Tips på power switch till hdd?

Permalänk
Medlem

Tips på power switch till hdd?

Hej! Vill kunna stänga av/koppla från några backup hårddiskar inuti dator med en knapp eller knappar.
Har kollat på Sata power switch ebay. Men tycker det blir halvdyrt för några knappar, speciellt nu med postnords avgifter.
Någon på forumet som vet om nån bättre billigare lösning?
Behöver egentligen bara brytare för två hårdiskar.
Har en node 304 chassi så tyvärr ingen plats för 5,25" enheter :-/.

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Känns väl inte helt bra att strypa strömmen till en hårddisk när den är igång.
En hårddiskdocka skulle nog vara bättre, men då är de ju lösa

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag stänger av datorn innan jag tar backup. Men innebär inte hotswap att man kan bryta strömmen/kontakten bara sådär? Är inte säker på att jag har hot swap ioförsig. Men stänger nog av i mellan ändå för säkerhetsskull.
edit: Hittar hot swap i bios.

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Fixade lite kablar och satte in en två polig strömbrytare (5 och 12volt) i en av de små täckplåtarna bak på chassit. Verkar som om funkar bra!

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

@ArvidL: Är lite inne på samma sak. Fast med SSDs i par.

Vad valde du för brytare? Något snyggt fäste eller annat tips?

Sitter med ett FD Nano S mITX och försöker hitta något lösning utan att borra/klippa i chassit.

Permalänk
Medlem

@TuHack: Köpte de här switchar ebay. Dock innan extra avgiften från postnord. Borrade i en av de små borttagbara plåtarna på baksidan , och klippte och lödde en molex/sata strömkabel till hårddiskarna, allt som allt inte jättesnyggt men funkar!

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

@ArvidL: Thx! Tittade på liknande brytare precis. Kanske inte det snyggaste med sådana på baksidan men lite coolt är det ändå. Känslan i en metall-switch är i mitt tycke klart högre än en plastig knapp.

Blir nog att klippa lite fläktgaller för min del. Synd men i slutändan värt det för att få helt isolerade system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

@ArvidL: Thx! Tittade på liknande brytare precis. Kanske inte det snyggaste med sådana på baksidan men lite coolt är det ändå. Känslan i en metall-switch är i mitt tycke klart högre än en plastig knapp.

Blir nog att klippa lite fläktgaller för min del. Synd men i slutändan värt det för att få helt isolerade system.

Är det för att kunna köra dual boot med bara en SSD aktiv åt gången? Jag har funderat på något liknande. Dock är jag kluven om jag ens ska ge mig på det då jag även funderat på att införskaffa en M.2 NVMe SSD för primär boot-enhet.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

@kai: Ja, det är en av anledningarna. Vill ha en lekmiljö som är isolerad från produktionsmiljön.

Ska kunna låna ut datorn till vänner utan oro för att de ska klanta till något, testa os/program, skydda mot virus/malware osv, lekutveckla, spela spel om lusten infaller mm. Dra in/ut kontakter sliter och känns bökigt.

En del kan man såklart göra i en VM men det har sina begränsningar. Förvånad över att det inte säljs så mycket switchar här i Europa.

Funderade även på m.2 men har nästan övertygat mig själv om att skillnaden inte kommer att märkas i vanlig användning ändå...

Permalänk
Sötast
Skrivet av TuHack:

@kai: Ja, det är en av anledningarna. Vill ha en lekmiljö som är isolerad från produktionsmiljön.

Ska kunna låna ut datorn till vänner utan oro för att de ska klanta till något, testa os/program, skydda mot virus/malware osv, lekutveckla, spela spel om lusten infaller mm. Dra in/ut kontakter sliter och känns bökigt.

En del kan man såklart göra i en VM men det har sina begränsningar. Förvånad över att det inte säljs så mycket switchar här i Europa.

Funderade även på m.2 men har nästan övertygat mig själv om att skillnaden inte kommer att märkas i vanlig användning ändå...

electrokit.com har en hel del grejer, svensk butik som ligger i Malmö.
https://www.electrokit.com/produkt-kategori/omkopplare/vipp/
De har väldigt varierande priser var de ibland kan vara ruskigt billiga medans andra saker kostar lite väl mycket

finns vippomkopplare för under en tia styck ^^

Permalänk
Medlem

@Allexz: Tack! Där är faktiskt några intressanta. Får skriva och höra vilka storlekar dom har.

Permalänk
Sötast
Skrivet av TuHack:

@Allexz: Tack! Där är faktiskt några intressanta. Får skriva och höra vilka storlekar dom har.

Jepp! Är en relativt okänd guld affär för elektronik