Dual boot (Win/Parrot OS) fråga angående disk konfigurering

Permalänk

Dual boot (Win/Parrot OS) fråga angående disk konfigurering

Godkväll

Så har tänkt göra en gammal setup jag brukar köra men det är nu några år sedan jag installerade det såhär så behöver förfriska minnet hur jag ska konfigurera installationerna så jag kan välja menyn vid boot om jag ska starta windows eller Parrot och det faktiskt fungerar.

Så har tänkt installera Windows 10 på en SSD disk (disk 1) sedan Parrot OS på en separat fysisk disk, också det en SSD (disk 2).

Vilket OS bör jag installera först i ordningen, jag tänker Windows 10.
Sedan installera Parrot OS på den andra disken, men när den frågar VART jag vill installera GRUB - vilken disk ska jag välja här ?
Ska jag välja disken där parrot os är installerat (disk 2) eller första disken i ordningen där Windows är installerat ?

Hoppas någon kan hjälpa mig på den punkten då jag vill minnas att jag stött på ett problem där Windows finns med i menyn men enbart felmeddelanden när jag försöker boota det vid tidigare försök som jag inte vill stöta på igen.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Vilken disk grub ligger på spelar ingen roll. Vad som är viktigt är att installera Windows först.

Permalänk
Medlem

Precis som NoWin skrev ovan så spelar det ingen roll var grub ligger, men för att i framtiden hålla systemet konsekvent skulle jag säga att det är dumt att ha grub installerat på en annan disk än den där det OS du installerat det ifrån ligger (i det här fallet Parrot OS). Det är ju synd att behöva installera om grub (visst, inget stort ingrepp, men ändå) om du blåser Windowsdisken exempelvis, eller onödigt att ha grub liggande på windowsdisken om du kastar ut Parrot OS ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8