Ytterligare säkerhetshål upptäckta i Intels processorer

Permalänk
Melding Plague

Ytterligare säkerhetshål upptäckta i Intels processorer

Åtta nya säkerhetshål har upptäckts i Intels processorer. Dessa kallas för Spectre New Generation och drabbar främst företag som hyr ut moln- och lagringstjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Here we go again...

Permalänk
Medlem

#detgårbranu

Alltså... Det var då själva fan vad de ska hålla på och jävlas. Får väl se om AMD också är drabbade så småningom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Vilken överraskning.

Permalänk
Medlem

Är ju så att man knappt reagerar på såna här nyheter längre, illa!

Permalänk
Inaktiv

Så Intel fick mer än 24 timmar på sig att fixa säkerhetshålen? Jag gissar att säkerhetshålet heller inte heter IntelFall.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Spectre kommer nog att plåga oss ett tag framöver. Spectre 2 (Branch Target Injection) kommer nog att kunna byggas bort, men Spectre 1 är egentligen fundamental för hur spekulativ exekvering fungerar.

Dock undrar jag om det inte är dags för molnleverantörer att börja sabotera de hyperexakta klockorna som behövs för att räkna ut om en viss rad ligger i cachen. De allra flesta kunderna behöver inte den hyper-exakta klockan, och de som behöver den kan få betala för en egen maskin att köra koden på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Känns ungefär så och kanske är dags för den där uppgraderingen jag tänkte på senaste året eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

De som påverkas mest uppges vara företag som hyr ut moln- och lagringstjänster av olika slag då det via en virtuell maskin är möjligt att komma åt värddatorn och få tillgång till skyddad data.
Och inte glömma alla miljoner användare som använder maskiner hos dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kommer alltid finnas bakdörrar i allt för att CIA,FBI etc ska ta sig in det är bara en tidsfråga innan någon uttråkad tonåring hittar hålet.

Permalänk
Medlem

Hur fasen kunde de missa detta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Så Intel fick mer än 24 timmar på sig att fixa säkerhetshålen? Jag gissar att säkerhetshålet heller inte heter IntelFall.

eller intel covfefe.

Dem har nog haft runt ett halvår på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Hur fasen kunde de missa detta?

https://i.imgur.com/9X3h5xl.png

Det är ett medvetet designval, ämnat att underlätta för olika underrättelsetjänster, så att de enkelt skall kunna ta sig in i datorn m.h.a. Clippy för att vilseleda användaren inför nästa presidentval!

#ClippyGate

https://www.youtube.com/watch?v=b4taIpALfAo

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Nu har dom det svettigt! Tror detta är bra för alla partner. Kommer garanterat lägga mer vikt vid säkerhet framöver.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

När skall du lära dig André, att skilja på vilka sårbarheter som drabbat vilka processorer!? Dra inte alla över en kam, Meltdown har så vitt jag vet enbart berört Intelprocessorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Euhmmm AMD drabbas inte av Meltdown. Skärpning skribenten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X_Load:

När skall du lära dig André, att skilja på vilka sårbarheter som drabbat vilka processorer!? Dra inte alla över en kam, Meltdown har så vitt jag vet enbart berört Intelprocessorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan de skrivit artikeln på en intel dator som någon har kontrollen över och skrivit så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Euhmmm AMD drabbas inte av Meltdown. Skärpning skribenten!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev om det också - ovan. Vill bara tillägga, att det är inte första gången som André luftar denna felaktighet!! Inte långt från att kunna betraktas som spridande av Fake news!!

Permalänk
Avstängd

Kan någon från Red kommentera felaktigheten*, om nu inte André vill göra det?

* Sedan början av 2018 har det talats mycket om säkerhetshålen Spectre och Meltdown, som upptäcktes i Intels, AMD:s och ARM:s processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Märkte att den tyska artikeln som länkas till även finns på engelska, på samma sida!
https://www.heise.de/ct/artikel/Exclusive-Spectre-NG-Multiple...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X_Load:

Kan någon från Red kommentera felaktigheten*, om nu inte André vill göra det?

* Sedan början av 2018 har det talats mycket om säkerhetshålen Spectre och Meltdown, som upptäcktes i Intels, AMD:s och ARM:s processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

fake news spridning. Lutar dock åt någon som slarvat får man hoppas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Citat:

via en virtuell maskin är möjligt att komma åt värddatorn

Låter rätt fascinerande egentligen. Tänk om universum innehöll ett säkerhetshål som gör det möjligt att komma åt datorn som denna Matrix körs på.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många spectre varianter vi kommer få se?
Väntar på mer information men antar att få behöver vara oroliga, jag hanterar virtuella maskiner samt lagringstjänster så blir en intressant läsning när informationen väl kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Kan någon från Red kommentera felaktigheten*, om nu inte André vill göra det?

* Sedan början av 2018 har det talats mycket om säkerhetshålen Spectre och Meltdown, som upptäcktes i Intels, AMD:s och ARM:s processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du använder funktionen ”skicka en rättelse” har redaktionen större chans att hitta felet och rätta artikeln än om du skriver det här.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse Laserman:

Hur fasen kunde de missa detta?

https://i.imgur.com/9X3h5xl.png

Hålen är så kylpastan ska torka snabbare när modern keramisk pasta tar lång tid att torka i förslutna förhållanden och dom vill att du ska köpa ny cpu och moderkort och säkerställer att pastan torkar ut samtidigt med garanti tidens slut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Är ju så att man knappt reagerar på såna här nyheter längre, illa!

Det är kanske den största faran med dessa säkerhetshål?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bara att konstatera dom är för het på gröten med att slänga ut nya cpu så dom hinner inte testa dom fullt ut ....

Surt sa räven när han bet i rönnbäret
Dax att gå till baka till AMD Tr4 är intressant cpu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Spectre kommer nog att plåga oss ett tag framöver. Spectre 2 (Branch Target Injection) kommer nog att kunna byggas bort, men Spectre 1 är egentligen fundamental för hur spekulativ exekvering fungerar.

Dock undrar jag om det inte är dags för molnleverantörer att börja sabotera de hyperexakta klockorna som behövs för att räkna ut om en viss rad ligger i cachen. De allra flesta kunderna behöver inte den hyper-exakta klockan, och de som behöver den kan få betala för en egen maskin att köra koden på.

Med den lilla kunskap jag har om load balancing, så är heartbeat nödvändigt för att kunna balansera workload så att en annan kund inte får slö server när nån kör cpu i 100%, eller hårdvaran börjar strula. typ nått sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hag:

Om du använder funktionen ”skicka en rättelse” har redaktionen större chans att hitta felet och rätta artikeln än om du skriver det här.

Jag förväntar mig att André håller sig uppdaterad gällande vilka kommentarer som följer på hans artikel. Förra gången gjorde jag som du föreslår, men han reagerade inte då heller. Det gällde även den gången Meltdown och Spectre, då han klumpade ihop att samtliga processorer var berörda - som det då kunde (skulle?) uppfattas.

Skickades från m.sweclockers.com