Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2011

@tellus82: Tackar! Varit mycket läsning där du hjälpt andra som underlättat!

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || Silverstone FT05B
CPU/Cooler: Ryzen 1600X @3.925Ghz 1.33v || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC
https://valid.x86.fr/416knk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Weuffelhjaern:

@tellus82: Tackar! Varit mycket läsning där du hjälpt andra som underlättat!

Tänk bara på att VRM kan bli lite varmare med en högre växlingsfrekvens så lite luftflöde kring komponenter/kylfläns skadar icke, visserligen borde en 1600x inte orsaka så mycket värme på vrm ändå.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Cryorig R1 Ultimate | MSI GTX1080 Gaming X | 256GB 840Pro, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av tellus82:

Tänk bara på att VRM kan bli lite varmare med en högre växlingsfrekvens så lite luftflöde kring komponenter/kylfläns skadar icke, visserligen borde en 1600x inte orsaka så mycket värme på vrm ändå.

Borde funka bra, 2x180mm som blåser på genom lådan, och en vanlig U12S luftkylare.

Fortfarande inte helt såld på de dära AIO's!

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || Silverstone FT05B
CPU/Cooler: Ryzen 1600X @3.925Ghz 1.33v || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC
https://valid.x86.fr/416knk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av tellus82:

För att kolla riktig CPU temp så kika på Tdie temp, syns i HWiNFO64 under Ryzen om man startar programmet med "sensors only". Vad det gäller stabilitet så skulle jag rekommendera någon/några timmars Prime eller något kortare tid i OCCT. Har du 69 grader som mest under Prime så är det absolut inga problem, huruvida du kan sänka vcore eller ej påverkas inte av den utläsning du gör i hwmonitor, det handlar mer om att hwmonitor läser av fler spänningsregulatorer och andra punkter av rapportering vilket gör att värdet kan variera med avståndet från VRM eller bara det faktum att det kan skilja mellan komponenter eller bara genom icke kalibrerad avläsning osv.
Vill du ha det faktiska vcore värdet så funkar SVI2 värdet under Ryzen avdelningen i HWiNFO64, det är inkommande vcore värde i själva cpu'n, sedan har du VID värdet inuti CPU'n och det är Ryzens egna spänningsregulator som i sin tur ger varje individuell kärna sin korrekta spänning.

Kollade Tdie temps och efter drygt 2h i Prime95 så låg prollen på 68C ungefär. Ca 2 timmars PUBG så låg den på 60C.

Fick dock problem med att PUBG kraschade vid uppstart och om det väl startade så kraschade spelet efter varje match. Witcher 3 på Ultra och andra spel + Prime95 funkade dock klockrent. Så jag har stängt av OC:n igen.

Ger upp detta nu, har nog fått ett dåligt exemplar. Däremot ska jag kika på att köra manuella timings!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

@nikwhatsup: Kan ha varit så enkelt att du behövde lite mer Soc spänning med hög minneshastighet och manuell oc, alternativt utökat antal faser och högre växlingsfrekvens på vrm, det låter nämligen lite som att du får krasher vid förändring av strömbelastning. Vilket i sin tur tyder på att någon spänning blir instabil när det sker.

Vad kör du annars för gpu? Kan den ligga till grund för krascher när CPU blir tillräckligt snabb för att faktisk sätta lite press på den?

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Cryorig R1 Ultimate | MSI GTX1080 Gaming X | 256GB 840Pro, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av tellus82:

@nikwhatsup: Kan ha varit så enkelt att du behövde lite mer Soc spänning med hög minneshastighet och manuell oc, alternativt utökat antal faser och högre växlingsfrekvens på vrm, det låter nämligen lite som att du får krasher vid förändring av strömbelastning. Vilket i sin tur tyder på att någon spänning blir instabil när det sker.

Vad kör du annars för gpu? Kan den ligga till grund för krascher när CPU blir tillräckligt snabb för att faktisk sätta lite press på den?

Jag gick in i BIOS en snabbis och enligt settings när Soc är på Auto (vilket den var under OC) så ligger den på 1.168 och enligt HwInfo under noll press (chrome igång endast) så ligger Soc på 1.144. Vad tror du om detta? Låter lite weird, eller?

Jag har ett Palit GTX 1080. Tack för hjälpen!

Känns så trist att ha så överdrivet bra temperaturer just nu utan OC. 25 grader idle och 47 vid tung gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

@nikwhatsup: 1.168 är väldigt hög Soc, det kan till och med orsaka problemen så hög är den. Du skulle kunna prova att sätta den manuellt till 1.1v och se hur den reagerar, det är extremt ovanligt att behöva gå över 1.13v. Man kan klara sig med så lite som under 1v men för det mesta brukar 1.05 till 1.1v vara lagom. På min 1800x @ 4GHz med 3466 minne klarar jag mig nu med runt 1.066-1.07v

Andra spänningar att kolla upp är VDDP (inte cldo_vddp), den kan ligga runt 0.925v vid minnes OC och sedan PLL / +1.8V, den ska vara manuellt satt till just 1.8v.Bägge dessa brukar övervoltas något jävulskt i PLL fallet helt i onödan och för VDDP är det bra med lite högre spänning för hög minnesfrekvens, vissa bord kan dock ta i för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av tellus82:

@nikwhatsup: 1.168 är väldigt hög Soc, det kan till och med orsaka problemen så hög är den. Du skulle kunna prova att sätta den manuellt till 1.1v och se hur den reagerar, det är extremt ovanligt att behöva gå över 1.13v. Man kan klara sig med så lite som under 1v men för det mesta brukar 1.05 till 1.1v vara lagom. På min 1800x @ 4GHz med 3466 minne klarar jag mig nu med runt 1.066-1.07v

Andra spänningar att kolla upp är VDDP (inte cldo_vddp), den kan ligga runt 0.925v vid minnes OC och sedan PLL / +1.8V, den ska vara manuellt satt till just 1.8v.Bägge dessa brukar övervoltas något jävulskt i PLL fallet helt i onödan och för VDDP är det bra med lite högre spänning för hög minnesfrekvens, vissa bord kan dock ta i för mycket.

Hmm, vad orsakar att den blir så hög med auto(standardinställning)? Är det min XMP OC på ramen?

Så jag borde testa att gå tillbaka till min OC på 3800 med Vcore på 1.3625(denna vcore är väl lugn så länge mina temps är ok?)

Ska kolla dom spänningarna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av nikwhatsup:

Hmm, vad orsakar att den blir så hög med auto(standardinställning)? Är det min XMP OC på ramen?

Så jag borde testa att gå tillbaka till min OC på 3800 med Vcore på 1.3625(denna vcore är väl lugn så länge mina temps är ok?)

Ska kolla dom spänningarna!

Vissa moderkort övervoltar rätt duktigt och för det mesta rekommenderar jag att inte köra auto på spänningar när man klockar vare sig minne eller cpu. 1.3625vcore är helt lugnt med låga temps I prime.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av tellus82:

Vissa moderkort övervoltar rätt duktigt och för det mesta rekommenderar jag att inte köra auto på spänningar när man klockar vare sig minne eller cpu. 1.3625vcore är helt lugnt med låga temps I prime.

Hittade inte VDDP eller PLL någonstans? Mitt bios är MSI Click Bios 5.

Satte iaf Vcore på 1.3625, Soc på 1.1 och 3800Mhz på prollen tillsammans med XMP. Ska fixa egna timings sen, var det bara att kopiera det du länkade tidigare?

Märker att Tdie tempen hoppas mellan ca 30 och 40 bara genom att klicka upp Chrome dock. Den stannar inte på 40 men den pendlar fram och tillbaka?

Ska se om det kraschar nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av nikwhatsup:

Hittade inte VDDP eller PLL någonstans? Mitt bios är MSI Click Bios 5.

Satte iaf Vcore på 1.3625, Soc på 1.1 och 3800Mhz på prollen tillsammans med XMP. Ska fixa egna timings sen, var det bara att kopiera det du länkade tidigare?

Märker att Tdie tempen hoppas mellan ca 30 och 40 bara genom att klicka upp Chrome dock. Den stannar inte på 40 men den pendlar fram och tillbaka?

Ska se om det kraschar nu!

Dom kan gömma dessa spänningar helt eller bara i undermenyer, du kan kika med HWiNFO64 hur dom ligger om du startar med sensors only, för minnen hittar du rätt gott om info i minnesguiden i min signatur, finns en del OC info i OC guiden också

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av tellus82:

Dom kan gömma dessa spänningar helt eller bara i undermenyer, du kan kika med HWiNFO64 hur dom ligger om du startar med sensors only, för minnen hittar du rätt gott om info i minnesguiden i min signatur, finns en del OC info i OC guiden också

Ah okej, tack så mycket!

Struntar i OC:n nu. PUBG kraschar så fort jag quitar en match även fast Soc är på 1.1

Det är ju endast PUBG som strular också vilket är så väldigt konstigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av nikwhatsup:

Ah okej, tack så mycket!

Struntar i OC:n nu. PUBG kraschar så fort jag quitar en match även fast Soc är på 1.1

Det är ju endast PUBG som strular också vilket är så väldigt konstigt.

Ja det är mer än bara lite underligt beteende, att det dessutom sker vid avslut av en match är rätt skumt, i det läget borde varken CPU eller gpu vara under speciellt hög belastning om du menar att det sker i en load screen mer eller mindre, antar att du kör utan v-sync men du har inte testat att sätta en fps limiter så det inte är nåt sådant som spökar? Att fps skenar och någon bugg där orsakar en krash och med OC skenar den tillräckligt högt? Bara spekulerar såklart men kan ju vara värt ett prov med låst fps eller vsync

Edit: Läste på lite om PUBG och fenomenet krasch vid död och till lobby och det verkar vara extremt vanligt och lösningar på problemet har varit rätt blandat men i nästan alla fall har det styrt upp sig med annan gpu drivare eller uppdatering av DX eller Windows . Behöver med andra ord inte vara instabil hårdvara som orsakar utan mer att det pga dess hastighet triggar buggen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av tellus82:

Ja det är mer än bara lite underligt beteende, att det dessutom sker vid avslut av en match är rätt skumt, i det läget borde varken CPU eller gpu vara under speciellt hög belastning om du menar att det sker i en load screen mer eller mindre, antar att du kör utan v-sync men du har inte testat att sätta en fps limiter så det inte är nåt sådant som spökar? Att fps skenar och någon bugg där orsakar en krash och med OC skenar den tillräckligt högt? Bara spekulerar såklart men kan ju vara värt ett prov med låst fps eller vsync

Kanske, men får inte någon direkt ökning av FPS med min OC så tänker att det inte borde vara felet ändå. Kan testa dock!

Googlade lite, verkar vara några fler som har problem med PUBG som har överklockat Ryzen.

Tack så mycket för hjälpen!