Permalänk
Medlem

Slog hål i nätverkskabel

Höll på att dra nätverkssladden lite snyggare från dosan till min switch, så råkade jag smälla i en klammer rätt igenom tp-kabeln. Internet fungerar och jag tappar inga paket (än så länge). Då jag inte vet hur dessa kablar fungerar undrar jag om det är ett måste att byta ut den eller kommer den att fortsätta fungera?

Får fan bli kabellist istället om jag måste byta ut sladden.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Höll på att dra nätverkssladden lite snyggare från dosan till min switch, så råkade jag smälla i en klammer rätt igenom tp-kabeln. Internet fungerar och jag tappar inga paket (än så länge). Då jag inte vet hur dessa kablar fungerar undrar jag om det är ett måste att byta ut den eller kommer den att fortsätta fungera?

Får fan bli kabellist istället om jag måste byta ut sladden.

Funkar det så funkar det Går ju ingen starkström igenom den så kör på. Vet dock inte om det kan kortsluta men det är ju roligare att leva lite farligt.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Funkar det så funkar det Går ju ingen starkström igenom den så kör på. Vet dock inte om det kan kortsluta men det är ju roligare att leva lite farligt.

Drog ut klammern så det bör inte vara nån fara för kortslutning. Kan ju hoppas att jag missat alla koppartrådar

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Vad som kan hända är väll att du inte får ut 1Gbit, men får du även det efter detta så har den nog klarat sig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vad som kan hända är väll att du inte får ut 1Gbit, men får du även det efter detta så har den nog klarat sig.

Är mest orolig för att jag ska tappa paket vid onlinespel, jag får ut 100/100 från stadsnätet och interna nätverket har inga problem eftersom det ligger bakom switchen - så jag kanske har klarat mig?
Får återkomma om det skiter sig i senare skede.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Är mest orolig för att jag ska tappa paket vid onlinespel, jag får ut 100/100 från stadsnätet och interna nätverket har inga problem eftersom det ligger bakom switchen - så jag kanske har klarat mig?
Får återkomma om det skiter sig i senare skede.

Då tror jag du har klarat dig. Jag har lyckats med samma sak ett par gånger

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Är mest orolig för att jag ska tappa paket vid onlinespel, jag får ut 100/100 från stadsnätet och interna nätverket har inga problem eftersom det ligger bakom switchen - så jag kanske har klarat mig?
Får återkomma om det skiter sig i senare skede.

Ladda ner Pingplotter och kör det i bakgrunden så ser du lätt om du börjar tappa paket.

Permalänk
Medlem

Kör inge "ful POE" igenom den bara
(såna där billiga adaptrar som bara matar in spänning utan handskakning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Höll på att dra nätverkssladden lite snyggare från dosan till min switch, så råkade jag smälla i en klammer rätt igenom tp-kabeln. Internet fungerar och jag tappar inga paket (än så länge). Då jag inte vet hur dessa kablar fungerar undrar jag om det är ett måste att byta ut den eller kommer den att fortsätta fungera?

Får fan bli kabellist istället om jag måste byta ut sladden.

Har haft nätverkskablar som varit halvt av och kopparn i kablarna ha synts som fungerat ändå
Även knutit ihop de små kablarna i nätverkssladden när den blev sönder klämd och hade gått av så att den sladden skulle fungera.
Så det är nog bara att köra på, som ovan sa så är det bara att köra på, värsta som kan hända är nog att du inte får något nätverk

Ändrade lite stavfel som jag såg snabbt