Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Gå in på PTS.SE och bredbandskartan. Sedan kan du söka upp din adress och leta nätägare i området.

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär ser det ut och alla dessa leverantörer har jag kollat online och står leveransdatum 1 år framåt i tiden förutom telia som har 3-4 månader till en kostnad på ca +8000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Haha för 14 år sen så fanns nog inte ens fiber till privata villor, här pratar vi om Stockholm (Kungens Kurva) och hit kom fibern först förra året, så du kan nog känna dig nöjd iallafall om du redan har det i din stad

För 14 år sen hade vi haft fiber kring två år här (till villor), bor dock inte i någon liten håla som Stockholm

"TS kartläggning visar att ca 77 procent av alla hushåll och företag i Sverige hade tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s i oktober 2017." Visst några här är säkert coax.

"I oktober 2017 hade ca 86 procent av alla hushåll och företag antingen tillgång till 1 Gbit/s eller fiber i absoluta närheten."
http://pts.se/sv/dokument/rapporter/telefoni/2018/pts-mobil--...

De som får fiber nu är ju de områden som släpat efter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NorBiz:

Jag har fullt förståelse ifall de ska komma ut och börja gräva i en asfalterad väg men med tanke på förra året så grävde de och lade ny asfalt i hela området och jag tror till 99% att de har lagt rör i marken så de slipper gräva ifall de får en ny beställning men frågan är hur man kollar upp detta enklast? Att gräva på den egna tomten är inga problem, det kan vi själva fixa på en dag.

Om det är förberett i så mening att det finns slangar i marken så måste ju fibern blåsas fram och det innebär en fast kostnad för maskinerna utöver kostnaden för material.
Säg att det tar minst 4 timmar maskintid oavsett hur många som ska blåsas in (eftersom transporten av maskinerna är lika oavsett antal jobb) och att man hinner 10 hus om man jobbar en hel dag, kostnaden för att efteransluta 1 hus blir därför marginellt lägre än att efteransluta 10 och eftersom man vill maximera vinsten så gör man det.

I vår förening som äger nätet själva har vi skrivit reglerna så att vi tar in alla nya som vill bli medlemmar i efterhand och att de då får betala den faktiska merkostnaden för efteranslutningen, dvs om det är ett hushåll så kommer det att exempelvis att kosta som lägst "4 maskintimmar" då det som minst tar 4 timmar att få maskinerna på plats och bli redo att börja jobba men om det är 10 hushåll som vill efteransluta samtidigt så kostar det kanske 0,8 timmar per hushåll eftersom man kan ansluta ca 10 hushåll per dag när maskinerna väl är på plats.

Till detta så kommer avgiften för att köpa in sig i det redan befintliga stamnätet, den kostnaden kan ju då delas upp på flera hushåll så vi som varit med från början kommer då att få en liten återbetalning eftersom vi redan investerat i stamnätet och man kan ju se det som att vi lånat ut pengar till investeringskostnaden när bi byggde det och att den kostnaden fördelas över flera hushåll.
När vi byggde nätet så räknade vi på en ungefärligt extrakostnad och då skulle kostnaden bli ca 6-7000 kr högre för att efteransluta sig jämfört med att gå med direkt eftersom det skulle ta minst 4 timmar maskintid att efteransluta ett hushåll.
Det kan även tillkomma kostnader för hushållsegen grävning.

Jag vet även att vissa föreningar (men inte vår) i sina avtal med nätdriftsoperatören har skrivit in att de bara tar emot nya medlemmar en gång om året för att minska administrationen och har man ett sånt avtal tar det ju också en viss tid att kunna bli ansluten oavsett hur fort inblåsningen av fiber går att lösa.

Det förekommer andra modeller än vår då de flesta uppenbarligen inte äger sina egna nät utan har skänkt dem till operatörer eller låtit operatörerna bygga sina egna nät.

Är inte fibern helt färdigindragen och "vilande" så tycker jag inte att det är särskilt underligt att det tar kanske 1 år och kostar några tusen mer än om man hoppat med från början innan man kan ha en fungerande anslutning i drift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Överlag kan det kännas surt att lägga 20-30K på en fiber indragning. Men ta också i åtanke att värdet på fastigheten ökar med ca 80.000:- i samband med detta.

Permalänk
Medlem

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/statlig-gar...

Bredband till alla, borde gå att få bidrag.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

@NorBiz: Ledningskollen.se är en bra tjänst för att se var i backen ledningarna ligger. Du får svar i sin om tid av varje ledningsägare. Vet ej hur snabbt som privatperson. Om Eltel gjorde installationerna så är det troligtvis Skanova som äger ledningarna. Det är inte säkert du får exakt på alla avstick, men ibland kan det vara så bra. Det är helt upp till om Eltel gjorde ett bra jobb med inmätning. Du får i alla fall veta var alla ledningar ligger i ditt område.

Ifall den ligger på din sida av vägen och du kan gräva själv..
Slangen ska vara typ "OPTORÖR 16/10 LF OPTO GRÖN STRIPE" vet inte hur enkelt det är att få tag på som privatperson. Den ska läggas mellan 30 och 50cm under marken som minimum. Ett varningsband ska läggas 10cm ovanför, typ "VARNINGSNÄT GRÖN". Eltel får koppla in den på sitt nät isf, och du får dra in röret på ett passande ställe i huset. Bäst att komma överens med Eltel hur ni ska gå tillväga i förhand i detta fallet. Bäst är nog om dom bara bistår med material och inkoppling och du gräver.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Suger,
betalade själv 27k för att jag inte orkade vänta. Fiberskåpet stod vid tomtgräns och kabelrör grävde jag ner på tomt när jag byggde huset. Så BS säger jag att det skall ta ett år, byråkrati säger jag.

