Permalänk
Medlem

Någon som använder ''vacuum cooler''?

T.ex. https://www.amazon.de/Klim-Laptopk-Metall-leistungsstark-sofo...

Köpte denna. Förväntade mig att det skulle vara ett sug som drar ur luften ur laptopen. Den hjälper absolut ingenting. Inte en enda grad mindre får jag med denna skiten(?) Lägger jag ett kvitto 1cm ifrån med insuget över, så klarar den inte att suga tag i det. Lägger man kvittot på insuget, ja då klarar den i alla fall att hålla kvar det. Har jag fått ett riktigt måndagsex för satan så dålig produkt. Dyrast av alla vacuum coolers på amazon också...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Haha datorvärldens största hittepå produkt antagligen

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk

Förstår inte riktigt produktbilden. Den omvandlar varm dataluft som blir kall luft? ^^

Skulle vara roligt att se hur den ser ut inuti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Skrivet av sp4ceRock3r:

Förstår inte riktigt produktbilden. Den omvandlar varm dataluft som blir kall luft? ^^

Skulle vara roligt att se hur den ser ut inuti.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror den suger (alltså bokstavligt talat). Den suger helt enkelt ur luften för att skapa ett undertryck, som ska hjälpa den inbyggda fläkten. Sen kanske den suger på fler sätt också tydligen

Bilden verkar helt enkelt vara fel/missvisande.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Ska lägga upp en bild lite senare på en fläkt som är kapabel att göra detta lite bättre, har en i källaren..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag tror linus tech tips gjorde en video på det för imte så länge sen. Kolla på hans kanal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k, r9 280x,8 gb ram. Fattigt tangentbord

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på sådant men min fundering är om det är positivt för laptopens fläkt, alltså om det blir att den snurrar för många RPM än vad fläkten är konstruerad för... någon som vet?

Permalänk
Medlem

@hypermode: Enda den kommer göra är väl att fläkten snurrar snabbare och orsakar då mer slitage.

Nä, datorer är ofta tillvekrade med temperatur i tanke. Om du har en dator som överhettas använder du nog den på fel sätt eller så är fläkten full med skit.

ett plant underlag är ofta det enda som behövs, en aktiv "platta" kan göra det bättre, men då bara för att få sval luft till undersidan..

Permalänk
Medlem

tejpa fast dammsugaren, funkar säkert bättre. produkten låter rätt suspekt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.