Går i tankar på att skaffa drönare med kamera, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Går i tankar på att skaffa drönare med kamera, vad gäller?

Tjena,

Går i tankar på att möjligtvis införskaffa en drönare inom kort tid. Men lite smått osäker på vad som egentligen gäller när det kommer till att ta fotografier i luften. Som jag fattat det så ska det längre inte vara lika hårt med det?
Det enda jag läst mig till är att man måste ha tillstånd från Lantmäteriet om man ska sprida "sammanställningar av geografisk information".

Citerat från deras sida;
"Enligt 9 § lag (2016:319) om skydd för geografisk information är det är förbjudet att sprida en sammanställning av geografisk information; "

  1. Om förhållanden i ett visst vattenområde eller viss sträcka av ett vattenområde som avser Sveriges sjöterritorium, med undantag för sjöar, vattendrag och kanaler, eller

  2. Över andra delar av svenskt territorium om informationen inhämtats från luftfartyg genom fotografering eller liknande registrering.

Tycker det hela är väldigt luddigt. Verkar svacka fram och tillbaka hela tiden på vad som är lagligt och vad om inte är.
Är det fritt fram och ta enkla bilder/kortare videoklipp för att lägga upp på Instagram/FB som många många andra gör utan att få några problem i efterhand? Vart exakt går gränsen?

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Du får filma och ta bilder i stort sett hur du vill utan tillstånd, men ska du publicera det filmade materialet på t.ex. internet eller sociala medier, så måste du skicka materialet till Lantmäteriet för granskning först.

Är det material filmat på din tomt/mark så är det bara att köra, men ser man en vy med horisonten och närliggande tomter etc. etc., måste du skicka in det..

För att få svar på granskningen tar det 2-3 dagar, då de skickar svar med snigelpost..

Hade själv ett självgranskningstillstånd från försvarsmakten tidigare, så är lite lätt less över att behöva skicka in allt man gör.. men sådant är livet ibland. Bara att gilla läget och jobba från de förutsättningar man har för stunden och hoppas det blir bättre framöver.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Matgeek har gjort en ganska bra video på detta, länkar den här:

https://www.youtube.com/watch?v=DIAfavU2NmU

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken. Vad för drönare har du tänkt införskaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Matgeek har gjort en ganska bra video på detta, länkar den här:

https://www.youtube.com/watch?v=DIAfavU2NmU

Ska kollas när jag kommer hem

Skrivet av Yorgo_:

Lite nyfiken. Vad för drönare har du tänkt införskaffa?

Tänkte en Mavic Air. Men om det DaBone säger är korrekt så skiter jag att skaffa något. :/
Tänker inte hålla på att skicka iväg och för att sedan vänta med någon j'vla granskning i ett par dagar för att lägga upp en ynka bild.
Men fortfarande kluven i vad som gäller eller ej. Då 8 av 9 svarat "Japp, det är bara att flyga på" i skrivandes stund.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Nya regler för drönare den 1 februari 2018

Från den 1 februari 2018 gäller nya regler för dig som flyger drönare. Den största förändringen är att reglerna även kommer gälla för dig som flyger privat, samt att tillståndskravet från Transportstyrelsen för drönare upp till 7 kilo kommer försvinna.

De största skillnaderna mot dagens regelverk är:

Samtliga drönare som väger under 150 kilo kommer omfattas av reglerna. Det kommer alltså inte längre spela någon roll ifall syftet med flygningen är privat eller kommersiell.
Drönare som används för speciella verksamheter - militär, tull, polis, sök- och räddning, brandbekämpning, kustbevakning och haveriutredningar – är undantagna från reglerna . För dessa verksamheter gäller istället särskilda villkor.
Kravet på tillstånd från Transportstyrelsen för drönare som väger under 7 kilo och som flygs inom synhåll tas bort.

Det här blir också nytt:

Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över mark i okontrollerad luft.
Drönare under 7 kilo (som flyger i max 90 km/h), får flyga i en flygplats kontrollzon utan tillstånd från flygtrafikenheten, om du flyger 5 kilometer från start- landningsbanan och upp till 10 eller 50 m över mark.
Har du tänkt flyga närmre än 1 kilometer från en helikopterflygplats måste du ta kontakt med berörd helikopterflygplats
Alla drönare ska ha en märkning med kontaktuppgifter till ägaren.
Flygning inomhus omfattas inte av reglerna.
Förenklade krav vid flygning i mörker – endast krav på belysning.
Förenklat tillstånd för drönare som väger 7 – 25 kg och som flygs inom synhåll.
Möjlighet för modellflygklubbar (föreningar) att fortsätta flyga enligt egna stadgar, efter godkännande av Transportstyrelsen.
Nya typer av tillståndskategorier för speciella typer av flygningar, som till exempel flygning utom synhåll och på hög höjd.
Tidsbegränsningen på de flesta tillstånden tas bort.
Ändringar i minimiseparation.

Här finns alla regler i sin helhet.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_110.pdf

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Ska kollas när jag kommer hem

Tänkte en Mavic Air. Men om det DaBone säger är korrekt så skiter jag att skaffa något. :/
Tänker inte hålla på att skicka iväg och för att sedan vänta med någon j'vla granskning i ett par dagar för att lägga upp en ynka bild.
Men fortfarande kluven i vad som gäller eller ej. Då 8 av 9 svarat "Japp, det är bara att flyga på" i skrivandes stund.

Oh, nice.
Är själv sugen på en Mavic Air, mest för att jag vill filma när man är på resande fot utomlands eller uppe i fjällen.
Air verkar ju rätt smidigt med tanke på sin storlek.
Rätt irriterande dock att mitt favoritresmål Italien är stenhårda med drönare, och det är i princip totalförbjudet att filma alls från luften.
Flyger du nära kyrkor eller liknande riskerar du inte bara böter utan även fängelsestraff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Ska kollas när jag kommer hem

Tänkte en Mavic Air. Men om det DaBone säger är korrekt så skiter jag att skaffa något. :/
Tänker inte hålla på att skicka iväg och för att sedan vänta med någon j'vla granskning i ett par dagar för att lägga upp en ynka bild.
Men fortfarande kluven i vad som gäller eller ej. Då 8 av 9 svarat "Japp, det är bara att flyga på" i skrivandes stund.

Att folk tror att det är fritt fram att publicera flygbilder, får man väl lägga på de svenska myndigheterna. Men faktum är att det aldrig varit det..

Skillnaden mot tidigare är att det fanns något som hette självgranskningsrätt man kunde ansöka om och man fick då själv avgöra om bilden var ett hot mot rikets säkerhet eller ej. Var ett ansvar, även om det inte var särskilt svårt...
Nu har det granskande ansvaret flyttats från försvarsmakten till Lantmäteriet och i och med det, försvann också självgranskningsrätten.

Det är dock inte svårt att skicka in materialet.. Bara fylla i ett dokument och maila, sedan får man en länk i ett e-mail där man laddar upp allt. Efter det väntar man ett par dagar på brevet i lådan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Oh, nice.
Är själv sugen på en Mavic Air, mest för att jag vill filma när man är på resande fot utomlands eller uppe i fjällen.
Air verkar ju rätt smidigt med tanke på sin storlek.
Rätt irriterande dock att mitt favoritresmål Italien är stenhårda med drönare, och det är i princip totalförbjudet att filma alls från luften.
Flyger du nära kyrkor eller liknande riskerar du inte bara böter utan även fängelsestraff.

Det handlar inte om att du flyger runt kyrkorna, utan att det är mycket folk i området runt turistattraktionerna. De är stenhårda på att man inte ska flyga över folk...
Du får ju inte flyga över folksamlingar i Sverige heller..

Hittade denna sida för ett par dagar sedan, som visar regler i många länder. Den är under uppbyggnad, så det blir väl fler och fler länder framöver..
https://www.uavsystemsinternational.com/drone-laws-by-country...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det handlar inte om att du flyger runt kyrkorna, utan att det är mycket folk i området runt turistattraktionerna. De är stenhårda på att man inte ska flyga över folk...
Du får ju inte flyga över folksamlingar i Sverige heller..

Hittade denna sida för ett par dagar sedan, som visar regler i många länder. Den är under uppbyggnad, så det blir väl fler och fler länder framöver..
https://www.uavsystemsinternational.com/drone-laws-by-country...

Grymt! Tack skall kika.
Angående kyrkorna så har dom speciella regler som handlar om att man inte får flyga över kyrkor och gamla byggnader just för att inte råka skada dom vid eventuell kollission. Vi pratar om historiska byggnader eller liknande.
Att man inte får flyga över folksamlingar visste jag redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att folk tror att det är fritt fram att publicera flygbilder, får man väl lägga på de svenska myndigheterna. Men faktum är att det aldrig varit det..

