Tidigare Playstation-chef tror på längre livscykler för spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns väl redan alternativ idag på den kraftfullare PS 4:an (i alla fall få lite högre FPS)?

Ögongodis säljer tyvärr bättre, än FPS. Så hur kraftfull konsolen än blir kommer tyvärr 30FPS vara industri standard (något som är helt galet, när TV:n har i nästan alla tider uppdateras i 60FPS).

Med filmindustrin har dom förstört hel del (24FPS är inte kul), men att öka den klagar publiken tyvärr.

Javisst finns det några exempel där det är ett alternativ. Men oftast används det för att ge bättre effekter och putsa kanterna, eller hålla den fps det var tänkt för (30) bättre. Vilket är en helt korrekt väg att gå oftast för de spel det är aktuellt, det är helt enkelt vad som ger mest för budgeten. Däremot så är det ju faktiskt ingen brist alls på spel som kör i 60fps oavsett pro eller ej. PCMR-mantrat matas ändå ut i propagandan att alla spel alltid är 30 (eller lägre) på annat än datorer. Samt gärna underförstår att majoriteten av alla datorer alltid spikar minst 60 i allting utan att det ser ut som Minecraft..

Det må ha funnits 60fps testsändningar även någon gång i forntiden, men hur ofta syns ens dessa idag? Reguljärt är ingen mening att tänka på.

För film kan jag förstå aversion, effekten av höghastighetsfilm gör att saker tenderar se overkligare och småskaligare ut. Detta beror antagligen på att det även är ett gammalt filmtrick för att åstadkomma just de effekterna. Spelpubliken tyckte inte heller det var en bra idé när jag förslog just 48fps som en bra kompromiss för spel, (på konsoller) så det känns ju onekligen som det går att främst hänga upp sig på siffror åt alla håll. Påvisar lite att 60 mest verkar vara någon slags gyllene triangel publiken utan koll gillar att klinga i.

Skrivet av KTL:

Tänkte precis säga det. Ska konsolerna vara länge får de nog välja annat i dem än en basic elgiganten-dator. Med tanke på hur många varianter den här generationen fått så är det uppenbart att de har snålat lite för mycket. Problemet är som du säger att priset då sticker iväg så det är nästan en omöjlig kombo för dem. Här lyckas ju Nintendo då deras mål är spelmekanik och nöje än grafik och ligga i teknisk framkant. TBH föredrar jag nog Nintendo för det + PC. Personligen så känner jag att de senaste generationerna av Playstation och XBOX utbud är så lika PC'ns att de blir redundanta. Några få exklusiva hjälper inte dem.

Allvarligt talat, vilken basic Elgiganten-dator skulle klara ens 10fps av detta utan att totalt klägga ihop för gott inom en timme?

Basicdatorn på Elgiganten är ju faktiskt en laptop mellan 4-6000, oftast i den lägre delen av skalan. Vilket är vad "folk mest" använder idag, om de inte rent av helt går på surfplattor vilket blir allt vanligare även för grejer där datorn var obligatorisk.

Nintendos väg är en variant som funkar för en viss genre av spel i en viss stil. Men med lite nyktra ögon på det hela så är ju faktumen klara, den kan hjälpligt mäkta med runt 10 år gamla spel av liknande AAA kaliber (LA Noire, Dark Souls) (i 30fps) så det är inte ett alternativ för att skapa de grafiska förväntningar folk mest har på dessa idag.

Skrivet av Broken-arrow:

Dock är jaguar gammal och har dålig prestanda redan då. Får hoppas det kommer en ryzen baserad cpu av något slag (lär öka prestandan rejält). Sen har ju konsoler betydligt hårdare gräns hur mycket ström dom får dra (100watt förbrukning är för mycket t.ex), vet det klagades på dagens konsoler drar för mycket.

100w är nog väl optimistisk att förvänta sig under vid introduktion. Men under 150 topp är antagligen något de kommer sikta mot nästa gång också. PS3 började med en topp vi aldrig lär se igen, inte för att konsumtionen i sig var problemet utan för att det gjorde kylningen dyr och orsakade livslängdsproblem. Så detta kommer såklart inte bli mindre viktigt när generationerna ska bli längre. Vilket de uppenbart kommer vare sig man kollar på statistikens årsringar eller logiken i att det blir allt mindre synbar utväxling mellan varje skifte.

Vad som borde prioriteras tycker jag dock är genomsnittsförbrukningen, och det betyder framförallt standbyförbrukning. Det har verkligen aldrig sett särskilt bra ut för någon av dem.

Skrivet av martinot:

Jo, jag tror Sony har en riktig analys att konsolcyklerna kommer att bli allt längre.

Precis som utvecklingen på PC-sidan saktat ner, och vi börjar så smått även se samma sak hända på telefonsidan (blir allt mer mode och design, och allt mindre stora tekniska skillnader).

Ja när redan budgetlurar har 8 kärnor minst lika många GB (varav hälften av båda egentligen är meningslöst) och alla sorters praktiskt användbara biometriläsare det går att tänka sig så kommer det bli det och även en återkomst för gimmickandroiderna igen. Det lär bli 3D-skärmar, (igen) vikbara eller ihoprullbara. Armbandstelefonen som alla väntat på sen 1965 kommer som en symbios till de numera (helt) trådlösa lurarna. Som en motreaktion till detta miniatyriserande i sin tur kommer viktelefonerna av asien-modell för att medge den ökade livslängden genom olycksäkring mot tappade eller dubbelvikta skärmar om inte annat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Javisst finns det några exempel där det är ett alternativ. Men oftast används det för att ge bättre effekter och putsa kanterna, eller hålla den fps det var tänkt för (30) bättre. Vilket är en helt korrekt väg att gå oftast för de spel det är aktuellt, det är helt enkelt vad som ger mest för budgeten. Däremot så är det ju faktiskt ingen brist alls på spel som kör i 60fps oavsett pro eller ej. PCMR-mantrat matas ändå ut i propagandan att alla spel alltid är 30 (eller lägre) på annat än datorer. Samt gärna underförstår att majoriteten av alla datorer alltid spikar minst 60 i allting utan att det ser ut som Minecraft..

Det må ha funnits 60fps testsändningar även någon gång i forntiden, men hur ofta syns ens dessa idag? Reguljärt är ingen mening att tänka på.

http://www.70s.se/BarnTV/index-filer/image11131.jpg

För film kan jag förstå aversion, effekten av höghastighetsfilm gör att saker tenderar se overkligare och småskaligare ut. Detta beror antagligen på att det även är ett gammalt filmtrick för att åstadkomma just de effekterna. Spelpubliken tyckte inte heller det var en bra idé när jag förslog just 48fps som en bra kompromiss för spel, (på konsoller) så det känns ju onekligen som det går att främst hänga upp sig på siffror åt alla håll. Påvisar lite att 60 mest verkar vara någon slags gyllene triangel publiken utan koll gillar att klinga i.

Ja, men man tar ju hel del av rörelsen i 24FPS och panoreringar ska vi inte prata om (kan vara riktig plåga i vissa filmer). Sen skrev jag flesta Tv-apparater kan hantera 60Hz eller 50 sen 10 år tillbaka, finns ju hel del nackdelar att inte köra fps:en i samma eller i närheten av 60/50 som Tv:en stödjer.

Pratade inte om vanliga Tv sändningar i 60Hz (torde flesta slutade bry sig om vanliga Tv sändningars begränsningar vid det här laget), reguljärtv sitter fast vid samma teknik från 90 talet (om inte tidigare), inte så man behöver ha 1080P eller bra bild för sådant skräp (om jag har TV så köper jag den inte efter gammel tv preferenser).

Film hade inte skadat i högre Hz, men det har troligen filmindustrin förstört för all framtid tyvärr. Var positivt överraskad att hobbit spelades in i högre Hz, synd att publiken inte uppskattade det (du kan ju se effekten själv på youtube, det finns lite klipp i 60Hz och det känns onaturligt, men filmerna behöver inte spelas i så hög Hz/fps).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ähh, det handlar inte alls om "abonnemang". Det handlar om att telekombolagen säljer finanstjänster och dyra lån till sämre bemedlade kunder som känner "pressen" att hänga med att ha senaste iPhone och Samsung.

Du kan även köpa datorer och konsoller på avbetalning och dyra lån (om du föredrar den finansieringsformen som inte "känns").

Om du tar med en telefon när du tecknar ett abonnemang och betalar av telefonen månadsvis är totalkostnaden för telefonen lägre än om du hade köpt den kontant direkt. Jag har inte sett någon operatör som tar mer betalt för telefonen om du tar det den vägen. Telia verkar ha närmare 2000 kr rabatt på Samsung S9+ om du samtidigt tecknar ett abonnemang, jämfört med att köpa den direkt av någon av de större webbutikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

gamla vanliga tjock skärmar klarade över 60, tror nog jag kräver lite mer 2018.

Därför köper du också en PC.

Då 60Hz har sedan platta panelerna blivit standard, är det också rätt naturligt att ha denna nivå då de flesta TV är just 60Hz. Det finns några få som är 100Hz/120Hz, men de är inte många, och kablaget med 4k till dem är... smått bråkig för att säga det enkelt. Finns en rätt bra tabell på wiki.

Så de får då välja mellan 1080 och 144Hz eller 1440p och 100Hz (120-144Hz med 4:2:2) eller 4k och 50Hz (eller 60Hz med 4:2:2). Mer går helt enkelt inte på HDMI 2.0 tom, som är vad folk envisas köra. Och med tanke på antalet TV där ute med 4k... är det rätt självklart val. Mao... oavsett vad en gammal monitor klarade i Hz, är mängden data så enormt hög med 4k upplösning, att ens köra det med den mest modernaste kabeln de har... går inte mer än 60Hz, och då tom med förstörande nivå.

Så kräv du precis vad du vill 2018... betyder inte att du kan få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så de får då välja mellan 1080 och 144Hz eller 1440p och 100Hz (120-144Hz med 4:2:2) eller 4k och 50Hz (eller 60Hz med 4:2:2). Mer går helt enkelt inte på HDMI 2.0 tom, som är vad folk envisas köra. Och med tanke på antalet TV där ute med 4k... är det rätt självklart val. Mao... oavsett vad en gammal monitor klarade i Hz, är mängden data så enormt hög med 4k upplösning, att ens köra det med den mest modernaste kabeln de har... går inte mer än 60Hz, och då tom med förstörande nivå.

Iprincip alla moderna 4K tvs klarar 2160p60 i 8 bit RGB eller 4:4:4 så ovanstående är helt enkelt inte korrekt (wikipedia är dock korrekt).

Det är först när man går upp mot 10 och 12 bitar (för HDR) som man når gränsen för vad v2.0 av interfacet (inte kablarna!) klarar av vid 60 Hz. Då måste man gå ner till t.ex. 4:2:2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Iprincip alla moderna 4K tvs klarar 2160p60 i 8 bit RGB eller 4:4:4 så ovanstående är helt enkelt inte korrekt (wikipedia är dock korrekt).

Det är först när man går upp mot 10 och 12 bitar (för HDR) som man når gränsen för vad v2.0 av interfacet (inte kablarna!) klarar av vid 60 Hz. Då måste man gå ner till t.ex. 4:2:2.

Ahh bra detalj. My bad.
Var så insnöad på problemet med just en väns TV och hans system, som ja råkar vara 10bpc

Men det kvarstår ändå att du är på gränsen med just 4k 60hz, så att köra 120Hz i den upplösningen är uteslutet. Så det är mer logiskt att satsa på 4k60 (då just 4k är ju vad konsolerna säljer på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Om du tar med en telefon när du tecknar ett abonnemang och betalar av telefonen månadsvis är totalkostnaden för telefonen lägre än om du hade köpt den kontant direkt. Jag har inte sett någon operatör som tar mer betalt för telefonen om du tar det den vägen. Telia verkar ha närmare 2000 kr rabatt på Samsung S9+ om du samtidigt tecknar ett abonnemang, jämfört med att köpa den direkt av någon av de större webbutikerna.

Blir det ett lägre totalpris jämfört med de billigaste (seriösa) handlarna, så är det helt OK och en poäng att köpa den på avbetalning/låsning till en operatör.

I många fall så har det dock inte alltid varit så, utan i de fallen, tvärt om, blivit klart dyrare för konsumenten i totalpris.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/