Behålla bilen och fixa eller köpa "nytt"?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag hade inga problem med min typ 1,5 år och 300-ish mil jag hade den innan heller. Men resan i sig tog sin rätt. Bilen skrotades 1 år efter resan.

Längre resor sätter helt annan press på bilar. Just motorvägar vill du ha bra bromsar, för där är alltid någon nötta som bromsar när de inte borde, och du riskerar sitta som klistermärke.

Om du väljer att köra med din nuvarande får du verkligen gå igenom den. Kolla fjädring/dämpare, motor (stift, filer, olja, kylning, avgas osv), lådan (koppling, växlar/synro), bromsar (inkl handbromsen) måste ju fixar som du nämnt, däck (något många inte tänker på), kolla smått som torkare/lampor är okej. Mao hitta alla fel innan du kör, för Norge är mycket backar och vägarna på vissa ställen är inte perfekta. (Vet nu inte exakt var du ska)

Min poäng är... upp för bergen så sätter det press på motorn, kylningen och kommer generera mycket värme för avgas, och långvarigt högt oljetryck. Sen på vägen ner testas bromsar, däck (använd motorbroms var du kan). Sen har du svängarna som om du är på mindre vägar kan sätta press på fjädring, däck och styrleder mm.

Finns en hel del olyckor som hänt i Norges bergsvägar, så se till att du inte hamnar i statistiken.

Ang behålla eller sälja, som många påpekat, detta måste du kolla oavsett om du köper ny bil eller inte, då båda lär ha en del år på nacken. Fördelen med denna är väl att du vet vad som är slitet och behövs fixas.

Dyraste på V40n lär väl vara kopplingen. Kopplingen i sig är väl inte så farlig, men jobbet kräver lift eller lyfta ut hela motorn. Naturligtvis lär mekanikern svära hela vägen för varenda bult lär ha rostat, som alltid på äldre bilar

Så börja där... kan du hitta vettigt pris på att fixa kopplingen, så är behålla den kanske ett alt. Men innan ni river igenom det... kolla så inga andra uppenbara fel uppstått (typ läckor, packningar mm)

Skrivet av fantomsmurfen:

Både kopplingen och bromsarna är sådana saker som är ett måste att åtgärdas innan du far till Norge med bilen. Och bägge är dyra att fixa om man inte gör det själv. Byt bil. För 30-40k borde du relativt enkelt kunna hitta en bil med bra bromsar och koppling. Bromsar är ju en slitdel och en bil med 30t mil kan lika bra ha betydligt bättre bromsar om de nyligt blivit bytta än en bil med 5t mil och slitna bromsar. Kopplingens skick beror på när den blivit bytt sist och före detta ägares körsätt. T.ex. min bil med 35t mil på mätaren har en ok koppling trots att den aldrig blivit bytt.

Skrivet av fantomsmurfen:

Inte så smart att åka till Norge med dåliga bromsar och dålig koppling. Där kommer de troligtvis slitas ut totalt med direkt livsfara som följd.

Bromsarna är inte dåliga, men kunde gärna haft bättre effekt, framförallt med last i bilen. Kanske är det så "lätt" att beläggen är slitna bara. Har inte haft möjlighet att undersöka det ordentligt. Men jag gissar på att både belägg och skivor skulle behöva bytas. kanske även ett byte av vätska.
ABS, servo och liknande verkar funka bra iallafall.

Är lite mer orolig över kopplingen då jag inte riktigt vet om den verkligen är sliten, eller bara en blandning av välanvänd och tar-högt-upp. Jämfört med dom få andra manuella bilarna jag kört så känns den dock ganska trött. Har som sagt inte haft några direkta problem med den dock.

Skrivet av Thumbii:

Skippa V40:in. Det är ju ingen "riktig" Volvo även om du har en 2.0T med Volvomotor så håller inte resten speciellt hög kvalité.. Och med dom problemen du rabblar upp skulle inte jag ta den på någon längre resa.

Tyvärr har Volvo ganska högt andrahandsvärde så du hittar nog inget bra köp för din budget, visserligen kan du nog hitta en superfin V70N men en så gammal bil kanske inte är kul att köpa för dom pengarna.

Om jag var du skulle jag iallafall försöka leta efter en vettig Volvo eller kika på en Saab? 9-5:orna är relativt snåla med tanke på prestandan man får. Körde min steg 1 trimmade 2.0t på 0,65 enligt färddatorn vid en resa på 30mil+.

Saab:ar ligger helt klart som ett alternativ för inköp.
Vi har haft en 9-5 tidigare som var en vettigt bil. Så det är inte omöjligt att det landar där igen.

Skrivet av Disagio:

Jag hade hyrt en bil, jag brukar hyra bil av Sixt, dom har riktigt bra priser, snabbkollade lite och såg att ni kan hyra en Bmw 3 serie med fria mil för ca 3500kr i veckan, alt en Mercedes E-klass för ca 4000:- kr i veckan. Och då får ni köra i Norge också.

Skrivet av anon179202:

Skulle utan tvekan hyrt en bil, typ nån snåldiesel, om det är till Norge resan bär.
Norge är fantastiskt vackert, körde själv trollstigen för hel massa år sen.
Lite off topic men kom ihåg att använda motorbroms i nedförsbackarna.

Lutar åt det
Ska undersöka vad alternativen är, men det verkar som ett mer praktiskt val helt klart.

Problemet är att jag inte haft körkort i mer än ett par månader som det ser ut, vilket sätter lite käppar i hjulen för att hyra på de flesta ställena. Min kompis har dock haft i 4 år cirka. Men vi vill ju gärna ha möjligheten att byta förare.

Skrivet av Aeig:

Det är alltid billigare att behålla en bil och laga den, än att byta.

Vänta om du kan, spara mer, och köp en betydligt bättre bil.

ho5XhqgoMEs

Mvh

Skrivet av Emrik:

tycker du borde köra slut på den du har. om något pajar på vägen så är volvodelar lätta att få tag på i norge och det blir som ett litet äventyr i sig. om hela skiten rasar ihop utan räddning så köp en ny begagnad bruksbil för 5-7k. håller den hem så kan du sälja den för lika mycket.
onödigt att lägga pengar på något du inte tänkt äga särskilt länge.

Skrivet av fantomsmurfen:

Nu gäller det ju reparationer (ny koppling och nya bromsar runt om) som kostar betydligt mer än själva bilen kostade. Och bägge är nödvändiga om man ska till Norge och köra i bergen. För 30-40t lr kan man och andra sidan hitta en bil som i sig är bättre samt därutöver har bra bromsar och bra koppling.

Skrivet av Sisyfos:

Det beror ju dock lite på hur pass händig man är, hur pass viktig billens "upptid" är för en och vad närmsta verkstad tar för en reparation. Det lär ju inte bli billigt för TS att på kort varsel eventuellt behöva reparera bilen under Norgeresan för norska kronor.

Jag håller med dig och flera andra om att TS förmodligen bör behålla bilen för bruk i Sverige, och fixa med den i lugn och ro i mån av tid. Speciellt eftersom TS kanske tänkte göra dig av med den så tidigt som i höst. Men det är kanske är lite våghalsat att använda den till just den här Norge-resan? Jag skulle fundera på att hyra just för den bara för säkerhets skull.

Skulle isf göra lite preventativt arbete innan resan till Norge.
Bromsarna är inte dåliga, men kunde gärna haft bättre effekt, framförallt med last i bilen. Kanske är det så "lätt" att beläggen är slitna bara. Har inte haft möjlighet att undersöka det ordentligt.
ABS, servo och liknande verkar funka bra iallafall.

Tanken är att köra V40n antingen tills den ger upp totalt, eller tills besiktningen ger den stort underkänt. Som det ser ut nu så är den besiktigad tills nästa April, så tänker nog ha kvar den tills dess, så länge inget stort går sönder under tiden som sagt.
Pajar den efter sommaren kommer jag nog inte köpa någon ny då behovet av en egen bil kommer vara betydligt lägre.

Som det ser ut så lutar det åt typ hyrbil till Norge nu (alternativt om vi kan hitta någon nyare bil att låna).

Permalänk
Medlem

Just V40 och S40 av den generationen är väl inte så jättepålitliga direkt tyvärr, speciellt inte vid 30k mil. Har du gjort bilens andra kamremsbyte? Annars är det ju snart dags, och kan vara ett bra tillfälle att lämna den vid. Annars hade jag nog kört tills den inte går längre eller till nästa besiktning.

Vid 50-70k får man ganska mycket bil för pengarna om man köper SAAB, tyskt eller japanskt. Alla bilar har sina egna problem, men generellt sett är VAG/SAAB/Toyota väldigt trevliga både för plånboken och för körglädjen.

Skrivet av Johnnymann:

Det vet du när du ägt en nyare bil.

Jobbar med service & reperation hos en av de mest innovativa och mer lyxigare biltillverkarna på marknaden. Billigaste bilen där just nu börjar på miljonen. Nya bilar strular, det kan jag säga dig.

Kom med någon konkret i dina kommentarer eller skit i att lämna dem.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Investera i verktygen som behövs för ett kopplingsbyte o.s.v. Meka med bilar inte så farligt sålänge du inte ska börja röja bort kamaxlar o.s.v. Kunskapen får du på köpet om du testar. Blir dyrt första gången men till slut kör du för priset för vad reservdelarna kostar. Och din tid samt ölen som kanske går åt. Är kopplingen mekanisk eller hydraulisk på V40?

Om du ska köpa ny bil varje gång något går sönder så kommer du betala en jävla massa för ditt bilägande i längden plus att du inte lär dig ett smack under resans gång.

Sen kanske det inte passar att tänka så just nu i ditt liv. Men du verkar ju vara redo att skita ner dig så tänkte att jag skulle ge mitt personliga tips. Verktyg är en av få saker du tjänar igen pengarna på så dom är väl värda investeringen! 👍

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Då borde du veta att det täcks av garantin, så hej på´re

Men allvarligt talat så är chansen obetydligt att något skall strula med en ny bil tillskillnad från oddset att en gammal bil strular.
Sedan finns det säkert undantag så klart, att just DIN nya bil har strulat betyder inte så mycket med tanke på alla andra tusentals bilar som säljs i Sverige varje år.

När man står där vid vägrenen med en trasig bil så tror jag inte första tanken är om det går på garanti eller om man får bekosta kalaset själv... utan mer åt hållet, hur fasen tar jag mig härifrån nu då?

Sedan så är givetvis risken för ett driftstopp betydligt mindre om man har en ny "inkörd" bil... så eventuella "barnsjukdomar" redan är upptäckta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är alltid ibland billigare att behålla en bil och laga den, än att byta.

Vänta om du kan, spara mer, och köp en betydligt bättre bil.

ho5XhqgoMEs

Mvh

Beror helt på vilka bilar man jämför och vad det handlar om för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Kom med någon konkret i dina kommentarer eller skit i att lämna dem.

Kan bara ju bara returnera den kommentaren då du inte sa så mycket av värde heller.

En gång hade jag en pinne, den var ny och gick av, alltså kan man inte lita på nya pinnar.
Logik?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Kan bara ju bara returnera den kommentaren då du inte sa så mycket av värde heller.

En gång hade jag en pinne, den var ny och gick av, alltså kan man inte lita på nya pinnar.
Logik?

En gång hade jag en pinne, den var gammal och gick av, alltså kan man inte lita på gamla pinnar.
Logik?

För övrigt väldigt dålig liknelse..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Köpte min v70 -01 år 2015, den hade då gått 18500 mil, har nu kört den 6" till och har inte haft några problem med den.

Folk är lite väl generaliserande när de dömer ut gamla bilar i allmänhet och gamla Volvo i synnerhet. Letar man upp ett bra ex så finns inget behov av att sitta bakom ratten och tro att hjulen snart lossnar.

OnT: Lämna din den där på verkstad är ju bara att glömma, kan du inte fixa det besiktningen klagar på är det bara sälja bort eller skrota.

Permalänk
Medlem

Jag hade behållit bilen och kört den tills den rasat. Tagit pengarna och dragit till Japan istället för att lägga semestern i en bil i Norge.

Permalänk
Inaktiv

Ja, bilar, det är ju nästan som individer, man får kolla på varje för att se vilken sort den är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Haha är du på riktigt?

Alla bilar kan strula, spelar ingen roll ifall den är ny eller gammal, skillnaden är väl att försäkringar täcker mer på nya.

Har haft både volvo och bmw sedan nya och dom är inte problemfria, volvon blev det dessutom motorbyte på då det visade sig vara en spricka i blocket.

Håller med.

Kund till oss på jobbet fastnade i Helsingborg när hans nya Audi A6a totalrasade efter ca 300 mil (fabriks ny). En annan kund med VW Touran tror jag det var, var inne på verkstaden 6 gånger bara första året med små fel. Min farbrors nya Skoda har varit på verkstaden 2 gånger extra på första 2 åren, en pga motorfel, en pga larmfel.

Barnsjukdomar finns på alla bilar. Frågan är bara om de är många/få, små eller allvarliga och när de upptäcks.

Det enda som är problemet med just äldre bilar är ju du vet inte hur den levt sitt liv, och rosten kan komma och ta den. Så det är mer... lotto, så att säga, att köpa äldre. Men du kan få en nygammal bil som bråkar direkt, eller en skrothög som bara går och går (som min granne haft med sin 5000krs bil). Ja lite rost saker har behövts fixas, men maskinellt har den gått i 5+ år som en klocka.

Skrivet av Exxovion:

När man står där vid vägrenen med en trasig bil så tror jag inte första tanken är om det går på garanti eller om man får bekosta kalaset själv... utan mer åt hållet, hur fasen tar jag mig härifrån nu då?

Mja... för mig är det mer, hur mycket kommer det kosta. För jag har försäkring med bärgning, så det är bara ringa så kommer det folk och hämtar en, och jag vet jag kan få hyrbil via försäkringen också.

Finns olika nivåer på det hos olika bolag. Du kan ju alltid täckna en separat för hela EU också, som tex från http://assistansbolaget.nu/ tex. Du får både hjälp att komma dit du ska och 0kr i självrisk att bärga. Även om Norge är tekniskt sett utanför EU, gäller deras tjänst även där. Man bör dock bara ha med sig försäkringsbeviset, även om det inte krävs i alla länder.

Kan lätt vara ett bra tips om inte @VeryMadMeatball har något sånt redan.

Permalänk
Medlem

Ska du skyffla runt prylar hela tiden och har 40k att handla för är det ju bara att be Blocket visa dig varenda Skoda Octavia i närheten, sen välja den fräschaste du hittar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Alternativ ett: är att behålla den här V40n, och lägga till tid och pengar på att byta / åtgärda ett par grejor.
Stötdämparna är ganska slut och skulle behövas bytas, bältet på förarsidan är fransigt och slitet, vindrutan är väldigt repig och sliten, skulle behöva byta bromsbelägg och även kanske skivor. Förutom det är kopplingen sliten (tar väldigt högt upp och är ganska picky) men det fungerar ändå utan problem just nu, men detta lär kanske behöva åtgärdas i framtiden någon gång med. Men inte just nu.
En del av dessa kan jag nog göra själv, och en del får jag lämna in på verkstad.

Alternativ två: är då att sälja av denna bilen, och köpa något "nytt" för cirka 30-40k max (detta är lite flytande..). Det jag har kikat på är också v50s, v70s och v70 crosscountry. Men det är lite flytande som sagt.

Vad tycker ni?

Kan du skruva själv är det helt klart värt att laga upp bilen.

Stötdämpare bör du välja att köpa av något vettigt märke, inte biltemas eller mekonomens egna. Sachs brukar vara bra och finnas till vettigt pris. Glöm inte framvagnsinställning om du byter i fram!

Bälte köper du lämpligen på skroten, kostar några hundralappar. Bromsskivor finns bra på Biltema, kostar några hundra. Belägg är bättre att köpa på Mekonomen, biltemas smetar. Koppling får du ta på verkstan den dagen det behövs, meckigt att byta själv.

***bort/moderator***

§8 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Då borde du veta att det täcks av garantin, så hej på´re

Men allvarligt talat så är chansen obetydligt att något skall strula med en ny bil tillskillnad från oddset att en gammal bil strular.
Sedan finns det säkert undantag så klart, att just DIN nya bil har strulat betyder inte så mycket med tanke på alla andra tusentals bilar som säljs i Sverige varje år.

Även om jag håller med så skulle jag nog säga risk och inte chans ovan.

Generellt sett så är risken lägre att en nyare bil skall få problem som beror på förslitning och ålder. En tre år gammal bil lär ha överlevt sina barnsjukdomar i och med service och uppdateringar. Så det borde vara (fortfarande generellt sett) ett ganska smärtfritt ägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

En gång hade jag en pinne, den var gammal och gick av, alltså kan man inte lita på gamla pinnar.
Logik?

För övrigt väldigt dålig liknelse..

Uppenbarligen var mitt inlägg bortkastat då ironi och sarkasm är okända begrepp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Är lite mer orolig över kopplingen då jag inte riktigt vet om den verkligen är sliten, eller bara en blandning av välanvänd och tar-högt-upp. Jämfört med dom få andra manuella bilarna jag kört så känns den dock ganska trött. Har som sagt inte haft några direkta problem med den dock.

Eftersom det är hydraulisk koppling är pedalhöjden inget bra mått på hur sliten den är.
Testa att köra i 50-70 på högsta växel och trampa in kopplingen, ge gasa duktigt och släpp kopplingspedalen.
Det skall greppa distinkt och inte slira över flera sekunder.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Skulle säga att kan du hitta billiga broms delar "kolla tyskland" och fixa det själv sen skit i rutan och koppling och är dämparna sopslut brukar man kunna hitta billiga och dom är inte svår att byta själv så kan du köra ett tag till men ska du plöja ner mer pengar tycker inte jag det är värt att laga den

Ska du fixa koppling blir det bra dyrt samma ruta är ganska dyrt och kommer kosta mer än bilen är värd medans skivor + klossar sen dämpare säkert går att hitta runt tusenlappen från tyskland och skivor + klossar båda sidor bak till min focus "nästan samma bil" kostade en femhundring med frakt om man byter själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det vet du när du ägt en nyare bil.

Har ägt "nyare" bilar några gånger. Varit dom sämsta bilaffärer i mitt liv

Polo 2013(3 år gammal) 5000 mil
Airbaglampan och motorlampan tändes inom loppet av 6 månader. Värdeminskning på ~30 000 på 9 månader(Tack MP)

Totalt har jag haft över 40 bilar varav de flesta varit från 90-talet. Ingen har behövts lagas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Har ägt "nyare" bilar några gånger. Varit dom sämsta bilaffärer i mitt liv

Polo 2013(3 år gammal) 5000 mil
Airbaglampan och motorlampan tändes inom loppet av 6 månader. Värdeminskning på ~30 000 på 9 månader(Tack MP)

Totalt har jag haft över 40 bilar varav de flesta varit från 90-talet. Ingen har behövts lagas

Jamen dåså, då vet vi att alla nya bilar är bara skit och vi skall alla köpa gammalt skrotfärdigt istället
Varför tror alla som har haft en upplevelse att den måste ju gälla för alla andra miljoner bilar i världen.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jamen dåså, då vet vi att alla nya bilar är bara skit och vi skall alla köpa gammalt skrotfärdigt istället
Varför tror alla som har haft en upplevelse att den måste ju gälla för alla andra miljoner bilar i världen.

Mer att man sitter inte trygg bara för att man har en "ny" bil som du antydde i ditt inlägg jag citerade
Jag förstår ju självklart att oddsen är mindre att nånting pajar på en bil som rullat 1000 mil än en som rullat 30 000 mil.
Så länge de finns motorförsäkring på en ny bil har man iaf ett tak vilket är en trygghet. Men jag skulle inte vilja äga en ny bil som inte går att skruva själv när de börjar paja saker. På min polo var de en simpel sensor som pajat. Borde kosta några hundra o byta men kosta 12 000 kr för skiten va inbyggd och gick inte byta utan att byta en större komponent.

Har man en gammal bil så kan reparationerna aldrig kosta mer än bilen(iom att man då enkelt kan skrota bilen/sälja den i delar o köpa en ny motsvarande)

Permalänk
Medlem

Behåll bilen om du har behov av bil tills du har råd med något bättre.

För Norge-resan, hyr bil.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||