AMD:s marknadsföringschef går till Intel

Permalänk

Hur spelar marknadsföringen kring Vega någon roll egentligen?

Det går inte att sminka en gris och prestandaprodukter som levererar säljer sig själv. Hade AMD släppt ett kort som spöat ett 1080ti till ett bra pris så hade man kunnat lägga hela marknadsföringen.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X_Load:

Bara en rättelse. Vega är ingen flopp - prestandamässigt, men prissättningen däremot är katastrofal - alldeles för hög

Skickades från m.sweclockers.com

Okej en rättelse, Vega är en megaflopp.
Energiprestandan är katastrofal, grafikprestandan är undermålig och långt efter Nvidia, priset är skyhögt och tillgången är bedrövlig. Inte nog med det, AMD ligger kanske 2 år efter Nvidia i utvecklingen.
Vega är så långt jag kan minnas ATi's/AMDs största flopp på grafikkortsmarknaden. Vega misslyckades så fatalt att Nvidia har låtit bli att lansera deras nästa generation hittills. Det om något visar på hur dåligt Vega är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Okej en rättelse, Vega är en megaflopp.
Energiprestandan är katastrofal, grafikprestandan är undermålig och långt efter Nvidia, priset är skyhögt och tillgången är bedrövlig. Inte nog med det, AMD ligger kanske 2 år efter Nvidia i utvecklingen.
Vega är så långt jag kan minnas ATi's/AMDs största flopp på grafikkortsmarknaden. Vega misslyckades så fatalt att Nvidia har låtit bli att lansera deras nästa generation hittills. Det om något visar på hur dåligt Vega är.

Och floppen gjorde att AMD första gången på hur länge som helst gjorde en vinst och floppen stärkte AMD chanser att överleva. Hade inte AMD gjort denna flopp så hade de kanske gått i konkurs idag. Ordet flopp måste väl ändå spegla sig till försäljning?

Nå AMD har det tufft, grundproblemet är 2st megastora konkurrenter inom både cpu och gpu, där Intel snart är inne på high end gpu. Vad som händer med mining är intressant och det påverkar amd framtid.
Ai så är väl Nvida hästlängder före AMD vad jag har tolkat, Nvida satsar hur mycket pengar som helst på rena Ai kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Bara en rättelse. Vega är ingen flopp - prestandamässigt, men prissättningen däremot är katastrofal - alldeles för hög

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till prissättningen är att Vega-kretsen är större än en 1080 Ti-krets, vilket leder till färre kretsar per wafer och därmed blir priset också högre för att de ska göra vinst på dem. Samtidigt presterar det som ett vanligt GTX 1080, en krets som är mycket mindre och billigare att tillverka.

Skrivet av anon159643:

Ni som säger marknadsföringen har varit dålig för Radeon grafikkort, så har de sålts som smör, AMD har ökat priserna trots detta står butikshyllorna tomma. På vilket sätt skulle bättre marknadsföring hjälpa? Däremot bättre och fler produktionslinor och såklart bättre grafikkort skulle AMD behöva.

Sedan när Mining går ner så behöver Amd ha bättre grafikkort och såklart marknadsföra sig, där de kan använda argument som att de tillåter de lite mer professionella användarna att använda deras konsumentkort i sina datorer.
Tar vi spel så säger tester allt, presterar kortet sämre till ett högre pris, visst kan bättre marknadsföring påverka men det kan slå tillbaka.

Miners bryr sig inte om marknadsföring över huvudlaget. De bryr sig bara om hashrate, strömförbrukning och pris. AMD skulle ha kunnat sparat pengar och skippat marknadsföringen helt och ändå sålt alla kort. Så jo, de hade tur att mining-boomen kom just när deras produkter och marknadsföring varit så katastrofala för gamers.

Men AMD har förlorat otroligt mycket mindshare bland gamers, dels p.g.a bristen av produkter, men också marknadsföringen ("Poor Volta" o.s.v.). Vega är ju nästan en meme på olika forum...
Även bland utvecklare ser man att de flesta utvecklar på Nvidia i första hand då de verkar ha ett bättre samarbete med utvecklare (Gameworks, TWIMTBP o.s.v.). När miningmarknaden kollapsar (antingen p.g.a. värdeminskning eller övergång till ASICs) kommer AMD att ha otroligt mycket att behöva ta igen kring marknadsföringen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Inte heller införstådd med hur har han är "dålig, misslyckad" m.m. han fick ju det mindre ärofyllda jobbet att marknadsföra VEGA. Hur fan skulle man ha få den kretsen att se bra ut annat än underlåtenhet, överdrifter och pajkastningar på motståndaren. Han gjorde ett utmärkt i mina ögon, många tror ju fortfarande att VEGA kommer bli toppen med "NGG fastpath/DSBR" m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Okej en rättelse, Vega är en megaflopp.
Energiprestandan är katastrofal, grafikprestandan är undermålig och långt efter Nvidia, priset är skyhögt och tillgången är bedrövlig. Inte nog med det, AMD ligger kanske 2 år efter Nvidia i utvecklingen.
Vega är så långt jag kan minnas ATi's/AMDs största flopp på grafikkortsmarknaden. Vega misslyckades så fatalt att Nvidia har låtit bli att lansera deras nästa generation hittills. Det om något visar på hur dåligt Vega är.

Har du testat själv, eller är det bara som vanligt en förutfattad mening. Jag har både Nvidia och Amd GPUer av flera olika modeller. Med senaste drivrutin för både AMD och Nvida så presterar XFX Vega64 KLART bättre än ett Asus GFX 1080 i flera testade spel. Du få gärna ha din uppfattning, jag tycker bara att det är beklagligt med sådan enkelspårighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Är det här ett sätt för Intel att kväva AMD? Intel får inte köpa upp företaget AMD pga konkurrenslagstiftning, men att med en stor pengapåse locka över alla nyckelpersoner till Intel är ju ett effektivt och väldigt billigt sätt att såra AMD.

Jag är inte så insatt eller uppdaterad på området men historiskt sett så tror jag att Intel har behövt AMD för att inte hamna i monopolställning. Intel har alltid kvävt konkurrensen men måste samtidigt ta hänsyn till en viss balans så att inte alla konkurrenter försvinner helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X_Load:

Har du testat själv, eller är det bara som vanligt en förutfattad mening. Jag har både Nvidia och Amd GPUer av flera olika modeller. Med senaste drivrutin för både AMD och Nvida så presterar XFX Vega64 KLART bättre än ett Asus GFX 1080 i flera testade spel. Du få gärna ha din uppfattning, jag tycker bara att det är beklagligt med sådan enkelspårighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns någonting som kallas för hårdvarutester. Dessa går ut på att mäta prestandan på t.ex. grafikkort för att se hur de presterar gentemot varandra. Dessa utförs av diverse tekniksajter och techtubers runt om i världen och publiceras för allmänheten.
I dessa tester kan man t.ex. se vilket stort övertag Nvidias grafikkort har gentemot Vega.

Det som är tacksamt med dessa tester är att man själv kan bespara sig besväret att köpa alla grafikkort på marknaden och testa vilken som är bäst vid varje ny lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Anledningen till prissättningen är att Vega-kretsen är större än en 1080 Ti-krets, vilket leder till färre kretsar per wafer och därmed blir priset också högre för att de ska göra vinst på dem. Samtidigt presterar det som ett vanligt GTX 1080, en krets som är mycket mindre och billigare att tillverka.

GTX 1080 TIs 474mm^2 mot RX Vega 64s 484mm^2 är inte signifikant för att förklara prissättningen, då Vega kretsen enbart är 2% större än 1080TI kretsen. Istället är det HBM2 som är den största enskilda faktorn som förklarar det höga priset (som var tänkt skulle kosta 60 dollar för 2x4GB stacks, medan priset landade på 130 dollar för 2x4GB stacks).

Skrivet av Pepsin:

Även bland utvecklare ser man att de flesta utvecklar på Nvidia i första hand då de verkar ha ett bättre samarbete med utvecklare (Gameworks, TWIMTBP o.s.v.).

Det är väl snarare en konsekvens av att NVIDIA har mer resurser än vad AMD har? Om AMD skulle ha haft 70% av marknaden så är jag inte så säker på att de skulle använda gameworks. Jag klandrar dem inte alls om det här, om AMD/NVIDIA skulle sträcka ut en hand skulle de väl knappast tacka nej till gratis optimeringar? Jag vet inte alla detaljerna kring t.ex hur AMD förhåller sig till Far Cry 5, NVIDIA till tomb raider etc, men någonting som är vanligt förekommande är att utvecklarna får stå på något pressevent och tala gott om den som har hjälpt till, slänga upp sin logga i splash screen osv. Både AMD och NVIDIA var delaktiga i DOOM trots att det inte fanns några gameworkselement . Såg tomb raider igår där NVIDIA är en stor partner.
Jag tror personligen att AMD har mer att tjäna på att skicka ut personer som optimerar snarare än att marknadsföra.

Skrivet av scara:

Inte heller införstådd med hur har han är "dålig, misslyckad" m.m. han fick ju det mindre ärofyllda jobbet att marknadsföra VEGA. Hur fan skulle man ha få den kretsen att se bra ut annat än underlåtenhet, överdrifter och pajkastningar på motståndaren. Han gjorde ett utmärkt i mina ögon, många tror ju fortfarande att VEGA kommer bli toppen med "NGG fastpath/DSBR" m.m.

Det går inte att vänta på DSBR, eftersom DSBR redan är aktiv på Vega . Inget prestandalyft dock och i vissa fall en degradering ¯\_(ツ)_/¯ . NGG fast path har jag hört blandade tankar om hur mycket det skulle förbättra, men jag tror det är ingenting som kommer att implementeras till Vega. Kanske fram till Navi, men även där finns det frågetecken om vad Navi ens är för något. Geometri througput har dock varit en av GCNs svaga sidor och en av anledningarna till varför den presterar mycket sämre i förhållande till antalet TFLOPS än vad NVIDIA gör.

Senaste gången jag hörde något om PS var för 3 månader sedan och då hade de inte ens börjat jobba på det utan var mest i tankestadiet.

Permalänk
Medlem

Så istället för freesync kanske kommer iSync?

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför intel vill ha honom, han har inte uträttat något vettigt hos AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det finns någonting som kallas för hårdvarutester. Dessa går ut på att mäta prestandan på t.ex. grafikkort för att se hur de presterar gentemot varandra. Dessa utförs av diverse tekniksajter och techtubers runt om i världen och publiceras för allmänheten.
I dessa tester kan man t.ex. se vilket stort övertag Nvidias grafikkort har gentemot Vega.

Det som är tacksamt med dessa tester är att man själv kan bespara sig besväret att köpa alla grafikkort på marknaden och testa vilken som är bäst vid varje ny lansering.

Som om jag inte visste;) Men här är lite data:
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-RX-Vega-64-vs-GeForce-GTX-1080, och dessutom bör man ha i åtanke att tester med Vega64 i stort sett uteslutande gjordes direkt efter släppet, det har hänt väldigt mycket positivt sedan dess!

Men så bra då, att du är övertygad - och nöjd, jag tänker inte försöka ändra på det;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

En sån osolidarisk f*n, knappast trovärdig, för egen vinnings skull!!

Skickades från m.sweclockers.com

Solidaritet i affärer är sällan topprioriterat av någon part. Hade AMD varit missnöjda med hans jobb hade de inte låtit honom vara kvar, så varför ska han vara kvar om ett annat företag värderar honom högre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X_Load:

Som om jag inte visste;) Men här är lite data:
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-RX-Vega-64-vs-GeForce-GTX-1080, och dessutom bör man ha i åtanke att tester med Vega64 i stort sett uteslutande gjordes direkt efter släppet, det har hänt väldigt mycket positivt sedan dess!

Men så bra då, att du är övertygad - och nöjd, jag tänker inte försöka öndra på det;)

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar inte som om du visste det, den bilden förstärks ytterligare genom att du länkar någonting från "gpuboss".

Jag är övertygad ja för att jag vet hur man hittar korrekta tester. Forumet är till stor del till för att lära sig och jag hoppas du är öppen för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Solidaritet i affärer är sällan topprioriterat av någon part. Hade AMD varit missnöjda med hans jobb hade de inte låtit honom vara kvar, så varför ska han vara kvar om ett annat företag värderar honom högre?

