En sak jag vill be dig tänka på.
Om de nu har så genomtänkt testcykel, varför så många problem att uppdatera varje gång, var 6:e månad i snart 3 år?
Om det vore ett enda fel här och där, sure. Men man har fått göra allt från återkalla patchar till snabbt släppa samlinga med fixar inom 1 månad efter nytt släpp eller tom tvingar massor av folk att installera om som inte gjort något speciellt.
Jag kan hålla med om att MS börjar bli lite bättre på strategin, men jag så väl som 30-tal andra tekniker på seminarium och konferenser argumenterade ändå för att stabilitet är nyckeln. Och 1 gång per år hade varit mer än nog med ny version, så länge de är stabila. Funktioner är som sagt inget företagen frågar efter, de frågar efter ett OS.
Och Enterprise versionerna är ofta sist i deras "test kö" av den anledningen. De vill ge den mest beprövade och testade versionen till företag. Problemet är, jag som både privatperson, och tekniker på företag säger... varför kan jag inte köpa denna stabila versionen själv?
Och här faller mycket av det man tittar på. MS har lagt av massor med testare, vars jobb var att ta första vågen av buggar. De har försökt ersätta den med billig kraft i form av insider... som ju inte verkar 100%, när de hittar allvarliga buggar dagar innan lansering, så allvarliga att man väljer att skjuta upp OSet en månad. Det var mao hårsmån från att nå publik nivå.... varför!?
De buggar vi upplever som hemanvändare idag, är nivån insider borde uppleva. Det är de små sakerna de borde testa. Det är de som borde kunna krascha Windows egna inbyggda mjukvaror med enkla knapptryck.... inte vi. Inte företag, inte farmor som sitter hemma och bara vill läsa sin e-post.
Och till er som tror det är viktigare med funktioner... Titta på konsoler. Titta på Apple. Titta på varenda sabla marknad.... så ser ni att pengarna lägger kunderna på produkter som är stabila. Det behöver inte ha senaste eller bästa teknikerna. Det behöver inte ha senaste finesserna... det behöver bra fungera. Dag ut, och dag in.
Så nej MrTowle, om något är ""If it ain´t broken don´t fix it" mer viktig än något annat. För kunder stannar med företag som bara fungerar. De byter inte operatör, leverantör, distributör eller märke, så länge som allt fungerar. De byter när det inte fungerar.
Och just nu är det enda som räddar MS, är brist på alternativ...