Nvidia skrotar Geforce Partner Program

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säljer han ett GTX 1080 idag och köper ett Vega så går ju Nvidia miste om en eventuell nyförsäljning och Amd får en .

Vadå går miste? Menar du personen som köper begagnat så låter det konstigt eftersom denne förmodligen köper begagnat oavsett om just hans GTX-kort finns till salu eller ej. Vad jag försöker säga är att det är onödigt att göra, och att den enda förloraren i ett sådant val egentligen är han som då säljer sitt kort för att köpa nytt då man går minus X antal kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vadå går miste? Menar du personen som köper begagnat så låter det konstigt eftersom denne förmodligen köper begagnat oavsett om just hans GTX-kort finns till salu eller ej. Vad jag försöker säga är att det är onödigt att göra, och att den enda förloraren i ett sådant val egentligen är han som då säljer sitt kort för att köpa nytt då man går minus X antal kronor.

Begagnade datorkomponenter är inte bra för varken AMD eller Nvidia. De har j u ingen möjlighet att tjäna pengar på dig förutom vid när kortet säljs i butik. Det är ju inte som med bilar att tillverkaren kan tjäna pengar på gamla bilar genom att sälja reservdelar.
Är det fler som säljer korten begagnat så lär försäljningen av nya kort gå ner en aning.
Tror inte det blir kul för varken AMD eller Nvidia om GPU mining kraschar och marknaden fylls av billiga kort.

Klart det kan verka onödigt men saker folk gör av princip är ofta inte ekonomiskt smarta. Utan det görs antagligen för att de tycker det känns bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Problemet med Gsync är att man låser sig till en viss tillverkare av grafikkort genom sitt köp av skärm. En skärm är ofta en större investering än grafikkortet, och något som man behåller en längre tid.
Även det motsatta kan bli ett problem, har man redan en Gsync-skärm och GeForce, och vill byta till Radeon näta gång får man dumpa skärmen också och byta till Freesync för bästa upplevelse.
Detta är givetvis uttänkt av Nvidia för att hålla personer kvar i deras "ekosystem".

Detta är en helt artificiell situation skapad av ren girighet. Det finns öppna standarder för adaptiv synk.

Egentligen så har du ju bestämt dig för hur det är, precis som den jag svarade ursprungligen i tråden, men Freesync och G-Sync är inte jämförbara, inte minst eftersom G-Sync är en hårdvarubaserad lösning med alla fördelar det innebär för användaren.

G-Sync är inte för alla, som jag skrev innan. De som är för snåla kan dessutom ju få surrogatet Freesync hos AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

@Zipparn: Typiskt sådan här inställning som gör att Nvidia kommer undan med allt möjligt fuffens. (Och inte bara Nvidia heller.)

Det ska markeras och framförallt inte glömmas när sådant här inträffar.

Allt sånt här glöms direkt när nya kort/cpuer släpsps och FPS staplarna når nya toppar...
Intel har spelat rävspel länge och blivit dömda flertal gånger.
Men uppenbarligen kommer verkligheten ikapp tillslut.

Personligen misstänker jag att det inte är AMD som Nvidia är "rädda" för.
AMD är en rak konkurrent men det verkliga hotet kommer från Intel.
Med deras nyförvärv inom GPU sidan kombinerat med deras enorma R&D budget så har Intel goda förutsättningar att lansera en konkurrens kraftig GPU, om dom lyckats får framtiden utvisa.

Rent hypotetiskt skulle Intel i framtiden kunna länka sina egna GPUer med EMIB och plocka bort PCI-E banor för Gpuer.
Skulle inte förvåna mig om de gjorde detta på OEM pc's och laptops.

Men som sagt, hypotetiskt.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Begagnade datorkomponenter är inte bra för varken AMD eller Nvidia. De har j u ingen möjlighet att tjäna pengar på dig förutom vid när kortet säljs i butik. Det är ju inte som med bilar att tillverkaren kan tjäna pengar på gamla bilar genom att sälja reservdelar.
Är det fler som säljer korten begagnat så lär försäljningen av nya kort gå ner en aning.
Tror inte det blir kul för varken AMD eller Nvidia om GPU mining kraschar och marknaden fylls av billiga kort.

Klart det kan verka onödigt men saker folk gör av princip är ofta inte ekonomiskt smarta. Utan det görs antagligen för att de tycker det känns bra.

Fast i detta fall så förlorar inte Nvidia någonting, inte ens om det skulle förloras en potentiell köpare, så skiter dom i det. Den enda förloraren är han själv, dock blir Nvidia enda förloraren om han istället bara framöver köper AMD. Tycker det är ganska korkat att slänga bort tusenlappar vilket är betydligt mer värdefullt för en privatperson än dom stackars småmynt som det är i jämförelse för Nvidia.

Permalänk
Medlem

Än så länge känns det mest som att skada redan är skedd. Historien är iallafall inte över än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

freesync 2 är bättre än g-sync.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilka sätt?
Bättre respons?
Mindre stuttering?

Att den är en öppen standard är inte bättre om den presterar sämre.
Precis som det mesta med AMD så stirrar folk blint på pris/prestanda.
En sak som är 80% av det jag kräver som är billigare än det som är 75% av det jag kräver för samma pris är helt ointressant.
AMD faller under den kategorin för de må vara billigare men de har inte prestandan, så det kvittar om de är billigare, harr mer öppna standarder.
Det är som att jämföra GIMP med Photoshop och tro att GIMP är bättre bara för det är FOSS.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Tackar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Bra, men skadan är redan gjord. Ingen är "segrare" i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

GPP har gått ut på att Nvidia vill ha ensamrätt på välkänd branding från grafikkortstillverkarna för att på den ojustea vägen plocka kunder från AMD.

Folk älskar ju exempelvis Strix-varumärket, så det hade varit mumma för dem om det bara fick vara Nvidia-kort.

Att de nu skrotar programmet visar att de börjat inte att den här skiten smutsar ner reras eget varumärke.

Good bye and good riddance säger jag.

Jag har som Emil redan EN(fler) av minna missar men är inte Geforce Partner Program en del av deras support till mjukvara som t.ex gameworks. Deras samarbete med dice då inte amd hade det mm?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

På vilka sätt?
Bättre respons?
Mindre stuttering?

Att den är en öppen standard är inte bättre om den presterar sämre.
Precis som det mesta med AMD så stirrar folk blint på pris/prestanda.
En sak som är 80% av det jag kräver som är billigare än det som är 75% av det jag kräver för samma pris är helt ointressant.
AMD faller under den kategorin för de må vara billigare men de har inte prestandan, så det kvittar om de är billigare, harr mer öppna standarder.
Det är som att jämföra GIMP med Photoshop och tro att GIMP är bättre bara för det är FOSS.

priset är skillnaden.

Skrivet av anon5930:

Nintendo ingår vad vi vet inte i GPP. Tyvärr valde de Nvidias SoC men jag räknar med att de kommer dumpa Nvidia likt både Microsoft och Sony gjort för att välja någon annan när det är lägligt.

Att ens Nintendo valde Tegra ska enligt rykten vara att Nvidia hade väldigt billiga SoCar att sälja, vilket de nu lär ångra då säkerhetshål i Tegra öppnat upp Switch för piratkopiering.

Att välja bort de företag som sysslat med konsumentfientliga och branschfientliga GPP är betydligt enklare än att undvika alla företag som har använt någon av Nvidias produkter.

Med tanke på hur bra Ryzen APUer är så kommer nog Nintendo gå tillbaka till AMD i nästa konsol.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Intressant.
Av allt som jag läst så är det snarare FreeSync inte har fördelar över Gsync utöver att det är mer öppet och billigare, men lider av ökad fördröjning och håller dålig standard mellan modeller.

https://www.youtube.com/watch?v=mVNRNOcLUuA
https://www.pcworld.com/article/2974781/displays/g-sync-vs-fr...

Med andra ord, än en gång så får du vad du betalar för.

Är du säker?
Bara ta en titt på G2460PG vs G2460PF. Den med Gsync kostar 3990kr, medan Freesync kostar 2690kr. Vad jag kan se så är det exakt samma skärm, samma tillverkare, men den ena har ingen Gsync modul. Vet inte om det rättfärdigar en 48% ökning av priset, men vad vet jag ¯\_(ツ)_/¯ .

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

På vilka sätt?
Bättre respons?
Mindre stuttering?

Att den är en öppen standard är inte bättre om den presterar sämre.
Precis som det mesta med AMD så stirrar folk blint på pris/prestanda.
En sak som är 80% av det jag kräver som är billigare än det som är 75% av det jag kräver för samma pris är helt ointressant.
AMD faller under den kategorin för de må vara billigare men de har inte prestandan, så det kvittar om de är billigare, harr mer öppna standarder.
Det är som att jämföra GIMP med Photoshop och tro att GIMP är bättre bara för det är FOSS.

Tror inte bara gäller AMD, utan rent generellt. Om någon skulle ställa frågan om jag ville betala 50% extra för en produkt för att den har ett "G" istället för ett "F" i namnet , så skulle jag nog faktiskt tacka nej till det erbjudandet. Det kan vara ett hus, bil, flygplan, tandborste , gräsklippare, vadsomhelst.

Vet inte om det går att säga att Freesync2 är bättre, då det är en certifiering. Då får man loopa genom varenda variabel inom certifieringen och se freesync2.egenskap(x) > gsync.egenskap(x) . Ja, gsync kan också räknas som en certifiering, då det är kraven som NVIDIA ställer. AMD ställer lägre krav för att erhålla freesync certifieringen, men det betyder inte att det är ett sämre alternativ (speciellt då NVIDIA tar en summa för att ge modulen och certifieringen).

Mjukvaran som AMDs hårdvara erbjuder med Chill är dock mycket mer attraktivt med adaptiv-synk i de fall då grafikkortet kan leverera högre FPS än skärmens högsta refresh rate i det spelet som man kör. Jag skulle vilja se något från NVIDIAs håll där de erbjuder samma sak.

Permalänk
Medlem

Ok så vi säger at jag kommer ersätta min Nvidia utrustning i närmsta framtid..
Är det någon som kan tala om för mig vad jag kan ersätta min ASUS PG348Q och mina 2 stk GTX 1080Ti Msi Gaming Xkort med. Det sitter Ek full nickel vattenkylningsblock på dom också.
Samtidigt slippa byta ner mig i prestanda och inte förlora mer än låt säga 6000 kronor igenom at sälja av mina saker på grund av at dom är begagnade. Helst vil jag ju sälja av det i et paket också, så jag slipper vara utan saker medans jag väntar på att få in pengar för at bygga ihop et likvärdigt system igen direkt.. Och det måste vara saker i handel eftersom jag inte vil ha dödtid också..
jag ser fram emot konstruktiva svar på detta..

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Detta är en helt artificiell situation skapad av ren girighet. Det finns öppna standarder för adaptiv synk.

G-Sync kom för övrigt ut 1-1½ år före Freesync (beroende på om man räknar färdiga monitorer eller expansionskortet som gick att montera i en specifik Asus-skärm), så att det fanns öppna standarder att använda stämmer inte, men det är ju som vanligt med Intel/Nvidia att allt de kommer med ska spinnas till något negativt av somliga individer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gipsyboy:

Ok så vi säger at jag kommer ersätta min Nvidia utrustning i närmsta framtid..
Är det någon som kan tala om för mig vad jag kan ersätta min ASUS PG348Q och mina 2 stk GTX 1080Ti Msi Gaming Xkort med. Det sitter Ek full nickel vattenkylningsblock på dom också.
Samtidigt slippa byta ner mig i prestanda och inte förlora mer än låt säga 6000 kronor igenom at sälja av mina saker på grund av at dom är begagnade. Helst vil jag ju sälja av det i et paket också, så jag slipper vara utan saker medans jag väntar på att få in pengar för at bygga ihop et likvärdigt system igen direkt.. Och det måste vara saker i handel eftersom jag inte vil ha dödtid också..
jag ser fram emot konstruktiva svar på detta..

Bra poäng tyvärr.
Just nu finns ingen konkurrens.. Green team are the kings of the summit.
But on the ridge, finns det det dock alternativ..
Seriöst så undrar man om AMD siktar på att ge ut nåt i entusiast high-end segmentet som matchar Nvidia eller om dom mer eller mindre helt har släppt det.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=P4hRg6kfLoI

priset är skillnaden.

Med tanke på hur bra Ryzen APUer är så kommer nog Nintendo gå tillbaka till AMD i nästa konsol.

Dock bör han ha ställt in skärmarna exakt lika, om man ska göra någon form av seriös jämförelse.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag har som Emil redan EN(fler) av minna missar men är inte Geforce Partner Program en del av deras support till mjukvara som t.ex gameworks. Deras samarbete med dice då inte amd hade det mm?

Jag tror det de syftar på här är att t. ex bara Nvidia.kort fick heta Strix osv. Att de annats skulle dra in licensen. Men nu har de ju lagt ner den biten så det är ju bra.

Jag vet inte om gameworks osv också ingår men det känns ju också skevt, typ "Här ska vi se till att hjälpa er så att spelet flyter på fint på våra GPU:er men aktivt motarbeta AMD.

Var det inte något spel som Nvidia sa till dem att lägga in massa tesselering under marken på? Nvidias kort klarade det fint men AMD's kort gick och la sig typ. Är det det som är "gameworks" så kan det också fara och flyga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

G-Sync kom för övrigt ut 1-1½ år före Freesync (beroende på om man räknar färdiga monitorer eller expansionskortet som gick att montera i en specifik Asus-skärm), så att det fanns öppna standarder att använda stämmer inte, men det är ju som vanligt med Intel/Nvidia att allt de kommer med ska spinnas till något negativt av somliga individer.

Dock så var AMD först att tala om adaptive-sync Nvidia tog genvägen och valde inte en standard (som tog ungefär ett år innan färdig produkt tyvärr).

Oavsett vilket nästa gpu blir, vill jag inte ha en skärm låst till viss gpu tillverkare (speciellt hur dyra vissa skärmar är). Det även om AMD skulle gå i graven så känns det tryggare med öppen standard (något som kan supportas på helt annat sätt än stängd mjukvara). Kan ju hoppas Intel hoppar på detta snart med (men inget jag skulle hålla andan för ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det de syftar på här är att t. ex bara Nvidia.kort fick heta Strix osv. Att de annats skulle dra in licensen. Men nu har de ju lagt ner den biten så det är ju bra.

Jag vet inte om gameworks osv också ingår men det känns ju också skevt, typ "Här ska vi se till att hjälpa er så att spelet flyter på fint på våra GPU:er men aktivt motarbeta AMD.

Var det inte något spel som Nvidia sa till dem att lägga in massa tesselering under marken på? Nvidias kort klarade det fint men AMD's kort gick och la sig typ. Är det det som är "gameworks" så kan det också fara och flyga.

Dock verkar ju skadan redan vara gjord och kommer grafikkortstillverkarna byta tillbaks namnen på amds kort eller få nytt namn?

Var Crysis 2 och även betongblock hade över driven tesselering (något amd la in i drives så man kunde reglera det själv har jag fått veta på senare år).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock så var AMD först att tala om adaptive-sync

Jo, de är ju duktiga på papperslanseringar, det får man ge dem.

Jag tycker i övrigt att det är lite konstigt att påstå att skärmar med G-Sync är MYCKET dyrare när merkostnaden typiskt har legat runt 1500 kr. Valen av vilka skärmar som erbjudits med G-Sync har ju sannolikt legat hos skärmtillverkarna själva. Jag köpte en Asus PG279Q för drygt 1½ år sedan, när de kostade 9k, och skulle inte ångra mig om så G-Sync försvann från vårt universum imorgon. För mig var det värt varenda krona ändå.

Jag kan respektera att man kanske inte har resurserna eller möjligheterna att lägga ut så mycket på en skärm, och tycker att det är positivt att det finns andra alternativ till ett så urgammalt problem, men det förändrar inte att jag hellre betalar för en funktion än att låta den existera med någons goda vilja. Jag resonerar likadant med mjukvara, och betalar hellre MS för ett fungerande Office än att ladda hem någon halvdan GNU-ripoff "gratis".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det de syftar på här är att t. ex bara Nvidia.kort fick heta Strix osv. Att de annats skulle dra in licensen. Men nu har de ju lagt ner den biten så det är ju bra.

Jag vet inte om gameworks osv också ingår men det känns ju också skevt, typ "Här ska vi se till att hjälpa er så att spelet flyter på fint på våra GPU:er men aktivt motarbeta AMD.

Var det inte något spel som Nvidia sa till dem att lägga in massa tesselering under marken på? Nvidias kort klarade det fint men AMD's kort gick och la sig typ. Är det det som är "gameworks" så kan det också fara och flyga.

Säkert men i Witcher 3 så var tessellation så hård så AMD gjorde en drv fix så man kunde sätta den på 4x eller 8x. Pro Red la senare till så att man kunde välja lite så det inte bara var av eller på. Kör ändå inte med det på drar för mycket.
Finns några få tistlar, minns namnet på dem, där nvida presterar sämre i och med vega. Jag är inte emot gameworks (hjälpa till utvecklare) tanken men hur det implementeras är en annan sak. Och jag kör nvidia nu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock så var AMD först att tala om adaptive-sync Nvidia tog genvägen och valde inte en standard (som tog ungefär ett år innan färdig produkt tyvärr).

Oavsett vilket nästa gpu blir, vill jag inte ha en skärm låst till viss gpu tillverkare (speciellt hur dyra vissa skärmar är). Det även om AMD skulle gå i graven så känns det tryggare med öppen standard (något som kan supportas på helt annat sätt än stängd mjukvara). Kan ju hoppas Intel hoppar på detta snart med (men inget jag skulle hålla andan för ).

Källa på det?
Standarden fanns som en extra tillägg. Men AMD sa inget om adaptice-synk innan Nvidia visade sin egen variant.
2013
https://www.eurogamer.net/articles/2013-10-19-nvidia-g-sync-p...
https://www.geforce.com/whats-new/articles/introducing-nvidia...
By Andrew Burnes on Fri, Oct 18 2013

Tog ett tag innan AMD fick till det och det inte slagit så bra än. Skulle jag skulla på kontrollerna till skärmarna. En vettig Hz range.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:
De renderade vattnet under kartan, även om det inte kunde ses. Så det teselerades fast man inte såg det. Idioti. Men lättare att utveckla kartor om man inte tänker på drawdistance.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=P4hRg6kfLoI

priset är skillnaden.

Med tanke på hur bra Ryzen APUer är så kommer nog Nintendo gå tillbaka till AMD i nästa konsol.

Va nog sämsta testet jag sätt på länge.

Säger verkligen noll.

Säkert alla inställningar fel också.

Har både free-sync från AMD som jag sitter på nu och 240Hz skärmen med g-sync.

Free-sync är EXTREMT luddigt alla är olika.
G-sync du vet exakt va du får.

G-SYNC är mycket bättre enligt mig nu med ställa in saker frame drop hur lågt innan v-sync går in via top FPS etc etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Va nog sämsta testet jag sätt på länge.

Säger verkligen noll.

Säkert alla inställningar fel också.

Har både free-sync från AMD som jag sitter på nu och 240Hz skärmen med g-sync.

Free-sync är EXTREMT luddigt alla är olika.
G-sync du vet exakt va du får.

du får gärna länka till ett bättre test.

det är även skillnad på Freesync 2 och freesync.

Visst du vet vad du får med G-sync, men jag kan hitta en bättre skärm med Free-sync 2 Så i slutändan så är top prestandan på Free-sync 2 till ett bättre pris. Har man pengar att spendera hejvilt så är G-sync kanske att föredra. Men vill man som jag ha mest för pengarna så är Free-sync bättre.

men nu är vi lite off topic. så låt oss gå tillbaka till att ogilla GPP.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

du får gärna länka till ett bättre test.

det är även skillnad på Freesync 2 och freesync.

Visst du vet vad du får med G-sync, men jag kan hitta en bättre skärm med Free-sync 2 Så i slutändan så är top prestandan på Free-sync 2 till ett bättre pris. Har man pengar att spendera hejvilt så är G-sync kanske att föredra. Men vill man som jag ha mest för pengarna så är Free-sync bättre.

men nu är vi lite off topic. så låt oss gå tillbaka till att ogilla GPP.

Ja synd bara att AMD korten är inget jag vill ha atm så därav suger free-sync även om jag äger en ASUS freesync skärm för 8500kr.

Hitta mig en bättre skärm en dom jag har på g-sync sidan så köper jag dom.
Dom är inte bättre jag har testat runt 30-40 skärmar.
Testat topnotch 240Hz free-sync och andra vs Nvidia skärmarna, jag har valt redan och jag är extremt kräsen.

Sen ska jag köpa ett VEGA 56 för 7000kr + och som klarar typ noll överklock och drar satans med ström.

Mitt 1080 klarar från 1700MHz stock till 2150MHz utan vcore ökning.

Lite skillnad från dom VEGA 56 jag testat på vatten och luft. eller vega 64.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Bra poäng tyvärr.
Just nu finns ingen konkurrens.. Green team are the kings of the summit.
But on the ridge, finns det det dock alternativ..
Seriöst så undrar man om AMD siktar på att ge ut nåt i entusiast high-end segmentet som matchar Nvidia eller om dom mer eller mindre helt har släppt det.

Yapp, men jag tror inte Amd förlorar något på at ligga nummer 2 i prestanda, dom tjänar ju mer pengar antagligen på at vara prisvärda i et segment som folk flest har råd med. Jag ser inte för mig at Nvidias prestandatron drar in kosing ibland gamers, utan det är nog mer en e.penis dom erbjuder som en bonus, som kommer från prosegmentets gpu utveckling numera.. Tidigare var det ju tvärtom at dom tog gaming gpus och stopade på et annat skal och tog bort display utgångar och sen prisade upp.. Jag ser mycket väl at dom kan förlora på at prisa ut sig ur marknaden efter at miningindustrin kommit över på annan mer spesialiserade maskiner helt och hållet..

Permalänk
Medlem

Bra! Oavsett om vi någonsin får veta exakt vad villkoren var så känns det ju som att själva syftet framkom med all önskvärd tydlighet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Gamers Nexus

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.