AMD ger stöd för Microsofts kopieringsskydd och 4K-strömning i senaste drivrutinen

Permalänk
Melding Plague

AMD ger stöd för Microsofts kopieringsskydd och 4K-strömning i senaste drivrutinen

För att få strömma 4K och HDR-innehåll finns strikta krav på att ha rätt hårdvara och mjukvara. AMD bistår med stöd för Microsofts kopieringsskydd Playready i senaste drivrutinen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd bara att APU:na får lida pga 95-99% av alla AM4 kort endast stödjer HDMI 1.4B. För stödet skall enligt AMD i en artikel här på sweclockers för någon månad eller två sedan även gälla APU:na på sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr. MASS:

Synd bara att APU:na får lida pga 95-99% av alla AM4 kort endast stödjer HDMI 1.4B. För stödet skall enligt AMD i en artikel här på sweclockers för någon månad eller två sedan även gälla APU:na på sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är detta ett stort problem? man kan ju köra via DP eller i 24 Hz.

Saxat från Asus X370 Prime Pro.

- Supports HDMI 1.4b with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DisplayPort 1.2 with max. resolution 4096 x 2160 @ 60 Hz

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vad är Microsoft Playview för något?
Googlar och hittar ingenting om detta kopieringsskydd.

Edit: Läste igenom artikeln igen och det är nog autocorrect som ändrat playready till playview i sammanfattningen

Permalänk
Medlem

För netflix så slår min inbyggda tvs netflix app allt annat jag prova, andra är inte ens i närheten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Tråkigt med dessa kopieringsskydd.
Dom jobbigt för alla.

Alla kanske inte vill köra Windows 10 med Edge?
Vissa kanske vill köra Linux eller Mac, med Firefox, Safari eller Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Synd bara att APU:na får lida pga 95-99% av alla AM4 kort endast stödjer HDMI 1.4B. För stödet skall enligt AMD i en artikel här på sweclockers för någon månad eller två sedan även gälla APU:na på sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har läst att 300 seriens moderkort har certifierats för hdmi 1,4b eftersom de bristolridge processorerna som fanns då inte hade högre. Men att 2,0 ska fungera om man stoppar i en 2400/2200g men detta är inget jag har kontrollerat. Kan man lita på den här tråden Så är det ju så är ju ex ASUS Prime B350M-A kompatibelt med 4k 60hz om man kör en raven ridge men på prisjakt står det 1.4b.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

För netflix så slår min inbyggda tvs netflix app allt annat jag prova, andra är inte ens i närheten.

Vad har du för TV?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Löjligt med kopieringskydd!

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Är detta ett stort problem? man kan ju köra via DP eller i 24 Hz.

Saxat från Asus X370 Prime Pro.

- Supports HDMI 1.4b with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DisplayPort 1.2 with max. resolution 4096 x 2160 @ 60 Hz

Får hoppas någon redaktör testar detta Jag har tittat runt lite och verkar vara så jOnÄTÄn skriver, t.ex 300 moderkorten klarar högre än 1,4 på HDMI (men blev aldrig certifierade högre, enligt vissa var det kostnadsfråga).

Är det @JonasT som står för testadet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Synd bara att APU:na får lida pga 95-99% av alla AM4 kort endast stödjer HDMI 1.4B. För stödet skall enligt AMD i en artikel här på sweclockers för någon månad eller två sedan även gälla APU:na på sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt många moderkort klarar dock 2.0 utan bekymmer även om de inte är certade för det från början!

Tror i stort sett alla Gigabytes skulle göra det t ex.

Nu med stöd för 4k streaming är det hög tid för mig att bygga dator med AMD APU!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Detta DRM-trams är dåligt för alla involverade. Men så länge folk kan få fram rörliga bilder på Netflix/HBO/Amazon i sin TV-app/Chromecast, jo då är problemet som bortblåst. Det är synd, men ingenting lär förändras eftersom nästan alla accepterat situationen, även de mest kräsna konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Vad har du för TV?

LG Oled

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Detta DRM-trams är dåligt för alla involverade. Men så länge folk kan få fram rörliga bilder på Netflix/HBO/Amazon i sin TV-app/Chromecast, jo då är problemet som bortblåst. Det är synd, men ingenting lär förändras eftersom nästan alla accepterat situationen, även de mest kräsna konsumenterna.

Jag vägrade ett tag att skaffa hårdvara för att kolla på DRM-skyddade strömmar, men idioterna på *Insert valfri tjänst* tycktes inte bry sig om min tysta protest. Så istället för att titta på text-tv så fick jag anpassa min hårdvara. Men jag gillar text-tv också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

Detta DRM-trams är dåligt för alla involverade. Men så länge folk kan få fram rörliga bilder på Netflix/HBO/Amazon i sin TV-app/Chromecast, jo då är problemet som bortblåst. Det är synd, men ingenting lär förändras eftersom nästan alla accepterat situationen, även de mest kräsna konsumenterna.

Tyvärr är verkligheten så, Netflix måste ha DRM annars får dom inga filmbolag som vill dela ut deras filmer/serier.

Tror du inte tänkt på det, men även med 1920x1080 som varit vanlig i över 10 år har också DRM skydd. Skillnaden är att 4K är så nytt så all hårdvara och även mjukvara har inte garanterat fullt stöd.

Vet många i forumet väntar på 8K, men ärligt så räcker det med 4K (det har varit hel del strul och är det i bland nu också för att ens få bild). Säger inget om kameror får högre upplösning som skalas ner (blir i teorin bättre bild), idag skalas vissa filmer upp till 4k och det är inte någon bra lösning.

Men förstår vad du menar, hade önskat netflix hade fungerat bra på t.ex linux (så man slipper win 10 på en HTPC).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr är verkligheten så, Netflix måste ha DRM annars får dom inga filmbolag som vill dela ut deras filmer/serier.

Hur stort är det problemet för Netflix? Deras huvudsakliga satsning verkar vara egenproducerat och i så fall innebär det att Netflix själva är precis lika intresserade av dessa kopieringsskydd.

Ser det inte mer ut som att några av dem som förlorade första striden återvänt med full kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr är verkligheten så, Netflix måste ha DRM annars får dom inga filmbolag som vill dela ut deras filmer/serier.

Tror du inte tänkt på det, men även med 1920x1080 som varit vanlig i över 10 år har också DRM skydd. Skillnaden är att 4K är så nytt så all hårdvara och även mjukvara har inte garanterat fullt stöd.

Vet många i forumet väntar på 8K, men ärligt så räcker det med 4K (det har varit hel del strul och är det i bland nu också för att ens få bild). Säger inget om kameror får högre upplösning som skalas ner (blir i teorin bättre bild), idag skalas vissa filmer upp till 4k och det är inte någon bra lösning.

Men förstår vad du menar, hade önskat netflix hade fungerat bra på t.ex linux (så man slipper win 10 på en HTPC).

Jo du har en poäng, men folk som vill se utan att betala kommer hitta ett sätt att göra det på oavsett DRM eller inte. Netflix vill ju dock locka filmbolagen så de driver frågan om DRM väldigt hårt. Frågan är vart gränsen går innan folk fått nog.

Jo visst har DRM också funnits för full HD, men min uppfattning är att man har ansträngt sig mer nu för att skydda 4k-material, både vad gäller blu-ray och streaming. Förvisso ställer 4K höga krav, men det finns trots det många datorer där ute som är fullständigt kapabla att köra 4K-material, men där det helt enkelt inte går att spela upp på grund av DRM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Hur stort är det problemet för Netflix? Deras huvudsakliga satsning verkar vara egenproducerat och i så fall innebär det att Netflix själva är precis lika intresserade av dessa kopieringsskydd.

Ser det inte mer ut som att några av dem som förlorade första striden återvänt med full kraft?

Förnekar inte att Netflix har stort eget utbud, men tanken från början var svar på tal runt zon indelningen filmbolag har (vissa länder har nästan bara netflix eget material tydligen, men källor behövs på det påståendet).

Tror det är lite tveeggat runt DRM, dels skydda sitt eget producerade (sällan det kommer ut på DVD, så troligen för att undvika det kommer ut på tpb) och även kunna locka externa filmbolag. Sen så kart som difdigger skriver, kan ju bli för hård gräns (få som verkligen kan se 4k).

Måste missat något, vilken strid?

Som jag skrev om tveeggat högre upp, är lite som ica har egna varor eller coop. det sätter konkurrensen lite ur spel (Det är ju billigare att producera egen inhouse än köpa in licenser till filmer/serier). Var ju 600mille för par filmer t.ex (kan varit en serie med i priset med), för par år sen så det är riktigt dyrt att köpa utifrån.

Skrivet av o3ryy0:

Jo du har en poäng, men folk som vill se utan att betala kommer hitta ett sätt att göra det på oavsett DRM eller inte. Netflix vill ju dock locka filmbolagen så de driver frågan om DRM väldigt hårt. Frågan är vart gränsen går innan folk fått nog.

Jo visst har DRM också funnits för full HD, men min uppfattning är att man har ansträngt sig mer nu för att skydda 4k-material, både vad gäller blu-ray och streaming. Förvisso ställer 4K höga krav, men det finns trots det många datorer där ute som är fullständigt kapabla att köra 4K-material, men där det helt enkelt inte går att spela upp på grund av DRM

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag tog inte upp det själv (ansåg det som flesta redan vet), är så med nya tekniker filmbolagen kräver bättre DRM. bluray sägs ha vunnit för det lovades bättre DRM, troligen så finns det otroligt med hål i den gamla DRM standarden för fullHD (inget dom kan fixa i efterhand, utan att göra deras filmer inkompatibla med dvd spelare och TV apparater).

Rätt naturligt att dom sätter ribban riktigt högt denna gången (för att dom vet denna standarden kommer sitta i kanske 10/15år). Men skyddet är ju redan knäckt mer eller mindre (dock uppdateras detta troligen med varje film kanske, beror lite på om det sabbar stödet i hårdvaran som inte FW/mjukvara kan uppdateras/fixas). den blu-ray spelare jag köpte för 5/6 år sen kunde uppdateras över nätet (fick göra det så fort jag köpte den, för blu-ray filmer skulle fungera på den, var något tillägg till DRM vad jag vet är den kompatibel med dagens skivor förutom 4k då).

Men jag misstänker man sällan spelar in från hdmi kabeln idag, scenen får ju tag i filmer före det ens kommer ut på skiva i butikerna (kanske inte alla) och från skiva knäcker man troligen hellre DRM skyddet än försöker spela in från HDMI kabeln Då menar jag inte en cam från bion (det är något jag inte förstår hur det är populärt, är det någon kick dessa får).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Tråkigt med dessa kopieringsskydd.
Dom jobbigt för alla.

Alla kanske inte vill köra Windows 10 med Edge?
Vissa kanske vill köra Linux eller Mac, med Firefox, Safari eller Chrome.

Jo det är väl precis det som är meningen, tvinga in alla på samma platform.. för att kunna begränsa kopiering? haha

Ja och då kommer ju frågan, whats in there for me?

Varför skulle jag vilja betala för sånt där skit? Nä precis, inget netflix för mig tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är detta ett stort problem? man kan ju köra via DP eller i 24 Hz.

Saxat från Asus X370 Prime Pro.

- Supports HDMI 1.4b with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DisplayPort 1.2 with max. resolution 4096 x 2160 @ 60 Hz

Ja, min HTPC dator kommer baseras på Ryzen 2400G och man är ganska låst till HDMI på hemmabioförstärkaren. Förresten HDCP 2.2 stödjer väl inte displayport väl ? Jaja ilandsproblem, har ju en Kryssbox med jaguar prolle som sägs stödja allt. Om det nu HDCP 2.2 sändningar spelar det ingen roll om du kan köra 4k i 24Hz.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har läst att 300 seriens moderkort har certifierats för hdmi 1,4b eftersom de bristolridge processorerna som fanns då inte hade högre. Men att 2,0 ska fungera om man stoppar i en 2400/2200g men detta är inget jag har kontrollerat. Kan man lita på den här tråden Så är det ju så är ju ex ASUS Prime B350M-A kompatibelt med 4k 60hz om man kör en raven ridge men på prisjakt står det 1.4b.

Intressant, där ser man. Hittade när jag letade någon på reddit som tror att det är CPU:n som har styrkretsen och hela ansvaret för vilken HDMI version etc. det skall vara. Om det verkligen är så förklarar det ju en hel del. @JonasT lek lite dektektiv och testa lite

Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas någon redaktör testar detta Jag har tittat runt lite och verkar vara så jOnÄTÄn skriver, t.ex 300 moderkorten klarar högre än 1,4 på HDMI (men blev aldrig certifierade högre, enligt vissa var det kostnadsfråga).

Är det @JonasT som står för testadet?

Jag håller med go go go @JonasT

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Intressant, där ser man. Hittade när jag letade någon på reddit som tror att det är CPU:n som har styrkretsen och hela ansvaret för vilken HDMI version etc. det skall vara. Om det verkligen är så förklarar det ju en hel del. @JonasT lek lite dektektiv och testa lite

Jag håller med go go go @JonasT

Hittade samma påståendet, kan stämma (själva HDMI kontakten är dum). beror troligen mer på antalet kopparbannor (störningar också), är själva chippet till HDMI kontakten som är största begränsningen (förutom dom två orsakerna jag nämnde tidigare). Så är det inbyggt i cpu:n kan påståendet stämma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tråkigt att en HTPC ska ha sämre stöd för film än t.ex en Android TV.

Permalänk
Medlem

Antingen är jag dum i huvudet eller så är artikeln väldigt konstigt formulerad.
Streama = Sända ut data (till flera mottagare).

Om jag gör en film och vill strömma denna till andra, varför måste jag då ha hårdvara som stöder Microsofts kopieringsskydd?
Det måste ju vara helt upp till upphovsrättsägaren, alltså mig, vilket skydd jag vill använda för att streama!

Streama material från Netflix vidare är väl i praktiken olagligt oavsett vad man har för utrustning?

... eller handlar artikeln egentligen om vad som krävs för att ta emot kopieringsskyddade sändningar från andra?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas någon redaktör testar detta Jag har tittat runt lite och verkar vara så jOnÄTÄn skriver, t.ex 300 moderkorten klarar högre än 1,4 på HDMI (men blev aldrig certifierade högre, enligt vissa var det kostnadsfråga).

Är det @JonasT som står för testadet?

Skrivet av Dr. MASS:

Intressant, där ser man. Hittade när jag letade någon på reddit som tror att det är CPU:n som har styrkretsen och hela ansvaret för vilken HDMI version etc. det skall vara. Om det verkligen är så förklarar det ju en hel del. @JonasT lek lite dektektiv och testa lite

Jag håller med go go go @JonasT

Slängde ihop ett test på de B350-moderkort vi hade i lager:
https://www.sweclockers.com/artikel/25634-snabbtest-hdmi-2-0-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Slängde ihop ett test på de B350-moderkort vi hade i lager:
https://www.sweclockers.com/artikel/25634-snabbtest-hdmi-2-0-...

Du är en klippa (i en skärgård någonstanns).

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz