Stor förvirring? Koppla enhet till Telia Fiberomvandlare?

Permalänk
Medlem

Stor förvirring? Koppla enhet till Telia Fiberomvandlare?

Blev lite osäker så jag frågar helt enkelt. På den apparaten som fibern kommer in i (Fiberomvandlare) sitter det 4 st nätverksuttag, 1 röd å tre gula tror jag. Routern skulle kopplas till den röda sa fiberkillarna som installerade grejerna. Frågan är var ska jag då koppla andra enheter? Håller på å drar nätverkskabel i kåken just nu å funderade på var dessa ska in? I routern eller direkt in i fiberomvandlaren? Tänkte dra en fast lina nämligen direkt till Tv:n å allt därtill via en Switch.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Rött uttag -> router och sedan från routerns LAN-uttag till dina nätverkskablar i huset och därifrån till dator.

Jag antar att IPTV lämnas av på en annan kontakt på fiberkonverteraren och då ska du ha nätverkskabel från den kontakten till den tv-box du får.

Switchen har du (väl) för att få fler uttag än vad som sitter på routern och därför har du då den bakom en av LAN-kontakterna på routern. (Så: fiberkonverterare -> router -> switch -> långa sladdar i huset -> datorn) - eller om du vill ha (många) fler saker i ett specifikt rum och inte vill dra många kablar dit.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Köper du tv från Telia så får du deras Technicolor router och från den kan du koppla TV och surf precis som du vill. Kör du med privat router får du göra som ovan eller fixa med vlan eller långa kablar. Med Asus kan du lösa det med 1 tvbox från routern.

Skickades från m.sweclockers.com