Permalänk
Desk Master

Min ax1500i jävlas

Gjort custom sleeving, allt funkar felfritt med min hx1000i men får led kod 67 då j bootar med samma kablar med min ax1500i. Den bootade dock direkt första gången men ej efter detta.

Ideer?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Blanda aldrig kablar mellan olika nätagg, även om de är av samma märke. Använd bara rätt kablar och se om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Andreaz1:

Blanda aldrig kablar mellan olika nätagg, även om de är av samma märke. Använd bara rätt kablar och se om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan pinouten variera

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khezan:

Kan pinouten variera

Allt kan variera. Blanda inte ens kablar ifrån samma tillverkare. Dom kan vara gjorde för en viss spänning, och överskrids den så får du Tjernobyl i vardagsrummet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khezan:

Kan pinouten variera

Som ovan säger kan allting variera. Även om det står Corsair på båda kan det vara olika tillverkare bakom dem och det finns ingen standard för hur sånt ska se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Så här som du gör ska man göra om man vill grilla alla komponenter.

Lycka till.

Blanda ej kablar som de ovan säger.

Permalänk
Inaktiv

Det borde väl vara ganska enkelt att kolla om du har de förväntade spänningarna på kontaktstiften som ska pluggas in i moderkortet samt PCI- och HDD-kontakter.

Permalänk
Desk Master

Har ju kopierat. Pinouten från rätt psu såklart. Dock var problemet här längden. Atx kabeln var för lång så fick planera om och få ner kableln till 1.7 Meter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Skrivet av anon999:

Det borde väl vara ganska enkelt att kolla om du har de förväntade spänningarna på kontaktstiften som ska pluggas in i moderkortet samt PCI- och HDD-kontakter.

Voltena stämde men verkar som psun blev kinkig av så länga kablar. Minimalt spänningsfall etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Kan pinouten variera

Japp. Jayz2Cents (eller vad han nu kallar sig) grillade en SSD för inte så längesedan av samma anledning.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Corsiars olika nätdelar har olika kablar ja, hade framme min AX750 nu senast, tror tom det var tryckt på kontakterna vilka modeller som passar.

Jag har även en AX760 och skulle aldrig blanda kablar med min AX750 därför jag har kvar kablarna i original lådan.

Corsair har olika pinouts på olika modeller, det har dom sagt själva och det bör stå både på kablar, i manual, på deras sida mm.

Bland aldrig modulära kablar, för eller senare så brinner det.

Permalänk
Medlem

Det var inte ens samma kablar till olika nätdelar i Corsair AX-serien för några år sedan. Corsair skickade nya kablar till AX750 som bara passade AX1200, vilket jag lyckligtvis upptäckte innan jag monterade dem. Nu har jag inga Corsair-grejer alls längre, men samma problem gäller även andra nätdelstillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Har ju kopierat. Pinouten från rätt psu såklart. Dock var problemet här längden. Atx kabeln var för lång så fick planera om och få ner kableln till 1.7 Meter

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en lång förlängning på den kabeln.
Var kommer du gömma nätagget?
Bilder?

Nätagg har en väldigt fjantig kabelarea som snabbt tappar spänning när man förlänger kablarna, hälften av kablarna skulle ha räckt om "dom" hade skalat upp arean.

Om du vet arean på kablarna och hur många ampere som går genom dom så är det lätt att lista ut hur mkt du tappar genom denna kalkylator.
https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=1094

Jag gjorde en väldigt vild gissning att nätaggskabel har 0.25mm2 och matade ynkliga 3amp på 2 meter och fick ett spänningsfall på 0,8volt, går du upp till 4amp så är det 1,1 volt.
För ett moderkort är det rätt mkt förlust.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindboggle:

Jag gjorde en väldigt vild gissning att nätaggskabel har 0.25mm2 och matade ynkliga 3amp på 2 meter och fick ett spänningsfall på 0,8volt, går du upp till 4amp så är det 1,1 volt.
För ett moderkort är det rätt mkt förlust.

0.25 mm^2 känns lite galet; det är AWG24, vilket används i Ethernet-kablar (Cat6).
Edit: Läste fel i en tabell ovan och påstod att 0.25 mm^2 var AWG30, vilket är väldigt fel. Rättade till.

Enligt en snabb sökning är AWG18 vanligt för ATX-kablar (dvs den till moderkortet). Då ger 3 ampere på 2 meter en drop på 0.125 volt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Thomas:

0.25 mm^2 känns lite galet; det är AWG24, vilket används i Ethernet-kablar (Cat6).
Edit: Läste fel i en tabell ovan och påstod att 0.25 mm^2 var AWG30, vilket är väldigt fel. Rättade till.

Enligt en snabb sökning är AWG18 vanligt för ATX-kablar (dvs den till moderkortet). Då ger 3 ampere på 2 meter en drop på 0.125 volt.

Ska få klarhet i detta idagx, återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte hur det är på 1500i men många nätagg styr spänningen genom en eller flera sensorkablar som mäter nere vid ATX-kontakten. Den kretsen är avsedd och intrimmad för ett väldigt specifikt motstånd i kabeln som används, annars mäter den fel. Om man bara förlänger sensorkablarna utan att rätta till arean så kommer säkert reglerkretsarna tro att något är väldigt fel och stänga ner agget, alternativt reglera spänningarna fel. Båda är såklart obra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Desk Master

Finns det nån smidig lösning på detta utöver det självklara att göra kablarna kortare? Kommer va upptagen tills helgen men kommer uppdatera tråden hur detta slutar om nån hamnar i liknande problem i framtiden. Orsaken att kablarna är så långa är för att detta är ett s.k. bordsbygge och psun sitter på andra sidan bordet så att säga från moderkortets perspektiv sätt

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

@Khezan: Som jag tror jag skrev, arean måste ökas så att resistansen motsvarar originalkabeln. Det är absolut nödvändigt för sensorkablarna men gäller helst alla såklart för bästa funktion.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Det där med sensorkablarna var ju intressant, något som man bör ha i åtanke om man gör egen sleeving. Du har inte möjligtvis en länk för att komplettera infon i tråden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@mmarks: Tyvärr inte eftersom det sett olika ut genom åren och vilken konstruktör. Billiga skitagg från förr hade inte ens alltid det, en del bara på 3,3V, andra på fler spänningar. Det finns säkert en del agg där man kan justera nivåerna internt och kompensera för högre motstånd i kabeln, men inget jag läst på om eftersom jag aldrig sleevar.

Det absolut enklaste måste ändå vara att:

1. Ta reda på om agget har sensorkablar och hur många.

2. Se till att de behåller samma resistans i kabeln som original (edit: räcker att räkna, svårt/dyrt att mäta så låga resistanser tillförlitligt). Då kan kretsarna känna av rätt och fungera som tänkt. Dock fungerar regleringen antagligen bara inom ett visst område så har man för långa, klena kablar i övrigt så kanske spänningsfallet blir för stort och agget klarar inte reglera rätt oavsett.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Desk Master

Kan iaf avfärda att jag skulle kopplat fel. Gått igenom detta minituöst noggrannt 2 ggr nu. Det stämmer nog.

Här är en bild på avståndet. Notera måttbandet som nu är utsträckt till ca 120 cm. Men kabeln måste nästan bli 170 cm för att gå runt moderkortet snyggt.

Frågan är om ja kapar kabeln ner och går den kortaste vägen och den bootar vågar man köra då? Alltså 170cm cirkus (nu är den 215cm),ta
elr borde jag helt tänka om. Flytta psun där bakre radiatorn ligger och köra med en 280 radiator istället och på så vis få kabellängder på max 80 cm.

Alternativt köra på min Hx1000i som bevisligen bootade varje gång?

Elr då byta till grövre kablar för att döda en del av spänningsfallet?

Hjälp sökes

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Khezan: Jag tycker det vore väldigt synd om du behöver behöver ändra på layouten nu när du är så nära att vara i mål med projektet. Ja mer jobb men jag tycker nog du ska pröva med grövre kablar, du kan ju pröva utan att sleeva dom först så blir det lite mindre jobb innan du vet ifall det funkar iallafall.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av mmarks:

@Khezan: Jag tycker det vore väldigt synd om du behöver behöver ändra på layouten nu när du är så nära att vara i mål med projektet. Ja mer jobb men jag tycker nog du ska pröva med grövre kablar, du kan ju pröva utan att sleeva dom först så blir det lite mindre jobb innan du vet ifall det funkar iallafall.

Gjorde om atx kabeln nu så att den är 128 cm lång. Alla ändor så snygga som möjligt etc. Testbootar imorgon får se vad som händer. Tycker inte denna känns extremt lång iaf. Testar med grövre kablar om detta inte fungerar..

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Funkar nu, hade fel ordning på sata utgångarna. Bytte ordning så att boot driven gick på sata 1 istället för 2 och funkade direkt. VÄldigt skevt men funkar bevisligen. Kollat alla spänningar och de är inom marginalerna utan problem

Visa signatur