Nvidia skrotar Geforce Partner Program

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Nvidia skall ha beröm för att de korrigerade sin felsatsning. Det är hedervärt gjort

Finns ingen heder i att vända kappan efter vinden.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Bra!

Att Asus blev medlöpare och dessutom inte bemödade sig att svara på tråden jag skapade om ämnet gör att det ändå är sluthandlat vad mig anbelangar.

Riktigt illa av Asus detta, dels att de öht gick med på detta men sen skiter i att kommentera. Kanske de slänger ur sig någon lam bortförklaring nu dock. Jag kommer helt skippa även detta företag i framtiden.

Skrivet av Ratatosk:

Misstänker att deras advokater varnande för att detta bröt mot flera länders konkurrenslagar.

Att de ens gjorde detta tyder på så pass dåligt omdömme att ledning och JHH bör avgå. Advokaterna lär ha varit med redan från början och insett problematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nvidia skall ha beröm för att de korrigerade sin felsatsning. Det är hedervärt gjort

Nja, hedervärt hade det ju varit ifall de hade skrotat det här PR-fiaskot FÖRE informationen läckte och de blivit påkomna. Kom ihåg att detta uppdagades via läckta uppgifter, det var inte meningen att vi vanliga konsumenter skulle fått veta nåt om det här och det är det som är det kanske kusligaste med det hela. Tänk er ifall uppgifterna aldrig hade läckt ut, vi hade inte märkt något, Asus m.fl skulle tyst och disktret dragit bort sina, t.ex, STRIX brandade AMD-kort från hyllorna och lanserat de "nya häftiga" AMD-baserade Arez (eller vad de nu heter) korten. Visst, någon kanske hade funderat vart STRIX AMD-korten tog vägen men få hade nog gjort kopplingen eller ens kunnat bevisa något om någon nvidia konspiration.

Nvidia gjorde detta enbart för att de blev påkomna och inget annat. Den där blogg-posten var helt överflödig, alla vet varför. Dock, till nvidias försvar vill jag replikera till de som säger att nvidia är giriga: ja! nvidia är giriga och konstigt vore väl annars. Företag är i grund och botten giriga till en viss grad annars skulle de ju inte vara särskilt duktiga på och tjäna pengar och tjänar man inte pengar så blir det svårt att ta fram nya häftiga produkter som vi vill köpa. Problemet är bara att balansera mella "sund girighet" och hybris, gränsen är hårfin och nvidia har nog trillat dit ett par gånger nu det senaste. AMD är också giriga men de har ju varit underdogs ett tag nu så de slår ju uppåt och då är det lättare att heja på. Hursomhelst, bra att de skrota det, synd att de kom på GPP överhuvudtaget dock speciellt när man tänker hur dominanta de är, mycket vill ha mer antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Riktigt illa av Asus detta, dels att de öht gick med på detta men sen skiter i att kommentera. Kanske de slänger ur sig någon lam bortförklaring nu dock. Jag kommer helt skippa även detta företag i framtiden.

glöm inte Gigabyte, MSI och Nvidia. Dem är även med på min lista.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

glöm inte Gigabyte, MSI och Nvidia. Dem är även med på min lista.

Samma här. Ska till stora förändringar till att någon av dessa fyra ska bli värd att handla av i framtiden för mig. Köp som är gjorda är gjorda, men de kommer inte vara relevanta vid nästa köptillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samma här. Ska till stora förändringar till att någon av dessa fyra ska bli värd att handla av i framtiden för mig. Köp som är gjorda är gjorda, men de kommer inte vara relevanta vid nästa köptillfälle.

Hur ser du på produkter som Nintendo switch? Bojkott eller bara när det gäller PC komponenter?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Har haft Nvidia gpu och g-sync skärm ganska länge nu, men nu börjar man verkligen få nog av dom och deras smutsiga metoder.
Funderar starkt på att sälja allt från nvidia och bojkotta dom för all framtid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur ser du på produkter som Nintendo switch? Bojkott eller bara när det gäller PC komponenter?

Nintendo ingår vad vi vet inte i GPP. Tyvärr valde de Nvidias SoC men jag räknar med att de kommer dumpa Nvidia likt både Microsoft och Sony gjort för att välja någon annan när det är lägligt.

Att ens Nintendo valde Tegra ska enligt rykten vara att Nvidia hade väldigt billiga SoCar att sälja, vilket de nu lär ångra då säkerhetshål i Tegra öppnat upp Switch för piratkopiering.

Att välja bort de företag som sysslat med konsumentfientliga och branschfientliga GPP är betydligt enklare än att undvika alla företag som har använt någon av Nvidias produkter.

Permalänk
Avstängd

@anon179202: Just nu finns inget bra alternativ från AMD så vänta med dessa planer...

Permalänk
Skrivet av fermia:

Som det har varit dom senaste åren då

Därför jag och många andra kör Radeon?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag kan nog förstå alla parter lite i detta läget.
Tillverkarna har säkert enl. GPP känt sig tvingade att på enklast sätt "tydligt utmärka" sina GeForce produkter genom att helt enkelt stuva om i sortimentet och använda deras mest välkända grafikkortsserier.
Då AMD inte var först med GPP-liknande krav är det naturligt att de rättar sig efter nVidias krav då dem är störst på marknaden. Dock ser det väldigt fult ut när tillverkarna duckar för att diskutera saken med kunder och hålls tysta genom NDA, nVidia själva är de enda som kan yttra sig i frågan då de i egenskap av kravställare inte riskerar att bli av med något.
nVidia har hela tiden hävdat att det rör sig om ett missförstånd men samtidigt kan man inte få något opartiskt svar p.g.a. NDA.

Man kan tycka att AMD gnäller.
Man kan tycka att AMD är den vita riddaren.
Man kan tycka att nVidia utnyttjar sin marknadsandel/position.
Man kan tycka att nVidia har rätt att ställa krav för att kunna ge bättre support.
Man kan tycka att nVidia pudlar.
Man kan tycka att tillverkare som ger efter är ryggradslösa eller fantasilösa.
Osv.

Alla åsikter är rätt, från varsitt perspektiv, men det jag tycker att man skall ta med sig av historien är att själva grejen med GPP är ett praktexempel på hur det går när saker och ting skall förändras mellan företag genom NDA och kontrakt, då är _ALLT_ en juridisk tolkningsfråga eftersom man inte vill riskera konsekvenserna av kontraktsbrott.

nVidia ville in och begränsa/styra användandet av namn på grafikkort, om det sedan var för att sabotera för konkurrenter genom att lägga beslag på åtråvärda namn eller för att helt enkelt få till mera lätt åtskilda namn för att kunna ge support åt kort som de själva levererar förtäljer inte historien -ännu- NDA't kommer säkert att dyka upp någonstans nu när programmet är nedlagt, samtidigt är det som tidigare sagt en tolkningsfråga som respektive tillverkare måste ta egen ställning till och riskera att bli av med supporten och därmed hamna i underläge jämfört med en konkurrent.

Det mogna sättet vore givetvis att sköta frågan mer öppet i samråd med tillverkare och AMD/Intel + ev. andra grafikkortsleverantörer verksamma inom samma segment där man skulle tydligt klargjort vad syftet hade gett för fördelar om man vill bygga upp sin support organisation likt nVidia ämnat göra.

Jag är personligen ingen vän av namnscheman som: Aerusz Cerberus A8GG StriXXX Gaming Expedition Turbo Dual OC DC3 ROG
Lycka till om det skall supportas, dels att lista ut GPU-tillverkaren men samtidigt hinner man ju åldras och dö innan man uttalat det skräpnamnet.

Jag tycker att nVidia nu gjort det enda rätta i.o.m. att de skrotar GPP-programmet då det säkerligen gett dem enormt mycket skit.

Jag tycker däremot också att de nu -om de verkligen var seriöst välvilliga med sina intentioner- skall bjuda in till öppna samtal och diskussioner med de involverade tillverkarna samt AMD och Intel (+ev. andra grafikkortstillverkare) och försöka enas om hållbara standarder för namnscheman som bidrar till färre missförstånd och ger bättre urskiljningsmöjligheter -framförallt för kunderna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bra!

Att Asus blev medlöpare och dessutom inte bemödade sig att svara på tråden jag skapade om ämnet gör att det ändå är sluthandlat vad mig anbelangar.

Var ju inte bara Asus, utan de flesta tillverkare (?). Dessutom tror jag inte representanterna på Sweclocker inte har så mycket att säga till om/vet vad som faktiskt going on. Det här är så mycket högre upp i HQ på global nivå.

Jag väljer Nvidia för att de gör bättre grafikkort. Jag väljer Asus/MSI för ge gör bra tredjepartskylare. Sen skiter jag i allt annat trams, drama osv. Slutprodukten som jag får i hand är allt jag bryr mig om

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Med all rätt att de lägger ner det. Men sjukt pinsamma bortförklaringar i deras blog. **face palm**

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Typiskt sådan här inställning som gör att Nvidia kommer undan med allt möjligt fuffens. (Och inte bara Nvidia heller.)

Det ska markeras och framförallt inte glömmas när sådant här inträffar.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Bra att inte bara vi konsumenter säger ifrån utan även företag så som Dell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Har haft Nvidia gpu och g-sync skärm ganska länge nu, men nu börjar man verkligen få nog av dom och deras smutsiga metoder.
Funderar starkt på att sälja allt från nvidia och bojkotta dom för all framtid.

Du bojkottar inte Nvidia genom att sälja dina Nvidia prylar dock.

Men man kan ju alltid välja att framöver bara köra AMD i så fall vilket man själv hade velat göra om man ska bygga igen även för att jag inte haft röda lagets komponenter i en dator på många år.

Taget från ett senare inlägg för att förtydliga:

Skrivet av Nätälskare:

Vad jag försöker säga är att det är onödigt att göra, och att den enda förloraren i ett sådant val egentligen är han som då säljer sitt kort för att köpa nytt då man går minus X antal kronor.

Permalänk
Medlem

Smög de in en anklagelse om att AMDs GPU:er skulle vara dåligt uppmärkta substitut till för att lura kunder att de köper en "riktig" nVidia GPU? Som med iPhone och kinesiska kopior som nästan heter samma sak?
Att deras partnerprogram är till för att låsa ute kopior uppmärkta för att se ut som nVidia-kort kan svårligen tolkas på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Du bojkottar inte Nvidia genom att sälja dina Nvidia prylar dock.

Men man kan ju alltid välja att framöver bara köra AMD i så fall vilket man själv hade velat göra om man ska bygga igen även för att jag inte haft röda lagets komponenter i en dator på många år.

Säljer han ett GTX 1080 idag och köper ett Vega så går ju Nvidia miste om en eventuell nyförsäljning och Amd får en .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Too little too late. Ingen mer Nvidia för min del!

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen vad folk blir arga för, men ingen av er har makten o ändra något ändå. Även om alla vi på Swec, fan även om alla vi i Sverige överger Nvidia, kommer Nvidia inte ändra på något.

Nu skrota dem GPP men egentligen behövde dem inte ens göra det.
Att folk sitter o bojkottar Nvidia kommer inte ändra på något super viktigt. Nvidia är fortfarande bäst när det kommer till grafikkort på marknaden.

Vi kan alla bojkotta dem så mycket som möjligt och gå över till AMD men faktum återstår, att vi bara kommer nergradera oss själva.

I slutet på dan så har jag hellre ett bättre kort än att gå och välja färg. Jag slår vad om att majoriteten av er som "bojkottar" har desamma.

Jag vill inte att Nvidia gör något annat. Jag vill att AMD blir bättre.

Hade det varit tvärtom hade jag såklart sagt samma sak.
Jag lägger fram en budget, och det bästa jag får för min budget är det jag kommer köpa. Skiter i namn, färg och allt annat drama.

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

G sync har inga fördelar över freesync

Intressant.
Av allt som jag läst så är det snarare FreeSync inte har fördelar över Gsync utöver att det är mer öppet och billigare, men lider av ökad fördröjning och håller dålig standard mellan modeller.

https://www.youtube.com/watch?v=mVNRNOcLUuA
https://www.pcworld.com/article/2974781/displays/g-sync-vs-fr...

Med andra ord, än en gång så får du vad du betalar för.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Lika säkert som 3½ blir 4
Eller ena räkningen efter andra ger olika svar.
Men med lite borttappade pengar så vinner man en gunst bland de blinda.

Företag idag är så förbannat jävla sviniga att man blir fan spyless på all jävla skitsnack.
Rena rama politiker skit med lögner å båg där man vrider å vänder, förtalar.

Läxa : Håll bara igen skithåle istället för att sprida dynga.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Jag förstår verkligen vad folk blir arga för, men ingen av er har makten o ändra något ändå. Även om alla vi på Swec, fan även om alla vi i Sverige överger Nvidia, kommer Nvidia inte ändra på något.

Nu skrota dem GPP men egentligen behövde dem inte ens göra det.
Att folk sitter o bojkottar Nvidia kommer inte ändra på något super viktigt. Nvidia är fortfarande bäst när det kommer till grafikkort på marknaden.

Vi kan alla bojkotta dem så mycket som möjligt och gå över till AMD men faktum återstår, att vi bara kommer nergradera oss själva.

I slutet på dan så har jag hellre ett bättre kort än att gå och välja färg. Jag slår vad om att majoriteten av er som "bojkottar" har desamma.

Jag vill inte att Nvidia gör något annat. Jag vill att AMD blir bättre.

Hade det varit tvärtom hade jag såklart sagt samma sak.
Jag lägger fram en budget, och det bästa jag får för min budget är det jag kommer köpa. Skiter i namn, färg och allt annat drama.

Amd är ingen nergradering. Dem har produkter som konkurrerar. Folk påstår helatiden att allt amd gör är ett tier sämmre än deras konkurrenter. Vilket inte stämmer.
Amds cpuer är bättre på mt än intel för ett lägre pris vilket jag skulle säga är en bättre produkt.

Vega 56 o 64 har prestanda som är lika bra som nvidia i samma prisklass och vid runt msrp så är 580 o 570 bättre kort än nvidias och Amds drivrruitiner nu klart bättre kvallite på än nvidias.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Intressant.
Av allt som jag läst så är det snarare FreeSync inte har fördelar över Gsync utöver att det är mer öppet och billigare, men lider av ökad fördröjning och håller dålig standard mellan modeller.

https://www.youtube.com/watch?v=mVNRNOcLUuA
https://www.pcworld.com/article/2974781/displays/g-sync-vs-fr...

Med andra ord, än en gång så får du vad du betalar för.

freesync 2 är bättre än g-sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ClintBeastwood:

Lite störande att Sweclockers bemödar sig med egna artiklar men sen länkar till vanliga forumtrådar. De här underforumen känns mer som support och råd inför köp t.ex.

Det händer hyfsat ofta faktiskt, speciellt i lägen där det redan finns en aktuell och bra diskussion i forumet – varför dra igång en ny om samma ämne? Ger dessutom lite "cred" till användaren som var först med snacket.

Vilken forumdel det ligger i är för mig helt ärligt inte hela världen. Juat den här tråden hade väl kanske passat i andra avdelningar också, men tycker absolut inte den ligger fel här. Huvudsaken är att vi får en bra diskussion!

Vad är det du upplever som störande med det här upplägget?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Då behöver jag inte bojkotta Nvidias grafikkort vid nästa uppgradering, nu behöver Nvidia bara överge G-sync och börja använda freesync för att vara ekvivalenta med AMD vid nästa uppgradering.

Det tycker jag inte, jag skaffade en G-Sync skärm för några månader sedan:P

Permalänk
Entusiast

Hela grundmotiveringen med tydlighet mot konsumenter är ju så mycket skitsnack så det liknar inte något när det kommer från Nvidia. De har ju en lång historia av aktivt vilseledande namngivning. 600-serien är ett bra exempel med två olika GTX 660 med olika GPU i botten beroende på om du köpte OEM eller konsumentversionen. Exakt samma namn på olika produkter. Det blir dock betydligt värre längre ner i segmenten med fyra olika GT 630 och fem(!) olika GT 640. Om du fick välja, skulle du köpa ett GT 640 med GF116 (720 MHz 144:24:24) eller GK107 (900 MHz 384:32:16)? Samma namn men den ena har mer än dubbelt så många kärnor, högre klockfrekvens och en nyare arkitektur. Även 900-serien hade olika konfiguration med samma namn beroende på om det var retail eller OEM. Senast var det ju snack om 1050 för laptopar som verkade finnas i två versioner med samma namn.

Sen har vi ju klassikern PhysX som de pushade väldigt hårt på ett tag. Klart man skulle köpa Nvidia för att få GPU-accelererad fysik och i samma marknadsföringsmaterial stod det att hundratals spel använde PhysX. Vad de lät bli att nämna någonstans var att det bara har släppts en handfull spel som faktiskt använder hårdvaruaccelererade fysikberäkningar. Den stora majoriteten använder fysikmotorn för att den tydligen var rätt bra plus att den var gratis. Det är ju lockande för små utvecklare. Större utvecklare som använde hårdvaruaccelereringen fick också mycket support från Nvidia i implementeringen. Inte för att det alltid hjälpte. Planetside 2 tog tillslut bort stödet efter att de aktivt avrått folk från att använda det ett tag då det var så buggigt.

Det sista exemplet i denna vägg av text är CUDA och Photoshop. På Nvidias hemsida kunde man läsa att Photoshop hade stöd för accelererade effekter och CUDA och sedan listades ett antal funktioner och filter som kunde köras på grafikkortet. Vad de inte nämnde var att alla inbyggda GPU-accelererade funktioner i Photoshop körde OpenCL. De försökte alltså aktivt få det att se ut som att man behövde ett Nvidiakort med CUDA för att kunna använda Adobes grejer vilket ju var helt fel. Det fanns vid tidpunkten ett fåtal trejdepartsplugin som krävde CUDA men de nämdes inte på Nvidias hemsida.

Så historiskt har Nvidia varit allt annat än kämpar för tydlighet i marknadsföring och tydlig information till konsumenten. Så jag tänker utgå från att deras uttalanden är ren och skär lögn. Vore intressant om någon läcker avtalet nu när det är skrotat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Amd är ingen nergradering. Dem har produkter som konkurrerar. Folk påstår helatiden att allt amd gör är ett tier sämmre än deras konkurrenter. Vilket inte stämmer.
Amds cpuer är bättre på mt än intel för ett lägre pris vilket jag skulle säga är en bättre produkt.

Vega 56 o 64 har prestanda som är lika bra som nvidia i samma prisklass och vid runt msrp så är 580 o 570 bättre kort än nvidias och Amds drivrruitiner nu klart bättre kvallite på än nvidias.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inget fanboy, jag skyddar varken Nvidia eller AMD.
I samma prisklass kanske AMD kan slå tillbaka.
Men i mina ögon är dem en nedgradering.
AMD har inget som kan slå en 1080Ti. Absolut ingenting.
Varför skulle jag köpa en VEGA 64 när min budget tillåter en 1080Ti?
Drivrutier? Ifall AMD har bättre drivrutier, så är Nvidias fortfarande optimal för att köras.
Jag får ut mest FPS med en 1080Ti.
Varför skulle jag i all sin dar välja AMD?
Jag vet att fps har mer än med bara grafikkortet och göra, men låt oss hålla det simpelt.

Och helt plötsligt tog du in CPUs i det hela.
Jag erkände att AMD är med på cpu fronten, varför ska du ta med det igen? Alla mina datorer hemma kör Ryzen.

Nu kommer du säkert säga, "ifall du kan ta en ryzen och förlora några fps i spel så kan du välja AMD gpus med och förlora lite till, men supporta AMD".

Well, med ryzen mot intel på den upplösning jag spelar är förlusten minimal.
När det kommer till grafik är förlusten så pass stor att man får ångest.
Har vi därefter budgeten, varför inte köpa det bästa som finns ute just nu?
Att nvidia fortfarande är på topp när det gäller grafik med ett kort som är ca 2 år gammalt, säger en hel del.

Nvidia har många gånger ljugit för oss konsumenter. Försökt få patent över saker o ting. Men dem är fortfarande bäst, enligt fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag är inget fanboy, jag skyddar varken Nvidia eller AMD.
I samma prisklass kanske AMD kan slå tillbaka.
Men i mina ögon är dem en nedgradering.
AMD har inget som kan slå en 1080Ti. Absolut ingenting.
Varför skulle jag köpa en VEGA 64 när min budget tillåter en 1080Ti?
Drivrutier? Ifall AMD har bättre drivrutier, så är Nvidias fortfarande optimal för att köras.
Jag får ut mest FPS med en 1080Ti.
Varför skulle jag i all sin dar välja AMD?
Jag vet att fps har mer än med bara grafikkortet och göra, men låt oss hålla det simpelt.

Ja om man behöver kort i klass med 1080ti och snabbare så har inget att komma med. Men GTX 1080 och ner där har AMD bra alternativ (när vi slipper miningpriserna) Om vi jämför två likvärdiga kort Vega 64 mot GTX 1080 eller RX 580 mot GTX 1060 är inte AMD alternativen en nedgradering där spelar det ingen roll vilket man väljer man kommer inte märka skillnad i spel.
Jag har kört Vega 64 som jag sålde pga att jag fick ett bra pris av en gruvarbetare nu kör jag ett GTX 1080 och i spel märker jag ingen skillnad förutom att jag inte kan köra Freesync.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Desto mer anledning att skippa ASUS i framtiden. Har använt deras märke för delar till datorer i flera år nu, men det här plus deras skit kampanj där man skulle få 2 spel om man köpte en Ryzen + ASUS moderkort (fick aldrig några spel) gör så jag åtminstone kommer försöka undvika dem i fortsättningen.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld