Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Sökte runt lite och det verkar bara finnas massa trådar om att gå upp i vikt, så jag tänkte helt enkelt att varför inte göra en tråd där folk som strävar efter att gå ner i vikt kan diskutera sina olika metoder.

Jag har alltid varit tjock, och har således haft dåligt självförtroende över det, men sen jag flyttade hemifrån ökade min vikt ganska lavinartat och till slut var jag tvungen att ta tag i mitt liv. Jag kände att jag behövde börja gå ner i vikt i september då vågen visade 116, dvs ett BMI på 33 för en person som jag på 186cm.

Sagt och gjort så började jag dra ner på kalorierna ganska rejält(!), ett dagsintag på ca 1300kcal. Jag anmälde mig dessutom till kickboxning och gav mig ut och sprang 2-3km i en takt som en som promenerar kan gå ikapp.

Allt eftersom så ökade jag på längden och farten på löpningen, till den jag är idag, där jag springer 1 mil på 50-55min, detta tre dagar i veckan.

Jag har dock slutat räkna kalorier, men äter inte mer än vad jag gjorde när jag började.

Resultatet? Idag ligger jag på 86kg, dvs en viktnedgång på 30kg på drygt 6 månader. Dock har jag känt att viktnedgången har avtagit avsevärt och har väl bara tappat 4-5kg sen nyår, vilket känns lite lite.

Hade tänkt skippa kickboxningen framöver då jag tycker den är på allt för obekväma tidpunkter. Och i så fall kanske börja på gymmet som ligger ett stenkast från min lägenhet.

Jag känner mig dock mycket piggare och blir inte helt slut av att gå i trappor som innan. Och jag har precis börjat införskaffa en ny klädkollektion, nu med medium istället för XL.

Tyvärr har ju detta bedfört att jag har en hel del hud som hänger på magen och lår, och jag ser således ganska mycket tjockare ut än vad jag känner mig för tillfället. Dessutom så har ju mina år av dålig behandling mot min kropp medfört att jag har bristningar på magen, vilket jag hoppas kommer gå bort, och att huden snart drar ihop sig.

Men håller fortfarande ett mål om att väga 80kg till juni/juli då badbyxorna åker på. Och om magen fortfarande ser ut som en hudpåse till hösten/vintern blir det förmodligen en bukplastik för att avlägsna överbliven hud.

Så efter min historia so har jag lite funderingar om min kost.

För att få ut mer av min träning, och därav en viktminskning, bör jag gå till en dietist för att lägga om min kost än en gång? Mitt gym erbjuder kostrådgivning, samt en kroppssammansättningskoll för drygt 500kr. Jag hade helst velat göra en kalipermätning, men detta fungerar ju inte direkt på folk som inte är rejält mycket smalare.

Och med detta, finns det någon annan som håller på att försöka gå ner i vikt? Hur har ni valt att gå till väga för att lyckas (misslyckats)? Känner ni er glada efter eran viktminskning? Eller kanske ni har funderat över att börja träna för att förlora de där extra kilorna?

Låt fantasin flöda!

MvH
Chobi

Jag är en stor kille. Alltid tränat förutom mellan 13-15års åldern. Det var då min kropp ballade ur och jag blev kraftigt stor. Nu tränar jag gym 3-4dagar i veckan (inte tillfälligt, skadad. Så när jag är hel ungefär) Det har jag gjort i över ett år samtidigt som jag spelar hockey på en mindre seriös nivå 2ggr i veckan.. Och mitt mål är att bli stor och stark fast inte mullig eller tjock om man får säga så. Min ideal kropp är ungefär hur strongmannen Terry Hollands ser ut just nu efter sin viktnedgång. Som sagt bryr jag mig inte fullt om att va super rippad som instagram kändisarna. Jag vill se biff ut utan att vara knubbig. (är biff på bröst och axlar men magen ser ut som en torktumlare). Jag har inte direkt tänket att se ut som en model och sen faller inte träningsstilen in på mig då jag gillar att lyfta tungt. Är 20år förövrigt. Detta är min historia som jag delar med mig.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk

Kan väl skriva lite jag med här då jag håller på med 5:2 och så!

Började med 5:2 den 8e Februari 2018 samt även promenader, försöker promenera minst 10km i veckan, har alltid blivit dock runt 12-13km! Rundorna varierar mellan 2,7km sträckor och 4,4km ungefär! Måndagar och torsdagar är dom två dagarna jag inte äter något alls, enbart dricka vatten och någon nutrilett! Startvikten låg på cirka 113,4kg och senast för någon dag sen när jag tittade så är man nu på 102,4kg, alltså runt 11kg har man gått ner i vikt!
Känns väldigt trevligt men ibland dessa två dagar när man inte äter så känns det som att man klättrar på väggarna!
Målet då? Ja, har intalat mig själv att gå ner till runt 80kg, får se om det går! Min längd är 176cm så de borde vara runt den vikten nånting så man får se!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa mig hur jag ska behålla min styrka och volym men samtidigt tappa fett. Hur bör jag äta och hur ofta bör jag äta? Och vad ska jag äta?

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Skrivet av agitax:

När jag vill gå ner i vikt och kör periodisk fasta så äter jag 1 gång om dagen. Kvällstid eller tidigare. När jag blir hungrig och äter så mycket jag vill och kan under 1 timme, enorm måltid och om man har plats över ink snacks efterrätt vad man nu vill. Sen under dagen kaffe, vatten. Perodisk fasta passar inte alla men funkar bra för mig.

Jag kan tänka mig att periodisk fasta är nåt för mig, äter aldrig frukost och oftast bara middag.
Men det är ofta sötsuget på kvällarna och helgerna som lockar..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja den gamla klyschan om att det är så enkelt som "energi in" och "energi ut" lever kvar, och man glömmer att ta hänsyn till att allt man kan äta är inte likvärdigt kalori för kalori. Socker får insulinnivåerna att åka berg-och-dalbana med mer hunger och ätande som följd, vilket gör att man går upp i vikt. Sen att socker är det mest onödiga och onyttiga att stoppa i sig är ju ett helt kapitel i sig. Att äta en näve nötter är nyttigare och bättre för viktnedgång alla dagar i veckan än att hålla kvar för mycket socker i sin kost.

Finns hur mycket forskning som helst som visar på att förhållandet mellan vad du äter, hur din vikt är och hur din kropp mår är mycket mer komplext än att räkna kalorier. Kalorier är bara den förenklade matematiken, verkligheten styrs även av hunger och hur kroppen tar hand om det man äter.

Det du nämner är snarare en LCHF-klyscha som aldrig slagit rot utanför sekten. Undrar varför? Kanske för att forskningen ständigt motbevisar rörelsen. Jag rekommenderar dig att läsa http://tyngre.se/artiklar/kalori-foer-kalori/

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Någon som kan tipsa mig hur jag ska behålla min styrka och volym men samtidigt tappa fett. Hur bör jag äta och hur ofta bör jag äta? Och vad ska jag äta?

Nu är inte jag något proffs, men 0,8-1g protein/lbs kroppsvikt är viktigt vid en deff, sen räkna med att tappa styrka och uthållighet, men försök hålla uppe träningsvolymen så bra det går. Kan vara fördelaktigt att träna mer intensivt (5rm) på gymmet istället för 10-12rm.

Annars är ca 50% protein 35% fett och 25% kolhydrater samt ett 500-300 kcal underskott lagom för att inte tappa så mycket i styrka. Gör detta i 4 veckors stötar sen har du en "ät" vecka där du äter enligt ditt TDEE för att återställa hormoner osv. Ju lägre kroppsfett, desto kortare deff perioder ska du ha. Har du högt kroppsfett (+25) så kan du skippa ät veckan helt.

Du kan räkna med att tappa ca 0,7% av din kroppsvikt i kilo i veckan utan att tappa för mycket muskler.

Hur och när du äter spelar inte så stor roll utan se till att ligga på 500-300 kcal underskott. Se till att äta kolhydrater innan gymmet då det kan ge dig en skön boost.

Ta gärna en promenad på tom mage innan frukost, det hjälper att sätta igång fett förbränningen, och träna HIIT istället för vanlig cardio.

Citera mig om det är något mer du undrar över, så ska jag försöka hjälpa till.

Lycka till.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det du nämner är snarare en LCHF-klyscha som aldrig slagit rot utanför sekten. Undrar varför? Kanske för att forskningen ständigt motbevisar rörelsen. Jag rekommenderar dig att läsa http://tyngre.se/artiklar/kalori-foer-kalori/

Men snälla du, den "sekt" vars mantra du upprepar är styrketränarnas eviga motto "kalorier in, kalorier ut". Det är passé och endast en del av en större helhetsbild. Till och med källan du själv länkar till (som är från en styrketräningssida och kosttillskottsförsäljare...) talar för det råd jag lämnade, minska mängden socker.

Har du läst vad som faktiskt står på sidan du länkade till själv? För det första så är skribenten uppenbart inte van att läsa eller skriva om vetenskapliga artiklar, man uttrycker sig inte i stil med "Om du inte orkar titta på hela klippet så kan jag summera det med att hans modell fungerar otroligt bra.", det går inte att ta på allvar, specificera varför den fungerar otroligt bra, om så bara med en kort förklaring.

För det andra så är studien väldigt långt ifrån statistiskt signifikant, 19 personer i en studie är ingenting.

För det tredje är studien helt snedvriden eftersom man bara gjorde en extrem ändring på fettsidan, enligt bilden:

Det här påpekar studien själv när man poängterar att

Citat:

författarna även skriver att om man förändrat ”mindre CHO” ännu mer genom att ta bort fler kolhydrater och addera mer fett så visar Halls simulator att viktnedgången i fettmassa troligen hade varit likvärdig med ”mindre fett” i den här studien.

För det fjärde så är det, så som studien igen själva påpekar, helt orelevant vad den här studien visar eftersom den inte går att applicera på verkligheten. Folk är i regel inte inlåsta i "matfängelser" där man får en exakt kontrollerad mängd mat serverad genom en lucka i väggen eller liknande. Det påpekas här:

Citat:

Kevin Hall fick även i en intervju svara på frågan om han tyckte att resultaten i den här studien kunde användas av gemene man i deras liv och här är hans svar:

No (laughs). I don’t. We as researchers have a very difficult time measuring what people eat, even when they come into the lab. So I think applying this to real life, to people’s day-to-day lives where they’re presented with opportunities to eat all different kinds of foods, nutrition labels aren’t 100 percent accurate, so I think it’s a mistake to translate this in that sense.

Har folk mat att tillgå så äts det mer, har man det inte äter man naturligtvis inte heller mer, men det kan snabbt bli en plåga.

För det femte så är det så otroligt fånigt av skribenten att påstå att

Citat:

Om det inte redan var fullständigt klarlagt (vilket det egentligen varit en längre tid) så kan du skriva till den 13 augusti 2015 som dagen då LCHFs förklaringsmodell slutligen gick i graven. Det är numera ingen tvekan om att det är kalorier, inte kolhydrater eller insulin, som avgör din kroppsvikt.

när studien är ytterst bristfällig och inte alls på en vetenskapligt acceptabel nivå.

För det sjätte så undrar jag varför skribenten har skrivit en bok som heter "Skitmat" med omslaget nedan ifall det är så att rådet att minska på sockerintaget inte är rätt förankrat i vetenskapen kring hur man går ner i vikt, kontra "kalorier ut bör vara fler än kalorier in" som endast är en av flera delfaktorer.

Fortsatt kan du ju försöka förklara fenomenet i bl.a. USA och England där det de senaste årtiondena har funnits en växande fetmaepidemi - fettet i maten har inte ökat ens i närheten lika mycket som mängden socker. Detta illustreras väldigt väl i filmen "That Sugar Film" där försökspersonen lägger om sin kost till äta lika många kalorier, men med en extrem mängd socker, han går upp enormt mycket i vikt på bara några veckor, hur förklarar du det med "kalorier in och kalorier ut"?'

Jag vill påpeka att jag inte förespråkar LCHF eller något annat i dietväg, det enda jag sagt och som du kom och motsatte dig var att dra ner på mängden socker man äter. Och då menar jag i första hand raffinerat socker så som läsk, godis, glass osv. och inte kolhydrater i allmänhet. Att någon på allvar skulle motsätta sig det kostrådet år 2018 är helt obegripligt.

För att slutligen summera här så att alla förstår: Kalorier in och kalorier ut är en förenklad bild av verkligheten, ja det stämmer till viss del, men det som styr kalorier in är hur hungrig och sugen man är på mat och framförallt sötsaker. Om man får kontroll på suget, genom att dra ner på sockret, kommer man att ha mycket bättre förutsättningar att gå ner i vikt än med någon annan enskild förändring i sin kost eller träning.

Peace.

Permalänk
Medlem

@Tommy: Uppenbarligen ansågs studien vid referentgranskningen hålla en ”vetenskapligt acceptabel nivå” eftersom den publicerades i Cell metabolism, en av de mest relevanta tidskrifterna inom metabolism.

Kalorier in och kalorier ut är inte en förenklad bild av verkligheten – det ÄR verkligheten. Sedan finns det olika sätt att nå dit, exempelvis genom att som du nämner reducera intaget av raffinerat socker. Det kan vara fördelaktigt eftersom socker i sig inte ger mer än just energi. Är kaloribudgeten begränsad är det självklart att föredra frukt framför godis. Vad jag motsätter mig är att avhållsamhet från socker presenteras som en lösning på övervikt. Det går uppenbarligen lika bra att äta sig fet på både protein och fett. Ett faktum som endast LCHF-sekten försöker förneka (trots att det inte är direkt ovanligt med överviktiga LCHF-ivrare).

Jag menar, du bekräftar t.o.m. det jag sagt hela tiden: ”Kalorier in och kalorier ut är en förenklad bild av verkligheten, ja det stämmer till viss del, men det som styr kalorier in är hur hungrig och sugen man är på mat och framförallt sötsaker.”

Den enskilt viktigaste faktorn för viktnedgång/viktuppgång är hur mycket energi som tillförs kroppen vs. hur mycket energi kroppen förbrukar. Oavsett hur mycket raffinerat socker du exkluderar ur kosten kommer du inte gå ner ett gram i vikt så länge du ligger på energiöverskott.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

@fetakniven: Men det är väl betydligt lättare att hålla vikten eller gå ner i vikt om man undviker socker och snabba kolhydrater då dessa ger stora svängningar i blodsockernivån och ett ett stort sockersug/hunger när blodsockret dalar. Men annats håller jag med att man kan gå ner i vikt genom att enbart äta socker. Dock är det väldigt svårt att hålla dieten och om man gör det mår man inte speciellt bra av den.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vägde 110kg efter julledigheten, klockar idag in på 93kg. 197cm lång. Siktar på att toucha 90kg- innan månadens slut.

Bytt ut allt hetsätande på lunchbuffé till fantastiskt god hemlagad mat i mer "kontorsvänliga" portioner. Även dragit ned på öldrickandet och får nöja mig med helger eller undantag vid bra- eller skitdagar.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

@Cinder: Uppenbarligen ansågs studien vid referentgranskningen hålla en ”vetenskapligt acceptabel nivå” eftersom den publicerades i Cell metabolism, en av de mest relevanta tidskrifterna inom metabolism.

Kalorier in och kalorier ut är inte en förenklad bild av verkligheten – det ÄR verkligheten. Sedan finns det olika sätt att nå dit, exempelvis genom att som du nämner reducera intaget av raffinerat socker. Det kan vara fördelaktigt eftersom socker i sig inte ger mer än just energi. Är kaloribudgeten begränsad är det självklart att föredra frukt framför godis. Vad jag motsätter mig är att avhållsamhet från socker presenteras som en lösning på övervikt. Det går uppenbarligen lika bra att äta sig fet på både protein och fett. Ett faktum som endast LCHF-sekten försöker förneka (trots att det inte är direkt ovanligt med överviktiga LCHF-ivrare).

Jag menar, du bekräftar t.o.m. det jag sagt hela tiden: ”Kalorier in och kalorier ut är en förenklad bild av verkligheten, ja det stämmer till viss del, men det som styr kalorier in är hur hungrig och sugen man är på mat och framförallt sötsaker.”

Den enskilt viktigaste faktorn för viktnedgång/viktuppgång är hur mycket energi som tillförs kroppen vs. hur mycket energi kroppen förbrukar. Oavsett hur mycket raffinerat socker du exkluderar ur kosten kommer du inte gå ner ett gram i vikt så länge du ligger på energiöverskott.

Läs det jag skrivit, och det @fantomsmurfen skrev en gång till. Och om du fortfarande inte förstår så läs en gång till. Med din logik borde viktväktarna och alla som räknar kalorier ha en hundraprocentig success-rate med sin viktnedgång, men det har dom inte. Jag lämnar här så får du fortsätta predika om "LCHF-sekten" ifred.

Permalänk
Medlem

Det där med vikt och hur man ser på sig själv är märkligt.
Har läst lite i tråden nu, och sett att folk som är längre än mig vill väga lika mycket som mig.
Jag är 176cm och väger 76-77kg, har 30"-32" i midja när jag köper brallor.
Visst har lite fett runt midjan så klart, men inte märkligare än att jag kan klämma fram det med tumme och pekfinger.
MEN....jag tycker jag ser smal ut. Fast jag enligt BMI är jag på den övre skalan av normal vikt. 1kg till så hamnar jag inom övervikt.
Gymmar nu 3-4ggr i veckan för att försöka komma upp till 80kg.(sorry för trådkapning).

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Vad tycker/tror ni om "intermittent fasting"? Såg i kommentarerna där uppe att det var lite diskussion om insulin osv och detta har väl lite med det att göra.

Har börjat lite smått med att äta middag tidigt mellan 17-18 och sedan inte dra i mig någonting förutom vatten tills frukost runt 8-9. Är inte ute efter någon egentlig viktnedgång utan ser det för tillfället som en utmaning och för att få lite bättre rutiner. Aldrig haft något striktare schema på vad jag äter förut så ska bli intressant att se hur det känns efter några veckor

Här är en video som förklarar lite för den oinitierade, hans videos ger en lite sånna "tv-shop vibbar" men han förklarar iallafall det någorlunda!
https://www.youtube.com/watch?v=lwCRjwDs1Ek

Visa signatur

| B350-F ROG | Ryzen 1600 | Asus Strix 1070 |
| G.skill Trident 16 gb | - | Macbook Air Mid 13 |

Permalänk
Medlem

@Tommy: Självklart har de viktväktare som håller sig under kaloribalans närmare 100% "success-rate", det gäller oberoende val av diet. Minsta gemensamma nämnaren för framgångsrik viktnedgång är energi in vs. energi ut. Eller har du något exempel som motsäger det faktumet?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Visst är socker dåligt, men det är inte djävulen själv som LCHF sekten vill påstå.

https://traningslara.se/socker-fruktos-och-halsa/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Nu är inte jag något proffs, men 0,8-1g protein/lbs kroppsvikt är viktigt vid en deff, sen räkna med att tappa styrka och uthållighet, men försök hålla uppe träningsvolymen så bra det går. Kan vara fördelaktigt att träna mer intensivt (5rm) på gymmet istället för 10-12rm.

Annars är ca 50% protein 35% fett och 25% kolhydrater samt ett 500-300 kcal underskott lagom för att inte tappa så mycket i styrka. Gör detta i 4 veckors stötar sen har du en "ät" vecka där du äter enligt ditt TDEE för att återställa hormoner osv. Ju lägre kroppsfett, desto kortare deff perioder ska du ha. Har du högt kroppsfett (+25) så kan du skippa ät veckan helt.

Du kan räkna med att tappa ca 0,7% av din kroppsvikt i kilo i veckan utan att tappa för mycket muskler.

Hur och när du äter spelar inte så stor roll utan se till att ligga på 500-300 kcal underskott. Se till att äta kolhydrater innan gymmet då det kan ge dig en skön boost.

Ta gärna en promenad på tom mage innan frukost, det hjälper att sätta igång fett förbränningen, och träna HIIT istället för vanlig cardio.

Citera mig om det är något mer du undrar över, så ska jag försöka hjälpa till.

Lycka till.

Okej! Fått med det mesta! Tack

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

"För det första så är skribenten uppenbart inte van att läsa eller skriva om vetenskapliga artiklar"

@Tommy - Du har uppenbarligen ingen aning om vem Gudiol är eller hur hans bakgrund ser ut.

Jo, det är kalorier in kontra ut som spelar roll. Du kan inte skapa energi ur tomma intet och gå up i vikt. Angående sötsug eller inte, jovisst kan man anpassa sin kost efter det. Det går dock inte emot argumentet kalorier in vs ut öht.

Det man istället bör kolla på är hur kroppssammansättningen påverkas av intaget av macronutrienter i olika mängder.

Som sagt, kaloriunderskott gäller för att gå ner i vikt - hur man når dit är personligt. Inget går dock någonsin emot kalorier in kontra kalorier ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är tveklöst så att det är kcal in och ut som i slutändan gäller, det är dock meningslöst att älta detta, det har vi gjort i vår upplysta värld i ca 40 år nu, och nu är andelen överviktiga större än någonsin.
Problemet med detta är att kcal in och ut alltid är två okända variabler som dessutom beror på biokemin i det mest komplexa som vi känner till, dvs den sociala och subjektiva varelsen människan. Och är kroppens kemi inställd på att ständigt vara hungrig och känna sug, trots tillräcklig mängd mat, så har man detta att kämpa emot, en fundamental mänsklig drivkraft.
Det är alltså inte mängden mat på tallriken som avgör om du till slut landar på under eller överskott. Utan det är snarare vad man valt att lägga på sin tallrik som är problemet.

Ekvationen Kcal in-ut=vikten är en alldeles förenklad beskrivning för att man ska kunna förstå och göra något åt problemet.

Vi är idag så långt ifrån den mat som våra kroppar är evolutionärt anpassade till, att det ställer till med alla möjliga problem, som ofta statistiskt sammanfaller med just övervikt, bara att googla för den som vill, men övervikten i sig är knappas en orsak eller nödvändighet för att man äter mer än vad kroppen behöver, övervikt är en konsekvens som så mycket annat.

Jag är ingen förespråkare av diverse nymodiga dieter, men jag är en stark förespråkare av evolutionsteorin.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Det är tveklöst så att det är kcal in och ut som i slutändan gäller, det är dock meningslöst att älta detta, det har vi gjort i vår upplysta värld i ca 40 år nu, och nu är andelen överviktiga större än någonsin.
Problemet med detta är att kcal in och ut alltid är två okända variabler som dessutom beror på biokemin i det mest komplexa som vi känner till, dvs den sociala och subjektiva varelsen människan. Och är kroppens kemi inställd på att ständigt vara hungrig och känna sug, trots tillräcklig mängd mat, så har man detta att kämpa emot, en fundamental mänsklig drivkraft.
Det är alltså inte mängden mat på tallriken som avgör om du till slut landar på under eller överskott. Utan det är snarare vad man valt att lägga på sin tallrik som är problemet.

Ekvationen Kcal in-ut=vikten är en alldeles förenklad beskrivning för att man ska kunna förstå och göra något åt problemet.

Vi är idag så långt ifrån den mat som våra kroppar är evolutionärt anpassade till, att det ställer till med alla möjliga problem, som ofta statistiskt sammanfaller med just övervikt, bara att googla för den som vill, men övervikten i sig är knappas en orsak eller nödvändighet för att man äter mer än vad kroppen behöver, övervikt är en konsekvens som så mycket annat.

Jag är ingen förespråkare av diverse nymodiga dieter, men jag är en stark förespråkare av evolutionsteorin.

Ja, det här är grunden för all viktnedgång. Dock finns det genvägar att öka just fettförbränningen vilket kan vara bra om du snabbt vill gå ner i vikt under en begränsad period innan du hittar balansen för att bibehålla vikten. Appar är fantastiskt bra att använda för att lära sig vad det man käkar innehåller. Matvåg kan vara ett komplement för de som har svårt att uppskatta mängden mat man trycker i sig. Den enkla genvägen till snabb viktnedgång där fettförbränning är prioritet är faktumet att kroppen förbränner energi i en viss prioriteringsordning. Vill du förbränna så pass mycket fett det bara går, så är det kolhydraterna som måste bort eftersom kroppen i första hand förbränner dessa. Finns det inga, börjar förbränningen ske av fettreserverna. Studier visar att fettsnål yoghurt kan öka förbränningen samtidigt som det är en bra ersättare av den traditionella frukosten med mackor etc. Osötad yoghurt med ett ägg är typ grunden för min diet jag tillämpar när jag känner att jag missbrukat socker och annan skräpmat under en för lång tid.

För alla som vill gå ner i vikt så tror jag en boostad förbränning i början av viktnedgången kan vara ett bra startskott och ge motivation till fortsatt viktnedgång. Händer det för lite i början tror jag många tröttnar. Och promenader är ju också ett måste. Dom flesta klarar det och det är hyfsat lätt att öka både takten och längden. Dessutom blir det hela tiden lättare när man dessutom känner att man med tiden själv blir lättare av viktnedgången. Skippar man kolhydraterna försvinner också sötsuget bara typ 2 veckor.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Jag kan tänka mig att periodisk fasta är nåt för mig, äter aldrig frukost och oftast bara middag.
Men det är ofta sötsuget på kvällarna och helgerna som lockar..

Du tror inte att ditt sötsug beror på att du äter så pass sällan? Vad skulle hända om du åt ett par mellanmål t.ex så ditt blodsocker håller sig på en mer jämn nivå istället för att åka berg och dalbana?

Permalänk
Medlem

@Tommy: Du måste sluta försöka förvränga saker och ting... Det är inte okej!

En viktnedgång uppnås endast om du förbrukar mer kalorier än vad du intar. Så enkelt är det! Det du snackar om att om man undviker socker så är det lättare att gå ner i vikt är en förvridning av vad grundregeln är... Du kan sitta och äta bara kolhydrater och ändå gå ner i vikt så länge du får i dig mindre kalorier än vad du förbrukar. Du kanske inte mår så bra av det då man behöver en balanserad diet men du kommer gå ner i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Någon som kan tipsa mig hur jag ska behålla min styrka och volym men samtidigt tappa fett. Hur bör jag äta och hur ofta bör jag äta? Och vad ska jag äta?

Det är i stort sett omöjligt att behålla styrkan samtidigt som du tappar fett. Du...
1) kommer att ha mindre energi p.g.a att du går på underskott
2) tappar massvis med vatten när du drar ner på kolhydraterna
3) kör mer kardio, så den totala tiden du faktiskt belastar musklerna ökar
4) försämrar dina "leverages" som kommer av att vara lite kraftigare (musker + fet)

... Men, med det sagt kan man fortfarande vara stark och "rippad" men bli inte besviken om du din total i kg (böj,bänk och mark) minskar.

@stenharl tips är riktigt bra. Om något hade jag sagt att du kan äta mer protein, närmare 3gram/kg kropsvikt. Eventuellt mer, men det blir snabbt dyrt. Jag har klarat mig utan "ät-veckan", men sen är jag ju en gammal gubbe (28 ). En enklare variant är att lägga in en "cheat-day" varje vecka där du får äta fritt. Hur som haver, perioder med uppehåll från deffandet är viktigt för kropp och själ.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Jag håller med dig i stora drag. Jag är dock personligen skeptisk till appar och andra liknande tekniska hjälpmedel då det inte är frånvaron av dessa som är problemet, men det kan säkert hjälpa vissa och i de fallen är det så klart bra. Kroppen ska dock fungera oberoende av dessa hjälpmedel.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Det är tveklöst så att det är kcal in och ut som i slutändan gäller, det är dock meningslöst att älta detta, det har vi gjort i vår upplysta värld i ca 40 år nu, och nu är andelen överviktiga större än någonsin.
Problemet med detta är att kcal in och ut alltid är två okända variabler som dessutom beror på biokemin i det mest komplexa som vi känner till, dvs den sociala och subjektiva varelsen människan. Och är kroppens kemi inställd på att ständigt vara hungrig och känna sug, trots tillräcklig mängd mat, så har man detta att kämpa emot, en fundamental mänsklig drivkraft.
Det är alltså inte mängden mat på tallriken som avgör om du till slut landar på under eller överskott. Utan det är snarare vad man valt att lägga på sin tallrik som är problemet.

Ekvationen Kcal in-ut=vikten är en alldeles förenklad beskrivning för att man ska kunna förstå och göra något åt problemet.

Vi är idag så långt ifrån den mat som våra kroppar är evolutionärt anpassade till, att det ställer till med alla möjliga problem, som ofta statistiskt sammanfaller med just övervikt, bara att googla för den som vill, men övervikten i sig är knappas en orsak eller nödvändighet för att man äter mer än vad kroppen behöver, övervikt är en konsekvens som så mycket annat.

Jag är ingen förespråkare av diverse nymodiga dieter, men jag är en stark förespråkare av evolutionsteorin.

En alldeles förenklad beskrivning? Det är en utmärkt beskrivning. Resten av variablerna så som vad du äter eller hur mycket kommer alltid tillbaka till den simpla beskrivningen. Förstår man att man måste äta mindre energi än man gör av med för att gå ner i vikt förstår man också hur man skall gå ner i vikt så länge man förstår en innehållsförteckning och kan få fram sitt kaloribehov.

Förstår inte poängen du försöker få fram?

"Det är alltså inte mängden mat på tallriken som avgör om du till slut landar på under eller överskott. Utan det är snarare vad man valt att lägga på sin tallrik som är problemet." - Ja, alltså, det är mängden energi du lagt på din tallrik och konsumerat som spelar roll. No shit?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Stress är en sjukt stor faktor för om man lyckas eller inte. Sömn är lika viktig. Det är så mycket mer än bara äta rätt och sen röra på sig. Har gått ner 30kg+ två gånger i mitt liv för att båda gångerna "ramlat av vagnen" och gått upp samtliga kilon igen. Nu är jag inne på tredje omgången och kan säga att det både känns bättre och är lättare när jag är i en punkt i livet där jag försökt eliminera alla stressmoment i vardagen och ta vara på min sömn. Kroppen behöver sömn när man tränar och har jag kört stenhårt på gymmet skäms jag inte ett dugg över att ta ut 8-10h sömn istället för 6-8h.

Bara en sådan sak som att istället för att sova 6-8h och sen kompensera med koffein, pre-workout och annat som egentligen bara ökar den fysiska stressen i din kropp så klarar jag av samma aktiviteter med att bara sova ordentligt och inte pumpa kroppen full med massa syntetisk pigghet.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk

Intressant tråd detta.

Mindre kalorier in än vad du gör av med och du kommer att gå ner i vikt = sant. Detta gäller för alla. "Det fanns inga feta personer i koncentrationslägren" som jag hörde en forskare på området säga på radion för länge sedan.

LCHF tycker jag är intressant eftersom de som hyllar metoden äter mycket mer kalorier, främst i form av fett, och går ändå ner i vikt. Jag har prövat LCHF själv under en begränsad tid, men det funkade inte alls. Det var ju skitgott att mumsa i sig en massa feta såser och proteiner, så jag gick inte ner ett gram, snarare tvärt om.

För egen del är det kaloriunderskottet som har funkat. Och den enklaste vägen dit är att ta bort alla snabba kolhydrater, som socker och mjöl med mera. Den lite svårare, men ännu snabbare vägen, är att ta bort alla kolhydrater helt. Men det tycker jag är onödigt strikt. En annan nyckel som är helt avgörande tycker jag är att äta regelbundet på bestämda tider, helst innan du har blivit riktigt hungrig. För om du väntar för länge med att äta så blir man så hungrig att hungerkänslorna tar över, och då fattar man dåliga beslut, som att vräka i sig en pizza.

För att sammanfatta: hitta en metod som passar dig, ät på bestämda tider, slopa de snabba kolhydraterna först.

Permalänk
Medlem

Lätt för mig att skriva i denna tråd som inte kämpar med ovanstående utan kan reglera / skärpa till det när det kommit till något kilo på vågen eller kläderna smiter åt på ett ocharmigt vis.

Hursomhelst, ja kalorier in och ut är en del av ekvationen.

Sammansättningen av maten är en annan, tallriksmodellen som vi lärde oss på 1900-talet är det eg. inget fel på då det är grunden för en välbalanserad måltid. Går givetvis att tweaka värdena inom rimliga gränser eller unna sig någon gång 1 - 2 gånger i veckan dvs inom rimliga gränser och i rimliga mängder. En chipspåse delas utan problem på 4 pers, äter du själv så går det alltid att återförsluta påsen med en påsklämma.

Grundtipset är att vara strikt i att enbart äta EN normalportion, eller om du alltid måste fylla tallriken till bredden, ta en mindre tallrik (ex. assiett).

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

En alldeles förenklad beskrivning? Det är en utmärkt beskrivning. Resten av variablerna så som vad du äter eller hur mycket kommer alltid tillbaka till den simpla beskrivningen. Förstår man att man måste äta mindre energi än man gör av med för att gå ner i vikt förstår man också hur man skall gå ner i vikt så länge man förstår en innehållsförteckning och kan få fram sitt kaloribehov.

Förstår inte poängen du försöker få fram?

"Det är alltså inte mängden mat på tallriken som avgör om du till slut landar på under eller överskott. Utan det är snarare vad man valt att lägga på sin tallrik som är problemet." - Ja, alltså, det är mängden energi du lagt på din tallrik och konsumerat som spelar roll. No shit?

Ett överskott av kalorier går inte att skilja ifrån att man går upp i vikt. Överskottet kan därför ses som en annan beskrivning av en viktuppgång, man kan välja att se dem som ekvivalenta om man så vill, men det svarar inte på frågan om vad som driver på viktuppgången. Ingen är ju tjock för att man med hjälp av matematik och kunskap om antalet kalorier i maten valt att lägga sig på ett överskott. Det är således andra mekanismer som ligger till grund för den epidemi av övervikt vi har i vårat samhälle.

Ja det sista jag skrev var kanske en aning otydligt. Men vad jag menar är att det kommer bli väldigt svårt att gå ner i vikt och behålla en normal vikt resten av livet bara genom att räkna kalorier samtidigt som kroppen strävar efter att ligga på ett överskott. Därför är valet av vad man äter det viktigaste i längden.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Ett överskott av kalorier går inte att skilja ifrån att man går upp i vikt. Överskottet kan därför ses som en annan beskrivning av en viktuppgång, man kan välja att se dem som ekvivalenta om man så vill, men det svarar inte på frågan om vad som driver på viktuppgången. Ingen är ju tjock för att man med hjälp av matematik och kunskap om antalet kalorier i maten valt att lägga sig på ett överskott. Det är således andra mekanismer som ligger till grund för den epidemi av övervikt vi har i vårat samhälle.

Ja det sista jag skrev var kanske en aning otydligt. Men vad jag menar är att det kommer bli väldigt svårt att gå ner i vikt och behålla en normal vikt resten av livet bara genom att räkna kalorier samtidigt som kroppen strävar efter att ligga på ett överskott. Därför är valet av vad man äter det viktigaste i längden.

Jag förstår faktiskt inte riktigt din poäng, jag summerar det enkelt:
Räkna ut ditt kaloribehov
Ät därefter
Klart

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Ett överskott av kalorier går inte att skilja ifrån att man går upp i vikt. Överskottet kan därför ses som en annan beskrivning av en viktuppgång, man kan välja att se dem som ekvivalenta om man så vill, men det svarar inte på frågan om vad som driver på viktuppgången. Ingen är ju tjock för att man med hjälp av matematik och kunskap om antalet kalorier i maten valt att lägga sig på ett överskott. Det är således andra mekanismer som ligger till grund för den epidemi av övervikt vi har i vårat samhälle.

Ja det sista jag skrev var kanske en aning otydligt. Men vad jag menar är att det kommer bli väldigt svårt att gå ner i vikt och behålla en normal vikt resten av livet bara genom att räkna kalorier samtidigt som kroppen strävar efter att ligga på ett överskott. Därför är valet av vad man äter det viktigaste i längden.

Tror du beror mycket på reklam men även lättillgänglig dålig mat. Jag tror att viss "mat" triggar mer sug efter något gott samtidigt som det är lättare att överäta viss "mat". Sen tror jag även att man blir påverkad av andra som tar stora/för stora portioner och därför lär sig fel hur mycket som är lagom att äta.

Jag provade periodisk fasta men har nu gått över till att äta lite mindre överlag (istället för fasta) och även exprimentera lite med vilken typ av kost jag bör äta. Jag försöker lyssna på min kropp, vilken är riktig hunger och vilket är sötsug. Försöka förstå vad som har triggat sötsuget. Jag försöker även lyssna på kroppen om hur jag mår sett till vad när och hur mycket jag äter. Innehåller viss mat en viss mängd kolhydrater men ger mig energi till att bli pigg och hitta på saker så är ju den att föredra före en likvärdig rätt men samma kolhydratinnehåll men som gör en slöare eftersom man både mår bättre men även spenderar mer energi totalt.

Skickades från m.sweclockers.com