Skillnaden mot tidigare är att det fanns något som hette självgranskningsrätt man kunde ansöka om och man fick då själv avgöra om bilden var ett hot mot rikets säkerhet eller ej. Var ett ansvar, även om det inte var särskilt svårt...
Nu har det granskande ansvaret flyttats från försvarsmakten till Lantmäteriet och i och med det, försvann också självgranskningsrätten.

Det är dock inte svårt att skicka in materialet.. Bara fylla i ett dokument och maila, sedan får man en länk i ett e-mail där man laddar upp allt. Efter det väntar man ett par dagar på brevet i lådan.

Drygt om man får vänta på att få hem ett fysiskt brev i brevlådan, om det är vad du menar. Trodde vi kommit längre i utvecklingen, men ingenting som förvånar mig längre i detta land.

Dock hur stor chans är det att den bilden man tagit blir upphittat av Lantmäteriet på Instagram? Och vad skulle i värsta fall hända då?
Får man en kommentar på bilden eller DM där det står typ, "Var vänlig och ta bort din senaste bild som du laddat upp, då det bestrider denna yadayada-lag. Om inget händer inom en viss tid så får du betala böter på XX antal riksdaler." ?
Eller är det bara som så att det är tråkiga människor som letar bilder för att anmäla, som gör att det kommer fram till dom?
Min magkänsla säger som så, att majoriteten av alla amatörfotografer som har en drönare, inte skaffar tillstånd för varenda bild som läggs upp. Förmodligen många mer professionella som gör den samma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Drygt om man får vänta på att få hem ett fysiskt brev i brevlådan, om det är vad du menar. Trodde vi kommit längre i utvecklingen, men ingenting som förvånar mig längre i detta land.

Dock hur stor chans är det att den bilden man tagit blir upphittat av Lantmäteriet på Instagram? Och vad skulle i värsta fall hända då?
Får man en kommentar på bilden eller DM där det står typ, "Var vänlig och ta bort din senaste bild som du laddat upp, då det bestrider denna yadayada-lag. Om inget händer inom en viss tid så får du betala böter på XX antal riksdaler." ?
Eller är det bara som så att det är tråkiga människor som letar bilder för att anmäla, som gör att det kommer fram till dom?
Min magkänsla säger som så, att majoriteten av alla amatörfotografer som har en drönare, inte skaffar tillstånd för varenda bild som läggs upp. Förmodligen många mer professionella som gör den samma.

Jag har inte gått in så mycket på djupet vad det gäller straff, då jag som kommersiell drönarfotograf måste sköta mig.

Gjorde en snabb googling och hittade Lag (2016:319) som handlar om detta och den påbjuder böter eller fängelse upp till ett år.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

--------------
Ansvar
12 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet utför sjömätning i strid med 3 §, utför fotografering eller liknande registrering från luftfartyg i strid med 6 § första stycket eller föreskrifter enligt 7 §, eller sprider en sammanställning av geografisk information i strid med 9 § döms till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte är belagd med samma eller strängare straff enligt brottsbalken.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar.
-------------

Drönaren kan också tas i beslag och förverkas...

Förverkande och andra åtgärder
13 § Om det inte är uppenbart oskäligt, ska följande egendom förklaras förverkad:
1. avbildningar, beskrivningar och mätuppgifter som tillkommit genom brott mot 3 eller 6 § eller mot föreskrifter som meddelats med stöd av 7 §,
2. sammanställningar av geografisk information som spridits genom brott mot 9 §, och
3. egendom som använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har inte riktigt vågat köpa en drönare just för att det verkar krångligt när man ska filma och lägga upp på Facebook eller youtube så ens vänner kan se.
Hur petiga är lantmäteriet när de granskar materialet man skickat in?
Jag kommer nog att filma mycket när jag är ute och fiskar och åker båt i Mälaren.
Så det kommer vara jag och någon kompis med på filmerna och vatten och någon ö kanske (å någon kränkt Gädda såklart)
Kommer någon annan människa med på bilden som inte jag känner kan man väl blurra deras ansikte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebanhawk:

Hej
Jag har inte riktigt vågat köpa en drönare just för att det verkar krångligt när man ska filma och lägga upp på Facebook eller youtube så ens vänner kan se.
Hur petiga är lantmäteriet när de granskar materialet man skickat in?
Jag kommer nog att filma mycket när jag är ute och fiskar och åker båt i Mälaren.
Så det kommer vara jag och någon kompis med på filmerna och vatten och någon ö kanske (å någon kränkt Gädda såklart)
Kommer någon annan människa med på bilden som inte jag känner kan man väl blurra deras ansikte?

Har själv aldrig fått något avslag på något jag skickat in, men så vet jag att jag inte bör filma mot vissa saker, byggnader etc. som tillhör försvaret t.ex..

Krångligt är det inte, men drygt i längden.. speciellt när man gör det några gånger i veckan.

1. Flyg och filma/fotografera det du vill fånga..
2. Tanka ner allt i datorn, där du zippar ner filerna eller redigerar iordning det du vill lägga ut och får en fil istället.
3. Fyll i detta dokument som du sedan bifogar och mailar till tillstandsarenden@lm.se.
4. Invänta mailsvar och där efter klicka på länken i svaret.
5. Ladda upp zip-filen, filmen eller bilderna.
6. Invänta snigelposten ett par dagar, för besked.
7. Lägg upp på Internet.

Mer info: https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati...

Så om du känner till några militära anläggningar runt mälaren, så är det ju bara att inte filma däråt.. då minimerar du risken att få avslag.

Lantmäteriet tittar bara på hot mot totalförsvaret och bryr sig inte om du filmar några ansikten. Däremot så går drönare numera under personuppgiftslagen och då kan det vara bra att sätta sig in i hur den är skriven.
I huvudsak är det fritt att filma folk, så länge du inte gör det på ett kränkande sätt eller är kränkande för personerna du filmar.
Personligen brukar jag försöka ta bort folk från mina bilder, då de används kommersiellt... så ingen blir kränkt över att vara med i den eller den reklamen...

Edit: Polisen har nu fixat fram lite om regler, lagar och dylikt..
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/dronare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för svar DaBone!

Ja man är rätt sugen på att köpa en drönare faktiskt, och det låter ju inte så farligt jobbigt ändå.
Tror vi har en militärzon vid Mälaren utanför Bålsta där jag bor så det är ju bara att hålla sig därifrån.

Men hur funkar det, om jag och drönaren är utanför zonen men drönaren kanske råkar filma in på området, kan det bli avslag då också?
Kanske beror på vad exakt som kommer med på film, lite vatten kanske är sak samma?

Vad tror du om en DJI Mavic Air som min första drönare? Är den nybörjarvänlig?

Permalänk
Rekordmedlem

Glöm inte bort att GDPR även kommer att innefatta data från drönare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Glöm inte bort att GDPR även kommer att innefatta data från drönare.

Vet du hur GDPR kommer drabba oss, som flyger drönare?

Hittar bara information om hur företag ska förhålla sig till insamlandet av personuppgifter..

T.ex. denna..
https://cio.idg.se/2.1782/1.674864/gdpr-konsekvenser-utveckla...

"Bland andra skillnader mellan GDPR och Pul som Axel Tandberg framhäver märks att samtycke måste vara frivilligt, vilket borde innebära att det inte går att kräva samtycke i utbyte mot tjänster eller annat som en person borde vara berättigad.

– Samtycke måste vara separat, förklarar Axel Tandberg

Han nämner att det finns en annan legal grund man kan använda istället: berättigat intresse. Skillnaden med den är att man måste dokumentera varje avvägning man gör."

Så om jag filmar några personer, så kan jag alltså göra det, men jag måste dokumentera vad, varför, etc., etc. som filmen ska användas till. Alltså ännu mer meningslöst pappersjobb............... eller har jag fattat fel?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Vet du hur GDPR kommer drabba oss, som flyger drönare?

Hittar bara information om hur företag ska förhålla sig till insamlandet av personuppgifter..

T.ex. denna..
https://cio.idg.se/2.1782/1.674864/gdpr-konsekvenser-utveckla...

"Bland andra skillnader mellan GDPR och Pul som Axel Tandberg framhäver märks att samtycke måste vara frivilligt, vilket borde innebära att det inte går att kräva samtycke i utbyte mot tjänster eller annat som en person borde vara berättigad.

– Samtycke måste vara separat, förklarar Axel Tandberg

Han nämner att det finns en annan legal grund man kan använda istället: berättigat intresse. Skillnaden med den är att man måste dokumentera varje avvägning man gör."

Så om jag filmar några personer, så kan jag alltså göra det, men jag måste dokumentera vad, varför, etc., etc. som filmen ska användas till. Alltså ännu mer meningslöst pappersjobb............... eller har jag fattat fel?

