Ataris retrokonsol kan förbokas 30 maj – erbjuder 4K-stöd och över 100 spel

Permalänk
Melding Plague

Ataris retrokonsol kan förbokas 30 maj – erbjuder 4K-stöd och över 100 spel

Atari berättar mer om sin kommande retrokonsol Atari VCS, som levereras med ett gediget galleri av klassiska speltitlar och moderna anslutningsmöjligheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet man om även spelen körs i 4K? Har ingen direkt förkunskap om Atari, men kan tänka mig att det är lätt för dem att skala upp sina gamla pixliga spel från 70- och 80-talen.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja du behöver ju 4K upplösning när du vill köra 20st Atari spel samtidigt.

Det står inte nån specs men det skulle faktiskt vara en trevlig konsol om den kör en liten Vega SOC (står bara "custom processor with Radeon Graphics Technology"). Fast iof då låter kanske 2.2k billigt och dessutom skulle den behöva köra vanligt Windows för att kunna nyttjas på riktigt, inte nåt custom hobbyhax (dvs Steam efter den timme då du tröttnat på gamla Atari spel). Så sitter säkert nåt annat billigt skrot i.

Permalänk
Medlem

Alltså en steammachine med inbyggd emulator, och väldigt fjantig hårdvara...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Coolt! Jag hade dock en Amiga på tiden de begav sig. Någon som vet om det finns något liknande projekt på gång för Amigan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Alltså en steammachine med inbyggd emulator, och väldigt fjantig hårdvara...

Men hur många steam machines eller hemmabyggen får du i ett så nätt format till det priset?

Permalänk
Inaktiv

Inte för att vara en glädjedödare, men jag såg vad som hände med Commodore 64 mini. Alla imponerades när denna skulle komma, hur många som helst sa att de skulle köpa den. Sedan släpptes den för 1 månad sedan, men hur många köpte den? Blev forumet så översvämmad med commendore 64 spelfrågor så de fick skapa en tråd per spel?

Spelen i denna ära håller nämligen oftast så låg kvalité så man bör ha spelat dem som ung och drömmer tillbaka till gamla tider. För de andra så går en emulator fint.

Kommer man däremot upp i 8 bitars nintendo grafik så är de ett rent nöje även för barn som är så unga så de inte förstår att det är retrospel som de kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte för att vara en glädjedödare, men jag såg vad som hände med Commodore 64 mini. Alla imponerades när denna skulle komma, hur många som helst sa att de skulle köpa den. Sedan släpptes den för 1 månad sedan, men hur många köpte den? Blev forumet så översvämmad med commendore 64 spelfrågor så de fick skapa en tråd per spel?

Spelen i denna ära håller nämligen oftast så låg kvalité så man bör ha spelat dem som ung och drömmer tillbaka till gamla tider. För de andra så går en emulator fint.

Kommer man däremot upp i 8 bitars nintendo grafik så är de ett rent nöje även för barn som är så unga så de inte förstår att det är retrospel som de kör.

Fast detta är ju en helt annan sak. Atarin är ju en modern maskin med moderna funktioner och riktig prestanda. Inte bara någon liten ARM-krets med emulator som C64-prylen.
Nästan all kritik mot Atarin är formulerad som om det vore någon liten ARM-skit. Vet inte on det är avsiktligt eller ett missförstånd. Men det är inte relevant kritik oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Spelen i denna ära håller nämligen oftast så låg kvalité så man bör ha spelat dem som ung och drömmer tillbaka till gamla tider.

Keywords. Tror att procenten besvikna som inser att det inte är lika kul nu som när man var 6 år och fantasifull till tänderna är åtminstone 90.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte för att vara en glädjedödare, men jag såg vad som hände med Commodore 64 mini. Alla imponerades när denna skulle komma, hur många som helst sa att de skulle köpa den. Sedan släpptes den för 1 månad sedan, men hur många köpte den? Blev forumet så översvämmad med commendore 64 spelfrågor så de fick skapa en tråd per spel?

Spelen i denna ära håller nämligen oftast så låg kvalité så man bör ha spelat dem som ung och drömmer tillbaka till gamla tider. För de andra så går en emulator fint.

Kommer man däremot upp i 8 bitars nintendo grafik så är de ett rent nöje även för barn som är så unga så de inte förstår att det är retrospel som de kör.

Vet du själv hur många enheter som såldes av Commodore 64 mini? (Jag själv vet ej)
Sen att forumet inte blev en störtflod med 64 frågor kanske har sin rätt.
För visst är det så att fler trådar skapas när folk har problem.

Själv tror jag att Ataribox kommer att sälja så mycket mer än t e x Commodore 64 mini.

Tänk dig själv att ha en retroturnering i Pong med några vänner

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nästan all kritik mot Atarin är formulerad som om det vore någon liten ARM-skit.

Men man behöver inte något mer än "någon liten ARM-skit" för att köra emulerade Atari 8-bittarsspel.
Om det är det enda som den här burken klarar av så kommer billigare SBC:er med ARM på att vara vad den jämförs med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Jag är besviken på dom flesta av dom här återlanseringarna...
C64 Mini var ju enorm förhoppning äntligen trodde jag när dom första ryktena dök upp. Bara lekte med tanken om att spela lite spel igen och programmera samt ett lättare och betydligt smartare sätt att hantera filer.

Var gör dom i stället, nähä dom släpper en låda med knappar som inte är något annat än låtsasknappar- :doh: Facepalm

Direkt när jag såg det så tittade jag bort. Där har du hela förklaringen. Då köper man hellre orginalet. Emulatorer i alla ära men dessa beter sig sällan lika dant...Det laggar och krånglar i bland, beter sig annorlunda och saknar det otroligt viktiga SID !

Där har du förklaringen.

Samma sak här kan man misstänka... Den beter sig inte riktigt lika dant. Saknar ofta det där spelet som man hade utan kommer med massa spel inlagda i förväg och man kan inte lägga in egna.

Detta är en jättestor designmiss för det kan bli som en stor grej och skapa nya forum kring det hela om man kan göra egna spel. Där missar man direkt mer än halva meningen med dessa gamla maskiner där kassetten var en stor grej.

Skrotar nog fram mina gamla Amigas i stället och fixar någon sån där dikettstationsemulator till dem. Amiga har ju Agnus, Paula och Denise och det är på riktigt inget man kan emulera fram hur som helst.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Modellören:

Jag är besviken på dom flesta av dom här återlanseringarna...
C64 Mini var ju enorm förhoppning äntligen trodde jag när dom första ryktena dök upp. Bara lekte med tanken om att spela lite spel igen och programmera samt ett lättare och betydligt smartare sätt att hantera filer.

Var gör dom i stället, nähä dom släpper en låda med knappar som inte är något annat än låtsasknappar- :doh: Facepalm

Direkt när jag såg det så tittade jag bort. Där har du hela förklaringen. Då köper man hellre orginalet. Emulatorer i alla ära men dessa beter sig sällan lika dant...Det laggar och krånglar i bland, beter sig annorlunda och saknar det otroligt viktiga SID !

Där har du förklaringen.

Samma sak här kan man misstänka... Den beter sig inte riktigt lika dant. Saknar ofta det där spelet som man hade utan kommer med massa spel inlagda i förväg och man kan inte lägga in egna.

Detta är en jättestor designmiss för det kan bli som en stor grej och skapa nya forum kring det hela om man kan göra egna spel. Där missar man direkt mer än halva meningen med dessa gamla maskiner där kassetten var en stor grej.

Skrotar nog fram mina gamla Amigas i stället och fixar någon sån där dikettstationsemulator till dem. Amiga har ju Agnus, Paula och Denise och det är på riktigt inget man kan emulera fram hur som helst.

Jag tänkte lite som du när det gäller Commodore C64 mini, det var hur grymt som helst att få uppleva känslan med hur det var för.. Jag skulle vilja ha en kassetspelare om än så fake för att få känslan. Men vad fick man, jo när man startar den så får man upp någon kiosk där man kan välja spel och det blir som vilken emulator som helst.

Nu kommer Atari bli annorlunda med att man kan göra mer som någon påpekade till mig.. Men ändå så har folk sin raspberry pi/chromcast eller annan mediaspelare. Så jag som var så otroligt förhoppningsfull till alla dessa remaker har tappt hoppet.

Amiga Remake som någon påpekade så känner jag samma där, man ska starta spelen som man gjorde förr i workbench, visst det är inte på något sätt fel om de minskar laddtiderna, men känslan bör de behålla. Jag skulle vilja ha en simulerad diskdrive läte med av och på för den riktiga känslan.

Jag ser en retrokonsol utan klassisk uppstart och menyer lite som att köpa en eldriven Harley Davidsson kopia, den kanske går lika bra eller är ännu piggare, men känslan utan motorljudet blir ej detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja du behöver ju 4K upplösning när du vill köra 20st Atari spel samtidigt.

Om det är Atari ST spel vi pratar om så är upplösningen på 320*200.
Det innebär att det blir totalt 120 spel samtidigt vid 4K...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte vara så jättesvårt att leverera grafiken i 4K med tanke på att grafiken i Atari 2600 är streckgubbar typ.
https://www.youtube.com/watch?v=ucRYLobga0g

Samt det finns väl inga kretsar som inte kan skala upp pac-man i 4k utan större problem, om det är native 4k eller uppskalar spelar ju ingen roll, man kommer ju typ inte kunna se skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Den begränsade upplagan Atari VCS Collector's Edition har samma träbestyckade front som originalet..

Äkta vinyldekal!

Men kopian kanske överglänser originalet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Digital fyndjägare

Snyggaste designen jag sett på länge.
Snyggt jobbat ATARI.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Men man behöver inte något mer än "någon liten ARM-skit" för att köra emulerade Atari 8-bittarsspel.
Om det är det enda som den här burken klarar av så kommer billigare SBC:er med ARM på att vara vad den jämförs med.

Men alla andra spel och funktioner den har är på en helt annan nivå. Folk ignorerar att det är en modern spel-/mediamaskin. Förstås inte i toppskiktet prestandamässigt. Men att jämföra med små ARM-baserade emulatorer är fullkomligt obegåvat.

Skrivet av Xverminator:

Det kan väl inte vara så jättesvårt att leverera grafiken i 4K med tanke på att grafiken i Atari 2600 är streckgubbar typ.
https://www.youtube.com/watch?v=ucRYLobga0g

Samt det finns väl inga kretsar som inte kan skala upp pac-man i 4k utan större problem, om det är native 4k eller uppskalar spelar ju ingen roll, man kommer ju typ inte kunna se skillnad.

Men den ska inte bara användas till emulering. Det lär rent av bara vara en plojig sekundär funktion.

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas de håller vad de lovat att man ska kunna ha alt OS på maskinen. Då är det ett givet köp bara för designen! Lär ha den som mediaspelare då android TV på Philips suger arsle!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjuka priser på att spela gammal skåpsmat!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Sjuka priser på att spela gammal skåpsmat!

Det är som att säga att det är sjuka priser på moderna datorer för att spela MS Röj. Om det är det enda du tänkt göra på den så är det klart att priset är högt. Men om du inte är personen som vill spela moderna spel utan bara vill spela MS Röj så kanske en modern PC inte är för dig. Och om du är personen som bara vill spela gamla 70-80-tals spel så kanske inte en modern konsol/media-PC som Ataribox inte är något för dig heller.

Om du inte vill göra annat än spela 35-40 år gamla Atari-spel hela dagarna så är inte Ataribox för dig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men alla andra spel och funktioner den har är på en helt annan nivå. Folk ignorerar att det är en modern spel-/mediamaskin. Förstås inte i toppskiktet prestandamässigt. Men att jämföra med små ARM-baserade emulatorer är fullkomligt obegåvat.

Inte obegåvat. Folk går efter vad de kan se och höra. Än så länge finns det fortfarande mest bara luddiga utfästelser om moderna spel och mediafunktioner. Att den skulle spela retro-spel är än så länge det enda som man kan vara någorlunda säker på.

En spelkonsoll är typiskt en sluten plattform och då spelar det mindre roll för folk vad för hårdvara den egentligen har inuti utan vad som räknas är lockelsen av de spel som tillverkaren publicerar och låter licensiater publicera för boxen.
Atari måste visa att de har tillräckligt intressanta moderna spel som lockar folk att betala mer än för något som bara är tillräckligt bra för att köra en emulator.
Först när Atari har gått ut med vilka slags moderna spel den kommer att ha så kan någon göra en bättre bedömning.

Förresten så skulle en ARM-SoC i smartphone-klass kunna räcka väl för en mediaburk, så länge som den har en bra kylfäns.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det bästa med denna "konsol" verkar vara att det inte är en konsol utan en vanlig dator som kör Linux.

Priset på 2200:- är ju dock inte så farligt för en media PC. Jag betalade ca. 1500:- för min PCG03 Plus som har Atom-processor och betydligt sämre grafikdel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kul med alla retrokonsoller och snygg som fan var just den här.
Å inte för att vara tråkig, men RetroPi är ju egentligen det enda som behövs om man vill lira äldre spel.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Inte obegåvat. Folk går efter vad de kan se och höra. Än så länge finns det fortfarande mest bara luddiga utfästelser om moderna spel och mediafunktioner. Att den skulle spela retro-spel är än så länge det enda som man kan vara någorlunda säker på.

En spelkonsoll är typiskt en sluten plattform och då spelar det mindre roll för folk vad för hårdvara den egentligen har inuti utan vad som räknas är lockelsen av de spel som tillverkaren publicerar och låter licensiater publicera för boxen.
Atari måste visa att de har tillräckligt intressanta moderna spel som lockar folk att betala mer än för något som bara är tillräckligt bra för att köra en emulator.
Först när Atari har gått ut med vilka slags moderna spel den kommer att ha så kan någon göra en bättre bedömning.

Förresten så skulle en ARM-SoC i smartphone-klass kunna räcka väl för en mediaburk, så länge som den har en bra kylfäns.

De har varit rätt tydliga med att den ska klara moderna spel. Inget pekar på att de ska låsa in sig med några egna spel heller. Rimligt att anta att man har hela steams linux-bibliotek att välja på.
Och det är möjligt att någon av de vassare SoC:sen klarar 4K HDR 60Hz. Men inte någon du får i de billigare emulatormaskinerna som alla vill jämföra Ataribox med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De har varit rätt tydliga med att den ska klara moderna spel. Inget pekar på att de ska låsa in sig med några egna spel heller. Rimligt att anta att man har hela steams linux-bibliotek att välja på.
Och det är möjligt att någon av de vassare SoC:sen klarar 4K HDR 60Hz. Men inte någon du får i de billigare emulatormaskinerna som alla vill jämföra Ataribox med.

Lite väl optimistiskt kanske. "Rise of the Tombraider" släpptes ju nyligen tex..

Meningen med de tyngre Steam-spelen är nog snarare att den kan installera en stream-app för steam, så den funkar som deras egna små boxar.

I bästa fall kan detta kanske bli en OUYA som inte bara blir en sommarfluga.

Skrivet av anon159643:

Jag ser en retrokonsol utan klassisk uppstart och menyer lite som att köpa en eldriven Harley Davidsson kopia, den kanske går lika bra eller är ännu piggare, men känslan utan motorljudet blir ej detsamma.

Mycket snart går det ju iof att köpa ett eldrivet original istället.

Vill man absolut väsnas likväl så kommer det säkert finnas massor av lösningar för det. Som hjulsmattror kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Lite väl optimistiskt kanske. "Rise of the Tombraider" släpptes ju nyligen tex..

Meningen med de tyngre Steam-spelen är nog snarare att den kan installera en stream-app för steam, så den funkar som deras egna små boxar.

I bästa fall kan detta kanske bli en OUYA som inte bara blir en sommarfluga.

Mycket snart går det ju iof att köpa ett eldrivet original istället.

Vill man absolut väsnas likväl så kommer det säkert finnas massor av lösningar för det. Som hjulsmattror kanske.

Du pratar fortfarande som om det är en liten ARM-SoC. OUYA är ju rent hopplöst långsam jämfört med AMDs APU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du pratar fortfarande som om det är en liten ARM-SoC. OUYA är ju rent hopplöst långsam jämfört med AMDs APU:er.

OUYA är ju också minst 7 år gammal nu. Så poängen var ju inte att mäta den med vad som idag kan finnas tillgängligt, teoretiskt eller praktiskt, utan vad en plattform med samma tänk, upplägg (och illabådande likartad marknadsföring..) skulle kunna finna för plats idag.

Då var den dock rätt ok prestandamässigt, eller vad fanns i formfaktorn och prisklassen som hade kunnat motsvara den då menar du? Idag är det ju antagligen de andra konsoll-spelmaskinerna istället för premiumtelefoner den kommer jämföras med. Och även om nu hela maskinen ser ut som en kylfläns så är jag ju rätt skeptiskt till om den vare sig kommer ha såpass massiv passiv kylning, eller aktiv för den delen. (som OUYA..)

Inte för att jag skulle klaga om jag kommer kunna köpa vad som då är en slimlinedator för 2000 som är tre gånger så bra som något som kostar minst det dubbla nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

OUYA är ju också minst 7 år gammal nu. Så poängen var ju inte att mäta den med vad som idag kan finnas tillgängligt, teoretiskt eller praktiskt, utan vad en plattform med samma tänk, upplägg (och illabådande likartad marknadsföring..) skulle kunna finna för plats idag.

Då var den dock rätt ok prestandamässigt, eller vad fanns i formfaktorn och prisklassen som hade kunnat motsvara den då menar du? Idag är det ju antagligen de andra konsoll-spelmaskinerna istället för premiumtelefoner den kommer jämföras med. Och även om nu hela maskinen ser ut som en kylfläns så är jag ju rätt skeptiskt till om den vare sig kommer ha såpass massiv passiv kylning, eller aktiv för den delen. (som OUYA..)

Inte för att jag skulle klaga om jag kommer kunna köpa vad som då är en slimlinedator för 2000 som är tre gånger så bra som något som kostar minst det dubbla nu.

Fast fortfarande stor skillnad mellan en tegra och en stor X86-APU hur man än vrider och vänder på det. Det blir ganska olika produkter av det. Och hoppas inte du kräver att den ska vara tre gånger så bra som en dator för 4000:-. Det är bars orimligt. Men den kan nog stå sig bra mot andra datorer i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Hittade den här intervjun från 22 mars 2018. Då fanns det ingeting färdigt och dom viste inte ens vad dom skulle använda för processor...
Känns tryggt.

https://www.theregister.co.uk/2018/03/22/atari_lempty_box/

Here we go
Launch date? Can't say.
Interface? Can't tell you.
Hardware manufacturer? Can't tell you.
Games developer partners? We're talking to people.
Target market? We can't say.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.