Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Permalänk
Medlem

För en som inte är insatt, vad är hypen med 1803? Vad är det som man måste ha i 1803?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Möjligen borde Microsoft överväga att ha en avskalad version utan alla features default - men gärna som möjliga updates.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nya ljudmixern som låter en välja ljudutgång per program har jag velat ha i över 10 år. Så glad att den äntligen finns!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagis:

Har du testat att stänga av "fast startup"?

Yes, hjälper inte.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Min nätverk- och grafikkortsdrivrutin blev ominstallerad av windows till någon tramsversion. Fick ominstallera till de riktiga drivrutinerna.

Kommit en herrans massa nya inställningar i windows-inställningarna (inte kontrollpanelen, utan de "nya" inställningarna). Stängde av det mesta. Absurt mycket features där, som jag är totalt ointresserad av - satt säkert i en halvtimme för läsa om och stänga av onödigheter.

Hade också fått massa nya appar jag aldrig använt eller kommer att använda. Plockade bort dessa (med denna guide).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

För en som inte är insatt, vad är hypen med 1803? Vad är det som man måste ha i 1803?

En av de bättre funktionerna de lagt in är iställningar för upp/inspelning av ljudenheter per applikation.

Permalänk

Och jag kan inte stänga av Microsofts samlande av aktivitetshistorik. Den är ibockad och gråskuggad. På de andra datorerna med samma version av Windows 10 så går de att stänga av.

Permalänk
Avstängd

Gick smärtfritt på min PC, men sambons dator förlorade sitt 5.1 ljud och vi kan inte få tillbaka det.. får väl ta och testa ominstallera realtek drivrutiner.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagis:

Har du testat att stänga av "fast startup"?

Stort tack för den länken! Jag har länge haft problemet (sen fall creators update) med att drivrutinen till nätverkskortet inte har lästs in ordentligt vid uppstart, vilket tvingade mig till en omstart för att kortet ska fungera som det ska. Men att stänga av "fast startup" löste problemet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker personligen att AI-Suite är så pass skakigt att det får utgå.

Det var tråkigt att höra, den genvägen använder jag alltid, när jag vill byta källa.

Jag byter tråd för svaret till en mer relevant sådan ;).

Ja AI-suite har definitivt sina svagheter.
However, jag har inte mycket till val med mitt z87 grypgon om jag vill sätta fläktkurvor till mina chassifläktar som alla är av varianten 3-pin. Det här sköter AI suite galant (+ att de har mjukvara för att själv testa fungerade spänningsintervall för varje fläkt).
Nu går det såklart att slänga alla fungerade fläktar och skaffa 4pin men den tusingen spar jag hellre om mjukvara kan göra ett lika bra jobb.

Angående genvägen till ljudet så har de inte lämnat oss i sticket helt. Vänsterklickar man på ljudikonen så att man får upp volymreglaget så finns en liten knapp högst upp till höger som kan visa alternativ för ljudkällor också vilket ju blir lite snabbare. Så det ska nog gå att vänja sig vid också.
Men jag saknar genvägen lite ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ähh har sett fram imot att dom ska fixa bättre windows för DAW och hade förhoppningar med denna version. Kör cubase och datorn kan inte utnyttja alla cores som jag har. Synd att du inte fick det att funka. Hade varit intressant att få höra hur denna version är gentimot andra win 10 versioner@Thareh:

Permalänk
Medlem

Installation stannar på 49% hos mig. Deletat softwdist/download utan resultat... grrrr

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Fick installera om drivisarna för grafikkortet och nu så kan man surfa igen utan att bli sjösjuk.

Permalänk
Medlem

Installerat och klart, som vanligt fungerade det perfekt och inte sett skymten av minsta problem...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

För en som inte är insatt, vad är hypen med 1803? Vad är det som man måste ha i 1803?

Vadå måste ha? Varför skulle du INTE vilja ha senaste versionen av Windows 10?

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Gick smärtfritt på min PC, men sambons dator förlorade sitt 5.1 ljud och vi kan inte få tillbaka det.. får väl ta och testa ominstallera realtek drivrutiner.

Kan inte kolla precis nu, men exakt det har hänt med vår HTPC - får bara ut ljud i de främre högtalarna. Trodde det var nån i ställning i receivern.... ska kolla om den uppgraderats till 1803.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Kan inte kolla precis nu, men exakt det har hänt med vår HTPC - får bara ut ljud i de främre högtalarna. Trodde det var nån i ställning i receivern.... ska kolla om den uppgraderats till 1803.

Exakt, sambons PC är HTPC'n här hemma, vi hoppas på en simpel ominstallation av Realtek löser problemet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag byter tråd för svaret till en mer relevant sådan ;).

Ja AI-suite har definitivt sina svagheter.
However, jag har inte mycket till val med mitt z87 grypgon om jag vill sätta fläktkurvor till mina chassifläktar som alla är av varianten 3-pin. Det här sköter AI suite galant (+ att de har mjukvara för att själv testa fungerade spänningsintervall för varje fläkt).
Nu går det såklart att slänga alla fungerade fläktar och skaffa 4pin men den tusingen spar jag hellre om mjukvara kan göra ett lika bra jobb.

Angående genvägen till ljudet så har de inte lämnat oss i sticket helt. Vänsterklickar man på ljudikonen så att man får upp volymreglaget så finns en liten knapp högst upp till höger som kan visa alternativ för ljudkällor också vilket ju blir lite snabbare. Så det ska nog gå att vänja sig vid också.
Men jag saknar genvägen lite ändå

Har inte den genvägen för ljudkälla varit där sedan iaf 1609?
Det är där iaf på min LTSC 1609.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Nya ljudmixern som låter en välja ljudutgång per program har jag velat ha i över 10 år. Så glad att den äntligen finns!

!?!? Har också väntat på det i en evighet och lite till. Blir att uppdatera direkt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon255588:

Har inte den genvägen för ljudkälla varit där sedan iaf 1609?
Det är där iaf på min LTSC 1609.

Hmm. Bra fråga. Första gången jag snubblade över den när jag saknade andra sättet, men den kanske har varit där sedan länge

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Möjligen borde Microsoft överväga att ha en avskalad version utan alla features default - men gärna som möjliga updates.

Skickades från m.sweclockers.com

En ren skalad bantad, icke store, icke bloatware osv... ja tack.
Pris? Dont really care...
Låt mig bara styra dens uppdateringar så köper jag.

Skrivet av SneakyCandy:

Vadå måste ha? Varför skulle du INTE vilja ha senaste versionen av Windows 10?

För om där inte finns någon poäng "att ha", finns där inte heller någon poäng att bråka med det.
Många här behöver lära sig en gyllene regel som man lärt sig efter 25 år med PC...

"if it ain't broke, don't fix it"

För det enda du kan göra med något som redan fungerar bra, är att ta sönder eller göra det värre. Är rena odds... typ som 7-2 off-suit i poker inte något vettiga spelare spelar med, då oddsen att vinna är otroligt låga.

@Andylindy lol.... efter 20+ år med Windows säger jag bara... "bull-shit".
Alla Windows har haft och kommer ha problem. Varenda en av dem var det Service Pack eller någon form av "fix-patch" som ofta fick ens OSen användbara. Är kul att se hur folk kan ignorera problem dock, för de kan lätt lösa dem. Tänk dock på att idag är det ofta okunniga som inte kan lösa alla problem. Och focus är mycket mer på "ska bara fungera".

En positiv sak MS gjort med denna version dock är ATT man valde att försena den. Man upptäckte en allvarlig bugg i sista min som man valde att fixa. Hade hellre sett de tänkt mer så. 1 version om året är bra nog... bara gör den bra, och buggfri.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SneakyCandy:

Vadå måste ha? Varför skulle du INTE vilja ha senaste versionen av Windows 10?

Nu var det inte riktat till mig, men ger ändå ett svar. En del premierar stabilitet framför det senaste. Varför uppgradera om det inte tillför något som man behöver eller vill ha? Jag sitter på 1609 och är fullt nöjd, och har allt jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

En av de bättre funktionerna de lagt in är iställningar för upp/inspelning av ljudenheter per applikation.
https://i.imgur.com/kp5mpA1.png

Nice! Precis sånt jag efterlyste! Tack för infon!

Skrivet av SneakyCandy:

Vadå måste ha? Varför skulle du INTE vilja ha senaste versionen av Windows 10?

Jag ville veta vad det var för nya features eller uppgradering, buggfixar osv i senaste uppdateringen.
Sen finns det flertal exempel på när drivare, uppdateringar osv har ställt till med mer saker än vad dom har löst.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

"if it ain't broke, don't fix it"

Inget är perfekt, går alltid göra det bättre.

Skrivet av anon255588:

Jag sitter på 1609 och är fullt nöjd, och har allt jag behöver.

Ja, så tänker folk som sitter i sina grottor med XP också.

Skrivet av Purrfected:

Nice! Precis sånt jag efterlyste! Tack för infon!
Jag ville veta vad det var för nya features eller uppgradering, buggfixar osv i senaste uppdateringen.
Sen finns det flertal exempel på när drivare, uppdateringar osv har ställt till med mer saker än vad dom har löst.

Vi är i 2018 nu. Skulle du nu sitta på hårdvara som bråkar kan man med ett enkelt knapptryck återställa tidigare Windows snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Inget är perfekt, går alltid göra det bättre.
Ja, så tänker folk som sitter i sina grottor med XP också.
Vi är i 2018 nu. Skulle du nu sitta på hårdvara som bråkar kan man med ett enkelt knapptryck återställa tidigare Windows snabbt.

Förstår inte vad du bråkar om, ville veta vilka features som fanns.

Du verkar dock naiv som tror att bara för man har senaste hårdvaran så kommer allt bli bättre med nyare mjukvara.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Vadå måste ha? Varför skulle du INTE vilja ha senaste versionen av Windows 10?

Ganska enkelt, för mig och en stor del andra användare orsakade Fall Creators Update FPS-drops som gjorde det omöjligt att spela spel. Jag kommer undvika denna uppdateringen så länge jag kan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Förstår inte vad du bråkar om, ville veta vilka features som fanns.

Du verkar dock naiv som tror att bara för man har senaste hårdvaran så kommer allt bli bättre med nyare mjukvara.

Och jag undrade varför du känner att du måste ha något nytt bara för att uppdatera dig.
Oftast är det ju så att nyare hårdvara/mjukvara ger en bättre erfarenhet.

Skrivet av Blofeld:

Ganska enkelt, för mig och en stor del andra användare orsakade Fall Creators Update FPS-drops som gjorde det omöjligt att spela spel. Jag kommer undvika denna uppdateringen så länge jag kan.

Jaha, vad har det med SCU att göra? Verkar väldigt konstigt att undvika en stor uppdatering bara för du haft problem innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Vadå måste ha? Varför skulle du INTE vilja ha senaste versionen av Windows 10?

Skrivet av SneakyCandy:

Och jag undrade varför du känner att du måste ha något nytt bara för att uppdatera dig.
Oftast är det ju så att nyare hårdvara/mjukvara ger en bättre erfarenhet.
Jaha, vad har det med SCU att göra? Verkar väldigt konstigt att undvika en stor uppdatering bara för du haft problem innan.

Långt ifrån oftast, om du jobbat med IT hade du förstått varför man gärna avvaktar lite och låter andra ta hand om buggarna innan man uppdaterar.
Däremot om det är stora riktigt bra features så kan det ju vara värt att stressa ut en uppdatering ändå.

Senaste som tom swec rapporterat om är ju denna:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25588-nvidia-geforce-397-31...

Håller med vad någon skrev tidigare, om det inte är trasigt så ska du inte försöka reparera det.
Alltså, om det inte kommer features som du kommer ha nytta av, eller om uppdateringen inte löser några av dina problem ska du inte uppdatera.
Samma gäller tex BIOS, det skriver alla tillverkare med, stora stora varningstexter att du inte ska uppdatera om det inte kanske kan lösa ett problem du har.
Vet inte alls vilka buggfixer 1803 kommer fixa, visste inte heller vilka features, därav så frågade jag vad i 1803 man måste ha, om det nu var bra features som med ljudet, eller om det är en buggfix som kunnat hjälpa upplevelsen för mig som användare.
Att bara uppdatera utan att veta varför, är det dummaste du kan göra.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

En annan ny grej de verkar ha lagt till är fokusstöd. Hindrar notifikationer att komma upp medans den är aktiverad och den ska gå ställa in så att den går igång automatiskt när man spelar spel! Äntligen

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Söderbäck:

Angående genvägen till ljudet så har de inte lämnat oss i sticket helt. Vänsterklickar man på ljudikonen så att man får upp volymreglaget så finns en liten knapp högst upp till höger som kan visa alternativ för ljudkällor också vilket ju blir lite snabbare. Så det ska nog gå att vänja sig vid också.
Men jag saknar genvägen lite ändå

Det var som fan. Jag har bara använt det sätt du beskriver - det har funnits sen 1703. Visste inte ens om att det gick att göra på andra sätt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A