Fråga angående ev garantier efter bilköp hos bilhandlare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001

Trist med fälgen! Är det mer eller mindre helt nya/fräscha fälgar och däck så kommer du ju undan med att bara köpa en ny fälg. Ta det en vända med säljaren men lägg fram det så här:

Visst vi sa ingen garanti men då utgick jag ifrån problem liknande det jag fann. Nu är fälgen spräckt och bilen obrukbar till det åtgärdas. Finns det något vi kan göra för att lösa detta?

Handlaren kanske lägger ner lite tid på att hitta en ny-begagnad fälg och du kanske betalar fikat för omsulningen osv.

Jag är med på hur rätten kring reklamation fungerar men jag tycker folk är lite väl "hårda" vid just begagnade bilköp.

Som sagt jag meckar mycket med bilar (jag är ingen bilförsäljare, så det är ur vägen) och jag tror folk har svårt att förstå hur mycket som inte fungerar till 100% på en begagnad bil.

Med ert resonemang så skulle jag kunna reklamera 100% av alla begagnade bilar. Detta skulle i praktiken innebära att alla bilförsäljarr skulle få lägga ner (även de seriösa)!

Har själv köpt bilar med fel. Efter lite samtal kommer man oftast fram till något.

Hade jag gått in och krävt att de skulle plocka isär hela bilen, blästra hela skiten och lacka om den pga rost i några plåtveck så hade man ju bara garvat. "Ni ska bevisa att det inte är jag som orsakat det" lär ju inte leda någon vart. Det är en begagnad bil...

Eller om en dämpare rasar efter två månader... Vad ska man säga då? Jag menar ni kunde ju kollat dämparna innan ni köpte bilen? Man ser ju ganska snabbt i vilket skick dämparna är i. Ser man att det inte finns någon färg kvar, flagnande rost kring ändarna där bultarna går igenom så kan man ANTA att de inte är nybytta. Detta i sin tur betyder ju att de finns en chans att de pajar när som helst.

MEN, köper man en bil med nybytt kamrem och remmen går av på väg hem från säljaren så ska man självklart få säljaren att fixa detta samt ev medföljande fel.

Man får ju ha lite fingertoppskänsla när man börjar klagar på fel på en begagnad bil.

Fälgen kan jag hålla med om är knepigt med tanke på att bilen är obrukbar tills det åtgärdats. Samtidigt så har ju köparen sagt att denna väljer bort garantin för ett reducerat pris. Jag skulle i alla fall känna mig lite dum att ta en sådan deal och sen gå tillbaka en vecka sedan och klaga på ett fel OAVSETT lagstiftning.

Jag skulle som sagt be om hjälp snarare än kräva, nu har jag ingen aning om vad trådskaparen gjort, jag på pratar allmänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Blomman90:

Självklart är inget säkert. Men i detta fall, om konsumenten endast haft däcket förvarat i sitt garage under vintern, så ser jag det nästan som en omöjlighet att denna skulle ha orsakat att fälgen spruckit. Så det kommer ju vara upp till säljaren att bevisa att det är konsumenten som, genom oaktsam/felaktig hantering, orsakat felet.

Om det nu är som TS beskriver, så ser ju chanserna i en ARN-tvist väldigt ljusa ut. Sedan finns det som sagt inga garantier, och inte heller måste handlaren följa rekommendationen från ARN. Men enligt TS så verkar firman vara av lite mer seriöst slag, så det kanske rör sig om en lite större kedja eller liknande. ARN innebär iallafall att man kostnadsfritt får en juridiskt expert (som dagligen arbetar med juridiska konsumentfrågor) som bedömer ens ärende och även om det sedan inte heller i finns några garantier att en Tingsrätt gör samma bedömning, så är det med absolut största sannolikhet det bästa utgångsläge man kan ha inför en tvist!

Men visst är det fullt möjligt att lägga sig på rygg och bara betala allt ut egen ficka. Jag kan definitivt säga att jag utan att tveka en sekund hade tagit en tvist vidare till Tinget, med ett positivt ARN-besked i ryggen. Framförallt om det rör sig om ett förenklat tvistemål (alltså mindre än ett halvt prisbasbelopp), vilket torde vara fallet här (om nu inte vi talar om fälgar gjorda i guld).

Klart man skall testa, åtminstone till ARN, men det kan bli en överraskning med utfallet. Jag har själv haft ett ärende hos ARN med ett, vad jag ansåg, glasklart fall men som bedömdes annorlunda. Och jag skulle inte alls vara säker på att det här fallet skulle ge ett positivt utslag. Men självklart skall man testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

Förhandla bort garantin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av m0s:

Nej såklart absolut inte. Men att en firma går emot en ARN rekommendation (såvida han får rätt såklart) ringer inte bra i många potentiella/existerande kunders öron.
Men det kan ju vara en start iaf.
Jag skulle säga att firman går emot svensk lag med att hävda att man har förhandlat bort 6 månaders garanti på köpet bara för att han lyckades pruta 5000kr på bilen

Knappast. Garanti är inte en lagstadgad rätt, det är något tillverkare eller återförsäljare erbjuder frivilligt. Hade de däremot påstått att han avtalat bort sin reklamationsrätt så hade de nog kunnat få det hett om öronen.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Jonny Myran:

Knappast. Garanti är inte en lagstadgad rätt, det är något tillverkare eller återförsäljare erbjuder frivilligt. Hade de däremot påstått att han avtalat bort sin reklamationsrätt så hade de nog kunnat få det hett om öronen.

Stämmer! Det är jag som snurrar ihop garanti och reklamationsrätten!

Reklamerar du inom två månader från att du har upptäckt felet, räknas det som inom skälig tid.
Är det fel på bilen har du rätt att kräva följande:
Avhjälpande, det vill säga att säljaren kostnadsfritt rättar till felen.
Omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig bil.
Prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
En hävning av köpet, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: Geforce GTX 980 4GB MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av m0s:

Stämmer! Det är jag som snurrar ihop garanti och reklamationsrätten!

Reklamerar du inom två månader från att du har upptäckt felet, räknas det som inom skälig tid.
Är det fel på bilen har du rätt att kräva följande:
Avhjälpande, det vill säga att säljaren kostnadsfritt rättar till felen.
Omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig bil.
Prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
En hävning av köpet, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

Många inklusive mig själv blandar ofta ihop det, och försäljare/butiker verkar ha satt i system att spela dum när man pratar om garantier och att det gäller inte, men när man plötsligt nämner reklamation då vaknar de oftast till och man får det man är ute efter