Permalänk
Medlem

Sony 65" XE9305 - på väggen!?

Hej,

jag har köpt denna tv och planerat i detalj hur jag vill ha det i vardagsrummet.
Köpte tvn och ett universal väggfäste från netonnet och fästet är av deras egna märke andersson... det fästet var verkligen dåligt...
står att tvn är vesa 400x300 cm och fästet ska klara det.

Nu till problemet.
Tvns vesa har olika typer av dimensioner och ena skruvhålsparet är alldeles för klena för att klara av att hänga upp den på väggen M3...

Försökte titta efter att köpa sonys egna fäste för 2000:- men självklart går det inte att beställa online från sony eller köpa från någon återförsäljare vad jag kan hitta.

Är det någon som har denna tv och lyckats sätta upp den på väggen får gärna svara för jag är riktigt, riktigt besviken och alla mina planer är grusade just nu

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur du menar, men en enda m3 bult klarar säkert av en belastning på 100 kg.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Är inte andersson budgetmärke? skulle aldrig våga köpa ett fäste till en ny tv av andersson

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Förstår inte riktigt hur du menar, men en enda m3 bult klarar säkert av en belastning på 100 kg.

de 2 översta skruvhålen är m4

de två undre är betydligt smalare, m3.
förstår inte hur de kan skriva ut att tvn är 400x300 går inte att lägga skenor eller bricka.
är mest intresserad om någon har en likadan tv och satt den på väggen. vill veta hur dessa personer lyckats.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid:
Är det skruvarna in till TV:n som du tycker är för små/veka eller till väggen?
Dom till TV:n beror väl på hur TV:n är gängad och går inte att ändra på.

Vilket andersson-fäste är det du köpt?

När jag skulle hänga min 65"-plasma ( = tung) på en lättbetongvägg satsade jag själv på Deltacos största, ej tiltbara, fäste. Fanns inget märkesfäste som kändes i närheten av så stabil med en rejält stor bakplatta och litet avstånd från väggen ( = litet moment). Den uppskruvad med 4 originalskruvarna + 6 till ännu tåligare skruvar med specialpluggar gör att den sitter som berget, trots dålig vägg.

Kan leta lite mer efter modellbeteckningen om det är fästet mot väggen som känns klent.

Edit: Tror det var detta: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=496338

Permalänk
Medlem

@griid: Där är 4 distans-skruvar med till tv'n som ska skruvas i först. 2 passar i de övre, 2 i de nedre hålen på tv'n, sen tror jag du kan använda 4 likadana skruvar i dem.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

@griid:
Är det skruvarna in till TV:n som du tycker är för små/veka eller till väggen?
Dom till TV:n beror väl på hur TV:n är gängad och går inte att ändra på.

Vilket andersson-fäste är det du köpt?

När jag skulle hänga min 65"-plasma ( = tung) på en lättbetongvägg satsade jag själv på Deltacos största, ej tiltbara, fäste. Fanns inget märkesfäste som kändes i närheten av så stabil med en rejält stor bakplatta och litet avstånd från väggen ( = litet moment). Den uppskruvad med 4 originalskruvarna + 6 till ännu tåligare skruvar med specialpluggar gör att den sitter som berget, trots dålig vägg.

Kan leta lite mer efter modellbeteckningen om det är fästet mot väggen som känns klent.

Edit: Tror det var detta: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=496338

Kommer sätta i betong, men det känns som att jag måste fixa klenare skruvar för att få upp den på väggen och det känns inte bra... ska kolla om det där deltacofästet har fler sorters skruvar. men just känns det som att baksidan är helt galet då det är så mycket plats och kanter som gör att det inte går att sätta tvärgående metallskenor

edit. såg nu att det bara fanns m4 och det är för stort för skit-sonyn...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

@griid: Där är 4 distans-skruvar med till tv'n som ska skruvas i först. 2 passar i de övre, 2 i de nedre hålen på tv'n, sen tror jag du kan använda 4 likadana skruvar i dem.

precis, de fyra distansskrivarna passar bara i de övre hålen, inte de nedre...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

precis, de fyra distansskrivarna passar bara i de övre hålen, inte de nedre...

Jodå, alltså dom följer med tv'n, inte väggfästet. 2 ska passa i de nedre hålen, annars har du fått fel.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Jodå, alltså dom följer med tv'n, inte väggfästet. 2 ska passa i de nedre hålen, annars har du fått fel.

hmm jag ska undersöka detta igen. jag tyckte jag provade alla skruvar. jag får undersöka saken igen.
tack för snabba svar.
har du satt upp din på väggen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

hmm jag ska undersöka detta igen. jag tyckte jag provade alla skruvar. jag får undersöka saken igen.
tack för snabba svar.
har du satt upp din på väggen?

Japp. Du ska sätta de två med grövre "hane" i de 2 översta hålen, och de två med smalare i de hålen som är typ i mitten på baksidan. Sen är det bara att dra på hänganordningen från väggfästet och hänga upp den på väggen.

https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/C483/a...

Sidan 9 bild 3 där ser du vad du behöver göra innan du monterar väggfästet (det där är för 55" men är likadant på 65").

Visa signatur

E det så?