Permalänk
Medlem

Dra hemma nätverk

Tjena

Hoppas någon har tid att hjälpa mig med lite tips angående installation och annat jag bör tänka på när jag ska dra ett hemnätverk.

Jag bor i en villa (trähus) på ca 170kvm
Enplans villa.
Har telias triple play abonnemang med 100/100 lina och ip tv

Jag har tänkt dra alla kablar på vinden och ner genom väggarna till varje rum och sätta ett rackskåp i förrådet där jag har switcharna
Internet och tv går på olika uttag så jag hade tänkt dra 2 kablar till varje rum med ett uttag för tv och ett för internet.

Är detta det bästa sättet att göra på eller har ni andra förslag?

Jag skulle även uppskatta lite tips på switchar som ni rekommenderar

Och annat jag bör tänka på när jag installerar

Alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne LL:

Tjena

Hoppas någon har tid att hjälpa mig med lite tips angående installation och annat jag bör tänka på när jag ska dra ett hemnätverk.

Jag bor i en villa (trähus) på ca 170kvm
Enplans villa.
Har telias triple play abonnemang med 100/100 lina och ip tv

Jag har tänkt dra alla kablar på vinden och ner genom väggarna till varje rum och sätta ett rackskåp i förrådet där jag har switcharna
Internet och tv går på olika uttag så jag hade tänkt dra 2 kablar till varje rum med ett uttag för tv och ett för internet.

Är detta det bästa sättet att göra på eller har ni andra förslag?

Jag skulle även uppskatta lite tips på switchar som ni rekommenderar

Och annat jag bör tänka på när jag installerar

Alla tips uppskattas!

Jag tycker du tänker rätt. Sedan behöver du ju inte öronmärka ett uttag för just tv i varje rum. Du kanske behöver två datorer på ett ställe tex.

Hur många uttag behöver switchen ha?

Permalänk
Medlem

Du drar alla kablar till en patchpanel och sedan är det bara att koppla från uttagen i patchpanelen till rätt "tjänst" i ditt rackskåp, så du öronmärker inget. Annars rätt tänkt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tycker du tänker rätt. Sedan behöver du ju inte öronmärka ett uttag för just tv i varje rum. Du kanske behöver två datorer på ett ställe tex.

Hur många uttag behöver switchen ha?

Jag ska dra uttag till 6 rum.
Så 6 för Internet och 6 för tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på vettiga switchar och patchpaneler jag bör använda.
Och gärna ett matchande rackskåp som jag kan hänga upp på väggen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne LL:

Har ni några tips på vettiga switchar och patchpaneler jag bör använda.
Och gärna ett matchande rackskåp som jag kan hänga upp på väggen

Skickades från m.sweclockers.com

Räcker med en 12-18 ports switch, antar att alla kablar ändå lär samlas på samma ställe.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne LL:

Har ni några tips på vettiga switchar och patchpaneler jag bör använda.
Och gärna ett matchande rackskåp som jag kan hänga upp på väggen

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.dustinhome.se/product/5010909752/small-business-s...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Något sådant här hade jag köpt om jag skulle byggt ett nät till en bekant. Är Cisco-fierad så litar på deras produkter. Sedan om jag inte kan handla från en elgrossist så hade jag gått till Kjell. Keystone är en standard så där finns rätt mycket don att få tag på även i framtiden. Verktygsfria uttag är smidigt, men har ingen erfarenhet av just den modellen på Kjell. Uttaget jag länkar är för infälld installation och där köper man också till keystone moduler. Tyckte de utanpåliggande var rätt fula som Kjell har.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

De här utanpåliggande är lite snyggare, men kräver verktyg och är inte keystone.

Sedan skaffa en testare så ni vet vad som är fel när det krånglar och att uttagen verkligen har kontakt på alla paren.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Finns även hyllor där du kan lägga router och andra prylar
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Samt uttagslist som passar i 19", blir snyggt men de är inte så billiga
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Permalänk
Medlem

Väldigt likt installationen i mitt hus, vad jag missade var att dra nätverkskabel till garaget.
Det var först 2 månader efter allt var klart som jag kläckte ide'n att ha en server i garaget

Som tidigare nämnt kan det vara bra att ha möjligheten att använda båda uttagen till internet, tex om du vill ha en nätverksansluten enhet och en AP-punkt i samma rum.

omformulering
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och speciellt länkarna !

Em sista fråga

Behöver jag något mer för att kunna köra internet och tv i samma kabel

Igentligen ska jag ju ha en technicolor triple play box men efter 3 utbytta boxar och otaliga flashar av boxarna av telia så fick jag endå bara ut ca 1/5 av hastigheten.
Så nu kör jag någon äldre box med wan in på ena sidan och tv/bredband ut på andra sidan i varsin kabel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Danne LL: Kolla Ubiquity Unifi. Det är otroligt prisvärda grejer, väldigt enkelt att konfigurera och ständig (gratis) utveckling av management mjukvaran. Nåt du inte pratat om är trådlöst nätverk, men köp åtminstone en POE switch då kan du skicka ström till accesspunkter du sätter runt om i villan. Nedan exempel på ett kit som skulle funka för dig.

Artikelnr. Benämning Styckpris exkl. moms 5010897990 Ubiquiti Unifi Cloud Key 654,04 kr 5010889454 Ubiquiti UniFi AP-AC Pro 1 149,00 kr 5010853031 Ubiquiti UniFi Switch US-24-250W 3 700,74 kr 5010797842 Ubiquiti Unifi USG Security Gateway 999,00 kr

Vad en "Cloud Key" är brukar förvirra folk, men det är helt enkelt en liten dator som får ström över POE och som kör din management mjukvara. Management mjukvaran kör alltså inte direkt på enheterna utan centralt för alla enheter (oavsett antal). Du kan installera den på Windows, Linux eller i molnet. "Cloud Key" ger dig en dedikerad liten dator som håller en sådan installation. Vill också tipsa om Crosstalk Solutions som har mängder med guider från nybörjare till mer komplicerade grejer.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne LL:

Tack för alla svar och speciellt länkarna !

Em sista fråga

Behöver jag något mer för att kunna köra internet och tv i samma kabel

Igentligen ska jag ju ha en technicolor triple play box men efter 3 utbytta boxar och otaliga flashar av boxarna av telia så fick jag endå bara ut ca 1/5 av hastigheten.
Så nu kör jag någon äldre box med wan in på ena sidan och tv/bredband ut på andra sidan i varsin kabel

Skickades från m.sweclockers.com

I samma kabel? Du skulle ju dra två kablar till varje rum?

Vad har du för grejor? Du har ett uttag på väggen som går till en technicolor från telia? eller hur är det kopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I samma kabel? Du skulle ju dra två kablar till varje rum?

Vad har du för grejor? Du har ett uttag på väggen som går till en technicolor från telia? eller hur är det kopplat?

Japp en fiberbox på väggen som igentligen ska gå vidare till technicolor routern men då den som sagt funkade dåligt så kör jag en av deras andra boxar (switch)

Köper jag grejorna du länkade till så kommer jag behöva köpa på Cisco switchar? om jag vill ha tv och internet i varsin kabel?

Hittar jag något som kan göra samma sak som min telia switch jag använder nu fast med vlan så kan jag köra en switch och få internet och tv i samma kabel?

Hoppas jag fattat allt rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Passar på att fråga jag också då jag själv varit inne på att göra samma sak men det blev endast att jag gjorde klart ett av rummen och förberedde till ett annat.
Problemet som jag inte riktigt har listat ut hur jag ska lösa är hur jag ska få ner kablarna från vinden till varje rum utan att köra med utanpåliggande kabel/kabellist.
De två rummen som jag påbörjade hade telejack som jag ändå inte skulle använda något mer så drog ur tele kabeln och pressade i en RJ45 kabel. Tyvärr endast en kabel då VP röret var lite för litet.