Om det finns nått som kan räknas som personuppgifter på bilden så kommer det troligen att krävas samtycke för att det ska vara tillåtet att publicera den på internet, exakt hur domstolarna tolkar det återstår att se för förordningen har ju inte trätt i kraft ännu men de lär nog få fall att prova tex en del som fotograferar på skolor har börjar ta fram nya rutiner då det i det fallet inte är "nyhetsfotografering".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nu gjort en liten sammanställning, mest till mig själv att ha utskrivet på ett A4 i väskan.
Vore tacksam om ni kunde ge lite feedback, kanske något man bör lägga till/ta bort/ändra?

----------------------------------------------------------

Sammanfattning av svenska drönarregler:

Drönarflygning är tillåtet i kontrollzon utan särskilt tillstånd under förutsättning att:

• Drönaren befinner sig minst 5 km från närmaste punkt på landningsbanan.
• Drönaren väger under 7 kg.
• Man flyger max 50 m över mark (Max 10 m om det är i kontrollzon vid militär flygplats.)
• Drönaren är inom synhåll för föraren.
• Drönaren framförs mer än 1 km från helikopterflygplats.
• Drönaren framförs i max 90km/h.

Dessutom gäller:

• En flygning i okontrollerat luftrum ska ske på en höjd som är lägre än 120 m (400 ft) över marken eller vattnet.
• Flygning inomhus omfattas inte av reglerna.
• Det är inte tillåtet att flyga i restriktionsområden, över kärnkraftverk, fängelser, naturreservat eller militära områden.
• Drönaren ska vara märkt med ägarens kontaktuppgifter
• Vid flygning i mörker ska det obemannade luftfartyget vara utrustat med belysning på ett
sådant sätt att det obemannade luftfartygets position och färdriktning tydligt kan uppfattas.
• Piloten ska övervaka det omgivande luftrummet för att kunna väja för all annan luftfart.

Ansök om tillstånd

I de här fallen behöver du söka ett tillstånd för att flyga drönare:

Hos Transportstyrelsen för
• all flygning utom synhåll (då du inte kan se drönaren med dina egna ögon)
• all flygning över 120 meter i okontrollerad luft
• all flygning över människor, djur och egendom, som inte hör till flygningen och som alltså inte gett sitt medgivande.

Hos respektive flygplats för
• flygning inom flygplatsens kontrollzon, se särskilda undantag för drönare upp till och med 7 kg (kategori 1)
• flygning inom trafikzon (ATZ), om flygplatsen har en sådan zon.

Hos respektive helikopterflygplats för
• flygning närmare än 1000 m från helikopterflygplatsen.

Hos Lantmäteriet för
• publicering och spridning av geografisk information, t.ex. fotografier.

Lantmäteriet hanterar vad som kallas spridningstillstånd vilket är något du behöver ansöka om innan du delar, laddar upp, sprider eller säljer bilder, video eller annat material som på något sätt avbildar Sveriges landområden från luften. En blankett fylls i och skickas in till oss via e-post till tillstandsarenden@lm.se
Blanketten finns på:

http://www.lantmateriet.se/contentassets/3b4b3903f08d4946a87f...

----------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Realistiskt tror jag inte att en privatperson som flyger runt med en mindre drönare (typ DJI) för skoj skull och fotar och filmar lite att lägga upp på sitt instagramkonto löper någon överhängande risk att dömas för något brott.

Men man får ju vara smart och inte flyga där man kan krascha in i människor framförallt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Drönare

Du får inte alls flyga där du vill och "Luftis" lär styra upp reglerna ännu mer efter alla incidenter som hänt där stora passagerarflygplan på både Bromma och Arlanda tvingats stanna kvar på marken för att någon snorunge kört drönare innanför kontrollerat område CTRL där bara flygtrafik som fått tillstånd från tornet får vistas. Ge dom 10000:- i böter och ta drönaren från dom så försvinner dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Realistiskt tror jag inte att en privatperson som flyger runt med en mindre drönare (typ DJI) för skoj skull och fotar och filmar lite att lägga upp på sitt instagramkonto löper någon överhängande risk att dömas för något brott.

Men man får ju vara smart och inte flyga där man kan krascha in i människor framförallt.

/hulle.

Beror ju på.. Vad är det som filmats, hur flyger personen och är det någon som blir sne och anmäler, alternativt att myndigheterna får se klippet. Är det militära byggnader med, så finns det en stor risk att du åker dit.. annars som jag citerade längre upp.

"I ringa fall ska det inte dömas till ansvar."

Men för den skull bör man ju inte strunta i det och bara lägga ut vind för våg, för då lär regler och lagar stramas åt rätt snart.

För egen del har Lantmäteriet börjat maila godkännande svar samma dag, med en notis om att det skriftliga kommer med posten. Kanonbra!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD