Tvinga fram ny publik IP adress på Comhem C1 SagemCom Router

Permalänk
Medlem

Tvinga fram ny publik IP adress på Comhem C1 SagemCom Router

Hur tvingar man fram en ny public adress på en Comhem C1 routern, dvs 83.xxx.xxx.xxx

De äldre routrarna hade en "release" möjlighet men denna nya router har inte den funktionen

Om man reset:ar eller gör factory reset:ar får samma adress, har prövat att dra sladden 1h men samma adress igen.

Permalänk
Medlem

@sage1: Kan vara så att operatören har MAC-låsning i x-minuter och därför får du samma ip-adress. Har svårt att tro att ComHem garanterar ett man får en annan ip-adress bara sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sage1:

Hur tvingar man fram en ny public adress på en Comhem C1 routern, dvs 83.xxx.xxx.xxx

De äldre routrarna hade en "release" möjlighet men denna nya router har inte den funktionen

Om man reset:ar eller gör factory reset:ar får samma adress, har prövat att dra sladden 1h men samma adress igen.

Du har tilldelats en viss IP mot din router och om du stänger av din router en visstid så kan det vara så att någon annan router får den men har du otur så är det samma. Tror inte på det viset att du kan tvinga fram det utan det sker på deras sida.

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Avstängd

@sage1: Comhem har en release tid på 12h. Enda chansen att få en ny Publik IP inom denna tidsram är att ringa Comhem´s Support.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Finns ett alternativ i den att du kan ställa in den på bryggat läge, och du kommer att få en ny publik IP på enheten du sätter bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sage1:

Hur tvingar man fram en ny public adress på en Comhem C1 routern, dvs 83.xxx.xxx.xxx

De äldre routrarna hade en "release" möjlighet men denna nya router har inte den funktionen

Om man reset:ar eller gör factory reset:ar får samma adress, har prövat att dra sladden 1h men samma adress igen.

Är det med RJ45 eller Coaxial du kopplar i väggen?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Coax på den

Går att brygga, försökt, men det funkar inte?

E.g satt det i bryggat läge, startat om den, tror att den då släppte IP adressen, dvs den var typ 0.0.0.0

Men sedan fick jag tillbaks samma ip: 83.xxx.xxxx.xxxx när jag återgick till NAT

Är det 12h disconnectad man ska vänta för release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sage1:

Coax på den

Går att brygga, försökt, men det funkar inte?

E.g satt det i bryggat läge, startat om den, tror att den då släppte IP adressen, dvs den var typ 0.0.0.0

Men sedan fick jag tillbaks samma ip: 83.xxx.xxxx.xxxx när jag återgick till NAT

Är det 12h disconnectad man ska vänta för release?

Comhem kör med MAC-låsning på sina IP-adresser till kunder som dom flesta andra operatörer.

Så även fast du väntar dessa 12h så är det inte säkert att du får en ny.

Är den adress du hade ledig och ingen annan fått den efter dessa 12h så kommer du få samma adress.

Så för att vara på den säkra sidan skulle jag vänta längre och hoppas någon annan får adressen.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar

Permalänk
Medlem

Om du spoofar MAC-adressen i routern så borde du väl få en annan? Alternativt sätter den i bryggat läge och sätter en annan router bakom?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fireflies:

Finns ett alternativ i den att du kan ställa in den på bryggat läge, och du kommer att få en ny publik IP på enheten du sätter bakom.

Skrivet av Gorian:

Om du spoofar MAC-adressen i routern så borde du väl få en annan? Alternativt sätter den i bryggat läge och sätter en annan router bakom?

Nej, man får samma IP adress som Comhem routern hade. IP adressen ändras inte förrän efter 12h eller ett telefonsamtal till Kundtjänsten på Comhem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Hur är det tekniskt möjligt? Hur identifierar de personen på annat sätt än MAC-adressen? Har svårt att tänka mig att den är låst till switchporten?

Visa signatur

---

Permalänk

nyfiken: Varför vill du ha en ny publik? har du varit busig? isåfall är det ju loggat iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

@Peppar2014: Hur är det tekniskt möjligt? Hur identifierar de personen på annat sätt än MAC-adressen? Har svårt att tänka mig att den är låst till switchporten?

I bryggat läge så är Comhem routern bara ett modem. MAC adressen är densamma för enheten, oavsett om du kör bryggat eller som router.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

I bryggat läge så är Comhem routern bara ett modem. MAC adressen är densamma för enheten, oavsett om du kör bryggat eller som router.

Nja, i bryggat läge ska trafiken bara gå igenom helt och hållet och uppfatta routern bakom som direktinkopplad och bör därav ge ut en till publik ip.

Enda sättet routern/datorn som sitter i den bryggade porten ej får en ny publik ip skulle vara om de låser ip-adresser till specifika portar och porten i fråga endast har 1 tilldelad ip, och om detta skulle vara fallet skulle han aldrig få en ny ip, det enda han skulle kunna göra är att vänta ut leasen/be comhem supporten släppa leasen och den nya enheten bakom tar exakt samma ip.

Permalänk
Medlem

Bara för att göra det klart så kommer du få en ny IP-Adress om du ändrar MAC-adressen på comhem-routern. Men skulle tro att comhem har spärrat den möjligheten av förklarliga skäl.

Permalänk
Medlem

Med BBB så får jag en ny publik IP bara av att byta DNS. Testa att sätta 1.1.1.1 som DNS

Permalänk
Avstängd

Kan förövrigt säga att jag hade rätt, nu när jag kom hem så bytte jag min C1 till bryggat läge och min dator inkopplad med ethernet fick automagiskt en ny publik ip-adress.

Låter ju som att TS endast bytt till bryggat läge och sedan bytt tillbaka till NAT och trott att det skulle göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@Fireflies:
Kan du utveckla vad du gör?

Konfiguration: PC(sitter med LAN kabel i C1 Routern) -- C1 -- Internet

Sätter C1 till bryggat läge
Gör en ipconfig /renew som ger PCn en ny publik ip adress 83.xxx.xxx.zzz (dvs flyttar PCn från en 192.168.xxx.xxx adress, och inte den som C1 hade ursprungligen)
Sätter tillbaks till NAT-Mode
Ursprungliga Router IP adressen som skulle ändrats kommer tillbaks till C1 (83.xxx.xxx.xxx)
, dvs funkar inte

Det går inte att sätta DNS manuellt

Permalänk
Avstängd

Ja alltså, C1 modemet kommer fortfarande ta samma publika IP-adress om du ändrar tillbaka den till NAT läge då en har en IP-lease som förmodligen sitter kvar allt mellan 1-24h beroende på vad comhem kör på.

Det jag menar är att om du verkligen vill ha en ny public ip-adress så låter du modemet sitta kvar i bryggat läge och har en egen router bakom som då tar en helt ny IP-adress alternativt datorn direkt i modemet och då får den en egen publik ip.

Annars om du verkligen vill nyttja C1 och att den ska få en ny IP-adress så kommer du antingen behöva låta den stå bryggad under en längre period eller vara helt urkopplad så att den inte förnyar sin lease mot comhem och därav alltid efterfrågar samma IP.