Uppringd av svenska bluffnummer?

Permalänk

Uppringd av svenska bluffnummer?

Hej!

Jag har de senaste dagarna blivit uppringd av vad som verkar helt normala svenska nummer. Jag har svarat som vanligt och inte fått något svar, sedan avbryts samtalet. Sedan har jag ringt upp 2 av dessa och då är det vad som verkar helt vanliga svensktalande personer som inte har någon aning om att de ringt mig.

Kan det vara så att deras nummer blivit kapade?

Bör jag oroa mig för någon faktura?

Här de två nummer jag ringt upp:

070 751 09 02
070 751 56 34

Nu i efterhand känner man sig dum, men lite svårt att avgöra vad det är för nummer i stunden då det verkar helt normalt. Att man sedan får normala samtal från t.ex. DHL gubben däremellan gör saken svårare.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk

Jag har också fått liknande samtal de senaste veckorna. Jag har varit inne och kollat hos min operatör (Tele2), och det verkar i alla fall inte som att det varit samtal som oväntat kostat massor i alla fall.

Permalänk
Medlem

För nått tag sedan var det väl nå utländska nummer som ringde upp, och om man ringde tillbaka blev det saftigt dyrt.

Vet dock inte om det gjorts från svenska mobilnummer.
Jag skulle slagit en pling till min operatör och hört mig för om det syns om det är några sådana betalsamtal i din samtalslista, ev går det att se i din telefonoperatörs-app om du har någon sådan.

Permalänk
Medlem

jag blir uppringd varje dag av london nummer det är landskod +44 och sedan håller afrika på att ringa igen på +234 landskod även landskod +16 har ringt en gång.. ganska störsamt att bli nerringd av bedragare.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Audemars Piguet:

Hej!

Jag har de senaste dagarna blivit uppringd av vad som verkar helt normala svenska nummer. Jag har svarat som vanligt och inte fått något svar, sedan avbryts samtalet. Sedan har jag ringt upp 2 av dessa och då är det vad som verkar helt vanliga svensktalande personer som inte har någon aning om att de ringt mig.

Kan det vara så att deras nummer blivit kapade?

Bör jag oroa mig för någon faktura?

Här de två nummer jag ringt upp:

070 751 09 02
070 751 56 34

Nu i efterhand känner man sig dum, men lite svårt att avgöra vad det är för nummer i stunden då det verkar helt normalt. Att man sedan får normala samtal från t.ex. DHL gubben däremellan gör saken svårare.

070-751 56 34 verkar vara kapat det tillhör en gammal dam

https://www.hitta.se/maj-britt+karlsson/borgstena/person/dSPs...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Maldergho:

Jag har också fått liknande samtal de senaste veckorna. Jag har varit inne och kollat hos min operatör (Tele2), och det verkar i alla fall inte som att det varit samtal som oväntat kostat massor i alla fall.

Skrivet av Panzerfister:

För nått tag sedan var det väl nå utländska nummer som ringde upp, och om man ringde tillbaka blev det saftigt dyrt.

Vet dock inte om det gjorts från svenska mobilnummer.
Jag skulle slagit en pling till min operatör och hört mig för om det syns om det är några sådana betalsamtal i din samtalslista, ev går det att se i din telefonoperatörs-app om du har någon sådan.

Tog och ringde upp dem, de kunde inte notera något för tillfället.

Skrivet av pytonOrm:

jag blir uppringd varje dag av london nummer det är landskod +44 och sedan håller afrika på att ringa igen på +234 landskod även landskod +16 har ringt en gång.. ganska störsamt att bli nerringd av bedragare.

Sjukt jobbigt!

Skrivet av pytonOrm:

070-751 56 34 verkar vara kapat det tillhör en gammal dam

https://www.hitta.se/maj-britt+karlsson/borgstena/person/dSPs...

Ajdå, det var män som svarade på båda nummer. Väldigt förvirrande.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

@Audemars Piguet: Att ta emot (bluff)samtal (när du är i Sverige) kostar inget, oavsett var de kommer ifrån, det är först när du ringer upp som de eventuella kostnaderna uppkommer.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

@Audemars Piguet: Att ta emot (bluff)samtal (när du är i Sverige) kostar inget, oavsett var de kommer ifrån, det är först när du ringer upp som de eventuella kostnaderna uppkommer.

Även om jag ringer upp det svenska nummret?

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

070-751 56 34 verkar vara kapat det tillhör en gammal dam

https://www.hitta.se/maj-britt+karlsson/borgstena/person/dSPs...

Det kan ju också vara så enkelt att Maj-Britt har glömt fylla på sitt kontantkort.
Fyller man inte på Telias kontantkort varje år så har jag för mig att man förlorar numret.
Jag glömde fylla på kontantkortet i min reservmobil så någon annan kunde ta över mitt telefonnummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Audemars Piguet:

Hej!

Jag har de senaste dagarna blivit uppringd av vad som verkar helt normala svenska nummer. Jag har svarat som vanligt och inte fått något svar, sedan avbryts samtalet. Sedan har jag ringt upp 2 av dessa och då är det vad som verkar helt vanliga svensktalande personer som inte har någon aning om att de ringt mig.

Kan det vara så att deras nummer blivit kapade?

Bör jag oroa mig för någon faktura?

Här de två nummer jag ringt upp:

070 751 09 02
070 751 56 34

Nu i efterhand känner man sig dum, men lite svårt att avgöra vad det är för nummer i stunden då det verkar helt normalt. Att man sedan får normala samtal från t.ex. DHL gubben däremellan gör saken svårare.

Det är "bottar" som ringer runt tills någon svarar.
Och finns det en försäljare ledig så kopplas du till den.
Annars så läggs det bara på.
Helt sjukt irriterande och olagligt i många länder, men såklart inte i kära Sverige...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det är "bottar" som ringer runt tills någon svarar.
Och finns det en försäljare ledig så kopplas du till den.
Annars så läggs det bara på.
Helt sjukt irriterande och olagligt i många länder, men såklart inte i kära Sverige...

Det låter rimligt. Kanske inte bör oroa mig i sådana fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Jag har fått massor av sk "one ringtone scam". Någon bot som försöker få en att ringa upp något dyrt nummer.(står att samtalet kommer från tunisien.)

Har installerat en app som stoppar allt som jag inte har godkänt. (den där boten ringde för fan på nätterna)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaC:

Fyller man inte på Telias kontantkort varje år så har jag för mig att man förlorar numret.

Gäller alla kontantkort från alla operatörer, en del har att man har 1-2 månader extra på sig att fylla på det efter 12 månader har gått dock.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaC:

Det kan ju också vara så enkelt att Maj-Britt har glömt fylla på sitt kontantkort.
Fyller man inte på Telias kontantkort varje år så har jag för mig att man förlorar numret.
Jag glömde fylla på kontantkortet i min reservmobil så någon annan kunde ta över mitt telefonnummer

jo jag kom på det efter hehe det stämmer exakt.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaC:

Det kan ju också vara så enkelt att Maj-Britt har glömt fylla på sitt kontantkort.
Fyller man inte på Telias kontantkort varje år så har jag för mig att man förlorar numret.
Jag glömde fylla på kontantkortet i min reservmobil så någon annan kunde ta över mitt telefonnummer

Skrivet av Belzader:

Gäller alla kontantkort från alla operatörer, en del har att man har 1-2 månader extra på sig att fylla på det efter 12 månader har gått dock.

Hos Telia så räcker det faktiskt med att man använder antingen surf, skickar ett SMS eller gör ett samtal per år, för att inte förlora numret. Hos Comviq och 3 är det att fylla på, övriga vet jag inte men skulle tro att det är samma där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jag blir uppringd varje dag av london nummer det är landskod +44 och sedan håller afrika på att ringa igen på +234 landskod även landskod +16 har ringt en gång.. ganska störsamt att bli nerringd av bedragare.

+44 nummer började ringa mig efter jag gick med i Kivra. Läste något om det också på en sida att fler var även drabbade efter gått med Kivra.