Killdisk, hur säkert?

Permalänk

Killdisk, hur säkert?

Hej,

Jag ska sälja min dator och har en SSD samt en mekanisk disk i denna.
Givetvis tänker jag radera dessa diskar grundligt och jag har tänkt använda killdisk, men nojig som jag är undrar jag hur säkert killdisk egentligen är? Jag har en del filer med viktig data (kontoinformation, lösenord i keepass-databas osv). Jag vill helst inte att detta skall kunna återskapas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du bara formaterar den grundligt eller kör en sväng med killdisk så skulle inte jag oroa mig. Dessutom om du säljer disken/datorn med OS installerat så minskar det också chansen mycket att kunna återställa då det skriver över data på disken.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

KillDisk har ett läge som heter "One Pass Zeros", som helt enkelt skriver över en disk med nollor. Det räcker för att ingen data ska gå att återskapa. Det finns även andra lägen som skriver över flera gånger, men det är onödigt och sliter bara på SSDn.

Permalänk
Medlem

SSD'n raderar du med secure erase kommandot. Du får söka på din modell. Vissa tillverkare har möjligheten via sin mjukvara. T.e.x Samsung.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem

Vet inte hur dban är mot ssds men skulle säga att den är bättre, använt båda.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Vad heter din SSD?

Många SSD tillverkare har egna program som kan gör en korrekt secure erase på en SSD.

Du hittar länkar i denna artikel http://www.zdnet.com/article/how-to-securely-erase-hard-drive...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du bara formaterar den grundligt eller kör en sväng med killdisk så skulle inte jag oroa mig. Dessutom om du säljer disken/datorn med OS installerat så minskar det också chansen mycket att kunna återställa då det skriver över data på disken.

vanlig formatering räcker inte iofs. Lätt att återskapa filer. Men killdisk är ju helt säkert.

Permalänk
Medlem

Så länge programmet skriver över all info är det säkert att det inte går att återställa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

vanlig formatering räcker inte iofs. Lätt att återskapa filer. Men killdisk är ju helt säkert.

Om han kör vanligt formatering som skriver över allt en gång. Sedan använder killdisk 1 gång som jag nämnde samt installerar OS på den så känns det som det är väldigt overkill att gör något mer än det? så vida det är inte är militärhemligheter eller olagligheter på disken. Men det är ju också olika hur man ser det. Sen måste ju dessutom personen man säljer till vara minst lika paranoid att ens komma på iden att försöker återskapa allt för att se vad ägaren innan hade

Sen om du har datorn driftbar så finns det program som fungera typ som killdisk fast på filnivån. Dvs du markerar de filer du vill radera så skriver den över just de minnesplatser där filerna finns. Vet inte om slitaget är något att diskutera i detta fall. Men det är ju ändå mindre än att köra killdisk på hela disken flera vändor. Kommer inte på något program på rak arm. Men i acronis, som jag har för backup här, har verktyg för att göra den typ av radering på enskilda filer.

Skrivet av phixip:

Vet inte hur dban är mot ssds men skulle säga att den är bättre, använt båda.

De har en betalvariant som klarar SSDs.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan skriva över hela lagringsenheten med linux DD funktion och det går även att välja slumpmässig data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag blåser nog diskarna med killdisk på USB-sticka och installerar om OS. Nu känns det lite bättre

Permalänk
Medlem

Kill disk och liknande e bra för hårddiskar. För ssd ska så kallad secure erase eller cryptographic erase göras. Att fylla ssds med data med hjälp av dd eller liknande program kan lämmna kvar data även när disken rapporteras som full. Men så länge ingen tar sig tiden och löder av minneskretsarna från brädan så e de inge problem. Att det händer är väll ganska osannolikt.

Värt att nämna är att man ska välja att skriva random data snarare än att skriva bara nollor eller ettor.

Permalänk
Medlem

@KaiserClaw:
Ja, det är ren nonsens att data skulle gå att återskapa efter ett pass nollor eller ettor (total överskrivning med killdisk/dban). IBAS har bevisat det, paranoian handlar om en 30-40 år gammal teori att den svajande läs/skrivarmen inte skriver över all data utan lämnar bitar kvar. I dagens hårddiskar handlar det om sådan precision att det helt enkelt inte kan hända.

IBAS tog en hårddisk från den tiden och försökte återställa data och slog hål i den teorin, de fick tag i bitar, rå data, men inte tillräckligt för att göra något av det, random ettor och nollor fick de ut. Och som sagt, med dagens hårddiskar är det inte ens en möjlighet. Ett pass med ettor eller nollor räcker.

För sekretessbelagt/hemligt material måste de garantera att datan förstörs, därför finns det extrema metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Värt att nämna är att man ska välja att skriva random data snarare än att skriva bara nollor eller ettor.

Spelar ingen roll som jag förstått det, den myten kommer från en teoretisk ide om att man kan i efterhand avläsa nivåskillnader, möjligtvis när du skriver nollor men ingen har AFAIK bevisat att det faktiskt fungerar på någon praktisk nivå?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

På gamla diskar med MFM-modulering och stegmotorer så fans det nog chans - men dagens diskar med spårbredd av 55 nm, somliga delvis överskrivande (shingled) så finns inga 'kanter' kvar som kan hålla gammal data från äldre skrivningar i avläsningsbar kvalitet.

Ingen remanens i djupet på magnetmediat heller på dagens diskar då man idag kör med ytterst tunt skrivlager med hårt magnetmaterial ovanpå en magnetiskt mjukt material och på det sättet som perpendikulär skrivning arbetar med idag med upp till 2.4 Tesla i magnetfält vid skrivning så blir det inget 'kvarglömt' av gammal data kvar i magnetskiktet - inte på djupet heller eftersom det är mjukt material som inte 'kommer ihåg något'

Idag ligger man precis på den berömda gränsen och det som skrivs och det som läses ut liknar inte ens varandra - man använder faltningskodare typ viterbi för att vinna några dB signal/brusförhållande och nu senare LDPC i felrättning och i flera lager med interleave på samma sätt som CD/DVD för att klara bortfall på typ 73 bitar i rad eller 175 bitar om det är på 3 ställen i en sektor etc.

Liknande princip har man också på SSD och när läshastigheten sjunker på SSD så innebär det att man kör fler avkodningcykler på viterbi/LDPC-avkodarna innan korrekt data tolkats fram och därför tar mer tid för att indatat från flash-cellerna har blivit mer 'suddigt' pga. elektronläckage ur cellerna med tiden.

kortfattat: marginalerna är idag extremt små i moderna medier och det finns inge utrymme att parallellt kunna lagra en förgående skrivning läsbart tillsammans med senast skrivna data oavsett hur förfinade avläsningsmetoderna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om han kör vanligt formatering som skriver över allt en gång. Sedan använder killdisk 1 gång som jag nämnde samt installerar OS på den så känns det som det är väldigt overkill att gör något mer än det? .

Vi menar olika saker tror jag, när jag läser "vanlig formatering" tänker jag på den normala snabbformateringen som de flesta gör. Du menar nog "full formatering", då raderas nog datan ordentligt.
Jag håller helt med om att data inte behöver raderas/skrivas över flera gånger, det var nåt som behövdes när en hårddisk rymde 40 MB, dvs ca 100000 ggr mindre än idag, då fanns det så utrymme mellan sektorerna där det kunde finnas kvar rester av föregående skrivningar.

Permalänk
Medlem

Är man så nojig som TS, är nog det bästa att sälja datorn utan hårddiskar
Då ska man helt enkelt behålla dom själv, hårddiskutrymme kan man inte få nog av!
Dom som kan, dom som är så sjuka, dom som tar sig tid, dom fixar det ändå.

Sen när tidens tand kommer, då tar man och kör en 10mm borr rätt igenom hårddisken.

Sen är det nog en väldigt liten risk att råka ut för en superduper hacker som är intresserad av gammalt material på hårddisken man säljer vidare. 99,9% av alla som köper en beggad hårddisk, gör som vi alla brukar, använder den

Men det är klart , är aldrig dumt att vara försiktig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kasta iväg ett email Clinton's kampanj personal och fråga vad som är bäst och hur gå tillvida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Kasta iväg ett email Clinton's kampanj personal och fråga vad som är bäst och hur gå tillvida?

Den hårddisken har säkert blivit borrad och sprängd

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Vet inte hur dban är mot ssds men skulle säga att den är bättre, använt båda.

Skrivet av fragwolf:

De har en betalvariant som klarar SSDs.

Så länge disken har TRIM funktion så är all data redan borta (gammal data). Det enda man behöver göra är att säga till kontrollern att radera resten. Tar några sekunder (tillverkarnas Secure Erase är bra för detta som flera förslagit ovan). Mer är bara onödigt...

SSD är på detta sättet både säkrare och jobbigare i recovery situationer, för när väl filen raderats, och TRIM kommandot gjort (och utfört av kontrollern) så har du... 0x00 kvar, inget annat. Du lär inte ens ha LBA tabell översättningen på vilken sektor som filen låg på kvar, då den också raderas. Så även om du vet exakt vilken LBA adress filen låg på, och kan läsa sektorn direkt, så får du ändå inte fram nån data.

Poägen här... det blir inte säkrare för att du skriver 0 till hela SSDn... du bara sliter på den till ingen nytta, då ingen gammal data ligger kvar när den väl fått kommandon att rensa. (Det är liksom hela poängen med TRIM, att radera gammal data så att SSDn kan skriva ny).

I de flesta SSDer så räcker det tom med ett quick format kommando, då diskens kontroller då inser att all LBA från "sektor "start" till sektor "slut", ska tömmas. Men Secure Erase tar även partitionsinfo mm.

(Finns en mjukvara som heter TRIMcheck som ni kan verifiera detta med om ni inte tror mig)

Permalänk
Medlem

@skog1s:

Haha ja stendöd..

Permalänk
Medlem

Det som är bra att veta, om man anser sin data vara av mycket känslig karaktär, är att det datorn/operativsystemet ser som fysiska platser på en hårddisk/ssd inte alls behöver överensstämma med vad som finns under huven. En hårddisk kan flytta runt data till nya platser för att missa dåliga sektorer etc. Eller om man är riktigt paranoid, så kan någon hacka din hårddisk och ha en dold partition med all information speglad mindre troligt dock.

Men att tänka att man är helt säker genom att skriva data över en hel disk är meningslöst då du inte vet vad hårddisken faktiskt gör under skalet.

Vill man vara HELT säker förstör man disken fysiskt.

Men behöver man vara så säker så är kostnaden för en disk en fis i chernobyl.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ursäkta jag väcker en död tråd, men har ett problem...

Körde precis killdisk till en ssd jag tänkte sälja, grejen är nu bara att win10 inte hittar disken längre, finns inte med som en partion längre... men hittas både i killdisk (när jag kollar översikten).

Förmodligen något simpelt jag missar, men fattar ändå inte vad jag missar

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bourne94:

Ursäkta jag väcker en död tråd, men har ett problem...

Körde precis killdisk till en ssd jag tänkte sälja, grejen är nu bara att win10 inte hittar disken längre, finns inte med som en partion längre... men hittas både i killdisk (när jag kollar översikten).

Förmodligen något simpelt jag missar, men fattar ändå inte vad jag missar

Om du skrivit över disken har den ingen partitionstabell längre (och inget filsystem heller).
Kolla om den finns i diskhantering (Start -> kör "diskmgmt.msc"). Gör det det så kan du skapa partition och filsystem där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Thomas: jaa juste, så blir det jaa! körde nu och det löste sig kanon! tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |