Problem med försäljning på tradera

Permalänk
Medlem

Jag känner att det är dags att sammanfatta vad som framkommit hittills i tråden.

Köparen kan inte vidta några rättsliga åtgärder mot TS.

Enligt sina villkor har Tradera rätt att återföra betalningen då punkt 4 c) har trätt i kraft. Möjligtvis är även 4 a) tillämplig.

Jag kan som påläst och någorlunda lagkunnig konsument inte förstå att punkt 4 a) skulle påverka det normala risköverlämnandet när jag läser den. På grund av otydligheten borde borde Konsumentverket, i mitt tycke, finna den punkten oskälig.

På ren svenska har punkt 4 c) innebörden: "Tradera har en obestridlig rätt att återföra alla (utom delvisa) betalningar ifall det finns en tvist." Jag kan som lekman inte se hur ett sådant villkor kan anses skäligt i ett standardavtal riktat mot en konsument. Även om villkoret hade kunnat anses skäligt i sin "översatta" form tror jag ändå att KV skulle finna 4 c) oskäligt på grund av det enormt invecklade och överdrivet komplicerade språk som Tradera använder för något som annars hade varit enkelt att uttrycka.

Baserat på vad som har framkommit hittills i tråden hade jag personligen agerat enligt följande. Om jag hittar en mycket pålitlig och säker källa som indikerar att en rätt med mycket stor sannolikhet skulle finna villkoren oskäliga hade jag bestridit fakturan hela vägen. I annat fall hade jag betalat fakturan under protest och yrkat återbetalning jämte ränta. Fordran kommer som jag har förstått det vara giltig i tio år som dessutom förnyas var gång Tradera blir påmind om den. En vanlig rekommendation verkar vara att påminna en gång om året. Jag har redan upprättat en anmälan hos KV angående 4 a), men jag skulle i dagsläget även upprätta en anmälan angående 4 c). Under de kommande åren håller jag koll på om Tradera på ett eller annat vis blir ålagda att ändra sina villkor. Ifall det inträffar anser jag att jag har en god chans att vinna en eventuellt rättslig tvist. Av den anledningen hade jag därför lämnat min fordran till Kronofogden. Tradera kommer antagligen betala då de riskerar betalningsanmärkning ifall de bestrider min fordran och ändå förlorar den rättsliga tvisten.

Angående räntan har jag vid tidigare kontakt med vägledare från Hallå Konsument fått höra att det är den avtalade dröjsmålsräntan som skall användas. Den står oftast på fakturan. Om det inte finns en dröjsmålsränta är det istället 5 § Räntelagen som gäller.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

@DarkAlf värt att komma ihåg är att det gäller ev. förlorad inkomst från en tröja (200:-)
I scenariot du beskriver kan det vara värt att räkna på vad ens egen tid är värd. Borde räcka med max 30min för att de ska vara mer lönsamt att betala, ta lärdom och befinna sig på jobbet istället.

Permalänk
Medlem

@Cerb Ja. Jag är medveten om det. Jag håller med dig om att de pengarna inte är värt mödan för vissa. Personligen blir jag lite förbannad när företag beter sig illa så för mig har den biten också ett värde. Om det inte vore för det hade jag kanske inte orkat bry mig.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Jag har pratat lite med en juridikstuderande. Hon håller med om att köparen inte kan vänta sig spårbar frakt om det inte står att det ingår. Inte heller kan köparen förvänta sig ett inlämningskvitto.

Däremot! Det kan vara som så att det inte föreligger ett konsumentförhållande mellan TS och Tradera. Om ett sådant förhållande inte föreligger kan då TS inte åtnjuta det särskilda skydd som konsumenter har. Till exempel skulle lagen om villkor i konsumentförhållanden inte vara tillämplig. Jag lyckades inte riktigt förstå vilken faktor det är som avgör förhållandetypen. Det verkade som att det har något att göra med att Tradera har agerat betalningsförmedlare. Kanske att förhållandet blir mer som det mellan en bank och en bankkund.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Tack för era svar och en intressant diskussion. Som jag misstänkte är jag inte ensam om att ha svårigheter med att tolka regelverket i detta avseende. Självklart är jag medveten om att varans värde inte motiverar ett sisyfosarbete utan en vettig avkastning. Huvudanledningen till att jag skapade tråden var för att skapa klarhet i frågan och hjälpa andra att undvika att hamna i liknande situationer i framtiden. Samtidigt ska jag inte sticka under stolen med att jag är besviken på Tradera. Det hade inte varit särskilt svårt att uttrycka köparens och säljarens ansvar i villkoren i mycket tydligare ordalag.

Jag har besvarat Konsumentrådgivaren och frågat om han anser punkt 4a) och c) är skäliga. Jag har även upprättat en webbanmälan hos KV i fredags men inte fått något svar. Tvisten är fortfarande under granskning hos Tradera och de börjar bli lite irriterade på mig och mina frågor och hotar mig att stänga mitt konto pga. missbruk av tvistkommunikationen (lol). En faktura har därför inte heller skapats formellt. Hur ska jag agera? Bestrida eller betala under protest?

Permalänk
Medlem

Betala under protest och se det som läropengar inför kommande femsiffriga köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Jag har pratat lite med en juridikstuderande. Hon håller med om att köparen inte kan vänta sig spårbar frakt om det inte står att det ingår. Inte heller kan köparen förvänta sig ett inlämningskvitto.

Däremot! Det kan vara som så att det inte föreligger ett konsumentförhållande mellan TS och Tradera. Om ett sådant förhållande inte föreligger kan då TS inte åtnjuta det särskilda skydd som konsumenter har. Till exempel skulle lagen om villkor i konsumentförhållanden inte vara tillämplig. Jag lyckades inte riktigt förstå vilken faktor det är som avgör förhållandetypen. Det verkade som att det har något att göra med att Tradera har agerat betalningsförmedlare. Kanske att förhållandet blir mer som det mellan en bank och en bankkund.

Så vilka lagtexter/praxis/resonemang bygger denna juridikstuderandes uttalanden på? Att bara slänga in en mening om att någon person som innehar (eller genomgår utbildning för att erhålla) en viss titel säger ditten eller datten, utan att lägga fram en motivering, främjar inte diskussionen på något sätt.

Dels så beror denna juridiska "experts" svar på hur frågan ställs (vilka detaljer som nämns, vilka som inte nämns, vilka som får för mycket uppmärksamhet och vilka som får för lite), eftersom du redan är av en viss ståndpunkt (där du dessutom står väldigt fast, trots att jag försöker lyfta fram frågeställningar/resonemang som åtminstone borde väcka egna frågor kring det förda resonemanget att säljaren, enligt standard köplag, inte skulle ha några som helst skyldigheter och att ansvaret/risken i praktiken är köparens från stunden då avtalet träffas, oavsett vilka handlingar säljaren utför eller inte utför...) så är det inte helt otänkbart att frågeställningen därmed är färgad av dina åsikter (på samma sätt skulle givetvis mina frågeställningar till en mer juridiskt kunnande kunna vara färgad av mina åsikter och ingångsvärden). Därför är det oerhört viktigt med att samtidigt få någon slags resonemang/motivering till detta uttalande, så att jag kan känna att mina frågeställningar får ett svar, inte att de bara viftas bort som något icke-existerande och därmed kanske obehandlade.

Så vänligen återkom när du kan berätta varför säljaren inte behöver bevisa/styrka sitt påstående (nämligen att varan har blivit överlämnad till transportör och därmed ansvaret), men köparen måste bevisa att så inte skett!?!

Permalänk
Medlem

@puck Jag hade lagt upp en betalning på förfallodatum när jag får fakturan. Om något framkommer innan dess som tyder på att jag skulle vinna en eventuell rättslig tvist med mycket stor sannolikhet hade jag avbrutit betalningen. I annat fall låter jag betalningen gå igenom och skickar in en protest. Det är inte värt att riskera betalningsanmärkning för dessa pengarna.

När protesten väl är inne finns det som sagt gott om tid att utröna det rättsliga läget och att, ifall man så önskar, agera därefter.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Vad kostade tröjan ungefär? Är detta en tröja för 100:- som tråden handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så vänligen återkom när du kan berätta varför säljaren inte behöver bevisa/styrka sitt påstående (nämligen att varan har blivit överlämnad till transportör och därmed ansvaret), men köparen måste bevisa att så inte skett!?!

Det kan väl bero på att det inte är säljaren som påstår något, utan köparen (som påstår att varan inte blivit överlämnad)?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det kan väl bero på att det inte är säljaren som påstår något, utan köparen (som påstår att varan inte blivit överlämnad)?

Fast säljaren påstår ju att varan har blivit överlämnad! Å av vad som förs fram i tråden så ska det alltså enligt lagen då vara upp till köparen att bevisa att säljaren ljuger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast säljaren påstår ju att varan har blivit överlämnad!

Inte i samma mening som köparen då denne faktiskt anklagar säljaren för avtalsbrott.

Skrivet av Blomman90:

Å av vad som förs fram i tråden så ska det alltså enligt lagen då vara upp till köparen att bevisa att säljaren ljuger...

Den biten är inte riktigt så klar som du verkar framställa den då det gäller köp mellan privatpersoner, då det inte verkar finnas något krav på att ha kvitto.
Då risken övergår till säljare, när mottagare framgår tydligt genom skrift (typ ett paket med mottagares namn och adress) och paketet överlämnats till transportör, enligt lag.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Ja så måste det så klart vara.
Tradera tycks göra en annan analys av situationen. Ärendet är för närvarande uppe i en tvist och efter ett antal "goddag yxskaft"-svar så står det klart att jag som säljare måste kunna bevisa att varan har levererats trots att det inte framgått i annonsen att varan kommer att skickas som REK.

Det bisarra är att de vägrar hänvisa till den regel som uttryckligen säger att ansvaret för leverans ligger hos säljaren. De hävdar bara att jag som säljare "har accepterat deras villkor" men de kan inte tala om vad det är jag har accepterat.

Kan man anmäla Tradera för brott mot köplagen eller går den att avtala bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har väl betalat frakten på något vis och du har väl hyfsad koll på när du skickade? Isåfall kanske du kan få ut ett kvitto på betalningen om du inte har kvar något? Pröjsade du kontant så är det nog svårt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

§7 i Köplagen: Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten.

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Borde då inte risken övergå till köparen när man lämnat den på postlådan.

I §14 står det 14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen..

Borde då inte märkningen (adressen) på paketer räknas som märkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Du har väl betalat frakten på något vis och du har väl hyfsad koll på när du skickade? Isåfall kanske du kan få ut ett kvitto på betalningen om du inte har kvar något? Pröjsade du kontant så är det nog svårt.

Har inte kvar köpkvittot. Tradera kräver även ett kollinummer.

Skrivet av n3crosis:

§7 i Köplagen: Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten.

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Borde då inte risken övergå till köparen när man lämnat den på postlådan.

I §14 står det 14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen..

Borde då inte märkningen (adressen) på paketer räknas som märkning.

Det du skriver stämmer men då köparen har betalat via Tradera så har jag därmed accepterat deras villkor för betalningslösning. Eftersom att Köplagen är dispositiv så har tydligen Traderas skeva villkor företräde. Det är i princip detta som hela tråden handlar om. Det framgår inte i vilken utsträckning denna avviker från Köplagen gällande varans avlämnande, vilket har gett upphov till hela denna situation.

Permalänk
Medlem

Dispyten är nu avslutad till köparens fördel

Permalänk
Medlem

@puck: Låter lite udda att köparen ingår avtal mellan dig och Tradera (vid val av betalningslösningen då). Förutom det är jag tveksam till om köplagen är tillämplig i affärsförhållandet mellan dig som säljare och Tradera. Skulle nästan tippa (en högs lekmannamässig gissning) att konsumenttjänstlagen borde vara lagrummet som gäller för förhållandet mellan Tradera och säljare. Förstår att det inte är intressant att driva en tvist mot Tradera för ett par hundralappar, men rent principiellt hade det varit spännande att få reda på vilka regler som faktiskt gäller här.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Skulle nästan tippa (en högs lekmannamässig gissning) att konsumenttjänstlagen borde vara lagrummet som gäller för förhållandet mellan Tradera och säljare.

Betalningsförmedling är inte en sådan tjänst som täcks av Konsumentköplagen. Däremot behandlar lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden utöver köp och tjänster även "andra nyttigheter". (Jag tror att det var detta som min juridikstuderande kompis åsyftade tidigare i tråden.)

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Väcker den här tråden till liv igen. Har haft fullt upp på senaste och inte prioriterat detta av uppenbara skäl.
Men jag har varit i kontakt med Traderas kundtjänst angående detta ärende. De kunde som väntat inte svara på var i deras villkor det framgår att det är säljarens ansvar att påvisa att leverans av en vara har skett. Däremot framkom några andra uppgifter som kan tänkas vara intressanta:

Citat:

Vi går enligt Paypals villkor vid eventuellt sälj och köpskydd, för att säljskyddet ska gälla så behöver man ha underlag för att en vara är skickad. Samma sak gäller för exempelvis Klarna och andra säkra betalsätt. Det är på så sätt som man påvisar att frakten har skickats, vi har enligt våran egen betallösning som då vi tillhandahåller i och med Paypal så utgår vi från Paypals säljskydd. Där står det specifikt: Officiellt godkännande av transportbolaget så som onlinespårningsinformation.

Hur man som säljare ska veta att det är PayPals regler som gäller, trots att köpet inte är genomfört med PayPal, kunde Traderas kundtjänst dock inte svara på.

Permalänk
Medlem

Varför inte använda tjänsten blocketpaketet vid sidan av tradera? Då får köparen sitt paket utan att betala i förtid och säljaren får automatiskt sina pengar om paketet hämtas ut. Lär vara det överlägset bästa sättet för både säljare och köpare.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB