Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Beror på, jag vill minnas att det är fläkten på Phanteks som gör den lite extra hög. På Noctua kan man skjuta fläkten en aning från central placering. Kanske går på Phanteks med?

Förresten läs igenom tråden så kommer du nog hitta lite intressanta observationer av både det ena och det andra, sen har du ju alltid 14 dagars ångerrätt om du handlat på distans.

Du har helt rätt, det är fläktarna som gör det, får skjuta ner de en aning i så fall.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Du har helt rätt, det är fläktarna som gör det, får skjuta ner de en aning i så fall.

Fundera lite innan du börjar skruva i chassit, minnena kanske tar i fläkten så att det inte går att skjuta ner fläkten. Chassit skall ju vara i oförändrat skick om man returnerar det, de kollar alltid efter repor och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Fundera lite innan du börjar skruva i chassit, minnena kanske tar i fläkten så att det inte går att skjuta ner fläkten. Chassit skall ju vara i oförändrat skick om man returnerar det, de kollar alltid efter repor och liknande.

Nu tror jag inte riktigt att jag hängde med, CPU-fläktarna borde inte påverka chassit, men jag ska se till att de inte nuddar minnena i alla fall.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Nu tror jag inte riktigt att jag hängde med, CPU-fläktarna borde inte påverka chassit, men jag ska se till att de inte nuddar minnena i alla fall.

Hehe.. Nej jag menade innan du skruvar fast moderkort osv. Du har ju prylarna monterade allaredan så du kan ju kolla i din nuvarande setup om fläktarna går att sänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Hehe.. Nej jag menade innan du skruvar fast moderkort osv. Du har ju prylarna monterade allaredan så du kan ju kolla i din nuvarande setup om fläktarna går att sänka.

Hmm, det sket sig typ, om jag sänker fläktarna så långt ner jag kan på kylaren så tar de fortfarande i dämpningsmaterialet på dörren... Det kan ju inte vara så bra i längden?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hmm, det sket sig typ, om jag sänker fläktarna så långt ner jag kan på kylaren så tar de fortfarande i dämpningsmaterialet på dörren... Det kan ju inte vara så bra i längden?

Nej det känns ju lite B! Även om där finns dämpning kan det ju buckla eller leda till vibrationer från fläktarna. Trodde faktiskt inte att den kylaren byggde högre än NH- D14, den ska ju passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Nej det känns ju lite B! Även om där finns dämpning kan det ju buckla eller leda till vibrationer från fläktarna. Trodde faktiskt inte att den kylaren byggde högre än NH- D14, den ska ju passa.

Tydligen var den större, men det löste sig, bytte med tjejen så nu har jag en nh-u12p istället.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Tydligen var den större, men det löste sig, bytte med tjejen så nu har jag en nh-u12p istället.

Härligt, är ju tråkigt att behöva skicka tillbaka ett sånt underbart chassi!

Permalänk
Medlem

Väcker liv i denna tråd igen, är det någon som har en EVGA ACX 3.0-kylare i detta chassi? Är intresserad av att uppgradera till den modellen när 1080Ti så småningom släpps. Sitter nu på en referenskylare men vill pröva något nytt nästa gång.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som har hittat en värdig ersättare till det här chassit? Är inne på fjärde året och tredje setupen men börjar vara lite sugen på något nytt och kanske lite mindre chassi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Någon som har hittat en värdig ersättare till det här chassit? Är inne på fjärde året och tredje setupen men börjar vara lite sugen på något nytt och kanske lite mindre chassi.

Gammal tråd... Men nej, tyvärr. Hoppas dock att Silverstone någon gång i framtiden gör en värdig uppföljare till FT02 som inte väger som ett mindre slagskepp, med bättre (sämre kan dem inte direkt bli) möjligheter för kabeldragning samt att utan 5,25"-platserna. Hade själv två stycken "Limited Edition", varav ena nyligen gick i arv till ett av bonusbrorsbarnen. Det andra chassit får stå pall några år till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Gammal tråd... Men nej, tyvärr. Hoppas dock att Silverstone någon gång i framtiden gör en värdig uppföljare till FT02 som inte väger som ett mindre slagskepp, med bättre (sämre kan dem inte direkt bli) möjligheter för kabeldragning samt att utan 5,25"-platserna. Hade själv två stycken "Limited Edition", varav ena nyligen gick i arv till ett av bonusbrorsbarnen. Det andra chassit får stå pall några år till.

Bumpar tråden lite.

Tror att lagren har gått i en av mina 180mm fläktar. Har du kvar orginalfläktarna eller har du bytt ut dem mot någon ny modell? Om det nu finns någon, kollade lite snabbt och det fanns ju inte så många 180mm fläktar på marknaden.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Jag körde på Phobya G-Silent 18 i mitt. Något tystare men flytta inte lika mycket luft. Verkar finnas på lager. även Silverstones egna.
https://www.coolerkit.se/shop/phobya-g-silent-18-3095p.html
https://www.coolerkit.se/shop/silverstone-ap181-180mm-3110p.h...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Gammal tråd... Men nej, tyvärr. Hoppas dock att Silverstone någon gång i framtiden gör en värdig uppföljare till FT02 som inte väger som ett mindre slagskepp, med bättre (sämre kan dem inte direkt bli) möjligheter för kabeldragning samt att utan 5,25"-platserna. Hade själv två stycken "Limited Edition", varav ena nyligen gick i arv till ett av bonusbrorsbarnen. Det andra chassit får stå pall några år till.

Mmm, känns som de kanske borde göra en ny revision av FT05?
Den lådan var nog lite före sin tid (tidig med att skippa 5.25 platser osv) men skulle väl med lite polering och moderna features kunna funka även nu...
(det är en låda jag ångrar litegrann att jag aldrig har köpt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

@lindahlj: Jag körde på Phobya G-Silent 18 i mitt. Något tystare men flytta inte lika mycket luft. Verkar finnas på lager. även Silverstones egna.
https://www.coolerkit.se/shop/phobya-g-silent-18-3095p.html
https://www.coolerkit.se/shop/silverstone-ap181-180mm-3110p.h...

Tror jag kanske slår till på en sådan då. Börjar vara lite varmt i chassit nu med bara två bottenfläktar.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada.

Är det någon som fortfarande kör med detta chassi? Är sugen på att hoppa in i mitt igen men skulle vilja modd:a det lite så att det inte är så jäkla trångt på baksidan.

Permalänk
Medlem

@lindahlj:
Jag kör. Menar nog att det fortfarande är ett av de bättre chassin som tillverkats.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

@lindahlj:
Jag kör. Menar nog att det fortfarande är ett av de bättre chassin som tillverkats.

Kör ett Be Quiet Pure Base 500 nu, är smidigt då det är mindre storlek. Men är ändå sugen på att byta tillbaka till fortress 2 igen, tystare, svalare. Kör du "stock" fortfarande?

Permalänk
Medlem

@lindahlj:
Jo, enda nackdelen är väl som du säger storleken. Jag kör allt stock då jag tycker värmenivå och kvalitet på grejjerna är av hög kvalitet. Dock kommer jag byta till Fractal Design Vector RS när jag uppgraderar till ZEN3 i höst. Mest för jag vill sälja min gamla dator som ett helt paket o inte i delar. Byt tillbaks du, så du får ordentligt med plats att bygga i!

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Jag saknar chassit lite, men det var nog lite väl stort och klumpigt för min smak samt lite trångt bakom moderkortet, och lite klurigt med kabeldragning och sånt överlag.
180mm fläktar är också att begränsa sig lite: jag ser nog hellre en låda fokuserad på mer standardiserade fläktar i 120-140mm spannet.
Slutligen finns det lite issues med heatpipe riktningen med vertikalmonterade grafikkort, beroende på vad det sitter för heatpipes på kortet. (vilket är så gott som omöjligt att få fram info om)

Så jag har nog släppt tanken på "roterade" moderkort tillsvidare!
Skulle jag vara intresserad nu så är det nog nya Alta F1 jag skulle hålla ett öga på

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@lindahlj: Jag kör, men samma system som chassit köptes för.
Har numera höj- och sänkbart skrivbord och är lite irriterad att jag inte kan hänga den under skrivbordet pga att anslutningarna är uppåt.