Nvidia skrotar Geforce Partner Program

Permalänk
Medlem

Nvidia skrotar Geforce Partner Program

Det gick inget bra tydligen..
https://blogs.nvidia.com/blog/2018/05/04/gpp/

Citat:

With GPP, we asked our partners to brand their products in a way that would be crystal clear. The choice of GPU greatly defines a gaming platform. So, the GPU brand should be clearly transparent – no substitute GPUs hidden behind a pile of techno-jargon.

Most partners agreed. They own their brands and GPP didn’t change that. They decide how they want to convey their product promise to gamers. Still, today we are pulling the plug on GPP to avoid any distraction from the super exciting work we’re doing to bring amazing advances to PC gaming.

Den här forumtråden är kopplad till nyheten Nvidia skrotar Geforce Partner Program. //EÅ

Permalänk
Medlem

I wonder why..

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Kul att de tar till sig av kritiken. Förvånande faktiskt.

Permalänk
Medlem

pinsamma bortförklaringar, we had the best intentions ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

Fantastiska nyheter!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naga:

pinsamma bortförklaringar, we had the best intentions ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Instämmer, offerkoftan i högsta hugg. Hoppas dock att utredningarna av Nvidia inte tar slut här bara.

Permalänk
Medlem

Kommer nu Asus, Gigabyte och MSI att återställa till det som var innan GPP?
Man undrar när Nvidia formulerar sig på detta viset, har de problem med att kunderna inte förstår vad de köper och är deras varumärke otydligt???
GPP had a simple goal – ensuring that gamers know what they are buying and can make a clear choice.

Permalänk
Medlem

Då behöver jag inte bojkotta Nvidias grafikkort vid nästa uppgradering, nu behöver Nvidia bara överge G-sync och börja använda freesync för att vara ekvivalenta med AMD vid nästa uppgradering.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kommer nu Asus, Gigabyte och MSI att återställa till det som var innan GPP?

Haha skulle inte tro det, dom kör på vad dom vill. Från konsument perspektiv förändrade gpp ingenting.

Det enda som kommer hända nu är att partners kommer ha egna avtal med Nvidia om hur dom supportar/förser med chip/branding/etc och vi kommer aldrig se dom för att allt kommer vara under NDA. Så meh.

Permalänk
Avstängd

hoppas fortfarande att Intel och AMD stämmer Nvidia för det då det redan har skadat Intels kaby lake G (som jag vill ha i en bra spel laptop och AMDs AIB brands).

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

nu behöver Nvidia bara överge G-sync och börja använda freesync för att vara ekvivalenta med AMD vid nästa uppgradering.

Eller så får du inse att G-Sync inte är för alla?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra!

Att Asus blev medlöpare och dessutom inte bemödade sig att svara på tråden jag skapade om ämnet gör att det ändå är sluthandlat vad mig anbelangar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Bra!

Att Asus blev medlöpare och dessutom inte bemödade sig att svara på tråden jag skapade om ämnet gör att det ändå är sluthandlat vad mig anbelangar.

Sluthandlat av Asus produkter?

Permalänk
Hjälpsam

Misstänker att deras advokater varnande för att detta bröt mot flera länders konkurrenslagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller så får du inse att G-Sync inte är för alla?

Adaptiv sync och hög hz är vad jag letar efter i nästa skärm. Det finns ett betydligt större utbud av freesync skärmar för att inte tala om att de generellt är billigare än skärmar med g-sync. G sync har inga fördelar över freesync, så nvidias val att inte stödja freesync får mig som konsument att kolla på amd grafikkort vid nästa uppdatering.

Så jag förstår inte riktigt hur du menar att G-Sync inte är för alla? Är inte g-sync för alla som vill ha adaptiv sync?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Nu råkar jag gilla nVidia och deras produkter men GPP är bland det skitigaste affärstaktikerna på flera år i datorbranschen som dessutom inte ens är lagligt i merparten av de länder produkterna säljs. bra att dom tog sitt förnuft till fånga men dom kunde pudlat lite snyggare

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

De försöker få det att låta som att de gjorde gamers en tjänst.. Pinsamt! Det fanns bara en anledning med GPP och det var att säkerställa att gamers bara hade ett val: grafikkort från Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

pinsamma bortförklaringar, we had the best intentions ( ͡° ͜ʖ ͡°)

The road of hell is paved with best of intentions...

Tror inte ett smack på Nvidia utan jag tror att de överskattade sin drivningskraft av detta samtidigt som de trodde att deras särställning skulle kunna få företag och kunder att lägga sig på mage.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tror detta har mycket att göra med att till exempel Dell (och hp?) inte gick med på deras GPP program.
Säljs förmodligen massvis av datorer med Nvidia kort i deras datorer.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

De försöker få det att låta som att de gjorde gamers en tjänst.. Pinsamt! Det fanns bara en anledning med GPP och det var att säkerställa att gamers bara hade ett val: grafikkort från Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Som det har varit dom senaste åren då

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Så hur blir det i framtiden då? Kommer partners fortsätta sätta speciellt icke inarbetat namn på AMD kort?

Är i alla fall bra att detta skrotas (får hoppas det försvinner helt, så det inte är ett spel för gallerierna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon114264:

Sluthandlat av Asus produkter?

Exakt, jag kanske var otydligt även om det inte var meningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur många läste inlägget.
https://blogs.nvidia.com/blog/2018/05/04/gpp/
"With GPP, we asked our partners to brand their products in a way that would be crystal clear. The choice of GPU greatly defines a gaming platform. So, the GPU brand should be clearly transparent – no substitute GPUs hidden behind a pile of techno-jargon.

Most partners agreed. They own their brands and GPP didn’t change that. They decide how they want to convey their product promise to gamers. Still, today we are pulling the plug on GPP to avoid any distraction from the super exciting work we’re doing to bring amazing advances to PC gaming.

This is a great time to be a GeForce partner and be part of the fastest growing gaming platform in the world. The GeForce gaming platform is rich with the most advanced technology. And with GeForce Experience, it is “the way it’s meant to be played.”"

Så heter det nu geforce partner GP istället för geforce partner program GPP?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hACmAn:

Hur många läste inlägget.
https://blogs.nvidia.com/blog/2018/05/04/gpp/
"With GPP, we asked our partners to brand their products in a way that would be crystal clear. The choice of GPU greatly defines a gaming platform. So, the GPU brand should be clearly transparent – no substitute GPUs hidden behind a pile of techno-jargon.

Most partners agreed. They own their brands and GPP didn’t change that. They decide how they want to convey their product promise to gamers. Still, today we are pulling the plug on GPP to avoid any distraction from the super exciting work we’re doing to bring amazing advances to PC gaming.

This is a great time to be a GeForce partner and be part of the fastest growing gaming platform in the world. The GeForce gaming platform is rich with the most advanced technology. And with GeForce Experience, it is “the way it’s meant to be played.”"

Så heter det nu geforce partner GP istället för geforce partner program GPP?

Mja, "Geforce partner" är bara vad de kallar partnertillverkarna. Kort och gott, alla som bygger Geforce-kort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vackert att all kritik klumpas ihop som "osanningar".
/golfclap

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nvidia skall ha beröm för att de korrigerade sin felsatsning. Det är hedervärt gjort

Permalänk
Medlem

GPP har gått ut på att Nvidia vill ha ensamrätt på välkänd branding från grafikkortstillverkarna för att på den ojustea vägen plocka kunder från AMD.

Folk älskar ju exempelvis Strix-varumärket, så det hade varit mumma för dem om det bara fick vara Nvidia-kort.

Att de nu skrotar programmet visar att de börjat inte att den här skiten smutsar ner reras eget varumärke.

Good bye and good riddance säger jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller så får du inse att G-Sync inte är för alla?

Problemet med Gsync är att man låser sig till en viss tillverkare av grafikkort genom sitt köp av skärm. En skärm är ofta en större investering än grafikkortet, och något som man behåller en längre tid.
Även det motsatta kan bli ett problem, har man redan en Gsync-skärm och GeForce, och vill byta till Radeon näta gång får man dumpa skärmen också och byta till Freesync för bästa upplevelse.
Detta är givetvis uttänkt av Nvidia för att hålla personer kvar i deras "ekosystem".

Detta är en helt artificiell situation skapad av ren girighet. Det finns öppna standarder för adaptiv synk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bra!

Att Asus blev medlöpare och dessutom inte bemödade sig att svara på tråden jag skapade om ämnet gör att det ändå är sluthandlat vad mig anbelangar.

Alla andra som var med i programmet då?

Edit. Lite störande att Sweclockers bemödar sig med egna artiklar men sen länkar till vanliga forumtrådar. De här underforumen känns mer som support och råd inför köp t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.