PID för att kontrollera temp i värmeskåp

Permalänk

PID för att kontrollera temp i värmeskåp

Som rubriken avslöjar så håller jag på med ett värmeskåp som jag behöver kontrollera temperaturen mycket exakt i, det skall användas till fermenteringsprojekt och att odla koji i. Skåpet jag har är en enkel box med en lös värmeplatta i, vanlig 1-fas. Värmeplattan blir ungefär 70 grader varm när man "bara pluggar in den".

Plattan drivs alltså med 230V AC och har en effekt på 200w. Jag har kollat på denna PID och jag undrar om den lämpar sig för det här? Hur kopplar jag isf in den? Tanken är att montera den i en separat låda då värmeskåpet inte har plats.

MVH Elias

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Du får ta reda på vad Stc har för hysteris och mätfel, om dessa värden är i ett acceptabelt område.

te.x om det ±5 grader, så kan den hålla temperaturen mellan 65 och 75 grader.

inkoppling enligt schema som sitter på den, förslagsvis Fas och nolla till matningen för Stc och sedan byggla över fasen till terminal 5 och koppla värmeplattan på terminal 6.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Du får ta reda på vad Stc har för hysteris och mätfel, om dessa värden är i ett acceptabelt område.

te.x om det ±5 grader, så kan den hålla temperaturen mellan 65 och 75 grader.

inkoppling enligt schema som sitter på den, förslagsvis Fas och nolla till matningen för Stc och sedan byggla över fasen till terminal 5 och koppla värmeplattan på terminal 6.

Den används flitigt av ölbryggningsentusiester, det var så jag hittade den, i de forumen rekommenderas den just pga av sin exakthet.
Alright, jag kommer nog låta en elektriker göra det jobbet, jag insåg rätt snabbt att jag skall hålla mig till att laga mat haha

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurihaxxx:

Den används flitigt av ölbryggningsentusiester, det var så jag hittade den, i de forumen rekommenderas den just pga av sin exakthet.
Alright, jag kommer nog låta en elektriker göra det jobbet, jag insåg rätt snabbt att jag skall hålla mig till att laga mat haha

STC1000 fungerar mycket bra för temperaturstyrning. Jag kan rekommendar att uppgradera mjukvaran i den till "STC1000+" som har lite fler trevliga funktioner och är mer användarvänlig när det kommer till att ställa in den.

STC1000+