Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Ännu ett blått Tangentbord

Allmänt:
När Vabruari-vinden tjuter runt knutarna är det mysigt att krypa ner i man-caven och löda lite tangentbord.

För den otåliga allt-nu-generationen som blir upprörda (och smått kränkta) över leveranstider på 2-3 dagar kan det berättas att tangentbordsnördar är ett förhållandevis tålmodigt folk

Jag gick med i ett gruppköp för detta tangentbordet i somras (Juni) då jag var sugen på en "1800"-ish layout, bara för att. Tangenterna ("key-capsen"/"Hattarna") beställdes i Juli (Gruppköp/MD). Brytarna (Gruppköp) beställdes i början på September och allt landade i lådan runt jul/nyår. Runt 6 månaders leveranstid asså, vilket kan anses vara tämligen rappt för gruppköp av tangentbordsrelaterad karaktär.

Men till slut landade asså alla delarna till "Ännu ett blått tangentbord"

Komponenter/verktyg:

• Brytare: Gateron Silent Black

• Brytarplåt: YMD96

• Brytar-fjädrar: Smorda Originalfjädrar

• Chassi: YMD96

• Stabbar: Transparenta PCB-monterade Cherry-kopior (smorda)

• PCB: YMD96

• Tangenter:GMK Nautilus (International), ABS, Dubbelskjuten, Cherry-profil

• Dämpning: 5mm dämpmatta(mjuk) 1,2/3mm Bitumen(halvhård), Eltejp

• Smörja: Biltemas kompressorolja (rinnig/tunn) och Silikonfett med PTFE (kletig/tjock)

• Övrigt: Lödtenn D0,8

• Verktyg: Klippt handtag från Pappersklämma (för öppning av brytare), insex-nyckel pincett, Lödutrustning, sax, avbitare, tummaträ, pensel, märkpenna, skalpell, pappersgiljotin

Mål:
Tystnad! (Tagning?) Blått! 7U! Gateron Silent Brytare!

Tidsåtgång (Montering):
Två kvällar, på en höft.
En dämpad kväll svärandes med skalpellen i högsta hugg och en avkopplande afton i det varma skenet från lödstationens lysdiod.

Sponsorer:
Sponsorer representerar kommersiella vinstintressen och konsumtionspropaganda och är inget som en vän av tangentbord vill nära vid sin hulda barm.
M.a.o. inga sponsorer för detta projektet, mer än min arbetsgivare (indirekt).

Övrigt
Återkoppla gärna om ni har frågor eller, mer eller mindre, konstruktiv kritik.

f.ö. kör jag med Gul backlight i dessa OS-tider: Heja Sverige!

Bilder/Galleri:
Nedan finner du en kombinerad mini-bygglogg och galleri med bildbeskrivningar för de flesta momenten, och saknar du något moment så har jag antagligen beskrivit det bättre i något av mina andra gallerier.

P.S. Bejaka rösträtten: Rösta NU! D.S.

Besök galleriet här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Riktigt noggrannt galleri och resultat i toppklass! 5/5 utan tvekan.

Jag undrar om det inte hade blivit bättre sideglow om kretskortet varit vitt och bottenplattan likaså.
Jag får skaffa mig såna där dämpmattor till mitt nästa projekt ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellbystrand
Registrerad
Maj 2005

3vligt!

|| SilverStone Temjin TJ08-EW || Corsair AX860i || Asus Maximus VIII Gene || Intel Core i7-6700K / EK-Supremacy EVO || G-Skill Trident Z || Asus GTX980Ti / EK-FC980 || Intel 600P / EK-M.2. NVMe || Asus VG248QE || Zeal 60 / Tex case / Cherry MX Clear / 85g Sprit / OG Cherry / GMK White on Black Icon Mods || Asus ROG Gladius II Origin || Asus ROG Sheath ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Mycket snyggt bygge, och intressant layout!
... nyfiken: var tar windowstangenten vägen?

