Någon som använder sig av gavle.to till e-posten?

Permalänk

Någon som använder sig av gavle.to till e-posten?

Använder mig av gavlegårdarnas webmail (gavle.to) och den skall släckas ned den 15 maj. Och då vill man ju gärna spara ned lite e-post som man tycket är viktigt innan allt raderas men... Jag har inte hittat något annat sätt än att spara ned ett e-post i taget vilket blir tokjobbigt om det blir många. Är det någon som vet om det går att spara rubbet på en gång eller är det kört?

Permalänk
Medlem

@MammaMumin:
Om det tillåts IMAP kan du använda dig av en e-post klient för att synka till din dator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tog en stund att söka. Men hittade lite info åt dig.

IMAP på port 993 på servern imap.gavlenet.se

POP3 på port 110 på servern pop.gavlenet.se

Visa signatur

//lordcom

Permalänk

Tack för svaren men det där är nog över min förmåga när det gäller e-post. Och gavlenet.se är ju inte samma sak som gavle.to, vad jag förstår. e-postprogrammet som gavle.to använder heter i alla fall Roundcube Webmail.

På gavlenet.se hemsida står det hur man kan importera e-posten till t ex gmail men det verkar inte fungera likadant med gavle.to. Eller så har jag missuppfattat allt. Jag använder förresten Bahnhof numera.

Permalänk
Medlem

@MammaMumin:
Hur hämtar du e-post från Bahnhof, använder du dig av en e-post klient eller deras webmail?

Sen vad IMAP är.
Men kort förklarat, det fungerar på det viset att att man kan få tillgång till sin e-post via en e-post klient, men till skillnad mot POP3, så finns allting kvar som standard, så att man kan fortfarande komma åt via webmail.

Släng iväg ett meddelande till dem och förklara att du vill spara din e-post du har på gavle.to, och fråga om de stödjer IMAP.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Nu känner jag mig aningen dum för det fanns ju en enkel lösning på problemet: vidarebefodra meddelanden. Man får visserligen alla meddelanden man skickar uppradade efter varann i ett meddelande (när jag öppnar det vidarebefodrade meddelandet) men alla bilagor följer med och man kan se hela meddelandet, till vem, datum osv.

Man kan ju skickade meddelanden klumpvis istället för allt på en gång, visserligen blir inte e-posten sparad på datorn men... Problemet löst och jag kan ta av mig dumstruten.

Permalänk
Medlem

Det finns något som heter "Kolla e-post från andra konton" i gmail. Skriv in din adress och ange POP3 på port 110 på servern pop.gavlenet.se

Permalänk

Jag har inte gmail och det är inte så dumt ändå att få en klump meddelanden i ett meddelande, så det blir nog så jag kommer att göra. Men bra att veta för andra som har samma problem.