Finns väl redan alternativ idag på den kraftfullare PS 4:an (i alla fall få lite högre FPS)?
Ögongodis säljer tyvärr bättre, än FPS. Så hur kraftfull konsolen än blir kommer tyvärr 30FPS vara industri standard (något som är helt galet, när TV:n har i nästan alla tider uppdateras i 60FPS).
Med filmindustrin har dom förstört hel del (24FPS är inte kul), men att öka den klagar publiken tyvärr.
Javisst finns det några exempel där det är ett alternativ. Men oftast används det för att ge bättre effekter och putsa kanterna, eller hålla den fps det var tänkt för (30) bättre. Vilket är en helt korrekt väg att gå oftast för de spel det är aktuellt, det är helt enkelt vad som ger mest för budgeten. Däremot så är det ju faktiskt ingen brist alls på spel som kör i 60fps oavsett pro eller ej. PCMR-mantrat matas ändå ut i propagandan att alla spel alltid är 30 (eller lägre) på annat än datorer. Samt gärna underförstår att majoriteten av alla datorer alltid spikar minst 60 i allting utan att det ser ut som Minecraft..
Det må ha funnits 60fps testsändningar även någon gång i forntiden, men hur ofta syns ens dessa idag? Reguljärt är ingen mening att tänka på.
För film kan jag förstå aversion, effekten av höghastighetsfilm gör att saker tenderar se overkligare och småskaligare ut. Detta beror antagligen på att det även är ett gammalt filmtrick för att åstadkomma just de effekterna. Spelpubliken tyckte inte heller det var en bra idé när jag förslog just 48fps som en bra kompromiss för spel, (på konsoller) så det känns ju onekligen som det går att främst hänga upp sig på siffror åt alla håll. Påvisar lite att 60 mest verkar vara någon slags gyllene triangel publiken utan koll gillar att klinga i.
Tänkte precis säga det. Ska konsolerna vara länge får de nog välja annat i dem än en basic elgiganten-dator. Med tanke på hur många varianter den här generationen fått så är det uppenbart att de har snålat lite för mycket. Problemet är som du säger att priset då sticker iväg så det är nästan en omöjlig kombo för dem. Här lyckas ju Nintendo då deras mål är spelmekanik och nöje än grafik och ligga i teknisk framkant. TBH föredrar jag nog Nintendo för det + PC. Personligen så känner jag att de senaste generationerna av Playstation och XBOX utbud är så lika PC'ns att de blir redundanta. Några få exklusiva hjälper inte dem.
Allvarligt talat, vilken basic Elgiganten-dator skulle klara ens 10fps av detta utan att totalt klägga ihop för gott inom en timme?
Basicdatorn på Elgiganten är ju faktiskt en laptop mellan 4-6000, oftast i den lägre delen av skalan. Vilket är vad "folk mest" använder idag, om de inte rent av helt går på surfplattor vilket blir allt vanligare även för grejer där datorn var obligatorisk.
Nintendos väg är en variant som funkar för en viss genre av spel i en viss stil. Men med lite nyktra ögon på det hela så är ju faktumen klara, den kan hjälpligt mäkta med runt 10 år gamla spel av liknande AAA kaliber (LA Noire, Dark Souls) (i 30fps) så det är inte ett alternativ för att skapa de grafiska förväntningar folk mest har på dessa idag.
Dock är jaguar gammal och har dålig prestanda redan då. Får hoppas det kommer en ryzen baserad cpu av något slag (lär öka prestandan rejält). Sen har ju konsoler betydligt hårdare gräns hur mycket ström dom får dra (100watt förbrukning är för mycket t.ex), vet det klagades på dagens konsoler drar för mycket.
100w är nog väl optimistisk att förvänta sig under vid introduktion. Men under 150 topp är antagligen något de kommer sikta mot nästa gång också. PS3 började med en topp vi aldrig lär se igen, inte för att konsumtionen i sig var problemet utan för att det gjorde kylningen dyr och orsakade livslängdsproblem. Så detta kommer såklart inte bli mindre viktigt när generationerna ska bli längre. Vilket de uppenbart kommer vare sig man kollar på statistikens årsringar eller logiken i att det blir allt mindre synbar utväxling mellan varje skifte.
Vad som borde prioriteras tycker jag dock är genomsnittsförbrukningen, och det betyder framförallt standbyförbrukning. Det har verkligen aldrig sett särskilt bra ut för någon av dem.
Jo, jag tror Sony har en riktig analys att konsolcyklerna kommer att bli allt längre.
Precis som utvecklingen på PC-sidan saktat ner, och vi börjar så smått även se samma sak hända på telefonsidan (blir allt mer mode och design, och allt mindre stora tekniska skillnader).
Ja när redan budgetlurar har 8 kärnor minst lika många GB (varav hälften av båda egentligen är meningslöst) och alla sorters praktiskt användbara biometriläsare det går att tänka sig så kommer det bli det och även en återkomst för gimmickandroiderna igen. Det lär bli 3D-skärmar, (igen) vikbara eller ihoprullbara. Armbandstelefonen som alla väntat på sen 1965 kommer som en symbios till de numera (helt) trådlösa lurarna. Som en motreaktion till detta miniatyriserande i sin tur kommer viktelefonerna av asien-modell för att medge den ökade livslängden genom olycksäkring mot tappade eller dubbelvikta skärmar om inte annat.
Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint