Permalänk
Medlem

USG Bredbandsbolaget IPTV

Jag ska bygga om mitt hemnätverk och funderar på att köra med Ubiquiti Unifi.
Jag har letat runt efter någon som fått detta att fungera utan framgång så jag provar att ställa en fråga här i stället.
Är det möjligt att få bredbandsbolagets IPTV att fungera med Ubiquiti Securew gateway och switch?
Vilken konfiguration behövs?
Vad kör BB på för VLAN?

Permalänk
Medlem

@barksten:
Ja, det fungerar.
BBB kör inte med något taggat vlan för IPTV (eller det kanske dom gör, men behövs inte för att få IPTV att lira iaf)
Jag ser dock att det finns ett vlan46 om jag kikar på trafiken på min egen USG, men jag har inte undersökt detta mera.

Det som behövs för att få IPTV att lira tillsammans med en USG är väldigt enkelt.

Slå igång IGMP proxy:
Nedan config förutsätter att du har eth0 som WAN, och eth1 som LAN på din USG.
(via SSH)

configure
edit protocols igmp-proxy
set interface eth0 role upstream
set interface eth1 role downstream
set interface eth0 alt-subnet 0.0.0.0/0
set interface eth1 alt-subnet 0.0.0.0/0
set interface eth0 threshold 1
set interface eth1 threshold 1
commit
top
save
exit

(Web GUI)

Firewall
WAN_LOCAL -> Accept IGMP
WAN_IN -> Accept UDP (skapa gärna en access grupp här, så du inte tillåter UDP från hela världen, nedan Members tillhör Telenor/BBB

Members :
93.91.96.0/20
195.54.109.0/24

Slå även igång IGMP snooping på ditt nätverk du har internt.

Voila, nu bör dina IPTV boxar internt bakom din USG fungera igen, och du kan skrota den router du fått via BBB

För att sedan göra igmp proxy persistent, så behöver du skapa en config.gateway.json.
Lägg in följande kodsnutt och provisionera ut det till din USG, så är det persistent också.

{
"protocols": {
"igmp-proxy": {
"interface": {
"eth0": {
"alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ],
"role": "upstream",
"threshold": "1"
},
"eth1": {
"alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ],
"role": "downstream",
"threshold": "1"
}
}
}
}
}

-- Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack!
Känner mig lite säkrare nu. Ska prova själv i veckan enligt dessa instruktioner och postar hur det går.

Permalänk
Skrivet av c14ym0re:

@barksten:
Ja, det fungerar.
BBB kör inte med något taggat vlan för IPTV (eller det kanske dom gör, men behövs inte för att få IPTV att lira iaf)
Jag ser dock att det finns ett vlan46 om jag kikar på trafiken på min egen USG, men jag har inte undersökt detta mera.

Det som behövs för att få IPTV att lira tillsammans med en USG är väldigt enkelt.

Slå igång IGMP proxy:
Nedan config förutsätter att du har eth0 som WAN, och eth1 som LAN på din USG.
(via SSH)

configure
edit protocols igmp-proxy
set interface eth0 role upstream
set interface eth1 role downstream
set interface eth0 alt-subnet 0.0.0.0/0
set interface eth1 alt-subnet 0.0.0.0/0
set interface eth0 threshold 1
set interface eth1 threshold 1
commit
top
save
exit

(Web GUI)

Firewall
WAN_LOCAL -> Accept IGMP
WAN_IN -> Accept UDP (skapa gärna en access grupp här, så du inte tillåter UDP från hela världen, nedan Members tillhör Telenor/BBB

Members :
93.91.96.0/20
195.54.109.0/24

Slå även igång IGMP snooping på ditt nätverk du har internt.

Voila, nu bör dina IPTV boxar internt bakom din USG fungera igen, och du kan skrota den router du fått via BBB

För att sedan göra igmp proxy persistent, så behöver du skapa en config.gateway.json.
Lägg in följande kodsnutt och provisionera ut det till din USG, så är det persistent också.

{
"protocols": {
"igmp-proxy": {
"interface": {
"eth0": {
"alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ],
"role": "upstream",
"threshold": "1"
},
"eth1": {
"alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ],
"role": "downstream",
"threshold": "1"
}
}
}
}
}

-- Lycka till!

Fungerar kanon! Som jag har krigat med att få detta att fungera och så dyker detta helgon upp och visar hur man gör! Stort tack! )

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att detta fungerar utmärkt även för ComHem. Med skillnad för IP-adresserna förstås (jag har lagt in 83.255.0.0/16 som adress grupp).

Tack @c14ym0re !

Permalänk
Medlem

Någon som har en sådan här fin guide för Telias tv (VLAN 845 helvetet)?

Permalänk

Har uppstått lite trubbel för mig, vissa kanaler fungerar inte. Bland annat kanal 3, kanal 3 HD, kanal 6 HD, Eurosport & Eurosport HD. Inte heller funktionen om att se om program från början fungerar.

Får bara texten "TV-Ström saknas".

Har provat att köra utan switchar, alltså rätt in i min USG utan skillnad. Har även testat att köra tv-boxen direkt i fiberboxen och då fungerar det.

Någon som har några tips eller ideér?

Edit: Efter vidare felsökning verkar det som att det är access grupp som ställer till det. Kör jag utan dessa så fungerar alla kanaler igen. Finns det kanske fler adresser än dessa två? 93.91.96.0/20 & 195.54.109.0/24

Funktionen att se om program fungerar dessvärre fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

COMHEM

@MaKu: -Tack för infon. Då jag kör med TiVO boxen så kan det även vara bra att kunna få igång COMHEM playtjänster i boxen.. Detta är om man vill se ett tidigare missat avsnitt på tex en serie man följer, som man inte har spelat in lokalt på HDD:n.
Just nu är tjänsten otillgänglig via USG:n får jag till svar.

Är detta något som du har reflekterat över och kanske hittat en lösning på? Man kan koppa in wireshark med port mirroring i swirren, men du kanske redan har löst detta...

Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av Pimpmobile:

Har uppstått lite trubbel för mig, vissa kanaler fungerar inte. Bland annat kanal 3, kanal 3 HD, kanal 6 HD, Eurosport & Eurosport HD. Inte heller funktionen om att se om program från början fungerar.

Får bara texten "TV-Ström saknas".

Har provat att köra utan switchar, alltså rätt in i min USG utan skillnad. Har även testat att köra tv-boxen direkt i fiberboxen och då fungerar det.

Någon som har några tips eller ideér?

Edit: Efter vidare felsökning verkar det som att det är access grupp som ställer till det. Kör jag utan dessa så fungerar alla kanaler igen. Finns det kanske fler adresser än dessa två? 93.91.96.0/20 & 195.54.109.0/24

Funktionen att se om program fungerar dessvärre fortfarande inte.

Har samma problem så är tacksam för svar

Permalänk
Medlem

@johseg01: Hej, ber om ursäkt för sent svar. Använder normalt inte playtjänsterna i ComHem TiVo, men har testat detta nu och det funkar inte för mig heller. Har testat ta bort adressgruppen utan resultat. Är ingen fena på Wireshark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpmobile:

Har uppstått lite trubbel för mig, vissa kanaler fungerar inte. Bland annat kanal 3, kanal 3 HD, kanal 6 HD, Eurosport & Eurosport HD. Inte heller funktionen om att se om program från början fungerar.

Fungerade inte för mig heller. Aktiverade loggning i Firewall -> Settings -> DEFAULT ACTION LOGGING för att se vad som stoppades och kunde efter det och lite adressaggregering på http://subnet-calculator.org/supernets.php lägga till några fler adresser i min access group som nu innehåller följande:

62.127.113.0/26
93.91.96.0/20
93.91.111.0/28
195.54.96.58
195.54.108.0/23

Nu fungerar alla kanaler! Har dock inte meckat med play ännu...

Permalänk
Skrivet av cengman:

Fungerade inte för mig heller. Aktiverade loggning i Firewall -> Settings -> DEFAULT ACTION LOGGING för att se vad som stoppades och kunde efter det och lite adressaggregering på http://subnet-calculator.org/supernets.php lägga till några fler adresser i min access group som nu innehåller följande:

62.127.113.0/26
93.91.96.0/20
93.91.111.0/28
195.54.96.58
195.54.108.0/23

Nu fungerar alla kanaler! Har dock inte meckat med play ännu...

Awesome! Ska testa ikväll. Stort tack!

Permalänk

@Pimpmobile: Fick du ihop det? Precis fått fiber genom Telenor/BBB och får upp TV-Ström saknas när jag kör via USG. Direkt i tjänsefördelaren på port 3 fungerar det.

Permalänk

@transmissions Jodå allt är up n running. Problem som kvarstår är mindre lagg eller hack i bilden var 15-20s och att play funktionerna inte fungerar. Tittar mest på netflix och annan streaming så jag påverkas inte så jättemycket av problemen.

Har du följt ovan guide?

Permalänk

@Pimpmobile: Verkar få det att fungera nu. Klippte in direkt från webbläsaren innan då blev det fel, tog via en textredigerare då gick det. Har någon provat köra det trådlöst? Tänker mig en nanostation eller liknande som ansluter till det trådlösa nätverket (NanoHD som jag har idag). Provat med nanostation m5, kommer bild ibland men väldigt hackigt men SVT1 verkar flyta på utan problem.

Permalänk

Ingen som har fått det att lira med telia iptv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cengman:

Fungerade inte för mig heller. Aktiverade loggning i Firewall -> Settings -> DEFAULT ACTION LOGGING för att se vad som stoppades och kunde efter det och lite adressaggregering på http://subnet-calculator.org/supernets.php lägga till några fler adresser i min access group som nu innehåller följande:

62.127.113.0/26
93.91.96.0/20
93.91.111.0/28
195.54.96.58
195.54.108.0/23

Nu fungerar alla kanaler! Har dock inte meckat med play ännu...

Fungerade även för mig med USG.

Följde även denna guiden : https://stavdal.me/2019/05/how-to-set-up-iptv-multicast-from-...

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?