Permalänk
Medlem

Blåskärm slumpmässigt vid Overwatch

Min syster har börjat få slumpmässig blåskärm när hon spelar Overwatch.

Exempel på felkoder är:

Memory_Management
Critical_Structure_Corruption
PFN_list_corrupt

Så något lurt är det. Jag testade köra en snabb sfc scannow men den hittade ingenting. Någon som har en aning om vad som kan vara felet? Har inte hunnit googla alltför mycket ännu men skapar tråden här för att se om det finns någon som har svar.

Blåskärmar tenderar att ske efter att ha spelat någon timme enligt henne. Men vissa dagar funkar det som vanligt också.

Har också testat mdsched.exe och fick inga fel där heller.

Lade till att jag testat mdsched.exe också.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Min syster har börjat få slumpmässig blåskärm när hon spelar Overwatch.

Exempel på felkoder är:

Memory_Management
Critical_Structure_Corruption
PFN_list_corrupt

Så något lurt är det. Jag testade köra en snabb sfc scannow men den hittade ingenting. Någon som har en aning om vad som kan vara felet? Har inte hunnit googla alltför mycket ännu men skapar tråden här för att se om det finns någon som har svar.

Blåskärmar tenderar att ske efter att ha spelat någon timme enligt henne. Men vissa dagar funkar det som vanligt också.

Har också testat mdsched.exe och fick inga fel där heller.

Jag skulle ändå misstänka minnesfel. Antingen felaktiga inställningar (något av: hastighet, timings, spänning) eller trasigt minne.

Se vad memtest säger? (förslagsvis https://www.memtest86.com/ eller http://www.memtest.org/ )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle ändå misstänka minnesfel. Antingen felaktiga inställningar (något av: hastighet, timings, spänning) eller trasigt minne.

Se vad memtest säger? (förslagsvis https://www.memtest86.com/ eller http://www.memtest.org/ )

Hej!

Ja, jag tänker också att det måste vara något med minnet. Ska testa memtest (har aldrig använt det tidigare). Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Är minnet på ditt grafikkort överklockat? Återställ i så fall detta, OW har åtminstone tidigare haft stora problem att fungera korrekt med klockat grafikminne, finns många trådar om det på nätet. Jag kunde inte spela OW med klockat minne på mitt 1080 Ti.

Edit: Inser att jag läste lite för snabbt och att det är först efter en timme osv. Problemet med överklockat grafikminne, gäller även de kort som är klockade från fabrik, brukade ge avtryck ganska omgående i spelet. Men det är kanske värt att testa ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Hade tid att köra memtest på hennes dator i dag och analysen tog tre timmar men den hittade noll errors så då bör det väl inte vara något fel på minnet.

Grafikkortet är inte överklockat, som du skriver borde det i så fall ha gett vika direkt. Nu har det inte varit blåskärm på ett tag, så kanske var det tillfälligt fel? Jag vet ärligt talat inte.

Permalänk
Inaktiv

Pröva om ssdn har felaktiga sektorer också.
Kör cmd >högerklicka och kör som admin > skriv chkdsk X: /f
x är enhetsbeteckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Pröva om ssdn har felaktiga sektorer också.
Kör cmd >högerklicka och kör som admin > skriv chkdsk X: /f
x är enhetsbeteckning.

Ingen SSD i datorn.

Ett annat problem är att CPUn i ofta verkar ligga på 100% trots att inga program körs i princip. Så något fuffens är det, men kan inte sätta fingret på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mutumba:

Ingen SSD i datorn.

Ett annat problem är att CPUn i ofta verkar ligga på 100% trots att inga program körs i princip. Så något fuffens är det, men kan inte sätta fingret på det.

Kollat i aktivitetshanteraren hur mycket minne som används?
.. även en ominstallation kan ju vara bra att prova om ni inte har gjort det redan för att säkerställa att det verkligen är hårdvara som spökar.