Testpilot - Vilka spel skall jag testa?

Permalänk
Medlem

ROTTR, Metro LL, Witcher 3, RB6:SG, PUBG, CSGO, Dota 2, FC5, Fallout 4 samt nyare spel, tycker SweC speltester är för gamla, iaf mot vad Nordichardware testar mot.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Pubg är ju stört på geek/swec Discord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att ha några nyare (väloptimerade) titlar, exempelvis Overwatch, Witcher 3, Rise of the Tomb Raider eller Dota 2, gärna någon som även använder Vulkan eller liknande, nyare API:er. Sedan något annat populärt som är mindre optimerade som exempelvis PUG. Utöver det ser jag gärna några äldre (eller som bygger på äldre spelmotor) som spelas mycket och som kanske har speciella krav och ovanliga bottle necks, som exempelvis Team Fortress 2 (CPU), Skyrim (DRAM+VRAM), Fallout 4 (DRAM+VRAM) och Minecraft (CPU[+DRAM]).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

DOOM är ju ett bra alternativ. Vilka fler spel tänker du på som stödjer Vulkan?

Skickades från m.sweclockers.com

Generallt vore spännande att se hur Linux klarar sig mot Windows där samma spel finns på båda plattformarna (via Steam):

- Civilization VI
- Total War: Warhammer
- F1 2017
- Doom 2016

Finns säkert många fler förslag.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag skulle tycka det var intressant med tester runt Civ och då inte bara FPS vilket på många sätt är rätt ointresant i just Civ.

Skulle vilja se en fet save där man testa laddtitden i turns med olika setups av cpu/minnen/gfx. Även hur olika setups påverkar game load tiden för nytt game.

Lika skulle man kunna testa Stellaris/Europa Universalis för att se hur snabbt dom flyter i tid, och hur mycket slöare dom är i en specifik save mid/late game med olika setups.

Permalänk
Inaktiv

Skulle kunna vara kul med flera staplar för olika gpu i ett diagram.
Man kan ha ett diagram med olika hastighet på både ram och cpu för en direkt jämförelse.

En stapel för o.c. cpu och 3200 ram
En för stock cpu och 3200 ram
En för o.c. cpu och 2133 ram
En för stock cpu och 2133 ram

Speciellt intressant naturligtvis för cpu-tunga spel som är bra optimerade.

Permalänk
Medlem

Bland alla FPS tester så hade det varit intressant att då och då testa "minimal viable system" på nya populära spel. Dvs vad behövs för en subjektiv bra spelupplevelse. Det blir kanske lite mer vinklat mot speltest än hårdvarutest men jag tror att det skulle vara intressant. Vissa spel kräver att man har bra FPS (där 30 är långt ifrån bra nog) medan andra fungerar bra med lite lägre fps (under 30 t.o.m.). Kanske även en liten faktaruta om vad som är viktigast för spelet, CPU, GPU, RAM, SSD, etc. Så att man kan använda det när man väljer att uppgradera sin dator.

Helt enkelt test som är lite riktade mot "gemene man" som inte har råd med det bästa alltid men gärna spelar spel

Permalänk
Avstängd

Spel känns det som man vill ha en blandning som singeltrådat fallout 4 och witcher kanske för flertrådad/gpu prestanda o.s.v som testen är upplagda vilket är genomtänkt

Men det jag hade velat se är mer test för low/mid regionen av datorer då många sitter med sina skitburkar och ratar spel p.g.a tänket det är kört datorn orkar inte med dom även om 1080p medium settings inte är så krävande

Jag spelar farcry 5 nu på min dator i sign utan problem och flyter på i kanske 45fps eller så med lite oc på gpu så ligger kanske i 960 regionen på en dualcore cpu med HT och 8gb ram sen är det bara 2gb vram på en 2år eller så billig skräp dator och brukar köra 1080p medium settings fxaa som funkar på större titlar

Poängen är att det funkar rätt bra att spela på billiga burkar om man släpper lite och 1080p medium med fxaa ser hyfsat ut och är förbannat mycket lättare att dra runt än 1080p ultra 8x msaa så i tester med ultra settings ser det ofta ut som klenare hårdvara är hopplös för modernare spel men man kan komma ganska långt på cheap system med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Det enda spelet verkligen värt att testa idag sett främst från cpu prestanda är ARMA3 med lämplig mod/karta. Som populära Exile på Chernarus Redux som är en nyversion av gamla klassikern fyllt med massor av objekt och byggnader.

Hur man testar. Gå in på en tom multiplayer server (eller med fåtal spelare) och välj ut 2 eller tre bra områden att testa på som spawn positioner i storstad tex Cherno industriområde. Ett område ute på landet med mycket träd och lång siktavstånd osv. Spelet är cpu krävande tillräckligt så man behöver ingen action för att testa.

Jag testa min gamla speldator 2700K 5Ghz 1080Ti mot 8700K stock med samma grafikkort och fick minst dubbla prestandan med den testmetoden. Huvudtråden i det spelet kör alltid 100% på en multiplayer server om man inte är flaskad av gfxkortet.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)