"Ny" bil för runt 200kkr, förslag?

Permalänk
Lego Master

"Ny" bil för runt 200kkr, förslag?

Det är dags för den gamla trotjänaren (XC70 -02 Ocean Race) att kila vidare, så har börjat titta på annan kärra.
Det jag lutar åt är en Ford Mondeo kombi -15 för strax under 200k som jag hittat hos en handlare. Har provkört Mondeo tidigare och tycker de är helt OK bilar överlag.

Men vad har vi annars som jag måste betänka? Kraven just nu är automatlåda, kombi, gärna diesel för låg bränsleförbrukning samt inte över 200kkr beg i rimligt skick.

Passat, V60...?
En polare som är bilmek menar att Skoda Superb har problem med motorras efter 10k mil, så sånt måste ju betänkas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En fin V70 kan du nog få runt -13 års modell med den mesta utrustning du kan tänka dig för de pengarna.

Permalänk
Medlem

Är du beredd att gå ner i storlek o lastutrymme? Tänkte ifall du tyckte om din nuvarande var bra på det sättet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Miindz:

En fin V70 kan du nog få runt -13 års modell med den mesta utrustning du kan tänka dig för de pengarna.

Jo, men jag tänker mig något modernare än en V70 Classic typ. Den Mondeon jag tittar på har tex. igenkänning av vägskyltar o sånt.

Skrivet av Kurono:

Är du beredd att gå ner i storlek o lastutrymme? Tänkte ifall du tyckte om din nuvarande var bra på det sättet.

Inte direkt, har två småbarn där den ena fortfarande har vagn (och den andra vill ha med cykeln överallt). Stor baklucka är ett måste.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är dags för den gamla trotjänaren (XC70 -02 Ocean Race) att kila vidare, så har börjat titta på annan kärra.
Det jag lutar åt är en Ford Mondeo kombi -15 för strax under 200k som jag hittat hos en handlare. Har provkört Mondeo tidigare och tycker de är helt OK bilar överlag.

Men vad har vi annars som jag måste betänka? Kraven just nu är automatlåda, kombi, gärna diesel för låg bränsleförbrukning samt inte över 200kkr beg i rimligt skick.

Passat, V60...?
En polare som är bilmek menar att Skoda Superb har problem med motorras efter 10k mil, så sånt måste ju betänkas.

Ford har dåligt rykte när det gäller kvalitè. Titta på japanska eller europeiska bilar istället.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Volkswagen Tiguan har jag hört från en annan barnfamilj är bekväm, en SUV dock, men du kan få 2L motor och ganska ny för 200

Edit: priset stiger rätt mycket med antingen starkare motor eller välutrustad, prioritera!

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Lego Master

@Laxen123:
Ja, klurade lite på den med. Problemet med SUVar är höjden, när vi installerade elektrisk garageport tappade jag nästan 20cm i takhöjd i garaget, och det begränsar kraftigt hur hög bil jag kan ha, eller egentligen främst hur högt den kan öppna bakluckan. Hade en Renault Talisman som lånebil vid tillfälle, jag fick stoppa bakluckan från att öppnas hela vägen varje gång för att den inte skulle slå i drivskenan för porten. Inte kul som vardagsbil. Och frågan är hur hög Tiguanens baklucka är när den öppnar? Svårt att hitta värden på sånt utan att prova själv.

Motorstyrka är inte jätteprioriterat. Nuvarande har BSR-trim och "ska" ha runt 225hk, men en trött o sliten momentomvandlare tror jag drar ner det där rejält. Så en fräschare 150hk-motor tror jag kommer kännas bättre ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: jag slänger ur mig lite namn så kan du kika, men jag antar att du behöver en ganska stor bagagelucka. Just "familjebil" har vad jag vet det största utbudet, så det finns modeller jag inte nämnt

Xc70 (eller v70), bmw 5-serie, audi a6 (vi har sådan, -08 och den kan man lasta en hel del i), VW passat (som du nämnt) eller golf (kombi version, vi har en sådan också, nöjd med denna, -11), renault talisman eller kanske en mercedes c-klass.

Nu vet jag ioförsig inte om du hellre vill ha en nyare modell, 2016+ eller om några år inte är ett problem. Kolla på blocket och sortera efter kombi osv och leta! Sätt prisintervallet lite över och under din budget är ett tips.

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

En A6a från -13/-14 är förmodligen det du är ute efter Riktig trevlig bil som i mitt tycke är helt underbara att köra.

Annars finns ju Auris från Toyota, pappa har en sådan. En trevlig bil för pengen och BILLIG att äga, skulle kalla den för en "liten" kombi. Absolut inget fel på bilen men lite tråkig att köra om man går från en 5 serie bmw till den hehe

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: om du har xc70 skulle jag helt enkelt gå till en nyare modell av xc70, ingen bil har bättre komfort än xc70III med elstolar och bra fjädrar Köp för allt i världen inte en skoda, är som att sitta på en illa formad parkbänk som någon slår på med hammare var gång det kommer ojämnheter. Ford.... Nej, visst dom är rätt bekväma att åka i , men vem fan orkar med alla problem, audi aldrig livet med deras motorer (blev inte Audi korad till att ha världens sämsta motorer för några år sedan?)

Släktingarna (7st på 6 olika företag) säger alla samma sak, det finns 3 märken som är värda att titta på: Toyota (hållbara) , Honda , hållbara och bättre komfort än Toyota samt Volvo (dock inte v70) Det roliga är att dom säljer Bmw,Mercedes, Peugeot mm som nybilar, men rekommenderar släkten att absolut inte köpa dom, om man ska ha dom mer än 3år

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Faceliftade Mazda 6 från -15 och framåt kanske? T.ex den här fullutrustade (Optimum):
https://www.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2_2d_AWD_Optimum_25_a...
Bör ligga runt 200K för en 15-16 runt 5K mil. Bra kvalité och en riktigt snygg kombi både interiört och exteriört.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är dags för den gamla trotjänaren (XC70 -02 Ocean Race) att kila vidare, så har börjat titta på annan kärra.
Det jag lutar åt är en Ford Mondeo kombi -15 för strax under 200k som jag hittat hos en handlare. Har provkört Mondeo tidigare och tycker de är helt OK bilar överlag.

Men vad har vi annars som jag måste betänka? Kraven just nu är automatlåda, kombi, gärna diesel för låg bränsleförbrukning samt inte över 200kkr beg i rimligt skick.

Passat, V60...?
En polare som är bilmek menar att Skoda Superb har problem med motorras efter 10k mil, så sånt måste ju betänkas.

För de pengarna tycker jag du skall skriva upp följande modeller i din "att-testa-lista" och därefter åka till respektive handlarna och köra:

- Volkswagen Passat (har en sådan själv och är helnöjd ur et bruksbilsperspektiv)
- Audi A4 och A6 (A6 kan bli snävt i priset?)
- Mercedes C-klass (250 eller 350)
- BMW 5-serie
- Volvo V60, V70 och XC70

Nu blev det i princip alla tyska bilmärken och modeller samt Volvo i listan (samtliga modeller ovan har fyrhjulsdrift, automat, diesel och jag hade satsat på 2014 eller nyare).

Jag tycker Skoda känns som en billigare variant av VW (de ingår i samma koncern förvisso).
Ford och deras Mondeo har väl bland det största bagageutrymmet i klassen? I alla fall var det så tidigare. En arbetskollega har en Mondeo och jag själv tycker också det är helt okej. De är inte heller superdyra, så du får en 16 års modeller under 200''.

I övrigt annars. Åk iväg och prova! Jag hade försökt tänka tyskt eller Volvo i första hand. Lycka till med bilvalet.

EDIT: En bekant till mig som jobbat med Audi (numera på Porsche) hävdar att de som köper Audi tror att de köper en tysk premiumbil. Han hävdar att deras bilar inte är i den klassen. Och ja, deras motorer har haft en hel del besvär tidigare har jag hört. Men det kollar man upp innan man köper bilen hur motorerna och gått och allmänna problem med bilserien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jo, men jag tänker mig något modernare än en V70 Classic typ. Den Mondeon jag tittar på har tex. igenkänning av vägskyltar o sånt.

Skyltavläsning finns på V70 också. Det kom 2014 eller 2015.

Mina föräldrar köpte en V70 årsmodell 2015 för snart två år sedan. Vill minnas att en välutrustad D4 (VEA) kostade runt 230-270k då. De borde gå att hitta i din prisklass nu. Samma sak med xc70.

Ska du ha fyrhjulsdrift finns de såvitt jag minns bara med de gamla femmorna. Dyrare i drift och skatt och man får inte heller den nya generationen växellådor.

Annars finns ju Subaru Outback...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Lego Master
Skrivet av OSkar000:

Annars finns ju Subaru Outback...

Skickades från m.sweclockers.com

Oooh, hade glömt Subaru!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Seat Leon ST. Lätt och trevlig bil som är snabbare än man tror och bränslesnål även med bensin.

Mazda 6 är också mycket bra, kul att köra och väldigt tillförlitlig.

Permalänk
Medlem

Passa dig för begagnade VW-bilar, där lättviktssvänghjulet blir dåligt och koppling med mera behöver bytas vid 15.000mil...
Rätta mig om jag har fel men detta är väl mer eller mindre standard på alla moderna VW bilar och kostar väl närmare 30-40Kkr när motorn och växellåda ska ur?

Subaru hade jag valt eller alternativt Mazda eller Toyota.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Jag och sambon är inne på samma spår. Men för oss blir det en v60 d4 efter -15 så man får nya motorn som är miljöklassad(Euro6) och man betalar endast 1155:- i skatt, (2020) Provkört flera och blir lika kär varje gång. Läst någon artikel om en tävling där man endast fyller tanken till max och kör. V60n kom ~180 mil och kunde ändå åka 5-8 mil till. Förbrukningen låg om jag inte missminner mig på 0.32.

Annars skulle jag säga Subaru Outback, en kollega på jobbet har servat dessa bilar i ~3 års tid. Finns i princip aldrig något fel!

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

Köpte förra veckan en V70 Classic d3 -2016 (kinetik, 5400mil, värmare Volvo on call) för 194kkr. Det finns bra bilar för under 200kkr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Honda Subaru Mitsubishi Toyota och Mazda.
Japanerna ligger i topp av en anledning.
Sen har vi även Hyundai och Kia hos Koreanerna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Shudnawz: om du har xc70 skulle jag helt enkelt gå till en nyare modell av xc70, ingen bil har bättre komfort än xc70III med elstolar och bra fjädrar Köp för allt i världen inte en skoda, är som att sitta på en illa formad parkbänk som någon slår på med hammare var gång det kommer ojämnheter. Ford.... Nej, visst dom är rätt bekväma att åka i , men vem fan orkar med alla problem, audi aldrig livet med deras motorer (blev inte Audi korad till att ha världens sämsta motorer för några år sedan?)

Släktingarna (7st på 6 olika företag) säger alla samma sak, det finns 3 märken som är värda att titta på: Toyota (hållbara) , Honda , hållbara och bättre komfort än Toyota samt Volvo (dock inte v70) Det roliga är att dom säljer Bmw,Mercedes, Peugeot mm som nybilar, men rekommenderar släkten att absolut inte köpa dom, om man ska ha dom mer än 3år

XC70 är ju upphöjd V70 i grunden..

Har själv den sista modellen av XC70 och är helnöjd. Har konstigt nog skaffat sista modellen av både V40, V50 och XC70..
Får väl säga att man ska skaffa bilen när alla barnsjukdomar fixats och skruvar lossnat och skruvats dit igen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Lego Master

Jag tar till mig allt bra ni kommit med, så får vi se vart vi landar. Har fortfarande ögonen på en svart Mondeo (jävla snygg framifrån, men man undrar om dom glömde att designa baken på den...), men inget är satt i sten än.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
Tycker du ska kolla på en nyare v70 eller xc70 -12 o nyare. Om du redan är så nöjd med storleken och lastutrymme. Passa på, det tillverkas inge mer v70\xc70 och v90 har mkt mindre lastutrymme så kanske blir sista volvon med bra lastutrymme!

Permalänk
Medlem

Jaguar xf

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är dags för den gamla trotjänaren (XC70 -02 Ocean Race) att kila vidare, så har börjat titta på annan kärra.
Det jag lutar åt är en Ford Mondeo kombi -15 för strax under 200k som jag hittat hos en handlare. Har provkört Mondeo tidigare och tycker de är helt OK bilar överlag.

Men vad har vi annars som jag måste betänka? Kraven just nu är automatlåda, kombi, gärna diesel för låg bränsleförbrukning samt inte över 200kkr beg i rimligt skick.

Passat, V60...?
En polare som är bilmek menar att Skoda Superb har problem med motorras efter 10k mil, så sånt måste ju betänkas.

Köpte en Opel Astra Kombi -17 i somras för 189K, kan vara värt att kolla upp.

https://allatjanstebilar.nyteknik.se/europaindex/artiklar/201...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Audi A6 från 2013 för 1 år sedan, kan starkt rekommendera den!
Köptes för ca 176 000 med en hel del utrustning (Ljust helskinn, automat, sportstolar, stora navigationen, elinfällbara backspeglar osvosv) gått ca 9000 mil, 2.0 TDI på 177hk.

Man åker grymt skönt i den, väldigt tyst och bara glider fram.

Här är den!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Volkswagen Tiguan har jag hört från en annan barnfamilj är bekväm, en SUV dock, men du kan få 2L motor och ganska ny för 200

Edit: priset stiger rätt mycket med antingen starkare motor eller välutrustad, prioritera!

Skrivet av Shudnawz:

@Laxen123:
Ja, klurade lite på den med. Problemet med SUVar är höjden, när vi installerade elektrisk garageport tappade jag nästan 20cm i takhöjd i garaget, och det begränsar kraftigt hur hög bil jag kan ha, eller egentligen främst hur högt den kan öppna bakluckan. Hade en Renault Talisman som lånebil vid tillfälle, jag fick stoppa bakluckan från att öppnas hela vägen varje gång för att den inte skulle slå i drivskenan för porten. Inte kul som vardagsbil. Och frågan är hur hög Tiguanens baklucka är när den öppnar? Svårt att hitta värden på sånt utan att prova själv.

Jag är jättenöjd med min Tiguan, men med kravspecifikation att barnvagn och cykel ska med skulle jag inte rekommendera den. Bagagen är inte jättestor och jag har nya Tiguan, för 200k är det nog gamla modellen som gäller som är lite mindre.

Har man elektrisk baklucka kan man ställa in hur högt den ska öppnas, annars går den rätt högt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hyundai Tucson, makalöst trevlig bil som min sambo köpte för ett år sedan. Jättestort bagage, välutrustad till rimlig peng, billig i både inköp och drift sett till storleken, åker fantastiskt mjukt och skönt, snygg både in- och utvändigt. Otroligt mycket bil för pengarna!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har kört mycket Skoda Octavia utomlands och tycker de är överlägsna för pengarna.

Permalänk

Undvik moderna volvo och vag om du vill ha hållbart. Efter det är det ungefär lika (sitter som B.I snubbe på en av våra största bildels-kedjor som kollar på problembilar som vi kan sälja delar till). Vi kollar mycket på internationell statistik samt inhemsk statistik.
Ett alternativ är opel insigna country tourer. Går att få billigt, ligger bra till med fel, utsedd till årets tjänstebil och rullar riktigt många i övriga europa där opel inte har kvar gammalt rykte som i Sverige. Tar du en modell med något år på nacken så får du en riktigt bra bil.
Du får en 2015 som gått 4-5000 mil för runt 200k, och dom är billiga att äga och serva, samt enligt mig bekvämaste sätena.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här