Jo jag kan hålla med, osolidariskt var kanske - möjligen fel ord. Men folk som jobbar för ett företag som säljer/tillverkar en artikel A inom en viss produkttyp och sen hoppar till en arbetsgivare som säljer/tillverkar en artikel B inom samma produkttyp är väl knappast trovärdig om hen först talat sig varm för A och sen (kort därefter) är det B som är bäst. Då kan väl iofs även lojaliteten ifrågasättas, för då är den köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det verkar inte som om du visste det, den bilden förstärks ytterligare genom att du länkar någonting från "gpuboss".

Jag är övertygad ja för att jag vet hur man hittar korrekta tester. Forumet är till stor del till för att lära sig och jag hoppas du är öppen för det.

Upprepar - så bra att du är övertygad och nöjd med ditt eget val;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Jo jag kan hålla med, osolidariskt var kanske - möjligen fel ord. Men folk som jobbar för ett företag som säljer/tillverkar en artikel A inom en viss produkttyp och sen hoppar till en arbetsgivare som säljer/tillverkar en artikel B inom samma produkttyp är väl knappast trovärdig om hen först talat sig varm för A och sen (kort därefter) är det B som är bäst. Då kan väl iofs även lojaliteten ifrågasättas, för då är den köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår din poäng men jag tycker nog att man bör ta alla som får betalt för att säga att en produkt är bra på samma sätt. Alla är i uppenbar jävsituation. Så länge som de inte ljuger har jag dock inget problem med det.

Permalänk
Medlem

Bra! Intel kan behöva lite kass marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Kan säga så mycket som att hur AMD marknadsför sig lär förändras märkbart när Chris Hook inte längre är vid rodret och Sasa Marinkovic tagit över hans position. Två mycket smarta men också olika individer jag haft nöjet att lära känna.

Och här trodde jag att både Chris och Sasa var samma person. Tji fick jag.

Skrivet av anon159643:

Många som lämnar nu.

Men jag tycker annars detta är ett generellt problem i dagens samhälle, man har en utvecklare som har jobbat med en viss produkt i x antal år, denna slutar och företaget står då utan någon som behärskar produkten bra. Visst går allt att lära sig, men finns det ingen tid/pengar till detta så..

Nå min poäng är att denna trend att de "bästa" lämnar är något som pågår i hela vårt samhälle och det går emot att folk gör detta för mindre och mindre orsaker. Tidigare var det mer vantrivsel, högre lön etc, nu är det mer spänning att pröva något nytt. Så vi lär få se fler och fler som slutar från olika företag.

Av dessa tre så tror jag Keller är den som man eventuellt märker av mest. Både Hook och Koduri känns spontant som AMD mår bra av att bli av med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Han har jobbat på AMD sen 2001. Själv tycker jag ju att marknadsföringen har varit riktigt bra på AMD. Folk har köpt mer av deras produkter än vad som borde ha gjorts.

Varje ny produkt har målats upp av AMD som grymt medans det i många fall varit skräp.

Även Ryzen som nu inte är ett misslyckande men det rekommenderas ju hej vilt på Sweclockers även i de fall då Intel hade varit det självklara valet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larrxi:

Han har jobbat på AMD sen 2001. Själv tycker jag ju att marknadsföringen har varit riktigt bra på AMD. Folk har köpt mer av deras produkter än vad som borde ha gjorts.

Varje ny produkt har målats upp av AMD som grymt medans det i många fall varit skräp.

Även Ryzen som nu inte är ett misslyckande men det rekommenderas ju hej vilt på Sweclockers även i de fall då Intel hade varit det självklara valet.

Blue eyes;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Han har jobbat på AMD sen 2001. Själv tycker jag ju att marknadsföringen har varit riktigt bra på AMD. Folk har köpt mer av deras produkter än vad som borde ha gjorts.

Varje ny produkt har målats upp av AMD som grymt medans det i många fall varit skräp.

Även Ryzen som nu inte är ett misslyckande men det rekommenderas ju hej vilt på Sweclockers även i de fall då Intel hade varit det självklara valet.

De senaste sju åren har deras PR varit ganska horribel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |