

Okej, så jag är ute efter någon slags lösning som gör att jag ska duplicera ljudet från datorn till någon trådlös högtalare i köket, så att jag kan få lite schysst ljud när jag lagar mat utan att behöva ha jättehög volym från datorn i vardagsrummet. De datorhögtalare jag har är bra nog för att täcka hela vardagsrummet, så jag vill egentligen bara ha någon slags (wifi-) högtalare till köket, och att denna ska kunna kopplas ihop med datorn på något sätt och spela samma ljud som den. Jag sökte i forumet här men hittade inte riktigt det jag var ute efter; de flesta andra frågor gällde trådlösa högtalare i allmänhet och att spela t.ex. Spotify direkt från dem, dvs. inte från datorn som i mitt fall.

I den bästa av alla världar skulle jag ha en högtalare i köket som helt automatiskt kopplade in sig på datorns ljud så fort den är påslagen, så att det enda man behövde göra om man ville ha musik där var att slå på den, för att sen enkelt stänga av den när man är klar. (Behöver ju inte vara helt på/avslagning som gäller, bara nån slags aktivering i allmänhet).

Finns det någon lösning som liknar det jag är ute efter?

Permalänk
Medlem

Har du blåtand på datorn? BT högtalare finns det ju ganska gott om. Tex Bose soundlink Mini II

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sonos play:1 ?
Har en setup med en Sonos i köket och en i sovrummet.
Bara dra igång spotify på datorn och lägga över ljudet till Sonosen antingen i köket eller sovrummet

Lite pricy kanske dock? En play:1 går på 2 tusenlappar ungefär

Edit:
Läste nu att du ska ha samma ljud både från datorn och trådlöst.

Så jag skulle nog isf. köra så här:
Blåtandshögtalare i köket.
Programmet Voicemeter på datorn
Confa så att dina högtalare ligger på A1 och blåtandshögtalarna på A2 och sedan bara routa ljudet till båda
Fördelen med detta är att såfort du sätter på BT högtalarna och dom länkar med datorn så kommer ljudet att automatiskt routa. så du kan sätta på BT högtalarna när du vill ha ljud och stänga av när det inte behövs längre

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Funkar inte Chromecast Audio för det? Har för mig att du kan spela samma låt till flera chromecast-audios om det skapas en grupp för flera chromecast audios.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Det enklaste och billigaste för dig tror jag hade varit Chromecast, eftersom den då även dyker upp som Spotify Connect-enhet när du sitter vid datorn, och går via Wifi så räckvidden är överlägsen blåtand. Men jag är osäker på om den kan synka uppspelning på fler enheter samtidigt. Jag tror faktiskt den bara kan spela på en enhet och pausar från datorn när du väljer köket :/

Överlag så tycker jag faktiskt Apples Airplay fungerar allra smidigast för att streama musik av de alternativ jag provat och de synkar flera uppspelningsenheter, MEN, eftersom det är Apple så är det låst till Mac och andra Apple-enheter, buu! Sonos ska ju fungera super även det, men kostar inte gratis direkt. Chromecast däremot är ett billigt och fungerande alternativ om du kan tänka dig att få musik bara i en högtalare i taget...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Finns lite program som kan streama allt ljud från PC till Chromecast. Har dock ingen egen erfarenhet av det så svårt att säga hur bra det funkar

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk

Okej, det låter alltså som att en Bluetooth-högtalare eller en Chromecast + en annan högtalare är den enda vägen att gå om jag vill ha samma ljud från datorn och i köket? Har inte blåtand i datorn, men kan ju alltid skaffa en dongle om det är enda sättet. Några tips på högtalare? Bose soundlink Mini II ser ju nice ut, men rätt dyr... Fast det kanske är kring den prisklassen allt ligger? Jag behöver inte enormt ljud, bara något som fyller köket lite lagom sådär.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att synka flera Chromcast audio men frågan är ju om det går att synka dem tillsammans med datorns ljudkort, det går väl hursomhelst att lösa via ytterligare mjukvara elelr så spelar man även upp ljudet i datorrummet via en Chromecast, det enklaste är nog annars att använda kabel då avstånnden mellan högtalarna troligen inte är så långa att man behöver synka pga det utan det handlar om att få samma latens i överföringen till respektive ljudsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.