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@Roger W:
Antingen kan man välja default-varianten (som är inbyggd i Windows): Ctrl+Esc
eller
(eftersom det är fullt programmerbart) kan Windowstangenten hamna precis där du vill.

Här har jag lagt den på fn+vänster-alt (vilket minimerar risken att man kommer åt den av misstag, men ändå är enkel att nå när man vill pilla på den avsiktligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Felion1337:

@Roger W:
Antingen kan man välja default-varianten (som är inbyggd i Windows): Ctrl+Esc
eller
(eftersom det är fullt programmerbart) kan Windowstangenten hamna precis där du vill.

Här har jag lagt den på fn+vänster-alt (vilket minimerar risken att man kommer åt den av misstag, men ändå är enkel att nå när man vill pilla på den avsiktligt.

Aha, fast ingendera alternativ är klockrent om man använder windowstangentens kortkommandon som tex windows+M för att minimera allt... Beror ju på hur man jobbar förstås!

En dum fråga till: vilken knapp är fn-knappen? Är det gula knappen under escape? Eller capslock? (som bytt namn till control)

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@Roger W:
Fn-knappen kan vara vilken tangent som helst, det är upp till var och en att välja en placering (och layout) som passar dem själva
(Tangentbordet är fullt programmerbart... jag är lite tjatig om det, men det är ett litet "tankesteg" (eller var för mig i varjefall) att man inte behöver anpassa sig efter hur någon annan valt layout, utan att du själv kan bestämma ALLT och få allt precis som det passar dig ).

Hur JAG väljer att implementera det är egentligen rätt ointressant för någon annan.

Men vanligtvis brukar JAG lägga fn (lager-knappar/Modifiers) på t.ex. "Caps-Lock" (som, _för mig_, är en onödig funktion).

Andra ställen som _jag_ brukar lägga fn-knappar på (om jag har begränsat med antal "hårda" knappar) är med "tap'n'hold" på pil-tangenterna (dvs. När man håller nere pil-tangenten finkar den som fn, och när man använder den som vanligt så är de piltangenter.

Och saknar man dedikerad windowsknapp, så bygger man istället förslagsvis brädan med en sådan (det funkar utmärkt att välja bottenrads-layout med dedikerad "hård" knapp för windows "som vanligt" på de flesta byggsatser/PCB)

För _mig_ funkar det utmärkt med windows-tangenten på 2a-lagret. Och jag kan använde de win-kortkommandon som jag behöver enkelt och snabbt.

Någon annan kan tycka annorlunda, och då tycker vi inte likadant men vi har båda lika rätt (eller lika fel ), charmen är att var och en kan anpassa layouten precis som de själva vill ha den.

Edit: t.ex. skulle du kunna lägga "Win+M" direkt på Caps-Locken (enkel-tryck), om det är en genväg som du ofta använder: då blir den jätteenkel att använda ..eller t.ex. att du "dubbelklickar" på "Esc" för att få "Win+M", eller t.ex. trippel klick på ctrl, eller t.ex. genom att hålla nere mellanslagstangenten, Eller på F12 osv

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2016

Inte för att vara den som är den, men vad är egentligen poängen med att lägga upp en massa gallerier som alla är i princip likadana? Jag måste alltid dubbelkolla datumet för jag tror varje gång att något gammalt hamnat på förstasidan igen. Inget illa menat, jag lovar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellbystrand
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Kaleidoskop:

Inte för att vara den som är den, men vad är egentligen poängen med att lägga upp en massa gallerier som alla är i princip likadana? Jag måste alltid dubbelkolla datumet för jag tror varje gång att något gammalt hamnat på förstasidan igen. Inget illa menat, jag lovar.

För de som är intresserade av tangentbord, vilket du inte verkar vara, så är det guld värt med byggloggar och gallerier. För de som inte är intresserade så är det "bara ett nytt tangentbord".

Se det som fotboll. För mig så är det "bara en fotbollsmatch", medans för andra så är det avgörandet mellan liv och död. Det beror helt på vad du är intresserad av.

Friheten med att delta i ett forum är även att inte delta. Du behöver inte kommentera/titta på alla trådar och inlägg. Detta var kanske ett sådant du skulle undvika.

|| SilverStone Temjin TJ08-EW || Corsair AX860i || Asus Maximus VIII Gene || Intel Core i7-6700K / EK-Supremacy EVO || G-Skill Trident Z || Asus GTX980Ti / EK-FC980 || Intel 600P / EK-M.2. NVMe || Asus VG248QE || Zeal 60 / Tex case / Cherry MX Clear / 85g Sprit / OG Cherry / GMK White on Black Icon Mods || Asus ROG Gladius II Origin || Asus ROG Sheath ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Jag diggar såna här byggloggar, speciellt Felions då det är sådan ordning på bilderna, hade ingen aning hur tangentbord funkade förut men nu efter diverse byggloggar och att fler och fler tangentbords nördar vaknat så har man lärt sig mkt!

Nästan så att man är bra sugen på att göra ett eget tangentbord! Det hade verkligen varit pricken över i:et på datornhörnan!

När man byggt sin dator själv, gjort ett hemmagjort skärmstativ och byggt ihop ett custom datorbord så varför inte göra ett eget custom tangentbord också? Använder ju bara typ 60% av mitt tangentbord idag :/

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Jag vill bara säga att jag också uppskattar dessa tangentbordsgallerier.

Jag har ännu inte byggt ett eget tangentbord, men har skaffat mig ett QMK-kompatibelt TADA68 för att testa hur det är. Jag har bytt lite caps, en brytare, lött en kabel samt programmerat om det några gånger. Jag måste säga att programmerbarhet och känslan av riktiga brytare är saker som bör upplevas av alla som använder sitt tangentbord dagligen. Risken är bara, att om man har fallenhet för det, nördar ner sig ordentligt.

Just detta galleri vill jag tacka ytterligare för eftersom det fick upp mina ögon för detta PCB+Case. Jag gillar verkligen att det är kompakt, men utan att försaka varken numpad eller piltangenter. Jag har sett några andra tidigare, men de har aldrig funnits tillgängliga för beställning, eller också har de varit dyrare!

Arbetet är som alltid toppklass! Tack för att du delar med dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

@Felion1337:
Riktigt snyggt i vanlig ordning!

Har en snabb fråga:
Har lagt märke till att de flesta tangentbord du gjort ser ut att ha mellanslagstangenten upp&ner.
Är det en synvilla jag har eller är dom vända på av någon anledning? Eller är det helt normalt och bara jag som svamlar?

| i5-4690K @ 4,5 GHz - Noctua NH-U12P | 16 GB Corsair LP 1600 MHz | NVIDIA GTX 1060 | ASUS Z97-P | Samsung 840 EVO 120GB | WD Blue 1TB | Fractal Design Edison M 650W | Fractal Design R5 Black |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@Bouxer:
Tack.

Jag vill nog hävda tvärtom: att (nästan) alla andra tangentbord har mellanslagstangenten upp-och-ner (i.e. roterad 180g i horisontalplanet)

Med _min_ hand&fingersättning och med _mina_ händer (i för min tumme) så känns det som att en "upp-och-ner" vänd mellanslag ger en "bättre"(behagligare) vinkel, för _mig_.

Det är högst subjektivt, men jag tycker att den konventionella rotationen på mellanslag ger en "vass"(nåja) kant som trycker/skaver. Med "roterad" mellanslag så får jag en bättre vinkel mot min tumme.

Passar inte alla, men det är enkelt (och gratis) att testa, gillar man det inte, är det bara att ändra tillbaka.

Edit: Det gäller såklart bara för de tangent-profiler som är asymmetriska (Cherry, OEM, DCS, SA R4 etc.) för symetriska profiler (DSA, G20, SA R3 etc.) är det ju ingen skillnad på en "roterad" mellanslag.