Upp till bevis: bästa utrustningen för att backupa VHS-kassetter?

Permalänk
Avstängd

Upp till bevis: bästa utrustningen för att backupa VHS-kassetter?

Tiden är inne att spara det som en gång filmades på gamla analoga kameror med barndomsminnen som måste bevaras till varje pris! (alltså, kopiera analogt till digitalt med så "äkta bevaring av bilden och ljudet som möjligt")

Frågan är vad som fungerar på marknaden och till vilket pris?

Exempelvis har jag sett många produkter från exempelvis Blackmagic Design som påstås ska kunna kopiera data från VHS men av recensionerna jag läst så verkar det inte bli så bra med färgerna, ljudet och/eller båda, eller är det möjligt att det är primärt ett handhavande fel?

Vad har du använt dig av när du ville backupa dina VHS-kassetter så att minnena från den analoga tiden kan bevaras för gott? ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tiden är inne att spara det som en gång filmades på gamla analoga kameror med barndomsminnen som måste bevaras till varje pris! (alltså, kopiera analogt till digitalt med så "äkta bevaring av bilden och ljudet som möjligt")

Frågan är vad som fungerar på marknaden och till vilket pris?

Exempelvis har jag sett många produkter från exempelvis Blackmagic Design som påstås ska kunna kopiera data från VHS men av recensionerna jag läst så verkar det inte bli så bra med färgerna, ljudet och/eller båda, eller är det möjligt att det är primärt ett handhavande fel?

Vad har du använt dig av när du ville backupa dina VHS-kassetter så att minnena från den analoga tiden kan bevaras för gott? ^_^

Jag köpte en sån här för ett år sen:

https://www.inet.se/produkt/6305826/elgato-video-capture

Fungerade mycket bra, enkel installation, enkelt att förstå och bra storlek på de nedsparade videofilmerna.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Bästa vet jag inte, men använt en LG combo VHS/DVD och bränt skivor som rippats sen.
Fungerade iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tiden är inne att spara det som en gång filmades på gamla analoga kameror med barndomsminnen som måste bevaras till varje pris! (alltså, kopiera analogt till digitalt med så "äkta bevaring av bilden och ljudet som möjligt")

Frågan är vad som fungerar på marknaden och till vilket pris?

Exempelvis har jag sett många produkter från exempelvis Blackmagic Design som påstås ska kunna kopiera data från VHS men av recensionerna jag läst så verkar det inte bli så bra med färgerna, ljudet och/eller båda, eller är det möjligt att det är primärt ett handhavande fel?

Vad har du använt dig av när du ville backupa dina VHS-kassetter så att minnena från den analoga tiden kan bevaras för gott? ^_^

Köpte en Hauppauge WinTV 2000 USB för över 10 år sen. Har funkat bra, dock bara kört den på XP. De har förstås nu nyare versioner som kan vara ide att kolla in.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd

Använder du en själv eller känner du folk som använt den?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Fel!
Raderat

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Använder du en själv eller känner du folk som använt den?

Jag köpte den för 2 - 3 veckor sedan, har fört över ett par timmar video sen dess. Allt material har vart inspelat med någon filmkamera så jag vet inte så mycket om hur kvalitén blir eftersom att det är dåligt från början.

Kanske om det är en riktigt film att man ser skillnad men då kan man väl köpa den på DVD?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

tror inte skillnaden är så stor mellan de olika "adaptrarna" men se till att spara med så lite komprimering som möjligt du lär ändå få in ganska mycket även med mycket lite komprimering på litet utrymme tack vare att VHS är ganska lågupplöst.

sen om möjligt ska du nog försöka få tag i en "adapter som kan ta scart eller iaf tar RGB signal från scart för bästa överföring.

om inte ovanstående hittas satsa på S-video vilket jag såg iaf några av de länkade pluggarna hade.

använd hälst inte composit signal bar det är utan tvekan det sämsta alternativet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte skillnaden är så stor mellan de olika "adaptrarna" men se till att spara med så lite komprimering som möjligt du lär ändå få in ganska mycket även med mycket lite komprimering på litet utrymme tack vare att VHS är ganska lågupplöst.

sen om möjligt ska du nog försöka få tag i en "adapter som kan ta scart eller iaf tar RGB signal från scart för bästa överföring.

om inte ovanstående hittas satsa på S-video vilket jag såg iaf några av de länkade pluggarna hade.

använd hälst inte composit signal bar det är utan tvekan det sämsta alternativet.

Så S-Video-kabel rekommenderas att INTE användas vid överföringen?

Jag har en sån här SCART: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... duger den? Eller får man signifikant förbättring (om än liten) med denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... ? kortare längd (1,5 m) är bättre än längre längd?

Såg även denna med guldpläterade kontakter: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... frågan är om det har någon påverkan i överhuvudtaget på kvalitén som kan överföras?

Vad jag kan se i manualen för Plexgear så kan man välja kvalité så då väljer jag högsta (minsta komprimering). Jag har några gamla inspelade klipp på en VGA-kamera så jag vet att storleken e sjuk liten att komprimering är överflödigt! ^_^

Ser att denna pryl finns på lager där jag bor, så blir å skaffa en sån imorgon och testa VHS-maskinen hos päronen nästa vecka!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Så S-Video-kabel rekommenderas att INTE användas vid överföringen?

Jag har en sån här SCART: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... duger den? Eller får man signifikant förbättring (om än liten) med denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... ? kortare längd (1,5 m) är bättre än längre längd?

Tror du missuppfattade, skrev ju att om du inte hittar en kabel för att fånga RGB från scart-kabel så ta helst S-video (den lilla din-kontakten på den övre adaptern)
https://en.wikipedia.org/wiki/S-Video

Scart innehåller 3 olika typer av videosignal RGB, S-video, och Composit. listat från bäst till sämst.

Den undre med 3 st RCA kontakter (gul(video), röd/vit (stereo ljud))på kabel är Composit signal vilket inte är att rekommendera om det går att undvika då den ger klart sämst bild.
https://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video

Skrivet av AplAy:

Såg även denna med guldpläterade kontakter: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... frågan är om det har någon påverkan i överhuvudtaget på kvalitén som kan överföras?

guldpleteringen gör nog väldigt liten skillnad kanske någon microskopisk skillnad men över lag är guldplertering mest för att hålla korrosion borta.

Skrivet av AplAy:

Vad jag kan se i manualen för Plexgear så kan man välja kvalité så då väljer jag högsta (minsta komprimering). Jag har några gamla inspelade klipp på en VGA-kamera så jag vet att storleken e sjuk liten att komprimering är överflödigt! ^_^

Ser att denna pryl finns på lager där jag bor, så blir å skaffa en sån imorgon och testa VHS-maskinen hos päronen nästa vecka!

gör det är nog helt ok mojäng för ändamålet och ja att komprimera Analog SD video bör generellt bara ta typ 1/4 av vad 1080p video tar då det är i runda slängar ca 1/4 av upplösningen så på samma bitrate som en 1080p BR borde du få in runt 4ggr så mycket material.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

GAH! Google mer och såg att det finns allvarliga risker med plexgear, främst att det ej erbjuds öppet köp (supscious much?). Det verkar som om det bara är: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/13537794/blackmagic-... som är the real deal, dock har jag ej thunderbolt/Macdator. EDIT: såg PC/USB3.0 version fanns!

Fast å andra sidan verkar det att ha med att göra när man ska rippa direkt från videoband som spelas upp från camcordern. Läste även att det inte skapas nya produkter för att lösa gamla problem så därför det finns så ont om dessa omvandlare.

Man vågar ju knappast pröva någon random Amazon eller eBay pryl som kortsluter ens burk eller VHS precis! Asså jag förstår inte om jag kör: SCART -> RGB -> Video capture? Då måste jag ju ha en sådan capture och då verkar bara Blackmagic-prylen finnas.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

GAH! Google mer och såg att det finns allvarliga risker med plexgear, främst att det ej erbjuds öppet köp (supscious much?). Det verkar som om det bara är: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/13537794/blackmagic-... som är the real deal, dock har jag ej thunderbolt/Macdator.

Fast å andra sidan verkar det att ha med att göra när man ska rippa direkt från videoband som spelas upp från camcordern. Läste även att det inte skapas nya produkter för att lösa gamla problem så därför det finns så ont om dessa omvandlare.

Man vågar ju knappast pröva någon random Amazon eller eBay pryl som kortsluter ens burk eller VHS precis! Asså jag förstår inte om jag kör: SCART -> RGB -> Video capture? Då måste jag ju ha en sådan capture och då verkar bara Blackmagic-prylen finnas.

om det är ett alternativ innom din budget så visst.

Ska formulera om mig.

om du inte hittar något prisvärt att spela in RGB med så satsa på S-video.

i mina ögon är inte lådan ovan speciellt prisvärd just för detta ändamålet men tycker du det så visst kör på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

EDIT: Ja just det, skulle även fråga hur man gör med ljuddelen om man väljer att köra S-video-kabeln: den tar ju bara bilden i form av luminance och chromeance. Kan jag koppla in röd+vit-ljudkablarna och använda dem som ljudkälla? Vad jag sett i manualen så finns det "Audio input" att välja så kanske går att välja där? hade varit bra att veta på förhand!

Skrivet av Rouge of Darkness:

om det är ett alternativ innom din budget så visst.

Ska formulera om mig.

om du inte hittar något prisvärt att spela in RGB med så satsa på S-video.

i mina ögon är inte lådan ovan speciellt prisvärd just för detta ändamålet men tycker du det så visst kör på.

Du menar alltså att skillnaden i kvalité kommer att vara otillräcklig för att motivera ett 4x högre pris?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Du menar alltså att skillnaden i kvalité kommer att vara otillräcklig för att motivera ett 4x högre pris?

ja.

S-video kan väl vara lite blurrigare och ge något sämmre färgåtergivning än RGB men är helt ok och hästlängder bättre än Composit där allt ser ut som en utsmetad pastellmålning speciellt på moderna LCD paneler där iaf jag tycker det blir värre än på gammla CRT.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den här köpte jag för ett tag sedan:
https://www.amazon.com/gp/product/B00428BF1Y/ref=oh_aui_detai...

Diskussion här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1420098-vhs-digital-pr...

Har faktiskt inte kommit till skott och använt den än, men ja, det är nog snarare bandspelaren som är flaskhalsen i mitt fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Btw, jag läser nu att en viktig sak verkar vara att ha en bra bandspelare.

Verkar rekommenderas att ha en VCR med TBC vilket ska göra att signalen blir "stabilare" eller är det bara viktigt om man ska spela in VCR från annan VCR?

Läser också om att antalet huvuden (heads) är viktigt för bra uppspelning av VHS-kassetterna. Samtidigt så läser jag även att bättre VCR inte kommer att förbättra redan dåliga inspelade VHS-kassetter men förhindrar att ytterligare problem läggs till i samband med att de spelas upp och sedan capturas.

Det är inte så att familjeminnena spelades in av ett proffs med en "filmkamera" utan var en camcorder.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Signalen på bandet lagras inte som rgb utan är mest lik s-video även på en vanlig vhs så tycker man att rgb ser bäst ut är det mest skillnader i elektroniken som används vid uppspelningen man bedömer, dvs kvaliten på själva videobandspelaren.
Det är alltså viktigt att man har en bra bandare och kan rippa så okomprimerat som möjligt för att sedan efterbehandla i ett videoredigeringsprogram för att sedan (eventuellt) komprimera det färdiga resultatet.

Att leta reda på en s-videobandare eller en verkligt bra vanlig kan alltså vara mycket viktigare än vilken digitaliserare man har, även kabelkvaliten kan spela ganska stor roll då många videokablar ger synlig påverkan av bildens kvalitet.
Och för ljudet så är det ju viktigt att det är en hifivideo man har eftersom det handlar om ett helt eget ljudspår som en icke hifivideo inte kan spela upp och att man anslutit sig till hifiutgången och väljer att lyssna på hifispåret i videons inställningar, är det videos från en egen kamera är det däremot inte säkert att det finns ett hifiljudspår på inspelningen då enklare kameror inte spelade in sånt.

Kameror som spelade in på vanlig vhs var också ganska ovanliga på slutet av vhs-eran eftersom bandet var så klumpigt och kvaliten blev ganska låg, vhs-c och s-vhs var mer vanligt hos de som filmade mer seriöst så är det egna filmer på vhs är det alltså troligt att det redan från början är ganska låg teknisk kvalitet på det inspelade materialet så man bör inte ha orealistiska förhoppningar om kvaliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv rippat en hel del VHS med en sådan här billig sak från Ebay samt med en Panasonic VHS/DVD-combo:
Ebay länk

Kvalitén blir inte super men det är VHS och de flesta band har redan blivit så pass slitna så det har inte spelat någon större roll. Man ser och hör vad som händer.

Bäddar in en av de VHS-filmerna jag rippade åt min mor och hennes arbetsplats och resultatet, det funkar men kvalitén är väl lite si och så, förväntar mig inte desto bättre resultat med utslitna VHS-band. Visst, det går säkert att få ett finare resultat om man har bättre USB-dongel / expansionskort och VHS-spelare, frågan är bara hur mycket man vill satsa på det?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Har prövat en del billiga och lite dyrare stickor bland annat en Hauppauge längre tillbaka och har upplevt att det verkar vara rätt så simpla komponenter i dem i alla fall om man ser till resultatet. Mitt tips är att försöka få tag på en 10-15 år gammal MiniDVkamera eftersom flera modeller brukar ha AV/S-video in som sedan konverteras inne i kameran och skickas till en dator. De är inte så dyra att köpa begagnade dock så är det en liten nackdel att mottagande dator måste ha Firewire. Tillsammans med en S-VHS video från 2005 så upplevde jag att kvaliteten blev bättre. Prövade också tidigare med en DVD/VHS-combo men resultatet blev väldigt komprimerat i jämförelse. Videobandspelaren som användes saknade TDC men hade någon annat elektronisk brusreducering (3D NR Panasonic). Alla band utom ett från mitten av 1980-talet klarades av med ok resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja.

S-video kan väl vara lite blurrigare och ge något sämmre färgåtergivning än RGB men är helt ok och hästlängder bättre än Composit där allt ser ut som en utsmetad pastellmålning speciellt på moderna LCD paneler där iaf jag tycker det blir värre än på gammla CRT.

Det finns ingen RGB i videosignalen - all videodistrubition går i YUV-format tills sista steget när det omvandlas till RGB - i tjock-TV så gjordes detta med gallren i själva TV-röret - Y är luman och bär den svartvita signalen krominansen U och V (representerat här i rektangulär mode), som i polär form är en amplitud och fasläge jämförd med luminansen och som subtraherar från luminansen för att skapa färgerna. Med andra ord 'RGB' format på SCART-kontakten så har man gjort konverteringen ett steg tidigare inne i videospelaren än inne i röret och i själva verket så omvandlas det tillbaka till YUV-format inne i tjock-TV igen för att kunna justera bl.a färgmättnad och sedan tillbaka till RGB igen i själva TV-röret...

Varför man distribuerar i denna YUV-mode är att operationer som färgmättnad och färgstick är lätta att justera i YUV-format men är obehagligt komplex att utföra i RGB medans tex. ljusstyrka kan justeras upp och ned utan att färgerna ändras med enkelhet i RGB-mode men är komplext att utföra i YUV-format.

Dock har man ett problem - speciellt i samplande system är att YUV och RGB-färgrymd överlappar inte helt - YUV kan visa färger som inte är möjliga att visa med RGB och vice versa. Därför vill man ha så få transformationer som möjligt för att inte tappa kvalitet - dock minst 1 konvertering för att klara justering av ljusstyrkan på skärmen/TV:n (RGB-mode), färgmättnad (YUV-mode) och färgstick på bilden (NTSC manuell justering (YUV-mode) för att justera bort 'grön eller magenta ansiktsfärg', PAL automatisk och därför ingen justermöjlighet normalt)

Detta med YUV-format har också följt med in i de flesta digitala videoformaten och distributionerna där då man tex. kan ändra färgupplösningen med hur stor bandbredd som används för UV-signalen och i TV-video så har man reducerat det rejält för att spara på analog bandbredd, och förstås görs motsvarande i de olika digitala videoformaten där färgerna är sub-samplade, också för att minska mängden data.

---

(CRT-)TV gör en massa trix med signalen och förskönar bilden som inte görs på en datorskärm - och de var fan i mig duktiga, TV-folket, med tanke på hur eländig videosignalen kan vara ibland, och speciellt från en VHS-spelare...

Till detta så är det olika Gammafaktorer mellan en (CRT-)datorskärm och en (CRT-)skärm/TV som skall visa AV-signal - med LCD med ytterligare annorlunda gamma-kurva (och har karaktär/område där den inte kan matcha en CRT hur mycket man än försöker) så ser bilden ännu mer hemsk ut.

Skall man editera, gamma-korrigera, kontrast och färgjustera inspelningar så skall det alltid göra med betraktelse på den skärmtypen som den senare är tänkt att spelas upp i, annars kan det bli jättefel...

Permalänk
Medlem

Finns det någon generell mjukvara för Windows och inställningar ni rekommenderar?

Har en Terratec men medföljande mjukvara kraschar stup i kvarten och finns det en del på bandet som inte är inspelat så blir nästa segment bara ett virrvarr av studsande färger. Tänker mig att om bara enheten registreras som videoupptagning så borde valfri mjukvara fungera. Kanske t.o.m. Premiere? Gärna med preview så att man kan se vad som händer samtidigt.

Inställningarna handlar främst om att hitta något som inte är onödigt stort. Skapade en video på 14 minuter i mov-format och den landade på 3 gb. Känns ju onödigt att köra på högsta kvalité om det inte gör någon skillnad i resultatet.