Felsökning av datorn, Vet inte vart jag ska börja!

Permalänk
Medlem

Felsökning av datorn, Vet inte vart jag ska börja!

VARNING, MYCKET TEXT!

Jo nu är det så att jag råkat hitta en trasig dator som annars såg väldigt schysst ut. Uppenbart hade någon dragit en kofot eller liknande rätt upp mot grafikkortet och hdd.

Kablarna som går från nät agget (700W cooler master) till GPU var trasiga. Med få tillgångar skalade jag och tvinnande ihop kablarna samt isolerade med eltejp. Grafikkortet som satt i var trasigt men i övrigt verkade allt som det skulle, förutom att den saknade lagrings disk (satt i en ssd på 240gb). Har nu kopplat in min gamla slitna HDD som jag balanserar med en skruv och några tandpetare. Anledningen till det är helt enkelt att chassit är så pass demolerat som det är. Har nu också inhandlat ett Geforce GTX-1060 msi 6gb som jag pluggat in.

Lirat en del CS:go och gta V utan större problem. Den senaste tiden när jag spelar gta och det börjar lagga som fan, tabbar jag ur och sen tillbaka så är allt lugnt igen, vilket får mig att tro att det handlar om mjukvaruproblem och inte mina WT/MacGyver lösningar, även om jag vet att min hdd är rätt slut.

Totala specs

*4:e generationens Intel® Core™ i5-4670K oklockad
*Kingston HyperX Blue 16GB 1600 MHz
*standard sata hdd 1tb lagringsdisk
*Kingston SSDNow V300 240GB med oreggat windows10+ några få program.
*Geforce GTX-1060 msi 6gb (från början msi Geforce GTX770 2GB)
*Moderkort Gigabyte GA-Z87X-D3H

Problem: Störningar i PCI utgång, HMDI fungerar bättre. Rushar i temp och fläktar, dock inte ofta. Låg fps generellt med tanke på nya kortet. kan ta en skärmdump på mina processer senare om det kan hjälpa. Ser ut som varje kärna kör samma program samtidigt, vet inte om det är normalt.

Idéer tas tacksamt emot.

Permalänk
Skrivet av ITidijit:

VARNING, MYCKET TEXT!

Jo nu är det så att jag råkat hitta en trasig dator som annars såg väldigt schysst ut. Uppenbart hade någon dragit en kofot eller liknande rätt upp mot grafikkortet och hdd.

Kablarna som går från nät agget (700W cooler master) till GPU var trasiga. Med få tillgångar skalade jag och tvinnande ihop kablarna samt isolerade med eltejp. Grafikkortet som satt i var trasigt men i övrigt verkade allt som det skulle, förutom att den saknade lagrings disk (satt i en ssd på 240gb). Har nu kopplat in min gamla slitna HDD som jag balanserar med en skruv och några tandpetare. Anledningen till det är helt enkelt att chassit är så pass demolerat som det är. Har nu också inhandlat ett Geforce GTX-1060 msi 6gb som jag pluggat in.

Lirat en del CS:go och gta V utan större problem. Den senaste tiden när jag spelar gta och det börjar lagga som fan, tabbar jag ur och sen tillbaka så är allt lugnt igen, vilket får mig att tro att det handlar om mjukvaruproblem och inte mina WT/MacGyver lösningar, även om jag vet att min hdd är rätt slut.

Totala specs

*4:e generationens Intel® Core™ i5-4670K oklockad
*Kingston HyperX Blue 16GB 1600 MHz
*standard sata hdd 1tb lagringsdisk
*Kingston SSDNow V300 240GB med oreggat windows10+ några få program.
*Geforce GTX-1060 msi 6gb (från början msi Geforce GTX770 2GB)
*Moderkort Gigabyte GA-Z87X-D3H

Problem: Störningar i PCI utgång, HMDI fungerar bättre. Rushar i temp och fläktar, dock inte ofta. Låg fps generellt med tanke på nya kortet. kan ta en skärmdump på mina processer senare om det kan hjälpa. Ser ut som varje kärna kör samma program samtidigt, vet inte om det är normalt.

Idéer tas tacksamt emot.

kan du köra igång HWinfo med sensors och sen spela GTA tills det laggar..

vilken temp kommer du upp i som max på cpu & gpu?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: ca 45-50 i gpu och runt 40-50 cpu. Men det är bara en handfull grader högre än när det flyter..

Permalänk
Skrivet av ITidijit:

@Grönahunden: ca 45-50 i gpu och runt 40-50 cpu. Men det är bara en handfull grader högre än när det flyter..

hur mycket av grafikminnet används när du spelar ?
du borde kunna se det i afterburner

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Hej, sorry att jag varit offline, mkt annat som hänt i livet på senaste. Lite update: Har fått nya problem med grafikkortet (stänger av sig helt och dödar strömmen vid för låga temperaturer. Verkar dock ha fått bukt med det sen jag installerade afterburner som håller kortet stabilt mellan 20-40c) men fläktarna får ju gå 24/7 =/..
Upplever fortfarande lagg när jag lirar GTA en längre period. Har tabbat ur och tagit 2 skärmdumpar från afterburner. Den med häga värden är precis när jag tabbat ur medans den som ligger runt 400mhz är efter ca 5 sek i windows:
Screenshot från Afterburner

Permalänk
Skrivet av ITidijit:

@Grönahunden: Hej, sorry att jag varit offline, mkt annat som hänt i livet på senaste. Lite update: Har fått nya problem med grafikkortet (stänger av sig helt och dödar strömmen vid för låga temperaturer. Verkar dock ha fått bukt med det sen jag installerade afterburner som håller kortet stabilt mellan 20-40c) men fläktarna får ju gå 24/7 =/..
Upplever fortfarande lagg när jag lirar GTA en längre period. Har tabbat ur och tagit 2 skärmdumpar från afterburner. Den med häga värden är precis när jag tabbat ur medans den som ligger runt 400mhz är efter ca 5 sek i windows:
Screenshot från Afterburner

kan du testa grafikkortet i någon annan dator? skadade kablar låter oroande hur lyckas dom bli såna?
kan du testa med ett annat nätagg med kablar som inte är skadade ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: som sagt, hittade datorn i soprummet, någon hade dragit en slägga eller liknande rätt mot hårddsikstationen och kablarna hamnade väl emellan. Men är rätt säker på att jag gjort en rätt så gedigen lagning.. kan ju som sagt spela mkt bättre nu när jag kör afterburner. fläktarna går väl på run 40%

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: är utbildad elektriker, såg till att kardelerna var väl tvinnade och isolerade med eltejp så det bör (?) väl vara lugnt på den sidan iaf!

Permalänk
Skrivet av ITidijit:

@Grönahunden: är utbildad elektriker, såg till att kardelerna var väl tvinnade och isolerade med eltejp så det bör (?) väl vara lugnt på den sidan iaf!

min tanke är att det är något fel på ditt nätagg även fast leds lyser eller fläktar snurrar så betyder ju inte det att det är okej och ger den volt som du behöver..

sen blir det svårt testa med ditt grafikkort om man inte först vet om nätagget fungerar..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

min tanke är att det är något fel på ditt nätagg även fast leds lyser eller fläktar snurrar så betyder ju inte det att det är okej och ger den volt som du behöver..

sen blir det svårt testa med ditt grafikkort om man inte först vet om nätagget fungerar..

Du har självklart rätt, men har inget 700 W nätagg liggandes så fram tills att jag har råd att investera i lite nya komponenter får jag leva med en del glitchar. Har fö. oaktiverat windows och en del allmänna problem med drivrutiner. Har en helt ny 2 tb HDD som jag tänkt installera samtidigt som jag formaterar datorn och gör om allt ordentligt, förbättrar förhoppningsvis prestandan lite.

Permalänk
Medlem

@ITidijit:

Det räcker med ett 500w för att driva sålänge du inte kör någon överklock?
Sedan kanske det fanns en anledning till att någon dragit en slägga i den, eller stampat 😁

Testa uppdatera bios, kolla så minnena är ok med memtest, kolla om xmp eller överklock körs...
Ja där skulle jag börja,

Permalänk
Skrivet av ITidijit:

Du har självklart rätt, men har inget 700 W nätagg liggandes så fram tills att jag har råd att investera i lite nya komponenter får jag leva med en del glitchar. Har fö. oaktiverat windows och en del allmänna problem med drivrutiner. Har en helt ny 2 tb HDD som jag tänkt installera samtidigt som jag formaterar datorn och gör om allt ordentligt, förbättrar förhoppningsvis prestandan lite.

varför behöver du 700 Watt ? hela din dator drar inte mer än 200-300W ? och utan grafikkort och skärmen kopplad till moderkortet så kan du använda vilket nätagg som helst.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Det sitter ett 700w i burken atm, därför jag använde det som referens. Har inget svagare agg med rätt kontakter och har ingen lust att skarva eller köpa adapter. Memtest är OK såvitt jag kan minnas (pun intended) men ska köra ett igen ikväll fär att vara säker.

Som sagt, HDDn är rätt sliten, låter som en reamotor till o från. Den är ju inte monterad korrekt och ligger säkerligen inte i våg, får sedermera väldigt dålig kylning. Ska beställa nya hdd rails, banka ut plåten och sätta in den i ett ordentligt fack -men just nu använder jag datorn rätt sparsamt pga övriga saker i livet som tar upp mkt tid. Jag uppdaterar tråden när jag formaterat om och felsökt ytterligare, jag tackar för alla tips och idéer och fler teorier tas varmt emot.

Jag vet ungefär vem det var som drog släggan i burken och det var inte relaterat till några prestanda problem

Permalänk
Medlem

Update:
Har hittat en sata front dock station som verkar fungera och håller HDDn i våg. Bild

så jag slipper beställa HDD rails. Finns det nackdelar med att använda front dockning? Än så länge flyter saker bättre än tidigare iaf. Har även kört memtest och allt ser bra ut