Permalänk
Medlem

Köpråd; 4K +HDR med Reciever+HTPC

Hela alla kunniga bildfantaster.

Jag har för en tid sedan uppgraderat min tv till en Philips 55POS901F OLED som har stöd för både 4K ochc HDR vad jag förstår.

Problemet är dock att jag idag har en äldre Reciever och GPU i HTPC:n enligt nedan.

Reciever: Onkyo SR607 med 3.1 setup (center +golv, + sub)
HTPC: GTX 680 Phantom 4GB
Övrigt: PS3 + Wii kopplat till Recievern

Tittar på:
Netflix via W10 appen alternativt film via MPC-HC.

Viktiga funktioner för mig:
Kunna styra allt via recievern och slippa hålla på med flera fjärrkontroller.
Kunna kalibrera ljudet med mikrofon
Rätt version av HDMI med stöd för 4K och HDR

För att summera upp det, behöver jag hjälp med att uppgradera min setup på ett så prisvärt sätt som möjligt. Har kikat lite på Onkyos nya recievers men är orolig för deras problem med HDMI-kretsarna som verkar ge upp även på de nya modellerna, min SR607 har varit inne för reparation för detta en gång, men jag har märkt att kretsen börjar ge upp igen nu (tar ibland 20-30sekunder innan HDMI vaknar till liv vid kallstart).

Tacksam för råd

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Skulle säga att så gott som alla nya hemmabioförstärkare lanserade 2017 och framåt hanterar HDR, 4K och HDCP 2.2

Permalänk

Om du vill ha den billigaste lösningen och kan tänka dig att ha kvar din gamla receiver så kan du ju byta ut grafikkortet i htpc:n till ett litet 1050 och sen köpa en adapter som splittar ljudsignalen och bildsignalen. Då får du en hdmi 2.0 för bilden mellan htpc och tv och en hdmi 1.4 mellan htpc och receiver. Jag kör så med min gamla receiver och nyare htpc samt tv och det funkar tillfredställande för mig i dagsläget. Lite fler kablar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Skulle säga att så gott som alla nya hemmabioförstärkare lanserade 2017 och framåt hanterar HDR, 4K och HDCP 2.2

Det var mer än vad jag visste. Tack för snabbt svar! Om du har någon reciever att rekomendera så kikar jag gärna på den.

Hur är det med GPU:er, jag har förstått att mitt GTX680 inte har stöd för detta. ÄR det 1xxx serien från Nvidia som gäller? Jag läste att 9xx serien också har stöd för HDR, men sen läste jag på ett annat ställe att Netflix+hdr funkar enbart med 1xxx serien?

//B

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Om du vill ha den billigaste lösningen och kan tänka dig att ha kvar din gamla receiver så kan du ju byta ut grafikkortet i htpc:n till ett litet 1050 och sen köpa en adapter som splittar ljudsignalen och bildsignalen. Då får du en hdmi 2.0 för bilden mellan htpc och tv och en hdmi 1.4 mellan htpc och receiver. Jag kör så med min gamla receiver och nyare htpc samt tv och det funkar tillfredställande för mig i dagsläget. Lite fler kablar dock

Det lät ju intressant! Menar du att man kan skika HDMI 2.0 direkt till TV:n och enbart köra ljudet via HDMI till recievern?

Hur gör du med andra enheter kopplade till recievern då? Typ PS/XBOX?

Jag har även funderat på att koppla allt direkt till TV:n och bara köra optiskt ljud ner till Recievern, men det känns som en riktig fullösning med massa kablar som ska upp. Och gör mig lite orolig för om ljudet verkligen kommer kännas igen mot rätt format i recievern.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Ska du köra Netflix med HDR på datorn så har jag för mig att det kräver en 7:e generationens processor. Men din tv har väl en Netflix-app, jag skulle köra genom den om du inte har någon speciell anledning att kolla netflix via datorn.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Det lät ju intressant! Menar du att man kan skika HDMI 2.0 direkt till TV:n och enbart köra ljudet via HDMI till recievern?

Ja precis. Allt annat har jag kopplat till dom andra ingångarna på förstärkaren eftersom dom inte kräver hdmi 2.0. Förutom ultra bluray-spelaren, men den spelaren har dubla hdmi, en för bild och en för ljud.

Du offrar som sagt lite bekvämlighet och får lite mer sladdar, men du slipper köpa ny förstärkare.

Via optiskt så får du lite begränsningar i vilka ljudformat du kan skicka till förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Skulle säga att så gott som alla nya hemmabioförstärkare lanserade 2017 och framåt hanterar HDR, 4K och HDCP 2.2

Passar på att ställa en till fråga.

Är det bara ett HDR format jag behöver ha koll på? Det som heter HDR/Dolby Vision på Prisjakt när man filtrerar förstärkare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hanterar din TV Dolby Vision? Är lite osäker när jag kollar på specifikationerna på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Hanterar din TV Dolby Vision? Är lite osäker när jag kollar på specifikationerna på den.

Blev också lite fundersam på vilket HDR format det är den hanterar? Verkar bara finnas ett format när man kollar på prisjakts filtrering?

Hur fungerar det om det är andra HDR format, kommer man inte alls kunna aktiviera HDR då?

EDIT: Verkar vara HDR10 och HLG inte Dolby Vision. Innebär det att jag inte alls kan köra HDR från t.ex. en PS4 eller Netflix?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Du kommer få HDR men du kommer inte få den dynamiska HDR som Dolby Vision innebär (att det är redigerat per scen och inte en nivå för hela videon, vilket HDR10 är). Så HDR får du garanterat ändå.

Tror dessutom att dom flesta nya förstärkare stödjer HDR10, HLG och Dolby Vision så du lär inte stöta på problem där.

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Dolby Vision bygger på HDR10 och defaultar tillbaka till HDR10 när TV inte klarar Dolby Vision.

Det som också är påväg är en standardiserad dynamisk HDR med HDMI 2.1-specen. Oklart hur det kommer passera din förstärkare.

Nu måste du inte köra allt genom förstärkaren. Blir ju dyrt att byta allt bara för bildsignalen ändras. Så titta på en produkt likt AVR Key och separat HDMI-switch som klarar dagens krav.

https://www.hdfury.com/product/avr-key/

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Dolby Vision bygger på HDR10 och defaultar tillbaka till HDR10 när TV inte klarar Dolby Vision.

Det som också är påväg är en standardiserad dynamisk HDR med HDMI 2.1-specen. Oklart hur det kommer passera din förstärkare.

Nu måste du inte köra allt genom förstärkaren. Blir ju dyrt att byta allt bara för bildsignalen ändras. Så titta på en produkt likt AVR Key och separat HDMI-switch som klarar dagens krav.

https://www.hdfury.com/product/avr-key/

Precis den produkten jag har, funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-NR575E kostar strax över 3000kr, enda problemet är väl att den bara har 7.2 eller 5.2.2 om du är ute efter mer surround

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Dolby Vision bygger på HDR10 och defaultar tillbaka till HDR10 när TV inte klarar Dolby Vision.

Det som också är påväg är en standardiserad dynamisk HDR med HDMI 2.1-specen. Oklart hur det kommer passera din förstärkare.

Nu måste du inte köra allt genom förstärkaren. Blir ju dyrt att byta allt bara för bildsignalen ändras. Så titta på en produkt likt AVR Key och separat HDMI-switch som klarar dagens krav.

https://www.hdfury.com/product/avr-key/

Tror jag ändå åker på att byta förstärkaren då hela HDMI-kretsen nästan gett upp, dvs jag kommer inte få nått ljud heller när den väl dör.
Så jag behöver en förstärkare som i alla fall idag klarar HDR10 och DolbyVision så jag inte blir begränsad, sen i framtiden kanske jag måste skaffa en AVR-key också ifall det underlättar livet.

Jag vill dock helst undvika att använda TV:ns smart-tv funktioner och inbyggda Netflix appen, och köra allt via HTPC:n, blir dock inte klok på vilka HDR format som netflix för Windows stöder.

Står följande:
Netflix in available in HDR on the Netflix app from the Windows store.

To stream HDR content on your Windows App, your system must meet or exceed the following requirements:
If using integrated Intel GPU:
Windows 10 Creators Update is required (version 1703).
CPU: 7th Generation Core (i3, i5, or i7 7xxx or 7Yxx) or higher processor.
Graphics Driver: 22.XX.XX series, version 4708 or higher.
Note:
Devices must be enabled for HDR by the manufacturer.
If using discrete NVIDIA GPU:
Windows 10 Fall Creators Update is required (version 1703).
GPU: 1050, 1060, 1070, and 1080 cards with at least 3GB of video RAM.
Graphics Driver: 387.68 (23.21.13.8768) or higher.
[/i]

Jag fattar att jag måste skaffa ny GPU, vilket är på tiden ändå, men jag fattar inte vilka krav det ställer på förstärkaren/TVn

EDIT:
Verkar ju vara HDR10 man behöver och inte Dolby Vision. Så kanske good to go med min TV:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24944-netflix-lagger-till-s...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Fundera om inte en Nvidia Shield kanske löser allt du vill ur just denna synpunkt med Netflix mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Onkyo TX-NR575E kostar strax över 3000kr, enda problemet är väl att den bara har 7.2 eller 5.2.2 om du är ute efter mer surround

Jag gillar starkt den dynamiska Volymkontrollen (Dynamic EQ via Audyssey) som jag har på min SR607, vill inte tappa den funktionen. Vad är motsvarande på dagens recievers?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Fundera om inte en Nvidia Shield kanske löser allt du vill ur just denna synpunkt med Netflix mm.

Tänker du istället för HTPC då?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Japp, istället för HTPC. Ifall det krävs en smärre uppgradering för GPU och CPU kanske en Shield löser det för samma summa och vad som är väldigt lite tid och minimalt pillande. Men det är ju upp till hur du tänkt använda HTPC:n. Kanske är värt att gå all in om den också ska gå som speldator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Japp, istället för HTPC. Ifall det krävs en smärre uppgradering för GPU och CPU kanske en Shield löser det för samma summa och vad som är väldigt lite tid och minimalt pillande. Men det är ju upp till hur du tänkt använda HTPC:n. Kanske är värt att gå all in om den också ska gå som speldator?

Ja, nu används den till mycket gaming så det blir nog all-in lösningen i så fall.

Utifrån det jag läst här nu så verkar jag klara mig på att uppgradera GPU + Receiver +eventuellt komplettera med HDMI-splitter i framtiden om jag byter TV igen eller annan HDMI standard.

Behöver jag även tänka på vilka HDMI-kablar jag använder idag eller klarar alla de nuvarande kablarna av HDMI 2.0? (antar att det bara är en dum-kabel och att det är själva portarna som bestämmer standarden som stöds)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har rapporterats lite problem med en del onkyo receivers och philips 9002 med ARC. Behöver inte gälla 901f naturligtvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har rapporterats lite problem med en del onkyo receivers och philips 9002 med ARC. Behöver inte gälla 901f naturligtvis.

Vad är ARC?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Slog till på en Onkyo NR575E +GTX 1050Ti 4GB (1500kr demo ex)

Totalt under 5000kr för båda, känns inte så farligt. Hoppas jag blir nöjd. Kanske får nån slant tillbaka för mitt GTX 680 4GB på marknaden

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Status:

Satt hela kvällen och pillade med detta nu efter att Recievern kom.

HDR @4k60FPS går att aktivera ibland och ibland inte. Vissa gånger får jag bara vitt brus över hela skärmen och måste starta om alla enheter i HDMI kedjan. Testat med senaste drivrutinen från nvidia. Verkar fungera perfekt genom Smart TV appen för netflix, men tycker inte det ger speciellt mycket, lite bättre täckning i högdagrar och lite mer detaljer i skuggor, men bilden generellt känns mer platt oavsett hur mycket jag justerar inställningarna.

Sen har jag konstiga problem med chroma sub sampling, om jag kör 4:4:4: i 4k så blir bilden mycket mörkare jämfört med 4:2:0. Inga problem, jag justerar brightness på TV:n, men sen när man startar ett spel som körs i 1080p eller annan upplösning så gissar jag att den slår om till 4:2:0 och allt ser helt urvattnat ut. Enda sättet jag lyckas få det konsist är att köra 4:2:0 i 4k på desktop, då får jag samma gamma/brightness oavsett upplösning.

När man väl får igång HDR i Windows 10 dock, så ser allt ut som skit, helt urvattnat och dåligt. Netlfix hackar och tappar signal i 4k60FPS HDR (verkar vara känt problem hos Nvidia). Så jag ger upp än så länge. Ska testa med spel sen när jag får tid.

@laxpudding Har du några tips? Kanske har för dålig HDMI-kabel?

Börjar smått ångra att jag påbörjade detta projektet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: HDR i Windows är ¯\_(ツ)_/¯ som jag ser det... Just nu finns det inget som talar för HDR annat i specifika situationer likt vissa spel. Men aldrig annars.

Det verkar också finnas frågetecken runt hur olika signalformat hanteras och där kan alltså felet ligga i såväl, källan som kedjan och TV:n. Att 4:4:4 ser mörkare ut kan alltså bero på fel i någondera ställe.

Permalänk
Bildexpert 📺

Testade lite mer och när man själv går in i kontrollpanelen för Nvidia och själv ändra färginställningar under Ändra Upplösning/3. Verkställ följande stängs HDR av beroende på vad man väljer. Då blir bilden vanligtvis mycket ljusare när HDR stängs av. Kan vara detta som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testade lite mer och när man själv går in i kontrollpanelen för Nvidia och själv ändra färginställningar under Ändra Upplösning/3. Verkställ följande stängs HDR av beroende på vad man väljer. Då blir bilden vanligtvis mycket ljusare när HDR stängs av. Kan vara detta som spökar.

Vet inte om jag förstod detta. Ska kolla hur det ser ut i kontrollpanelen när jag kommer hem.

Har via Google lärt mig att 4K@60fps med 4:4:4 och 10/12bit color depth inte fungerar över hdmi då det överskrider bandbredden. Det kan förklara varför jag haft svårt att slå på det när jag i tvns inställningar satte hdmi ingången på tvingad 4:4:4. Och att det fungerar med 4:2:0.

Helt ärligt kan jag inte se någon skillnad mellan dessa lägen i 4K i desktop mode.

Det verkar också helt idiotiskt att slå på HDR globalt i Windows inställningarna då all SDR material visas fel då. Det borde aktiveras dynamiskt beroende på material i helskärmsläge. Men så funkar det inte idag, iaf inte i Netflix W10 app.

Känns som detta med HDR i Windows är tidig beta.

Edit:till alla som också undrar:
http://community.cedia.net/blogs/david-meyer/2017/06/22/4k-60...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som detta med HDR i Windows är tidig beta.

Japp. Och Windows applicerar en egen SDR-EOTF till HDR-EOTF-konvertering som gissningsvis är samma oavsett hur EOTF:n ser ut på skärmen som körs. Vanligt SDR-material ser därför ganska så bananas ut.

Permalänk
Medlem

Kollade i nvidia kontrollpanelen nu, och jag kan inte ens välja 10bit färg om jag inte aktiverat HDR först i windows :/

Normalt beteende?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm