Testpilot - Vilka spel skall jag testa?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Testpilot - Vilka spel skall jag testa?

Hej,

som testpilot så ställs jag i mellan åt inför faktum att göra ett gäng prestandatester. Jag har i mina tidigare testpiloter tagit en hel del inspiration av redaktionen, såklart, men även andra sajter som prestandatestar. Bortsett från de givna syntetiska testerna så kan det ibland vara svårt att göra det där valet. Eftersom jag inte arbetar heltid med detta så är min tid lite begränsad och man vill att läsaren skall få ut så mycket av det som möjligt. Läs: Jag kan inte testa tio+ olika titlar.

Nu är jag nyfiken på att höra vad Ni har att säga? Vilka spel skall man testa för att få en bra bild av hur något presterar, må det vara en stationär dator, bärbar dator eller en eGPU?

Ska man fokusera på de mest populära? Typ Dota 2, CS:GO och Overwatch? Eller ska man satsa på CPU-intensivt alternativt GPU-intensivt eller försöka hitta titeln som stressar båda?

Skriv gärna vilka spel ni anser man ska testa samt väldigt gärna en motivering till varför ni anser att man ska testa spelen. Har ni åsikter om testmetoder så är jag även intresserad av att höra vad ni anser på den fronten också.

Tusen tack för att ni tar er tiden.

//Snorjaers f.d. Dinoman

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Något jag saknar i speltester och som verkar oklart är inte just spelet som sådant, utan hur RAM påverkar. Och nu menar jag DDR4 i spanner 2133 till exempelvis 4500mhz. Detta tillsammans med en CPU som går i exempelvis 4.5ghz (8700k eller liknande). Testet ska visa lägsta FPS då max FPS inte är supernoga då det ju endast vid vissa små ögonblick når dessa frames.
Beroende på vem som testar skiljer det sig enormt med RAM. Vissa säger att det inte ger något, och andra säger att det kan ge mycket.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bad Habit:

Något jag saknar i speltester och som verkar oklart är inte just spelet som sådant, utan hur RAM påverkar. Och nu menar jag DDR4 i spanner 2133 till exempelvis 4500mhz. Detta tillsammans med en CPU som går i exempelvis 4.5ghz (8700k eller liknande). Testet ska visa lägsta FPS då max FPS inte är supernoga då det ju endast vid vissa små ögonblick når dessa frames.
Beroende på vem som testar skiljer det sig enormt med RAM. Vissa säger att det inte ger något, och andra säger att det kan ge mycket.

RAM kan vara intressant absolut. Det kräver dock att man har RAM-minnen som klarar av de hastigheterna du talar om, vilket är mycket krävande, i alla fall om vi snackar om 4 500 MHz.

Jag tror att denna önskan faktiskt är bättre att adressera till redaktionen då de besitter betydligt mer hårdvara som skulle kunna hjälpa till att förverkliga sådana tester. För min del så blir det väldigt situationsberoende och svårt att lova.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Rainbow Six: Siege?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Tycker det behövs mer av:
Vulkan
Vulkan + Linux

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av duck_the_hitman:

Tycker det behövs mer av:
Vulkan
Vulkan + Linux

DOOM är ju ett bra alternativ. Vilka fler spel tänker du på som stödjer Vulkan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Rainbow sig siege
The Witcher 3
Battlefront 2 eller nästa Battlefield V
Csgo kan nästan vad som driva men är väl kul för de som vill ha 1000fps
Arma 3
Finns väl strategi spel som är krävande "?"
Sen skulle det vara kul att se tester i War Thunder då det spelet har rätt bra grafik
Men vill även se skillnad mellan hastigheter på minnen i spelen mellan 2666 och 3600 som ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Något jag saknar i speltester och som verkar oklart är inte just spelet som sådant, utan hur RAM påverkar. Och nu menar jag DDR4 i spanner 2133 till exempelvis 4500mhz. Detta tillsammans med en CPU som går i exempelvis 4.5ghz (8700k eller liknande). Testet ska visa lägsta FPS då max FPS inte är supernoga då det ju endast vid vissa små ögonblick når dessa frames.
Beroende på vem som testar skiljer det sig enormt med RAM. Vissa säger att det inte ger något, och andra säger att det kan ge mycket.

Skrivet av Dinoman:

RAM kan vara intressant absolut. Det kräver dock att man har RAM-minnen som klarar av de hastigheterna du talar om, vilket är mycket krävande, i alla fall om vi snackar om 4 500 MHz.

Jag tror att denna önskan faktiskt är bättre att adressera till redaktionen då de besitter betydligt mer hårdvara som skulle kunna hjälpa till att förverkliga sådana tester. För min del så blir det väldigt situationsberoende och svårt att lova.

Tror dock bara spannet 3200Mhz och ner säger 90% av historien. Ofta är det där latensen av tex 2133 blir problem. Så du borde inte behöva svindyrt 4000+ RAM, utan privärt med vettig latens 3200 (som ju ofta går utan problem att tweaka till 3600 också) bör räcka bra. (tom typ 3200 - 2666 - 2133 tester bör säga väldigt mycket)

Personligen är det jag retar mig mest på tester är att alla använder en TitanX eller 1080Ti. Sen tror alla att deras 1060/480 måste ha en 5Ghz 8700k för bra FPS. Det är dock svårt att testa utan fullt komplement av CPUer, och iaf 2-3 olika GPUer, var mer en poäng på tanken av testerna många andra gör.

@Dinoman Ang spel i sig, det är svårt. Helst vill man se tester på de spel man spelar, men de är inte alltid så krävande. Tror ärligt att någon form av fortnite/pubg måste med. Det är så pass enormt med folk som spelar så det avgör många personers "plan" på köp.
Om möjligt så ja... Doom hade inte varit fel heller. Är väldigt givande att se hur just Vulkan ändrar på mycket av spelreglerna om utvecklarna orkar göra det bra.

Permalänk
Discokungen

Det svåra är såklart att de flesta spelen inte har något time demo som gör dem enkla att bencha. Det går absolut fortfarande att testa ändå, precis som redaktionen gör, men det är också väldigt mycket mer tidskrävande att köra egna loopar som dessutom ska ge konsekventa resultat.

När det kommer till vilka spel som bör testas så är helt klart populära spel bra att ha med. Det är dock oklart hur pass konsekvent det går att köra PUBG, Fortnite och liknande spel som är stora multiplayer-spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Arma 3, det är rätt unikt i hur det presterar, så går inte riktigt att interpolera prestanda utifrån hur andra titlar presterar. Absolut bästa hade varit en multiplayer session, men det är ju rätt svårt att få bra test-data från, så det näst bästa är att köra nån av dom benchmark scenarios som finns i steam workshop.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk

Ett problem är väl generellt att de flesta spelen med inbyggda benchmarks inte är särskilt rättvisande. För prestandan i själva spelet, ett av undantagen har jag för mig ska vara Metro Last light.
Så alternativet skulle väl vara en sådan titel och välja ut en av de mer populära titlarna som är lite mer tung körda.

För cs go och lol och sånt är något som i stort sätt all hårdvara klarar idag, så ett test gör egentligen väldigt lite i sådana titlar.

Permalänk
Inaktiv

Cs go i div upplösningar.

Lemmings med 100 lemmlar.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Bad Habit:

Något jag saknar i speltester och som verkar oklart är inte just spelet som sådant, utan hur RAM påverkar. Och nu menar jag DDR4 i spanner 2133 till exempelvis 4500mhz. Detta tillsammans med en CPU som går i exempelvis 4.5ghz (8700k eller liknande). Testet ska visa lägsta FPS då max FPS inte är supernoga då det ju endast vid vissa små ögonblick når dessa frames.
Beroende på vem som testar skiljer det sig enormt med RAM. Vissa säger att det inte ger något, och andra säger att det kan ge mycket.

Detta är dock redan testat och något som är mer generellt knutet till CPU-plattform än något annat. Zen presterar exempelvis i princip lika på samma minnen (oavsett Zen1 eller Zen2) medan i princip alla Intel -Lake presterar i princip lika. Detta förstås eftersom det är arkitekturen och minneskontrollern i processorn som gör hela skillnaden.

Knyter man ihop det med prisbilden på RAM, där skillnaden mellan 2133 och 3000 är minimal medan det finns ett (mätbart om inte alltid märkbart) prestandagap, är den praktiska sanningen att du inte bör bygga en dator med lägre än DDR4-3000. Över det kan man ibland mäta en skillnad, men den är marginell, så i princip är allt över 3000 bortkastade pengar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Se twitch.tv top10 populäraste spel just nu + några random AAA titlar som är heta för stunden.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

DOOM är ju ett bra alternativ. Vilka fler spel tänker du på som stödjer Vulkan?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara lite snabbt vad jag skulle vara intresserad av härifrån:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Vulkan_suppo...

Vulkan + Windows:
Dota 2
Ashes of the Benchmark (Singularity)
Doom
Wolfenstein II: The New Colossus
Escape From Tarkov (när det lagts till)
Star Citizen (när det lagts till)

Vulkan + Linux:
Dota 2
Mad Max
Warhammer 40,000: Dawn of War III
Rise of the Tomb Raider
Star Citizen (när det lagts till)

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

DOOM är ju ett bra alternativ. Vilka fler spel tänker du på som stödjer Vulkan?

Skickades från m.sweclockers.com

Quake (samma motor, samma utvecklare )

Gällande huvudfrågan, min åsikt skulle vara testa senare titlar med avsikt att testa modernare motorer som är anpassad för flera kärnor och nyare API:er samt dagens 144+skärmar.

Idag finns det gott om bra tester för äldre samt "halvnya" populära titlar över nätet så att "upprepa" liknande tester är kanske inte så intressant med tanke på begränsade resurser (tid) kanske? Kanske försöka hitta en annan unik take på det istället?

Ett problem med just äldre spel är att de medför brister för dagens nya hårdvara som t.ex. att vissa motorer pajar när de passerar högre framerate (typ gta 5 vid 144fps+) eller att de är konsolanpassade i grunden för 60fps (t.ex. Fall out). Dessa brister kan bl.a. utspela sig i form av att tappa "frame pacing" / "frame time" takten eller att AI:t blir "dummare" (att den väntar på ledig cpu resurs på en 4 kärnig cpu) alternativt att AI tar för mycket cpu kraft (igen 4 kärnor) ifrån grafikkortet så att de skapa hack/stutter i spelet.
Även på CPU sidan så var 4 kärnor max tillgängligt under utvecklingen för äldre motorer så där finns det också en brist/begränsning i att utnyttja flera trådar.

Wendel från Level1 har en bra video som analyserar de mesta av det jag skrev i stycket ovan.
https://www.youtube.com/watch?v=SXkxZUfh8Ns

Skulle det vara intressant om testpilot testade lite smalare antalet titlar?
Titlar av den senare sortens "moderna" välpolerade som kan hinta lite framåt i vad som blir "norm" gällande spelmotorer samt att testet överklockar olika delar av datorn som t.ex. RAM (både timing och frekvens), CPU och Grafikkort för att se samspelet mellan dessa komponenter samt flaskhalsarna.

Permalänk

Speltester fyller två syften:
- de gör det möjligt att jämföra hårdvaruprestanda vid lika villkor
- de ger en ide om vilka hårdvarukrav som behövs för att nå en viss prestanda i specifika spel

I första fallet tycker jag att det är bäst att använda krävande och populära spel för att pressa hårdvaran i realistisk situation. Typ Witcher 3.

I andra fallet är det bäst att satsa på de mest spelade spelen. Där är det meningslöst att veta att ett grafikkort ger 250 fps i ditt favoritspel medan ett annat "bara" ger 200 fps. Det du vill veta där är snarare om ett 1050 duger eller om du måste gå upp i budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Fokusera på nya spel snarare än gamla spel. Det är det som kommer ge en fingervisning om hur väl datorn kommer fungera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Något som skulle vara riktigt intressant är tester med hårt moddat Minecraft, tänker ett modpack med kanske 200 populära mods, för att se om någon kan få det att köra bra och vad som gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Ingen verkar testa Race sims, säg RaceRoom, Assetto Corsa, Iracing, mm. både med stock antal bilar och utökat antal, vissa kan sträcka sig till 100 bilar vilket blir sjukt krävande. Sen har vi ju andra spel som säg Warthunder å dylika.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej,

som testpilot så ställs jag i mellan åt inför faktum att göra ett gäng prestandatester. Jag har i mina tidigare testpiloter tagit en hel del inspiration av redaktionen, såklart, men även andra sajter som prestandatestar. Bortsett från de givna syntetiska testerna så kan det ibland vara svårt att göra det där valet. Eftersom jag inte arbetar heltid med detta så är min tid lite begränsad och man vill att läsaren skall få ut så mycket av det som möjligt. Läs: Jag kan inte testa tio+ olika titlar.

Nu är jag nyfiken på att höra vad Ni har att säga? Vilka spel skall man testa för att få en bra bild av hur något presterar, må det vara en stationär dator, bärbar dator eller en eGPU?

Ska man fokusera på de mest populära? Typ Dota 2, CS:GO och Overwatch? Eller ska man satsa på CPU-intensivt alternativt GPU-intensivt eller försöka hitta titeln som stressar båda?

Skriv gärna vilka spel ni anser man ska testa samt väldigt gärna en motivering till varför ni anser att man ska testa spelen. Har ni åsikter om testmetoder så är jag även intresserad av att höra vad ni anser på den fronten också.

Tusen tack för att ni tar er tiden.

//Snorjaers f.d. Dinoman

Tack för frågan!
Jag tycker personligen att det är alldeles för lite test med de nya grafik-APIerna.
Tänker först och främst på Dx12 och Vulkan.
Dx12 har funnits sedan 2015!
Argumentet "allt är sämre med Dx12" håller inte, det är ju tänkt att vara ett steg framåt i utvecklingen.
Börja testa med det, så inser speltillverkarna till slut att de behöver lyfta sina grafikmotorer att stöd för Dx12 och inte bara "sko-horna" in Dx12 i grafikmotorn för att kunna sätta "check" på Dx12.
Ett spel som suger i Dx12 men skiner i DX11 har inte tagit Dx12 på allvar och förtjänar att skämmas ut publikt och tilldelas fånstruten.

Permalänk
Inaktiv

Det enda jag brukar kolla efter i tester är Witcher 3. Klarar vad det nu är Witcher 3 acceptabelt så klarar komponenten allt annat jag spelar. 3440x1440 och 2560x1440 och höga grafikinställningar och gärna utan gamewreck om man ska vara lite mer specifik. Allt annat är ganska så irrelevant för mig i spelväg.

Permalänk
Medlem

Vermintide 2 sätter press på både gpu och CPU. Ännu lite dåligt optimerat dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

populära titlar men kanske inte dom mest lätt drivna, fast det beror nog på vad du testar. ett 1080ti i test med valfri i7 @ 5.5ghz så kan spel med tungdrivna motorer vara bra. tex crysis 3 som trots åldern står sig bra än idag. moderna unreal engine spel mfl.

ska du däremot testa en sämre intel i3 med ett 1050ti så kanske det är mer intressant med overwatch och cs go mfl eftersom det är spel som inte kräver en monsterburk på lite högre inställningar.

som sagt beror det mkt på vad du ska testa, kanske en ssd kräver något helt otippat spel för att man ska se och känna riktig skillnad.

det är nog lite vad jag tycker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hoppsan vilken respons, trevligt!

Jag har tidigare testat populära FPS som PUBG. Detta håller jag med om att det kan vara av stort intresse för den stora massan. Likaså Dota 2, det spelet kan jag inte dock så det spelet går nog tyvärr bort just för min del men både det och LoL är ju mycket populära titlar.

@MaloW Arma 3 är inte dumt alternativ heller, speciellt om jag kan få tag på en mod som kan köra ett bench-demo.

@atlantica4ever Metro Last Light är ju notoriskt krävande och verkar även vara ett populärt val i teknikpressen. Tyvärr äger jag inte den titeln men det kan vi nog råda bot på.

@stenharl Top 10 på Twitch är jag nog inte så övertygad över, det finns stor risk att det blir test av titlar som inte är så krävande. Hearthstone eller Stardew Valley är förmodligen inte så intressant att testa t.ex.

@duck_the_hitman Early access-spel kommer jag aldrig testa av flertalet orsaker men när det väl är färdiga kan både EFT och Star Citizen vara intressanta. I övrigt så tackar jag för listan av Vulkan spel.

@CasualGamer Är helt enig om att Witcher 3 är en bra titel men det skall vara ganska känsligt för minneshastigheter, i alla fall om man får tro Eurogamer.

@Huojito Att testa ett spel som är extremt moddat introducerar så många osäkerhetsfaktorer att jag inte tror det någonsin blir aktuellt. Plus att jag inte har Minecraftm skyller på att jag är för gammal.

@DST War-spelen kan ju vara intressanta, vilket skulle man satsa på? Jag ser en del som testar Dirt-spelen och även Project Cars. Varför är racingspel intressanta

@ThomasLidstrom För all del, vi gör ju detta för er. Vilket Dx12-spel är en bra representant för API:et?

@anon5930 Upplösningen kan bero lite på vad vi har tillgängligt för tillfället. Jag äger ju en 3440x1440-skärm men det är en försvinnande liten del av spelaren som faktiskt spelar i den upplösningen, dock brukar jag försöka slänga med den upplösningen om jag anser att jag har tiden. Annars blir det mest 1080p och 2560x1440p.

@Zidious G Enbart multiplayer dock vilket sätter lite mer krav på mig som testare man jag ska ha det i åtanke. Det är ju ett modernt spel, vilket talar till dess fördel.

I övrigt många tack för ert engagemang, var inte blyga, skriv på!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

@stenharl Top 10 på Twitch är jag nog inte så övertygad över, det finns stor risk att det blir test av titlar som inte är så krävande. Hearthstone eller Stardew Valley är förmodligen inte så intressant att testa t.ex.

Sant, tanken var att de verkar vara de populäraste spelen just nu, så folk kommer troligtvis söka på Google och kolla hur hårdvara presterar mot dessa titlar. Men jo, hs kan man ju köra på en telefon så.

Edit: så ur ett rent "affärssyfte" så vore det klokt att ta med några av dessa spel i testerna

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Subnautica så det blir lite trivsammare screens.

Det är rätt ballastande att få bra flyt i också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Hej

Super att du frågar!
Generellt tycker jag det är viktigt att nämna hur ett spel använder flera trådar och hur det skalar samt hur RAM påverkas (redan nämnt i tråden).
En annan viktigt aspekt som du skriver själv är (minst) ett CPU-intensivt spel (Dawn of War 3, Total War: Warhammer?) och samma sak med GPU intensiva spel t.ex Witcher 3.
Det är säkert bra att ta med någon av de mest populära titlarna t.ex Overwatch eller PUBG trots att det sistnämnda (fortfarande) är uselt optimerat. Många spelar ju dessa titlar även om det hela tiden kommer nya battle royale spel för tiden.

DX12 är viktigt t.ex Ashes of Singularity och definitivt Vulkan som i DOOM och så tycker jag Wolfenstein: New Colussus kan vara en bra titel.
Sedan händer det mycket på ett år så om det kommer nya spel som kan vara intressant kan det vara bra att ta med någon purfärsk titel.

Tack för mig

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Minecraft
Ett spel som ofta ignoreras, men som ställer väldigt speciella krav, främst på CPU'n. Och,, den har ju sålt hyffsat bra också.

Permalänk
Medlem

Dishonored 2 för CPU tester.
Min i5'a slår i taket redan vid 70 FPS i det spelet.