Permalänk
Medlem

@etnica33: japp, byråkratin ligger väl i att det är vinstdrivande företag som planerar för att maximera sin ... vinst

Vill man gå före i kön och deras planering så kostar det.

Inte direkt så stt dom har arbetskraft som sitter och rullar tummarna i väntan på inkommande jobb..

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av etnica33:

Suger,
betalade själv 27k för att jag inte orkade vänta. Fiberskåpet stod vid tomtgräns och kabelrör grävde jag ner på tomt när jag byggde huset. Så BS säger jag att det skall ta ett år, byråkrati säger jag.

Fast det råder kanske inte samma förutsättningar för TS.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Titane:

Som alltid med svenska regeringen så kommer det ta tid, räkna med åtminstone 10år. Politiker har alltid varit mer måna om hur de kan stoppa pengar i egen ficka utan att Svenssons ska få reda på det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Som alltid med svenska regeringen så kommer det ta tid, räkna med åtminstone 10år. Politiker har alltid varit mer måna om hur de kan stoppa pengar i egen ficka utan att Svenssons ska få reda på det.

Dessutom står det minst 10 Mbit/s, alltså får du inte bidrag om du redan har ADSL eller 4g täckning som klarar det. Jag tror TS har tillgång till båda i Stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hade ip-only här förra året skulle ha 20.000:- men då krävdes det att minst 60 % (tror jag)av alla i området skulle dvs hela landsbygden. Men vi hela föreningen i vårt område 21 hushåll kontakta telia samt stadsnätet.
Telia hörde inte av sig.
Och stadsnätet kom ut och medd 19.900:- kampanj istället för 24.900:- skulle vara klart 27maj i år.
Vi skrev avtalet i juli och vi var anslutna 14/4 i år.

Grävning på tomt gjordes själva tog ca 3h för ca20m smal spade bredd ca 10cm samt lång som sjutton var den. Rek grävning är ca 40cm så man inte kna ta en vanlig spade och råka gräva av kabeln. (viktigast att veta vart den ligger.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Väldeligt många jämför med nya projekt här. Baserat på det som TS säger så låter det som ett område där fiber redan finns tillgängligt och det initiala tåget har missats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Haha för 14 år sen så fanns nog inte ens fiber till privata villor, här pratar vi om Stockholm (Kungens Kurva) och hit kom fibern först förra året, så du kan nog känna dig nöjd iallafall om du redan har det i din stad

Kan bekräfta att för över 17 år sedan installerades det fiber i mitt gamla barndoms hem i ett mindre samhälle nere i de småländska skogarna. Då var det en max hastighet på 5Mbit/s. Klart bättre än 56Kbit som man hade innan fibern. Bodde dock i Skärholmen för bara 8 år sedan och då hade jag fiber. Så måste varit ert område som inte hängt med.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

1år är väl rätt rimligt så även priset.

När det började grävas i min kommun så högg vi direkt när chansen kom, men det tog längre än ett år kan ja säga, då har ändå fiberstammar grävts utanför huset 2 gånger i olika projekt tidigare.
Men det är ju inte direkt så att de kapar en stamledning och trycker in en privatperson.

Efter att de lagt slangen fram till tomtgränsen tror ja det tog 8 månader innan den var inkopplad i källaren, vissa fick det snabbare, vissa fick vänta längre.

Det är stora projekt och de planerar och bokar upp sina gubbar och utrustning och tar områdena enligt de planer de har, skulle de köra runt till alla som skriker att de vill ha nu så hade det nog kostat 5gånger pengarna och tagit 3 gånger så lång tid i slutänden.

Nu är väl i stort sett hela orten jag bor på utbyggd, landsbygden runt fick rätt tidigt, tänker på kollegor och bekanta som haft chansen men hoppat: "nä vi behöver inte fiber vi har ju adsl / 4g och våra barn ska inte sitta med datan hela tiden".
Lycka till när kopparnätet släcks och du vill sälja huset. Finns de 3 hus och 2 har fiber och 1 saknar så kan man ju gissa priset när dagens unga vill köpa.

Betala, vänta, få det när det kommer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När jag flyttade in var fiber redan draget till dörren. Det kostade 15k att få fibern inborrad i huset (tog en halvtimme eller nåt) och bli kopplad till stadsnätet. De utförde ingen grävning osv, det lilla som behövdes göras före och efter tog jag hand om själv. Som andra sa, vansinnigt avlång spade.

Permalänk
Medlem

Det de flesta glömmer är att betalningen ska hjälpa till att täcka kostnaden för övrig utrustning. Det krävs ju alltmer kapacitet hos övrig utrustning vartefter nya kunder ansluts. Kostnaden för denna ökade kapacitet beror inte alls på om det redan är grävt eller inte.

Permalänk
Medlem

Sitter med nedlagd koppar och ingen 4G mottagning. Beställde fiber för 6 månader sen (så fort det fanns möjlighet att beställa) och de har inte ens börjat planera grävningen. Beräknad leverans kring jul -19 till en kostnad av just 27 tusen. Med två tonåringar som spelar mycket så jag hade gladeligen betalat det för att få det installerat om 3-4 månader.

Skickades från m.sweclockers.com