Permalänk
Medlem

RAM-överclockning påverkar maxtemp

En snabb fråga.

Tänkte att jag skulle slänga upp mina ram-minnen i dess "menade" hastighet, så jag ändrade DRAM Frequency till 3200 och DRAM Voltage till 1.35 som det stod på asken...

Efter denna ändringen så ökades maxtemperaturen på min processor från 64 grader till 87.

Ingen utav mina vänner kan förklara detta, är det något jag missat?

16 GB 3200 mhz corsair ram
intel i7 8700k stock
GTX 1080 ti
stor kylare från noctua och massa 140mm fläktar.

help!

Permalänk
Medlem

Förmodligen xmp profilen som har aktiverats och dragit upp voltvärden, vccio, system agent voltage osv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Förmodligen xmp profilen som har aktiverats och dragit upp voltvärden, vccio, system agent voltage osv.

Aktiveras den automatiskt? Brukar behöva ställa XMP manuellt högst upp i vanliga fall om jag vill använda det.

Permalänk
Medlem

Din minneskontroller sitter ju i CPUn, så stressas den blir ju din CPU varmare. Men större delen av värmen kommer precis som Maarus redan nämn från att moderkort tillverkarna kanske satt för höga värden för volt på lite olika grejer när du sätter på din XMR profil, men om du inte aktiverat den själv låter det konstigt att den skulle vara igång. Men alternativt kanske ditt moderkort höjer bara den känner av att du kör snabbare hastigheter på minnet.

Det är iaf min erfarenhet. Bäst är att manuellt sänka alla värden för att mer normalisera dem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Aktiveras den automatiskt? Brukar behöva ställa XMP manuellt högst upp i vanliga fall om jag vill använda det.

Samma här, men om du sätter ramhastigheten manuellt och kör auto voltage kanske det blir samma effekt. Kolla dina spänningar ex vccio(QPI/VTT) samt vccsa(system agent)

Vccio: runt 0.9-1.15 beroende på hastigheten samt mängden ram stickor. 0.9-1.0 borde räcka i ditt fall.
vccsa: 1.05.
cpu standby: 1.0

Visa signatur

=)