Permalänk
Medlem

Hur tillverkar man linjaler?

Gemensamt för alla typer är att de ska förses med en skala i metriska eller brittiska måttenheter. Vanligast i Sverige måste man emellertid anta att metriska enheter är.

Finns det någon standard eller kröning när det gäller linjaler, eller anser tillverkarna att en millimeter hit eller dit inte spelar någon roll?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Gemensamt för alla typer är att de ska förses med en skala i metriska eller brittiska måttenheter. Vanligast i Sverige måste man emellertid anta att metriska enheter är.

Finns det någon standard eller kröning när det gäller linjaler, eller anser tillverkarna att en millimeter hit eller dit inte spelar någon roll?

Vissa höftar väll

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BpGR9/jula-aterkallar-sk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Detta är en generell fråga inom mätteknik.
Jag har erfarenhet av matindustrin där en vara enligt förpackningen väger t.ex 200g. Men i verkligheten kan vikten vara 190-210g. Beroende på vad som vägs är det olika svårt att mäta upp, där bullar är något som är svårt att lägga till 10g i en påse.
Nå det är inte så enkelt så det bara är plus och minus 5%, utan i bullfallet är mindre mer allvarligt än mer. Men det finns flera nivåer och det inom varje nivå får finnas en viss andel. Ihop med detta finns det en medelvikt som ska vara inom en viss nivå.
Det är alltså en drös med olika regler som tillsammans ställer upp kraven och jag har medvetet ovanför angivit felaktiga siffror. Detta ska sedan lagras så de flera år tillbaka kan säga exakt vilket vikt en påse hade.

Nå när vi tar mätinstrument så vore samma regler som ovanför rimligt om de ska bli klassificerade enligt något. Men billiga instrument kan nog vara i princip hur dåliga som helst om det ej står att de ska hålla en viss noggrannhet, man ska om man bryr sig om noggrannhet undvika dessa billiga instrument man hittar i skumma butiker.

Proffsinstrument så är det en bra fråga, jag gissar att t.ex Fluke begår ett brott om de påstår deras multimeter är bättre än vad de är och det handlar inte bara om att köparna får pengarna tillbaka. Likaså har de nog en extern part som granskar.

*edit*
Angående medelvikt så kör de ofta på batcher. Säg att varje bacth är 500 påsar, så får en viss andel vara 5% mindre, en annan % 2,5% mindre och sist en medelvikt som får vara minst % lägre. Sedan körs det en ny batch.. Där en batch inte ska växlas med det en sats bullar utan det kan vara tiotusentals man gör på en deg. De som är mer än 5% mindre kasseras.
Och som sagt siffrorna är medvetet valda felaktiga. Dessa regler finns för att minska fusk, men samtidigt minska svinn.

Jag gissar som sagt att mätinstrumentindustrin har något som påminner, det handlar inte enbart om att de får visa 5% fel och det är okej om alla visar detta fel utan de tillåter en liten andel avvikare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Finns det någon standard eller kröning när det gäller linjaler, eller anser tillverkarna att en millimeter hit eller dit inte spelar någon roll?

Jag har haft en turkos 30cm-linjal med mitt namn på sen typ lågstadiet, som jag genom alla år använt till mina mätbehov. Plasten verkar vara av bra kvalité, för den är fortfarande i bra skick och har därför aldrig bytts ut. Förra året någon gång så hade jag behov av en lite mer robust linjal och skaffade en linjal i aluminium, och det första jag gjorde var så klart att sätta dem mot varandra för att jämföra. Gissa om jag blev förvånad när jag upptäckte att linjalen jag använt i alla dessa år visade sig vara 1mm för kort (verifierat med andra mätinstrument också). Så ja, för vissa tillverkare spelar visst en millimeter hit eller dit ingen roll

Permalänk
Medlem

Allt har ju toleranser vid tillverkning av något så ingen linjal är ju exakt. Ju bättre toleranskrav desto dyrare tillverkning så budgetlinjaler tummar väl lite här kanske.
Sen är ju inte en linjal något precisionsverktyg direkt(byggbranschen tycker väl det iof ) så det gör nog inte så mycket om det felar nån mm.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

En linjals noggrannhet kan väl skilja sig lite från gång till gång beroende på
omgivande temperatur?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

En linjals noggrannhet kan väl skilja sig lite från gång till gång beroende på
omgivande temperatur?

Stämmer men inget man blir drabbad av praktiskt. För att märka av det skulle man behöva mäta 100-delar vilket man inte gör.
Men när man mäter proffesionellt så står mätmaskinerna i tempererade rum, i en sådan maskin ligger man och mäter tusendelar så där är det av yttersta vikt att temperaturen är rätt och konstant.

Om jag ska dra en siffra från huvet så expanderar stål med ca 1/10mm / meter / 100 grader.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

En linjals noggrannhet kan väl skilja sig lite från gång till gång beroende på
omgivande temperatur?

om en linjal eller måttband i metall expanderar så mycket att det gör nån skillnad på 30-200cm. då är det nog ganska märkligt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hur noggrann man är under generell tillverkning kan nog variera en del men längden finns definition, se: https://youtu.be/Oo0jm1PPRuo?t=52

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

En linjals noggrannhet kan väl skilja sig lite från gång till gång beroende på
omgivande temperatur?

Beror på linjalens material då den kan utvidga sig olika beroende på temperatur. Däremot så är det ingenting som är relevant då en linjal sällan går under 0.5 millimeter. Ditt ögonmått är en större felkälla. Mikrometrar och annan känslig mätutrustning är gjorda av ett stål med en låg utvidgningskoefficient för att undvika detta problem. Man ska även mäta i ett mätrum vid 20 grader.

Vidare vid tillverkning av linjaler vet jag inte någon särskild standard. Men jag skulle vilja dela upp vilka typer av linjaler man använder.

Stållinjaler som (jag antar) vid tillverkning använder en typ av cnc maskin som graverar med laser. Där är maskinens felkälla avgörande, vilket också är försumbart om man ska mäta och rita ett streck. (Pennan kan ju vara 0.3-0.7 millimeter )

Plastlinjaler som jag antar gjuts? Eller kanske går igenom en extruder där den kapas och etsas? (Om någon annan är insatt i linjaltilverkning så får ni gärna hojta till)

Är det ett seriöst mätinstrument har tillverkaren en tolerans som skrivs, och i andra mätverktyg måste även denna kalibreras och besiktas.
Är man orolig att ens linjal är fel, kontrollera den fulla längden jämfört med flera andra linjaler. Är man orolig i magen över att linjalen kan vara fel, och ska använda den vid till exempel plåttilverkning så kan man kosta på sig en dyrare stållinjal. Den tunna konstruktionen kan också hjälpa till för att få bättre mätning och markering.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

om en linjal eller måttband i metall expanderar så mycket att det gör nån skillnad på 30-200cm. då är det nog ganska märkligt.

Jag som bor i hus med plåttak kan lova dig att stål expanderar väldigt märkbart på sommaren kontra vintern. Inte räknat på det men det rör sig utan vidare om 1mm eller mer per meter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag som bor i hus med plåttak kan lova dig att stål expanderar väldigt märkbart på sommaren kontra vintern. Inte räknat på det men det rör sig utan vidare om 1mm eller mer per meter.

plåttak mitt i sommaren så varmt att man kan steka ägg ja vet. om din linjal är så varm så är nog inte expansionen så den blir +1mm ditt största problem..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det finns en mätsticka i Frankrike som är den officiella definitionen av en meter. Som jag förstått det reser seriösa aktörer inom mätningar regelbundet dit och ser till att deras utrustning är korrekt. Exakt hur detta funkar har jag inte koll på. Kanske finns det andra platser som återskapar definitionen av en meter i fysisk form att kontrollmäta mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det finns en mätsticka i Frankrike som är den officiella definitionen av en meter. Som jag förstått det reser seriösa aktörer inom mätningar regelbundet dit och ser till att deras utrustning är korrekt. Exakt hur detta funkar har jag inte koll på. Kanske finns det andra platser som återskapar definitionen av en meter i fysisk form att kontrollmäta mot.

Detta är inte längre nödvändigt, 1 meter är en SI-enhet som definieras som distansen ljus färdas i vakuum under 1/299 792 458 sekund. mer exakt än den franska stickan

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Detta är inte längre nödvändigt, 1 meter är en SI-enhet som definieras som distansen ljus färdas i vakuum under 1/299 792 458 sekund. mer exakt än den franska stickan

Det låter inte som vem som helst kan göra den mätningen dock så någon referens behöver troligtvis skapas eller kontrollmätas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det finns en mätsticka i Frankrike som är den officiella definitionen av en meter. Som jag förstått det reser seriösa aktörer inom mätningar regelbundet dit och ser till att deras utrustning är korrekt. Exakt hur detta funkar har jag inte koll på. Kanske finns det andra platser som återskapar definitionen av en meter i fysisk form att kontrollmäta mot.

Kanske lite kul historik: https://www.youtube.com/watch?v=e3eHHwcMVcA

Permalänk

Linjaler likväl som andra mätdon tillverkas både med och toleranser. De flesta enklare (tänk 29:90:- på Bauhaus) saknar någon klassificering som säger hur noggranna de är. Då kan det lätt skilja en del i och med att produktionen inte kontrollerar sig själv på ett uppstyrt sätt.

Denna videon går igenom rätt bra i slutet hur klassificeringen går till.

https://www.youtube.com/watch?v=28iLlUfpNyA

Drar ni ut ett måttband så ser man klassningen inom en oval ring exempelvis. Förutsatt att det inte är värsta skräpet man kollar på.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att dom gamla 30-centimeterslinjalerna inte tillverkas längre.

(Alldeles för sällan det är läge för den dängan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du behöver kontrollera dina mätningar kalibrerar du lämpligtvis mot passbitar. Dessa är förhoppningsvis certifierade, sen skickar man dessa på kontroll årligen.

Värmeutvidgning är en stor faktor, mikrometrar har plastbrickor man håller i för att inte värma upp dem när man jobbar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Ja, det finns ett visst spel mellan olika linjaler. Prova själv att ta två linjaler från olika märken/"kvalité" och se hur millimeterstrecken skiljer sig från de på den andra linjalen.

En linjal är ganska långt från ett precisionsinstrument, så det är ingen fara.

Permalänk
Medlem

plast har mjukmedel sig (nästan all plast har det i mer eller mindre grad, annars blir det sprött), och denna ha en tendens att dunsta eller försvinna på annat sätt, så en > 10 år gammal plastlinjal kan mycket väl förkorta sig med tiden gentemot när den var ny - detta med att mjukmedlet sakta försvinner/bryts ned (av tex solljus/UV-ljus förutom ren avdunstning) och plastdetaljen krymper en smula. Det är också orsaken till att gammal plast blir sprött och går lättare sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Detta är inte längre nödvändigt, 1 meter är en SI-enhet som definieras som distansen ljus färdas i vakuum under 1/299 792 458 sekund. mer exakt än den franska stickan

Då kontrar jag och frågar om det finns någon standard eller kröning på vad en sekund är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Då kontrar jag och frågar om det finns någon standard eller kröning på vad en sekund är?

Saxat från wikipedia:

Tidiga definitioner av sekunden baserades på hur solen verkade röra sig runt jorden.[2] Soltiden delades in i 24 timmar, där var och en bestod av 60 minuter av 60 sekunder vardera. Sekunden definierades då som 1/86 400 av den genomsnittliga soldagen. Under 1800- och 1900-talet visade dock astronomiska observationer att den här genomsnittliga tiden blir något för lång, och att solen/jorden inte längre kunde anses vara en passande utgångspunkt för definitionen. Med tillkomsten av atomur började man istället definiera sekunden på naturens fundamentala grunder. Sedan 1967 har sekunden definierats som varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen isotopen cesium-133[1], enligt det 13:e CGPM-mötet 1967.

Ett kalenderår som inte är skottår och inte innehåller skottsekunder är 31 536 000 s (ungefär π•107 s) långt. Skottår är 31 622 400 sekunder.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Att linjaler görs av billig skitplast gör väl inte saken bättre..

PPS t ex är ju väldigt formstabilt och en linjal i det lär inte påverkas nämnvärt inom överskådlig tid.

Dock duger nog betydligt billigare konstruktionsplaster väldigt bra.
Det görs faktiskt väldigt mycket detaljer med högra krav på precision i plast och de fungerar i decennier.

Sen är processen när man formsprutar väldigt avgörande, detta påverkar efterkrympet på detaljen när den "åldras".

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Duschtanke: Hur mättes den första linjalen/måttbandet/måttstocken som tillverkades?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Detta gäller för tumstockar;

Noggrann mätning – EU Klass III.

Alla våra trä, glasfiber och aluminium tumstockar är kalibrerade för den allra högsta noggrannheten och är kompatibla med EU: s krav för "Klass III, ledade mätdon".

Detta innebär att en 2 m tumstock har en maximal avvikelse på ± 1,4 mm och en 1 meter tumstock en avvikelse på ± 1 mm. Mätningen över en led har en avvikelse på högst ± 0,5 mm.

TOLERANSER FÖR MÄTVERKTYG EU KLASS III EU Klass III 1 m 2 m över leden
Meterstock, trä ±1,0 mm ±1,4 mm ±0,5 mm
Meterstock, Glasfiber ±1,0 mm ±1,4 mm ±0,5 mm
Meterstock, Aluminium ±1,0 mm ±1,4 mm ±0,5 mm

Antar att densamme gäller för tex linjaler och andra mätinstrument.
Dvs beroende på exaktheten du vill ha, så görs instrumentet därefter.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Duschtanke: Hur mättes den första linjalen/måttbandet/måttstocken som tillverkades?

Förmodligen genom att de gjorde en kapning och sedan sa de "Det här är en meter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Duschtanke: Hur mättes den första linjalen/måttbandet/måttstocken som tillverkades?

Bara o lägga mot en spegel o se om det stämmer

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Flesta seriösa verktyg har toleranser påskrivna.

Digitala skjutmått brukar ha 1 hundradel fel (ha en tolerans inom 1 hundradel) även mikrometers har det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar