Permalänk
Medlem

12v till 7v adapter

Tjena,

Lite noob när det gäller elektricitet så jag vågar inte pilla allt för mycket.

Köpte en https://www.maxgaming.se/kablar/molex-till-3x-3-pin-7v-adapte... i tron om att det bara var att koppla in den i molex från PSU och sedan koppla in vattenpumpen (hybrid som låter lite mycket i 12v).
Kabeln blev genast riktigt varm och luktade varm plast så jag stängde ner direkt. Blev rädd

Jag har i dagsläget en molex adapter med 2x3pin 12v och 2x3pin 5v på samma plugg. Ena 12v går till pumpen och de andra 5v har vardera en splitter på 2x3pin som går till chassifläktar.

Alltså, 1 molex kopplad till 4 5v fläktar och 1x12v pump. Kört i ett halvår utan några som helst problem.

Denna molex kabel från PSUn har 3st molex kontakter och jag kopplade denna 7v adapter till en som var ledig.

Har jag gjort något fel? Behöver jag göra något annat eller är denna adapter endast en grenkontakt och inte omvandlare?

Permalänk
Medlem

Vad har du för pump?
Adaptern har en rätt klen kabeldiameter på 26AWG, vilket kanske inte lämpar sig till att driva en vattenpump som kanske är kraftig.

Säg att pumpen vill ha 20 W så kräver den en högre strömstyrka vid 7 V än vid 12 V vilket inte denna klarar av.

En 7 V adapter är en lösning där du använder spänningsskillnaden mellan 12 V och 5 V, där du använder 5 V kabeln som "Jord".
Vill du ha en som fungerar så kan du ju annars koppla om en Molex kontakt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad har du för pump?
Adaptern har en rätt klen kabeldiameter på 26AWG, vilket kanske inte lämpar sig till att driva en vattenpump som kanske är kraftig.

Säg att pumpen vill ha 20 W så kräver den en högre strömstyrka vid 7 V än vid 12 V vilket inte denna klarar av.

En 7 V adapter är en lösning där du använder spänningsskillnaden mellan 12 V och 5 V, där du använder 5 V kabeln som "Jord".
Vill du ha en som fungerar så kan du ju annars koppla om en Molex kontakt själv.

Hej, tack för svar.
Jag kör med en https://www.nzxt.com/products/kraken-x41

Permalänk
Medlem

Som tidigare säger kan du koppla själv och använda 12 volt linan som plus, och 5 volt linan som minus. då får du 7 volt

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@tOPO: Om nu datan på deras hemsida är rätt, så skall den ju bara dra ca 4 W, vilket inte är så mycket.

Dock så kan det ju vara andra problem med kabeln, från tillverkning etc.

Du har inte möjlighet att koppla den direkt till moderkortet och styra hastigheten den vägen istället, så slipper du ju adaptrar, samt att du kan styra den bättre, samma sak med fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@tOPO: Om nu datan på deras hemsida är rätt, så skall den ju bara dra ca 4 W, vilket inte är så mycket.

Dock så kan det ju vara andra problem med kabeln, från tillverkning etc.

Du har inte möjlighet att koppla den direkt till moderkortet och styra hastigheten den vägen istället, så slipper du ju adaptrar, samt att du kan styra den bättre, samma sak med fläktarna.

Jag testade att koppla den till en CHA_FAN kontakt men den gav inte tillräckligt med juice. Testade att köra den med 5v och den går igång lite då och då, gissar på för lite juice. 12v funkar fint men det låter som att det bubblar lite i pipesen och efter lite googlande så verkar det som att det ska kunna gå och ge den 7v för att dämpa pumpen lite.

Den nuvarande CPU_FAN är tagen av kylaren som går till CPU, också den vatten. Kanske skulle ta och byta plats på dessa och se hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Som tidigare säger kan du koppla själv och använda 12 volt linan som plus, och 5 volt linan som minus. då får du 7 volt

Denna ger väl 7v ut till 3pin, om jag förstår det rätt. Den ser ut att vara koppla såsom 7v ska vara enligt denna bild:

Jag trodde det var så enkelt som att köpa denna sladd för att få ut 7v, och iom att den blir så jäkla varm blev jag nojig över att låta den vara fortsatt inkopplad.

Permalänk
Medlem

@tOPO: OK, så du kyler GPUn med den.
Om det är moderkortet som du har i signaturen, så skall i alla fall CPUFAn uttaget klara att leverera 12 W så den skall ju kunna driva den då, men då kan ju problemet istället bli at driva pumpen till CPUns AIO...

Synd att det inte säljs den eminenta Zalman FanMate längre, hade ju varit perfekt.
Liten steglös manuell styrning som kopplas mellan 12V och fläkt/pump och klarade upp till 6,8 W.
Finns väl andra styrningar idag, men de är dyrare och mer komplexa.

Jo den bilden är helt korrekt, men du kanske vill ha ut mer effekt än vad den är specificerad för (hittar inga begränsningar), fabrikationsfel, etc. kan lika gärna vara orsaken till ditt problem med den adaptern.