Hur har ni andra gjort för att få ner kablarna till rummen?

Mvh

Permalänk
Medlem

@Visslaren finns nog lite till dig här också.

1. I grunden rätt tänkt.

2. Välj uttag med omsorg. Då du bor i hus med (vad jag antar är reglade väggar med spån/gips) så är det ju inga problem med infällda dosor. Är det tegel/sten/betong då kan man ju med fördel köra små utanpåliggande saker. men som sagt utgår ifrån att du inte har betongväggar då du drar från taket och ner.

Välj uttag som passar resten av rummet. Med keystone så kan du ju välja fritt bland olika leverantörer/tillverkare. Ex om alla rum har strömbrytare/eluttag från en leverantör (modellserie) så kör likadana nätverksuttag (om budget tillåter så klart för här kan priset stick iväg).

3. Gällande utrusning så se till att allt har samma klassning, ex cat6.
Jag tycker det har blivit lite hysteri på sweclockers gällande Ubiquiti. Visst bra saker men för en vanlig "svennson" så är det lite som att köpa en Porsche 996 för att köra upp på grusvägar till landet. Telias prylar - ev router/brandvägg (vanlig konsumentmodell) samt en vanlig switch (konsumentmodell) för Gbit kommer duga fint.

4. Själva dragningen (nu får @Visslaren hänga med också).

A). Dra alla kablar i rören/slangarna INNAN du monterar rören/slangarna.'
Alt dragsnöre MEN det är OERHÖRT mycket lättare att dra kablarna i rören innan (där det är möjligt så klart.

B). Använd inte slangar om du inte måste! Smidigt som F-N att installera men om du behöver dra ut eller byta kablaget blir det ett helvete då slangarna inte är stumma/sitter fast hela vägen. Du drar i kabeln och slangen följer med i böjarna. Visst skall man dra 3st 1.5mm­­² trådar så är det ju lättare men två cat6 är knepigare.

C). kör på 20mm rör (speciellt slangar) om du kan. Kostar typ samma men du får betydligt lättare att dra kablar med mer plats. Även plats för framtida uppgraderingar.

Ett 20mm rör har ungefär samma inner-area som ett 16mm VP-rör.
Jag har tre cat6 kablar i 20mm rör fanns inte en chans att dra det i slangar här hemma så det var många böjar. Tro mig jag testade med slangar för att slippa bocka alla rör men det var inte värt det.

D). Tänk på att det är bra att ha genomslagsskydd om du drar rören/slangarna genom reglarna. I praktiken är det en metallplatta som gör att du känner "just ja här är det metall här ska jag inte fortsätta borra spika för då har vi inget nätverk".

Om du nu inte tänker riva väggarna (vilket jag inte tror du har för avsikt att göra) MEN vill ha hängsle och livrem så kan du ju köpa metallrör och trä VP-rören/slangarna i. kanske överkurs men ett alternativ i alla fall.

E). Du har dragit rören utan dragsnöre och vet nu inte hur du får igenom kablarna?
Två val; finns det redan en kabel i röret så knyt fast TVÅ nya på denna och använd den gamla kabeln som dragsnöre.

Helt tomt rör;
(farbror-frej-melodin spelas)

*Ta ett snöre och knyt fast lite bomull.
*Stoppa in bomullen ena änden på röret, ex på vinden och KNYT FAST snöret i något så det inte men lämna så mycket fritt som avståndet är till den andra änden av röret.
*Gå ner till rummet dit röret går och sätt dammsugaren mot röret och sug igenom snöret med bomullstussen.
*Gå upp på vinden och knyt fast ett dragsnöre.
*Nå ner till rummet igen och dra igenom dragsnöret.
*Upprepa fast denna gång sätter du fast kabeln i dragsnöret.

5. Beroende på typ av tak så kan man ju ev placera Access-punkter under innertak/på vinden.
Därför kan det ju vara bra att dra fram något uttag upp till vinden också alt (eller och) dra ner och sätta ett uttag precis längst taket i rum som skall ha AP. Ex bakom gardinstång eller liknande så man inte ser uttaget hela tiden.

6. Överkurs men jag vet hur jag själv brukar vara och när du ändå drar saker...
Säg att du har stereon på en vägg och högtalarna (ex subben) på motsatt sid av rummet.
Dra då ex ett 20mm rör från stereo-väggen till högtalar-väggen, gärna ner under golvet, då det är kortare avstånd än "upp till taket - över taket - ner till golvet".

Nu slipper du den där JÄV_A kabeln som ligger (även om i kabellist) runt hela rummet.

Finns många saker man kan förenkla när man ändå är i farten som sagt.

7. Övrigt: Det kommer garanterat bli dyra än vad du trott/räknat med så känn dig inte tvungen att välja den dyraste utrustningen. Allt detta kan du ju byta om behoven skulle förändras i framtiden. Rör/slangar/kablar är det du skall fokusera på då det är jobbigast att byta.

Köp en bockningsfjäder till VP-rören. Kostar 50-100:- men är ett måste för snygga böjar.
Böj sakta men bestämt och värm inte. Man kan tro att värmen behövs men i de flesta fall sabbar det mer än vad det gör nytta. Visst ibland kan det behövas om man skulpterar rören kring någon knepig del men som sagt. Testa att gnid rören varma eller varmvatten före du kliver på med varmluftspistol då rören "rynkar sig" om det bockas för varma.

Finns fina bockade muffar osv om man klarar sig med standard-radier osv. Väldigt smidigt.

8. OBS punkten!

*Du får inte dra starkströmskablar själv eller ha dessa i samma rör/slangar som övriga kablar!

*Rita en så detaljerad bild/ritning du bara kan över vart du dragit kablarna. Det är guld värt vid renovering att kunna titta på ritningen och säga "jaha rörentill nätverket sitter 73.2cm från dörrposten så då borrar jag hålet till mitt nya ikea-skåp XX cm från dörrposten i stället".

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@SuperNova

Du borde nog ta och införskaffa dig en dragfjäder, exempelvis https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elinstallation/...

Nu för tiden är det väääldigt ovanligt att bocka VP-rör för nätverksinstallationer, men jag förstår att du har problem med dragtråd eftersom det lätt hakar fast i böjar på slang, men med dragfjäder är det väldigt sällan det är något problem, bara man tejpar på ett smidigt sätt. Ofta brukar jag skala lite kabel och tvinna några av ledarna genom hålet i dragfjädern så det blir en väldigt liten kant och sen tejpar man på nästa kabel ett par decimeter efter Har man oturen att haka fast i en skarvmuff är det bara att rycka fjädern lite fram och åter så tar man sig igenom!

Men annars många fina tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

@SuperNova

Du borde nog ta och införskaffa dig en dragfjäder, exempelvis https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elinstallation/...

Nu för tiden är det väääldigt ovanligt att bocka VP-rör för nätverksinstallationer, men jag förstår att du har problem med dragtråd eftersom det lätt hakar fast i böjar på slang, men med dragfjäder är det väldigt sällan det är något problem, bara man tejpar på ett smidigt sätt. Ofta brukar jag skala lite kabel och tvinna några av ledarna genom hålet i dragfjädern så det blir en väldigt liten kant och sen tejpar man på nästa kabel ett par decimeter efter Har man oturen att haka fast i en skarvmuff är det bara att rycka fjädern lite fram och åter så tar man sig igenom!

Men annars många fina tips!

Nu var jag slarvig och sa snöre men menar fjäder. Så din poäng och förklaring är rätt! Bra att du sa till så jag får förtydliga.

Skall dock tilläggas att jag nästan aldrig använder snöre/fjäder.

Betydligt snabbare att bara dra ur alla ledare utom en, "tvinna på" två/tre nya ledare i trapp (så det inte blir en tjock klump utan utspritt), tejpa runt och sen dra igenom. Tid kostar oftast mer än material.

Gällande rör så är det just fenomenet att hela slangen flyttar sig i väggen jämfört mot en stumt rör. Men om jag förstod dig rätt så tolkade du det som att jag störde mig på att ledarna fastnar i "ribborna" innuti slangen? Visst ibland men det är oftast inga problem om man gör dom du sa alt anv en ledare som dragfjädet.

Sen håller jag med om att det i stort sätt inte finns någon
som bockar VP-rör idag. Betydligt smidigare att bara dra slang, gärna med fördragen kabel

Finns få saker som gör mig så arg som när man står i ena änden och drar i en ledare, man kan dra ut 1m ledare, under tiden hör man slangen flytta sig i tak/vägg SAMTIDIGT som ledaren inte rört sig 1mm i den andra änden av slangen.

Visst spikar man fast slangen var 20cm så är det ju lättare men då trådskaparen skulle ner i väggen från taket så utgick jag ifrån att den inte kommer fästas på de sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu var jag slarvig och sa snöre men menar fjäder. Så din poäng och förklaring är rätt! Bra att du sa till så jag får förtydliga.

Skall dock tilläggas att jag nästan aldrig använder snöre/fjäder.

Betydligt snabbare att bara dra ur alla ledare utom en, "tvinna på" två/tre nya ledare i trapp (så det inte blir en tjock klump utan utspritt), tejpa runt och sen dra igenom. Tid kostar oftast mer än material.

Gällande rör så är det just fenomenet att hela slangen flyttar sig i väggen jämfört mot en stumt rör. Men om jag förstod dig rätt så tolkade du det som att jag störde mig på att ledarna fastnar i "ribborna" innuti slangen? Visst ibland men det är oftast inga problem om man gör dom du sa alt anv en ledare som dragfjädet.

Sen håller jag med om att det i stort sätt inte finns någon
som bockar VP-rör idag. Betydligt smidigare att bara dra slang, gärna med fördragen kabel

Finns få saker som gör mig så arg som när man står i ena änden och drar i en ledare, man kan dra ut 1m ledare, under tiden hör man slangen flytta sig i tak/vägg SAMTIDIGT som ledaren inte rört sig 1mm i den andra änden av slangen.

Visst spikar man fast slangen var 20cm så är det ju lättare men då trådskaparen skulle ner i väggen från taket så utgick jag ifrån att den inte kommer fästas på de sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ja, då hänger jag med! Ja, absolut så är det lättare att råka dra med slangen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne LL:

Japp en fiberbox på väggen som igentligen ska gå vidare till technicolor routern men då den som sagt funkade dåligt så kör jag en av deras andra boxar (switch)

Köper jag grejorna du länkade till så kommer jag behöva köpa på Cisco switchar? om jag vill ha tv och internet i varsin kabel?

Hittar jag något som kan göra samma sak som min telia switch jag använder nu fast med vlan så kan jag köra en switch och få internet och tv i samma kabel?

Hoppas jag fattat allt rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om du vill ha alla kablar kopplade behöver du ju rätt många portar. Tänkte att du bara behövde TV till typ två rum. Med vlan behöver du bara en switch och kan konfigurera portarna hur du vill. Kolla då på sg-200 serien de är managerbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja om du vill ha alla kablar kopplade behöver du ju rätt många portar. Tänkte att du bara behövde TV till typ två rum. Med vlan behöver du bara en switch och kan konfigurera portarna hur du vill. Kolla då på sg-200 serien de är managerbara.

Tack för alla tips!

Allt är beställt så jag hoppas få det innan helgen.

En sista fundering då en kompis ska göra samma installation med ungefär samma förutsättningar.

Finns det några för/nackdelar att köra en managed switch som jag valde än att köpa 2 unmanaged switchar och en för tele och en för data

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skulle helt klart satsa på kronekopplingar istället för verktygsfria. Cat5e är betydligt smidigare att installera och har ingen nackdel jmfrt med Cat 6, man behöver Cat6a (augmented) för att kunna köra 10Gb/s. Switch skulle jag köra billigast möjliga (typ D-Link/HP).

Permalänk

Dra fler uttag än du tänkt, varje pryl idag behöver ett nätverksuttag, tv, digitalbox, media box, tv spel mm. visst kan du köra wifi men trådlöst är vad det är. Jag hade dragit 2st dubbla uttag i varje rum, aka 4 st nätverksuttag till varje rum. CAT6.

Permalänk
Medlem

@Danne LL: Rekommenderar att du anlitar riktiga kabeldragare om du vill ha felfri och fungerande nätverk som håller i flera år. Själv kör jag nästan uteslutande trådlöst. Har lagt tre Ubuiquiti AP på vinden. Det är bara i arbetsrummet jag har dragit Ethernet för att kunna nyttja gigabit mot min NAS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrüeHead:

Dra fler uttag än du tänkt, varje pryl idag behöver ett nätverksuttag, tv, digitalbox, media box, tv spel mm. visst kan du köra wifi men trådlöst är vad det är. Jag hade dragit 2st dubbla uttag i varje rum, aka 4 st nätverksuttag till varje rum. CAT6.

Det går ju att sätta in en switch i det rummet man behöver fler uttag i så man behöver inte överdriva med antal uttag per rum. Däremot om det är ett större rum så kan det vara bra att dela på uttagen så inte alla uttag sitter på samma ställe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne LL:

En sista fundering då en kompis ska göra samma installation med ungefär samma förutsättningar.

Finns det några för/nackdelar att köra en managed switch som jag valde än att köpa 2 unmanaged switchar och en för tele och en för data

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte administrera en unmanaged switch, utan det är plug-n-play så alla enheter slåss om samma bandbredd. Medans med en managed switch kan du sätta upp trafikregler(QoS) och olika VLAN etc.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Det går ju att sätta in en switch i det rummet man behöver fler uttag i så man behöver inte överdriva med antal uttag per rum. Däremot om det är ett större rum så kan det vara bra att dela på uttagen så inte alla uttag sitter på samma ställe.

Visst kan du sätta in en switch om det behövs, men då får du en delning till, har du börjat köra vlan mm så kanske du behöver en switch som klarar layer 2, aka om du har tv och internet som du kopplar in direkt och körs på separata vlan. Är så mycket enklare att dra nätverksuttag om man ändå gör det rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

skulle helt klart satsa på kronekopplingar istället för verktygsfria. Cat5e är betydligt smidigare att installera och har ingen nackdel jmfrt med Cat 6, man behöver Cat6a (augmented) för att kunna köra 10Gb/s. Switch skulle jag köra billigast möjliga (typ D-Link/HP).

Stämmer inte riktigt. CAT 6 fungerar upp till 55 meter med 10GBASE-T (10Gb/s). Skulle aldrig rekommendera att köra CAT5e i nya installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Stämmer inte riktigt. CAT 6 fungerar upp till 55 meter med 10GBASE-T (10Gb/s). Skulle aldrig rekommendera att köra CAT5e i nya installationer.

Det är bara sjukt mycket enklare att kontaktera Cat5e med bra kvalitet, spelar ingen roll hur bra kabel du har om du har dålig kontaktering.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det är bara sjukt mycket enklare att kontaktera Cat5e med bra kvalitet, spelar ingen roll hur bra kabel du har om du har dålig kontaktering.

Men samtidigt sjukt mycket enklare att kontaktera om ifall man inte är nöjd, än att om några ge sig på att byta upp sig från Cat5e kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbenilådan:

Men samtidigt sjukt mycket enklare att kontaktera om ifall man inte är nöjd, än att om några ge sig på att byta upp sig från Cat5e kablar.

Min poäng är att då skall du rekommendera 6a och inte 6. Lika jobbigt att installera men framtidssäkert.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Min poäng är att då skall du rekommendera 6a och inte 6. Lika jobbigt att installera men framtidssäkert.

Dock är ju CAT6A generellt skärmat - vilket inte är rekommenderat för hemmabruk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+