Jag hade inga problem med min typ 1,5 år och 300-ish mil jag hade den innan heller. Men resan i sig tog sin rätt. Bilen skrotades 1 år efter resan.
Längre resor sätter helt annan press på bilar. Just motorvägar vill du ha bra bromsar, för där är alltid någon nötta som bromsar när de inte borde, och du riskerar sitta som klistermärke.
Om du väljer att köra med din nuvarande får du verkligen gå igenom den. Kolla fjädring/dämpare, motor (stift, filer, olja, kylning, avgas osv), lådan (koppling, växlar/synro), bromsar (inkl handbromsen) måste ju fixar som du nämnt, däck (något många inte tänker på), kolla smått som torkare/lampor är okej. Mao hitta alla fel innan du kör, för Norge är mycket backar och vägarna på vissa ställen är inte perfekta. (Vet nu inte exakt var du ska)
Min poäng är... upp för bergen så sätter det press på motorn, kylningen och kommer generera mycket värme för avgas, och långvarigt högt oljetryck. Sen på vägen ner testas bromsar, däck (använd motorbroms var du kan). Sen har du svängarna som om du är på mindre vägar kan sätta press på fjädring, däck och styrleder mm.
Finns en hel del olyckor som hänt i Norges bergsvägar, så se till att du inte hamnar i statistiken.
Ang behålla eller sälja, som många påpekat, detta måste du kolla oavsett om du köper ny bil eller inte, då båda lär ha en del år på nacken. Fördelen med denna är väl att du vet vad som är slitet och behövs fixas.
Dyraste på V40n lär väl vara kopplingen. Kopplingen i sig är väl inte så farlig, men jobbet kräver lift eller lyfta ut hela motorn. Naturligtvis lär mekanikern svära hela vägen för varenda bult lär ha rostat, som alltid på äldre bilar
Så börja där... kan du hitta vettigt pris på att fixa kopplingen, så är behålla den kanske ett alt. Men innan ni river igenom det... kolla så inga andra uppenbara fel uppstått (typ läckor, packningar mm)
Både kopplingen och bromsarna är sådana saker som är ett måste att åtgärdas innan du far till Norge med bilen. Och bägge är dyra att fixa om man inte gör det själv. Byt bil. För 30-40k borde du relativt enkelt kunna hitta en bil med bra bromsar och koppling. Bromsar är ju en slitdel och en bil med 30t mil kan lika bra ha betydligt bättre bromsar om de nyligt blivit bytta än en bil med 5t mil och slitna bromsar. Kopplingens skick beror på när den blivit bytt sist och före detta ägares körsätt. T.ex. min bil med 35t mil på mätaren har en ok koppling trots att den aldrig blivit bytt.
Inte så smart att åka till Norge med dåliga bromsar och dålig koppling. Där kommer de troligtvis slitas ut totalt med direkt livsfara som följd.
Bromsarna är inte så dåliga, men kunde gärna haft bättre effekt, framförallt med last i bilen. Kanske är det så "lätt" att beläggen är slitna bara. Har inte haft möjlighet att undersöka det ordentligt. Men jag gissar på att både belägg och skivor skulle behöva bytas. kanske även ett byte av vätska.
ABS, servo och liknande verkar funka bra iallafall.
Är lite mer orolig över kopplingen då jag inte riktigt vet om den verkligen är sliten, eller bara en blandning av välanvänd och tar-högt-upp. Jämfört med dom få andra manuella bilarna jag kört så känns den dock ganska trött. Har som sagt inte haft några direkta problem med den dock.
Skippa V40:in. Det är ju ingen "riktig" Volvo även om du har en 2.0T med Volvomotor så håller inte resten speciellt hög kvalité.. Och med dom problemen du rabblar upp skulle inte jag ta den på någon längre resa.
Tyvärr har Volvo ganska högt andrahandsvärde så du hittar nog inget bra köp för din budget, visserligen kan du nog hitta en superfin V70N men en så gammal bil kanske inte är kul att köpa för dom pengarna.
Om jag var du skulle jag iallafall försöka leta efter en vettig Volvo eller kika på en Saab? 9-5:orna är relativt snåla med tanke på prestandan man får. Körde min steg 1 trimmade 2.0t på 0,65 enligt färddatorn vid en resa på 30mil+.
Saab:ar ligger helt klart som ett alternativ för inköp.
Vi har haft en 9-5 tidigare som var en vettigt bil. Så det är inte omöjligt att det landar där igen.
Jag hade hyrt en bil, jag brukar hyra bil av Sixt, dom har riktigt bra priser, snabbkollade lite och såg att ni kan hyra en Bmw 3 serie med fria mil för ca 3500kr i veckan, alt en Mercedes E-klass för ca 4000:- kr i veckan. Och då får ni köra i Norge också.
Skulle utan tvekan hyrt en bil, typ nån snåldiesel, om det är till Norge resan bär.
Norge är fantastiskt vackert, körde själv trollstigen för hel massa år sen.
Lite off topic men kom ihåg att använda motorbroms i nedförsbackarna.
Lutar åt det
Ska undersöka vad alternativen är, men det verkar som ett mer praktiskt val helt klart.
Problemet är att jag inte haft körkort i mer än ett par månader som det ser ut, vilket sätter lite käppar i hjulen för att hyra på de flesta ställena. Min kompis har dock haft i 4 år cirka. Men vi vill ju gärna ha möjligheten att byta förare.
Det är alltid billigare att behålla en bil och laga den, än att byta.
Vänta om du kan, spara mer, och köp en betydligt bättre bil.
Mvh
tycker du borde köra slut på den du har. om något pajar på vägen så är volvodelar lätta att få tag på i norge och det blir som ett litet äventyr i sig. om hela skiten rasar ihop utan räddning så köp en ny begagnad bruksbil för 5-7k. håller den hem så kan du sälja den för lika mycket.
onödigt att lägga pengar på något du inte tänkt äga särskilt länge.
Nu gäller det ju reparationer (ny koppling och nya bromsar runt om) som kostar betydligt mer än själva bilen kostade. Och bägge är nödvändiga om man ska till Norge och köra i bergen. För 30-40t lr kan man och andra sidan hitta en bil som i sig är bättre samt därutöver har bra bromsar och bra koppling.
Det beror ju dock lite på hur pass händig man är, hur pass viktig billens "upptid" är för en och vad närmsta verkstad tar för en reparation. Det lär ju inte bli billigt för TS att på kort varsel eventuellt behöva reparera bilen under Norgeresan för norska kronor.
Jag håller med dig och flera andra om att TS förmodligen bör behålla bilen för bruk i Sverige, och fixa med den i lugn och ro i mån av tid. Speciellt eftersom TS kanske tänkte göra dig av med den så tidigt som i höst. Men det är kanske är lite våghalsat att använda den till just den här Norge-resan? Jag skulle fundera på att hyra just för den bara för säkerhets skull.
Skulle isf göra lite preventativt arbete innan resan till Norge.
Bromsarna är inte så dåliga, men kunde gärna haft bättre effekt, framförallt med last i bilen. Kanske är det så "lätt" att beläggen är slitna bara. Har inte haft möjlighet att undersöka det ordentligt.
ABS, servo och liknande verkar funka bra iallafall.
Tanken är att köra V40n antingen tills den ger upp totalt, eller tills besiktningen ger den stort underkänt. Som det ser ut nu så är den besiktigad tills nästa April, så tänker nog ha kvar den tills dess, så länge inget stort går sönder under tiden som sagt.
Pajar den efter sommaren kommer jag nog inte köpa någon ny då behovet av en egen bil kommer vara betydligt lägre.
Som det ser ut så lutar det åt typ hyrbil till Norge nu (alternativt om vi kan hitta någon nyare bil att låna).