Relativt enkel funktion Google Sheets - kört fast

Permalänk
Medlem

Relativt enkel funktion Google Sheets - kört fast

Hej,

Jag känner mig rätt så bränd efter en lång dag, så ursäkta mig om detta är superenkelt:

Jag håller på att skapa ett tips-dokument för fotbolls-VM för jobbets räkning. Jag vill rapportera resultatet som vinst/förlust/lika i en cell, men kommer för allt i världen inte på hur jag visar ordet "Oavgjort".

Jag tänker mig att skriva typ:

IF= Hemmalag-cell > Bortalag-cell, Hemmalagcell, Bortalagcell

Sedan kommer jag inte vidare. Hjälp tack!

Se även screenshot:

Permalänk
Medlem

Du får göra nästlade IF-satser där den yttre kollar om de är lika och den inre om de inte är lika kollar vilken som var störst.

Alltså typ IF(hemmalag = bortalag; lika; IF(hemmalag > bortalag; hemmalag; bortalag))

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Du får göra nästlade IF-satser där den yttre kollar om de är lika och den inre om de inte är lika kollar vilken som var störst.

Alltså typ IF(hemmalag = bortalag; lika; IF(hemmalag > bortalag; hemmalag; bortalag))

Kanon, tack. Såhär blev det om någon mer är intresserad:

=IF(H2=I2,"Oavgjort",IF(H2 > I2,D2,F2))

Hur exkluderar jag dem som inte har något resultat än? Nu står det "Oavgjort" på alla som är "null".

Permalänk
Medlem

@izzie:

If sats med Isblank.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