Hur många mil ska en fräsh 940 ha?

Permalänk
Medlem

Hur många mil ska en fräsh 940 ha?

Alternativt, hur mycket kostar en lågmilad b230FTT motor?
Rubrik*

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Ja du.. Man kan köra slut vilken bilmotor som helst på 5000 mil, eller så är den i stort sett som ny efter 30000mil..

Så det är nog bättre o kolla hur den är skött och körd.

Kallstarta och illvarva din bil o kör enbart korta sträckor och skit i servicen så är det snart ingen motor kvar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

@Sunezata:
Inte direkt svar på din fråga men...
Gjorde av med min 945:a,
När den gått ca 30000 mil.
Idag har den bilen gått ca 45000 mil,och funkar prima ännu.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger. Men även i åtanke att b230 motorn har rätt bra rykte för att klara det mesta, under otroligt lång tid.
Att turbon är slut, eller annat är i allt annat än kalaskick, är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Så, en 940 med 25,000 som har liten åverkan kosmetiskt är ett kap alltså?
Jag hade tänkt smacka på fälgar o slänga i en baslåda samt blästra bort eventuell rost om så finns.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Så, en 940 med 25,000 som har liten åverkan kosmetiskt är ett kap alltså?
Jag hade tänkt smacka på fälgar o slänga i en baslåda samt blästra bort eventuell rost om så finns.

Om du inte kan kolla själv så be en mek kolla på den. Han kan kolla färg på tändstift och olja och vatten etc så att det ser bra ut och låter bra etc. b230FTT motorn är stryktålig och allt går i princip att reparera om det behövs, men det kostar ju såklart. Andra grejer som kan gå är hjullager och bromsok etc. Gamla bilar finns alltid saker som kan gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Så, en 940 med 25,000 som har liten åverkan kosmetiskt är ett kap alltså?
Jag hade tänkt smacka på fälgar o slänga i en baslåda samt blästra bort eventuell rost om så finns.

25k mil?
Det är inget kap om du får betala 50'000 kronor för den.
En 940 som är ganska risig, dålig koppling, trasigt generatorfäste och läckande kyl är ett kap om du betalar en skitsumma för den och du kan fixa den, för de flesta vore den dock skrotfärdig.

Allt är beroende på pris, och vad du kan fixa själv.
Det är driftsäkra, lättskruvade motorer, men de drar ganska mycket, är slöa och bilarna är generellt sett inget som inbjuder till "roligare" körning. Allt beror på.
25'000 mil och bra kosmetiskt skick för en lagom summa, är bra om den även är bra i lager, bussningar, motor, låda och diff samt bromsar etc etc.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om du inte kan kolla själv så be en mek kolla på den. Han kan kolla färg på tändstift och olja och vatten etc så att det ser bra ut och låter bra etc. b230FTT motorn är stryktålig och allt går i princip att reparera om det behövs, men det kostar ju såklart. Andra grejer som kan gå är hjullager och bromsok etc. Gamla bilar finns alltid saker som kan gå sönder.

Även nya bilar är drabbade av sådant som hjullager, bromsok och liknande.
Rätt begagnade bil från rätt årtionde har goda möjligheter att ha mindre delar som behöver/riskerar repareras och för rimligare pengar än en nyare.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Sen om man får tag i ett exemplar som en fjunläpp åkt bredhäng med i varenda rondell så kan ju precis allt vara slut på bilen, att det är "rejäl Volvo" kvittar om man kör som en biltjuv..

Volvos rykte att vara pansarvagnar är väl lite överskattat bland yngre som tror att de kan göra vad som helst med bilen uran att den ska ta stryk.

Fördelen med motorerna är väl att de har löjligt lågt effektuttag per ton så de slits inte så hårt vid normal körning.

Brorsan hade en 850 ett tag som var gräsligt sjukt stört seg men efter kamremsbyte och kamremmen på rätt kugg så fick den nog 30 hästar till och blev bara rätt trött. Lätt o meka simpel motor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Även nya bilar är drabbade av sådant som hjullager, bromsok och liknande.
Rätt begagnade bil från rätt årtionde har goda möjligheter att ha mindre delar som behöver/riskerar repareras och för rimligare pengar än en nyare.

Tycker det i allmänhet är betydligt mer fel/problem på "nyare" bilar.

Under de 15 år som mina föräldrar hade en 940 så var det bara ett läckande värmeelement som orsakade problem. I övrigt behövdes bara de vanliga slitagedelarna bytas. Precis över 52.000 mil på mätaren när den byttes in mot en V60.

Skötseln/förvaringen har såklart stor betydelse också. Kör du en bil året runt, struntar i att tvätta den och parkerar den i det höga gräset lär du ha en sönderrostad bil illa kvickt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Även nya bilar är drabbade av sådant som hjullager, bromsok och liknande.
Rätt begagnade bil från rätt årtionde har goda möjligheter att ha mindre delar som behöver/riskerar repareras och för rimligare pengar än en nyare.

Självklart är det så. Vill mera varna TS så att han inte går på en blåsning och köper en sönderkörd gammal bil som behöver massa pengar i reparationer. Visst finns det fina bilar att köpa men ibland finns det anledningar till att folk säljer gamla bilar också...

Permalänk
Inaktiv

Farsan har haft flera volvos som har gått långt över 60 000mil mestadels dålig grusväg utan problem. Någon gång runt 90 blev de dörrkanter etc galvaniserade och då rostade de ej till den förbannelse. Finns en tråd om detta här: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=52796

Nå det jag ville säga att var inte 940 en riktig törstig bil? Många hästar på en gammal motorkonstruktion.

*edit*
Sedan gammal bil är det billigaste för händiga personer, behöver man ha hjälp för att ens byta sommar/vinterdäck, så bör man kanske inte skaffa en allt för gammal och sliten bil.

Rätt bil till rätt person gäller. För min del skulle det nog bli en Peugeot 206 eller liknande. D.v.s en liten och bensinsnål bil.

Permalänk
Avstängd

Men är det nåt volvo är bra på så är det rostskyddet.
I mina yngre dagar hade jag 2 ford sierra. Fy fan va det rosta!!!
Min -91:a kombi.körde jag direkt från besiktning till skroten med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Farsan har haft flera volvos som har gått långt över 60 000mil mestadels dålig grusväg utan problem. Någon gång runt 90 blev de dörrkanter etc galvaniserade och då rostade de ej till den förbannelse. Finns en tråd om detta här: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=52796

Nå det jag ville säga att var inte 940 en riktig törstig bil? Många hästar på en gammal motorkonstruktion.

*edit*
Sedan gammal bil är det billigaste för händiga personer, behöver man ha hjälp för att ens byta sommar/vinterdäck, så bör man kanske inte skaffa en allt för gammal och sliten bil.

Rätt bil till rätt person gäller. För min del skulle det nog bli en Peugeot 206 eller liknande. D.v.s en liten och bensinsnål bil.

940 drar drygt en liter milen. Iaf modellen utan turbo. Med turbo har jag inte ägt på en gammal volvo så det vet jag ej vad de drar, antagligen gissningsvis mer.

Testkör bilen och lyssna ordentligt så brukar man kunna få en relativt bra hum hurdan skicket är. Dock brukar det alltid dyka upp lite fler fel än vad man kan hitta under provkörningen.

Elfel i instrumentpanelen hade jag på senaste volvon så jag sålde den tillsist för det var svårt och få tag på reservdelar. Elfel i instrument kan göra att bilen inte startar.

Det är alltid bra och vara händig när man äger en begagnad bil det lönar sig snabbt alternativt känna någon som är duktig på att skruva som även kan hänga med och kika på bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Haft 940 som rullat 39k som maskinellt var bättre än en som rullat 19k 940 är slitstarka bilar som tål det mesta. Känns dock som att köra en båt när man kommer över 100km/h.

Ägt 4st 940 bla 1 Volvo 940GLT 16 ventilarn.

Idag kör jag en 960 3.0 som jag ägt många år nu. Överlevt alla bilar jag haft under tiden.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Nu när det diskuteras gamla bilar.
Äldre bilar har jag bara som "extrabil".
Målet med dom är att dom bara ska vara godkända på besiktning.
Jag ska kunna laga och fixa det mesta själv.
Känns som ju nyare bil så är det svårare att göra nått själv.
En 940 är en bra gammal bil imo, men som sagt allt kan vara slut eller ha många mil kvar. Spelar ingen roll vilken bil man pratar om nyare eller äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Föredetting

"Fräsch" och "940" är motsägelser i sig numera. Visst, du kanske hittar någon gammal gubbe som har skött bilen som sitt barn sedan den var ny, och då kan det vara köpläge. Det kan även vara så att gubben har noll intresse av bilar (vilket skulle förklara att han köpte en tråkig Volvo i första läget) och har skitit blankt i allt vad underhåll heter - svårt läge.

Genomsnittliga 2/7/900-ägaren numera är däremot en 18-åring som kapar fjädrarna och slänger in dubbla 15"-basar i bagaget. Om ägaren är yngre kan du nog räkna med att bilen har fått gå hårt och att eventuella underhållspengar snarare gått till folköl än oljebyten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

"Fräsch" och "940" är motsägelser i sig numera. Visst, du kanske hittar någon gammal gubbe som har skött bilen som sitt barn sedan den var ny, och då kan det vara köpläge. Det kan även vara så att gubben har noll intresse av bilar (vilket skulle förklara att han köpte en tråkig Volvo i första läget) och har skitit blankt i allt vad underhåll heter - svårt läge.

Genomsnittliga 2/7/900-ägaren numera är däremot en 18-åring som kapar fjädrarna och slänger in dubbla 15"-basar i bagaget. Om ägaren är yngre kan du nog räkna med att bilen har fått gå hårt och att eventuella underhållspengar snarare gått till folköl än oljebyten.

Detta är nog ärligt talat en sanning gäller dock mer 7 serie... Dock brukar de 18 åringarna som köper 940 ha ett bilintresse och inte rädda för att mecka och faktiskt underhålla sina bilar. 2 serien är redan utrotad av 90talisterna och 9serien ser man oftast i bra skick eller enormt dåligt skick.

Fast då är ju frågan om man någonsin ska köpa bil av en yngre utifrån ditt inlägg. Då kanske man inte ska specifiera just volvo eller 940.

Känner 3 yngre mekaniker som har just 940 och alla dom är original och garanterat mer underhållna än de flesta bilar som rullar på vägarna idag för det ligger i deras intresse.

Jag har ägt min 960 sedan ung och den är helt underhållen och original och kamrem och allt är bytt på den för bara en vecka sedan och besiktad med blanka papper.och ska nu byta olja och oljefilter samt tändstiften såfort jag är ledig från jobbet så ta dina fördommar någon annanstans.

köper hellre en bil av en bilintresserad yngre person än en medelsålder till äldre helt bilointresserad person som aldrig skulle lägga ner pengar på service eller göra det själv.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lordkiller:

Fast då är ju frågan om man någonsin ska köpa bil av en yngre utifrån ditt inlägg. Då kanske man inte ska specifiera just volvo eller 940.

Lite så, ja. När du är färdig med att jacka kolven på din MT-5 går du vidare till din första bil. Det spelar liksom ingen roll hur mycket tid och pengar du lägger på att underhålla bilen om du inte vet vad du håller på med.

Tråden handlar om Volvo 940, och det är ett ganska bra exempel på en bil som inte ägts av entusiaster under sina första 10-20 år.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Lite så, ja. När du är färdig med att jacka kolven på din MT-5 går du vidare till din första bil. Det spelar liksom ingen roll hur mycket tid och pengar du lägger på att underhålla bilen om du inte vet vad du håller på med.

Tråden handlar om Volvo 940, och det är ett ganska bra exempel på en bil som inte ägts av entusiaster under sina första 10-20 år.

ägde faktiskt en mt-5 en gång I tiden.

har ägt tillräckligt många bilar olika märken och modeller även bmw alpina men tack ändå för omtanken.

Det är helt och hållet sant men 940 klarar ändå besiktningar bra gentemot många andra bilar brukar mest bara vara p-broms och broms som blir nerslag på 940.

Det otäckaste med 940 är den lätta bakändan och höga karossen som gör att det känns som att köra en båt på motorvägen.

Finns nog inte många bilar som ägs av entusiaster oavsett märke bland normala personbilar så du kan fortsätta leva i en illusion.

940 som är slutkörda brukar generellt vara aga diffade samma med 7 serien.

kollar man på blocket finns det bra måga 940 som rullat 70k mil+ som ändå är besiktade.

Så nåja man får tycka vad man vill i frågan.

Min personliga åsikt är att 940 är en oerhört tråkig bil som bara går och går och tar en från a till b. Så köper man en original brukar det vara ok. Varken till ellerfrån inte söndermeckad och går den så går den.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som rost & kaross är det man borde vara mest intresserad av när det gäller just en 940 med endast 25k på mätaren som går. Troligtvis där de största problemen sitter som också är svårast/dyrast att fixa snyggt själv.

O andra sidan låtar detta som om det kommer bli en ny sladdförti med tveksam kabeldragning och skorrande baslåda. Då kanske det bara är viktigast att den fungerar att köra.

Permalänk
Medlem

Min mormor har en från -91 som gått 36000 mil, "tantkörd" av henne dom senaste 10 åren. Den har fått beröm för skicket på dom senaste besiktningarna. Beror ju helt på vem/vilka som har kört den tidigare och att den blivit servad regelbundet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440