Snabbtest: 4K UHD i 60 Hz på B350-moderkort med AMD Raven Ridge

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: 4K UHD i 60 Hz på B350-moderkort med AMD Raven Ridge

Moderkort med en uttalad begränsning vid "HDMI 1.4" ska enligt uppgift gå att skrämma upp till "HDMI 2.0" med AMD:s APU-familj Raven Ridge. SweClockers laddar testriggen för ett snabbtest!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD ger kan man ändå säga. Kul för alla som slipper än engång att byta moderkort för en egenskap som inte fanns från börja. Sedan kan jag förstå att inte moderkort leverantörens kan ändra sin spec på befintliga moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kan inflika med att även ASRock AB350M Pro4 parad med en 2200G rullar fint i 4K@60Hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

AMD ger kan man ändå säga. Kul för alla som slipper än engång att byta moderkort för en egenskap som inte fanns från börja. Sedan kan jag förstå att inte moderkort leverantörens kan ändra sin spec på befintliga moderkort.

Absolut nice att det funkar... Dock surt att inte veta vilka det funkar på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

I förra veckan släppte AMD en grafikdrivrutin för April-uppdateringen av Windows 10, vilken även la till stöd för Microsoft Playready 3.0 – något som var den sista pusselbiten för att låta AMD-baserad grafikhårdvara köra DRM-skyddat 4K-material från Netflix. Denna drivrutin är dock i dagsläget endast kompatibel med instickskort från företaget och inte de integrerade grafikdelarna i APU:erna.

Står redo att börja ösa pengar över den som vill låta mig konsumera film, men kommer aldrig skaffa Netflix eller dylikt så länge DRM används på det här sättet. (Och då har vi inte ens nämnt HDCP.)

Hela situationen är lose–lose dessutom: Ingen film för mig och inga intäkter till filmbolagen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att det är lite klurigt att certifiera ett moderkort mot 2.0 när det inte finns hårdvara med inbyggd gpu som klarar det. Finns det några rapporter om b350 som INTE klarat HDMI 2.0?

Permalänk
Medlem

Någon som kan verifiera huruvida A320 Chipsetet också klarar HDMI 2.0?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Spontant känns det som att det är lite klurigt att certifiera ett moderkort mot 2.0 när det inte finns hårdvara med inbyggd gpu som klarar det. Finns det några rapporter om b350 som INTE klarat HDMI 2.0?

Nja de har ju andra funktioner på moderkort som fungerar olika beroende på CPU val. Är ju inte värre än att de skriver " hdmi2,0 med 2000 seriens apu eller högre" så kommer blir det inga missförstånd. Men det är nog inget att lägga energi på för tillverkarna. B350 korten bör ju snart ersättas av b450 i butikerna i vilket fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja de har ju andra funktioner på moderkort som fungerar olika beroende på CPU val. Är ju inte värre än att de skriver " hdmi2,0 med 2000 seriens apu eller högre" så kommer blir det inga missförstånd. Men det är nog inget att lägga energi på för tillverkarna. B350 korten bör ju snart ersättas av b450 i butikerna i vilket fall.

Tycker att tillverkarna definitivt borde ta sig tid till det här.
För AMD att släppa sina APUer i februari för att sedan vänta med "kompatibla" moderkort ända till juli Q3 är bara ren lathet.
Är ju inga superduper nyheter som kommer med B450 gentemot B350.
Gigabyte skrev nåt inlägg om att alla deras moderkort stödjer HDMI 2.0 med Raven Ridge. Men ingen info när man läser om moderkorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Inaktiv

Intressant, nu är mitt moderkort inte listat men med tanke på att en hel del andra Asus-moderkort listas så förmodar jag att chansen för stöd bör vara rätt stor även här. Inte aktuellt just nu men ger ju mervärde i moderkortet om den kan återanvändas som bas för en HTPC som ska driva en UHD-TV.

Permalänk
Medlem

Vad gäller drivrutiner så brukar APUerna uppdateras senare än de andra serierna.
Möjligt att vi kan räkna med en ny drivrutin som är officiell för Win10 1803 när den storskaliga utrullningen sker i morgon.

Permalänk
Hedersmedlem

Nån på redaktionen måste läst mina tankar eller tjuvtittat på inköpslistan

Ny htpc ska köpas ganska omgående och en 2200G ihop med något B350-moderkort som har spdif är det som ligger närmast tillhands.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Nån på redaktionen måste läst mina tankar eller tjuvtittat på inköpslistan

Ny htpc ska köpas ganska omgående och en 2200G ihop med något B350-moderkort som har spdif är det som ligger närmast tillhands.

Skickades från m.sweclockers.com

ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac Kan nog vara en bra kandidat, om du inte redan sneglat på den redan då.
Stöds enligt SFF-forumet också: https://smallformfactor.net/forum/threads/raven-ridge-hdmi-2-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac Kan nog vara en bra kandidat, om du inte redan sneglat på den redan då.
Stöds enligt SFF-forumet också: https://smallformfactor.net/forum/threads/raven-ridge-hdmi-2-...

Produkter vars namn innehåller både gaming och Fatal1ty är bannlysta i det här huset hur bra de än är

Allvarligt talat så är ett så avskalat och enkelt moderkort att föredra. Chassit tar fullstora atx-kort så "allt" passar i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Produkter vars namn innehåller både gaming och Fatal1ty är bannlysta i det här huset hur bra de än är

Allvarligt talat så är ett så avskalat och enkelt moderkort att föredra. Chassit tar fullstora atx-kort så "allt" passar i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorgligt nog är det ju dit marknaden rört sig de senaste 5+ åren. :/

Men med ATX-chassi så har du en hel del alternativ iallafall.

Permalänk
Medlem

Funkar inte vanliga drivisarna till dessa? För isf går dom fetbort för mig som funderar kring en budgetstationär. Har för mig någon testat dessa med nya drivisar på youtube nämligen och skillnaden var rätt så stor. Men kan blandat ihop det.

Men är det så att det inte kommit några nya drivrutiner så är det väldigt konstigt och lite typiskt AMD. Släppa en ny produkt utan att alla avdelningar är med på tåget i början för att se till att produkten ska få så bra start som möjligt... likaså att inte inse hur extremt viktig en sådan här sak kan vara för att sälja inom vissa marknadskretsar.

Trevliga och extremt prisvärda CPUer så missförstå mig inte. Jag blev bara lite fundersam...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Sorgligt nog är det ju dit marknaden rört sig de senaste 5+ åren. :/

Men med ATX-chassi så har du en hel del alternativ iallafall.

Trenden drog väl snarare igång för snart 15 år sedan?

Och med tanke på att jag också blivit 15 år äldre på samma tid så är det inte så konstigt att jag börjar känna mig gammal

Ska klura vidare på htpc-bygget innan jag lägger upp en tråd här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja de har ju andra funktioner på moderkort som fungerar olika beroende på CPU val. Är ju inte värre än att de skriver " hdmi2,0 med 2000 seriens apu eller högre" så kommer blir det inga missförstånd. Men det är nog inget att lägga energi på för tillverkarna. B350 korten bör ju snart ersättas av b450 i butikerna i vilket fall.

Nu ska jag väl börja med att säga att jag inte är helt säker på hur certifieringsprocessen ser ut. Var dock med och tog fram en hdmiprodukt för några år sedan och då vill jag minnas att vi var tvungna att verifiera att den klarade av en rad saker och fick skicka till externt testhus, bland annat fanns en rad upplösningar som man skulle klara.

Har som sagt inte stenkoll på vad som krävs för att sätta dit 2.0-stämpeln men troligtvis måste produkten testas med bl a 4k 60hz för att man ska kunna sälja den som 2.0

Skrivet av OSkar000:

Produkter vars namn innehåller både gaming och Fatal1ty är bannlysta i det här huset hur bra de än är

Allvarligt talat så är ett så avskalat och enkelt moderkort att föredra. Chassit tar fullstora atx-kort så "allt" passar i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite OT men typ såhär ska ju helst ett moderkort se ut

Permalänk
Medlem

Hur är det med HDCP? Knappast 2.2 va?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Undrar om en 2200G kan vara mer värd än kommande i3 NUCarna som jag väntar på. Då som jag förstår ska nya nucsen klara av allt en HTPC ska göra i dagsläget, HDR, 4k, 10bit osv nu när det har "äkta" hdmi 2.0.

Någon som har erfarenhet här med 2200G samt madvr + MPC-HC eller liknande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Står redo att börja ösa pengar över den som vill låta mig konsumera film, men kommer aldrig skaffa Netflix eller dylikt så länge DRM används på det här sättet. (Och då har vi inte ens nämnt HDCP.)

Hela situationen är lose–lose dessutom: Ingen film för mig och inga intäkter till filmbolagen.

Tyvärr har de flesta inga principer alls och kommer gladligen att böja fram sig för netflix och resten av DRM ivrarna. Undrar varför folk är villiga att gå med på så förolämpande saker.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Nu ska jag väl börja med att säga att jag inte är helt säker på hur certifieringsprocessen ser ut. Var dock med och tog fram en hdmiprodukt för några år sedan och då vill jag minnas att vi var tvungna att verifiera att den klarade av en rad saker och fick skicka till externt testhus, bland annat fanns en rad upplösningar som man skulle klara.

Har som sagt inte stenkoll på vad som krävs för att sätta dit 2.0-stämpeln men troligtvis måste produkten testas med bl a 4k 60hz för att man ska kunna sälja den som 2.0

Lite OT men typ såhär ska ju helst ett moderkort se ut
http://install-drivers.com/wp-content/uploads/2015/01/p4p800-x_l.jpg

Japp parallelport måste de ha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja de har ju andra funktioner på moderkort som fungerar olika beroende på CPU val. Är ju inte värre än att de skriver " hdmi2,0 med 2000 seriens apu eller högre" så kommer blir det inga missförstånd. Men det är nog inget att lägga energi på för tillverkarna. B350 korten bör ju snart ersättas av b450 i butikerna i vilket fall.

Var väl så det gjorde med Sandy vs Ivy också... PCI-E 3.0 vs 2.0, om du hade processor med stöd för det.

Även om stödet inte är 100% garanterat ser jag det som bara plus att det ens går. Det är mao en funktion du inte väntade dig när du köpte den, men får "på köpet". I grunden är det ofta inte mer än koppar mellan port och CPU sockeln.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Var väl så det gjorde med Sandy vs Ivy också... PCI-E 3.0 vs 2.0, om du hade processor med stöd för det.

Även om stödet inte är 100% garanterat ser jag det som bara plus att det ens går. Det är mao en funktion du inte väntade dig när du köpte den, men får "på köpet". I grunden är det ofta inte mer än koppar mellan port och CPU sockeln.

Instämmer, detta är något bra egentligen. Sedan kan man ju även se vad Microsoft och Sony gjort med nuvarande generation konsoler där viss funktionalitet de äldre konsolerna inte designats för tillkommer i senare system och firmware uppdateringar. Min asgamla PS4 fick HDR-stöd exempelvis. Xbox One S (eller gäller det Xbox One med?) Fick även den stöd för FreeSync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Japp parallelport måste de ha!

Hur ska man annars flasha sin usbtinyisp?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag uppdaterade artikeln med lite förtydliganden om detta med "HDMI 2.0" och vad det handlar om här, att en bandbredd på 600 MHz och HDR-kapacitet faktiskt är möjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Står redo att börja ösa pengar över den som vill låta mig konsumera film, men kommer aldrig skaffa Netflix eller dylikt så länge DRM används på det här sättet. (Och då har vi inte ens nämnt HDCP.)

Hela situationen är lose–lose dessutom: Ingen film för mig och inga intäkter till filmbolagen.

DRM används ju både av flera speltillverkare och telefoner/plattor (Apple, Google, etc.) och av flertalet distributörer av musik (Spotify, etc.) och film.

Tycker Netflix fungerar riktigt bra och är personligen mycket nöjd med tjänsten (en av de kvalitetsmässigt bättre tycker jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av martinot:

DRM används ju både av flera speltillverkare och telefoner/plattor (Apple, Google, etc.) och av flertalet distributörer av musik (Spotify, etc.) och film.

Den som vill utöva strikt principfast DRM-vägran kan förstås inte använda Spotify, men det innebär inga praktiska hinder för att lyssna på musik, eftersom det fungerar på i princip alla operativsystem och enheter. Skillnaden mot att vara tvungen att ha Windows 10, Kaby Lake, Edge, PlayReady och whatever är milsvid.

Dessutom är film och musik väsensskilda. Förutom att det förstnämnda kräver otroligt mycket högre bandbredd ska en bra filmspelare ha stöd för manuell synkning av audio/video, valfria undertexter (samt manuell synkning av dessa), en mängd olika codecs, diverse inställningar osv … Det är även betydligt viktigare att kunna lagra filmer offline jämfört med musik, eftersom det i praktiken inte går att strömma högupplöst material (åtminstone inte utanför hemmet), och eftersom filmer är så stora behövs frihet att kunna göra detta exempelvis på en hårddisk.

Citat:

Tycker Netflix fungerar riktigt bra och är personligen mycket nöjd med tjänsten (en av de kvalitetsmässigt bättre tycker jag).

Det gläder mig att du är nöjd. Är fullt medveten om att de flesta tycker att Netflix är bra nog och att film därför sannolikt aldrig kommer distribueras som jag vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Hur ska man annars flasha sin usbtinyisp?

Eller ringa sin modempool? Har hört att RS-232 ska vara snabbare, men seriella protokoll är nog bara en fluga...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810