Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

är detta förbättringar?

Det är alltid folk som kommer ha problem oavsett så nej.

Att micken slutade fungera är på grund av att dom förbättrade/gjorde en buggfix från tidigare version som ledde till att dina inställningar för micken var satta på deny vilket i sig ledde till att micken inte fick tillgång till att användas hur som helst.

Det var enkelt att sätta på igen genom att gå in på inställningar och välja vilka programm som skulle få tillåtelse.

Focus är heller ingen bugg. Det går fint att stänga av om man inte önskar denna funktion.

Så nej, bättre försök nästa gång.

1803 är grymt 👍👍👍👍👍👍

#komuturgrottan, #Hålldigalltiduppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Det är alltid folk som kommer ha problem oavsett så nej.

Att micken slutade fungera är på grund av att dom förbättrade/gjorde en buggfix från tidigare version som ledde till att dina inställningar för micken var satta på deny vilket i sig ledde till att micken inte fick tillgång till att användas hur som helst.

Det var enkelt att sätta på igen genom att gå in på inställningar och välja vilka programm som skulle få tillåtelse.

Focus är heller ingen bugg. Det går fint att stänga av om man inte önskar denna funktion.

Så nej, bättre försök nästa gång.

1803 är grymt 👍👍👍👍👍👍

#komuturgrottan, #Hålldigalltiduppdaterad.

Nu råkar micken vara ett ickeproblem, vad som däremot inte är ett ickeproblem är massiva problem med all typ av Raid lagring och kraftiga stutter problem i spel och som inte det vore nog råkar en mycket stor andel av användare ut för random kortvariga frysningar som ingen ännu hittat en orsak till.

Om man vill ha en fungerande burk som prio 1 så bör man avvakta med 1803 ett tag, gå in i win update & pausa uppdateringar, detta ger en månads fördröjning av icke kritiska uppdateringar (ink 1803...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@klotim: Får hålla med om att Win10 är stabil, det jag har lärt mig genom åren är att inte alltid dra hem de nyaste drivers för olika enheter. Numera ligger jag nån månad efter kanske och det bara rullar och rullar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så för att det råkar funka för dig och just din hårdvara så kan det per automatik inte krångla på någon annan hårdvara eller kombo med annan mjukvara? Intressant logik.

Har just nu 2st andra bärbara datorer här från 2 andra kollegor och de har inga problem heller. Med tanke på att min är byggd och deras är företagsdator.

Men! Som du säger så kan det ju inte funka direkt för alla setups, hur I all världen kan MS ha åtkomst till alla setups att testa på? Nej precis de kan ju inte det. Därför man reportrar alla buggar efter uppdateringar! Det är likadant med alla system som används globalt, det förekommer, men riskerna minskas avsevärt om slutanvändaren har koll givetvis!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv

Har ett antal klienter hemma som alla kör senaste uppdateringen. Inte märkt några fel alls. Tvärtom gillar jag den här versionen skarpt.

Men vi som inte knackar dörr, predikar om 1984, linux master race och Microsofts insamling av personlig data för riktade ads är väl en minioritet här.

Permalänk
Inaktiv

** Tråd rensad §1/OT/(Anti-)fanboy-ism. Diskutera gärna: men håll det på en saklig (och trevlig) nivå //mod **

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Gick smärtfritt på min PC, men sambons dator förlorade sitt 5.1 ljud och vi kan inte få tillbaka det.. får väl ta och testa ominstallera realtek drivrutiner.

Citerar tillbaka på mitt inlägg då jag fann en lösning.

Jag fick omdirigera ljudkablarna så att centern var centern och satelliterna blev bakre ljud.

Av någon anledning så blev dessa håller-om-buller efter uppdateringen. Men nu fungerar 5.1 ljudet igen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Citerar tillbaka på mitt inlägg då jag fann en lösning.

Jag fick omdirigera ljudkablarna så att centern var centern och satelliterna blev bakre ljud.

Av någon anledning så blev dessa håller-om-buller efter uppdateringen. Men nu fungerar 5.1 ljudet igen.

Det kan du hjälpa att man sätter kablarna rätt från början. Om jag nu inte missförstod dig.
Jag har själv ett 5.1 system (Logitech Z906) och det fungerade som det skulle även efter uppdatering.

Har både analog samt digital inkopplat.

Permalänk
Medlem

Körde efter att installerat ett gäng in 1803 i andras datorer i min egen burk idag. Beredd på det värsta. Mkt riktigt så slutade tangentbordet fungera haha. Enkel fix denna gång dock. Bara dra ur sladden och in igen så fungerade det. Hört andra som haft hela deras keymappings spricka pga 1803. Verkar vara en ganska tung uppdatering som nollställer mkt.
Tycker fortfarande det är bra att Microsoft kör rullande uppdateringar på en fungerande grund. Dock kunde de testa deras större uppdateringar lite längre så slipper de patcha dessa så förbannat hårt i efterhand. Känns inte som att det behövs större uppdateringar en gång var 6:e månad med tanke på alla microfixes de skickar ut mellan dessa intervaller.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SneakyCandy:

Det kan du hjälpa att man sätter kablarna rätt från början. Om jag nu inte missförstod dig.
Jag har själv ett 5.1 system (Logitech Z906) och det fungerade som det skulle även efter uppdatering.

Har både analog samt digital inkopplat.

Nej, de var rätt från början. Nu sitter de ''fel'' men rätt.

Men huvudsaken är att det fungerar och att rätt ljud kommer ur rätt högtalare.

Tyvärr endast analogt här, men ska fixa digitalt för smidighetens skull.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av KeyCat:

[...]

Att ominstallare mitt OS och får tillbaks samtliga program/inställningar på det sätt jag vill ha det tar åtskilliga dagar och är inget som jag ser fram emot att göra.
[...]

Visst kör man med standard inställningar och lirar lite spel som installeras via Steam samt surfar lite så är inte en ominstallation av OS någon big deal [...]

Jag gillar generellt sett tanken med Windows som en mer "levande" produkt som ständigt ska utvecklas och få nya funktioner. Software as a service" om man så vill.

Men just det du är inne på här stör mig rejält. Varför ska uppdateringarna så ofta innebära att jag får lov att justera flertalet inställningar och installera om flera drivrutiner för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Jag undrar vad det är för uppdateringar som folk installerar för att förlora sina drivrutiner?
Jag har då aldrig förlorat några eller inställningar som rensas.

Citat:

Att ominstallare mitt OS och får tillbaks samtliga program/drivrutiner/inställningar på det sätt jag vill ha det tar åtskilliga dagar och är inget som jag ser fram emot att göra.

Lite överdrivet om man säger så. Man får själv se till att göra backups på sina inställningar, program etc.
Samma sak med spel, tar man ingen backup på saves så får man ju skylla sig själv.

Mitt Windows 10 var precis som det var innan jag installerade uppdateringen.
Det enda var micken men det var på grund av att dom fixade en bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag gillar generellt sett tanken med Windows som en mer "levande" produkt som ständigt ska utvecklas och få nya funktioner. Software as a service" om man så vill.

Förstår att vi alla är olika och har olika krav och önskemål och jag är ganska övertygad om att SaS är MS mål med W10 i förlängningen. Varför? MS precis som många andra företag har insett att SaS är ett bra sätt att tjäna mer pengar genom att löpande få in betalningar från kunderna och samtidigt få mer kontrol på vad de vill ha i mjukvaran oavsett vad du tycker och tänker.

Själv säger jag tack men nej tack till SaS för jag har tillräckligt många löpande utgifter ändå men som jag sa tidigare så är vi alla olika och det är tur det

Citat:

Men just det du är inne på här stör mig rejält. Varför ska uppdateringarna så ofta innebära att jag får lov att justera flertalet inställningar och installera om flera drivrutiner för?

Bra fråga som jag inte har något svar på men dåligt är det i vart fall.

Skrivet av SneakyCandy:

Lite överdrivet om man säger så. Man får själv se till att göra backups på sina inställningar, program etc.
Samma sak med spel, tar man ingen backup på saves så får man ju skylla sig själv.

Nu begär jag inte att du skall veta vad som är installerat på min primära dator men jag kan säga såhär...

Det är 10+ större program, allt från vanliga office program, flertalet CAD program, tool chains för diverse MCU och andra utvecklingsverktyg. Säkerligen 50+ mindre utility program. Många av dessa program har jag konfigurerat för mina behov. Ovan på detta licens nycklar, drivers för olika mätinstrument/skrivare/RAM disks/... junctions och symbolik links samt diverse "tweaks" i registry över åren av olika anledningar.

Så vad är problemet säger du, det är ju bara att ta backup på alla inställningar....

Men så enkelt är det tyvärr inte. Väldigt få program har stöd för att exportera inställningar till en fil för att sedan importeras vid en nyinstallation och det går inte att flytta ett registry från gammal installation till ny utan att få stora problem.

Som jag nämnde tidigare så tar det åtskilliga dagar för mig att få tillbaks samma settings (om jag ens kommer ihåg tweaks gjorda genom åren) vid en ominstallation. Tid som jag hellre använder till att få något gjort.

Hade jag bara haft Steam med lite spel och ett par andra program och kört med default inställningar så hade ominstallation varit enkelt och gått på ~1 timme.

Och till argumentet med rollbacks så är problemet för mig att det kan ta lång tid innan man upptäcker problem eftersom det kan gå veckor/månader utan att jag använder vissa av programmen.

Tror du nu förstår varför en ominstallation eller annat potentiellt strul som tvingade uppdateringar kan orsaka är problem som jag (och många andra) inte vill ha. Dessutom så tillför W10 inte någonting som gör mitt arbete effektivare snarare tvärt om.

Tackar för diskussionen, alltid bra att ta del av andras åsikter om saker och ting.

Ha det

Permalänk
Medlem

Nån mer som fått problemet att skärmen inte stänger av sig efter 10min eller vad nu man har ställt in.
Provat altmöjligt nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Nu med clean install så kan jag skriva lite saker som jag sett har blivit fixade.

1. defaultuser0 skapas inte längre.
2. Inbyggda defrag visar inte längre alla system partitoner på OS disken.

Lite tråkigt är dock att de fortfarande inte har fixat Microsoft Edge så den kommer ihåg window size/location. Om man går från windowed till fullscreen, stänger ner och sen öppnar igen sen går windowed mode så är window size/location tillbaka till default.

Top 1 pixel i titlebar är även den inte fixad i UWP fönster som inte är i fokus, bottom/left/right border blir lite transparent när man lägger focus på ett annat fönster men med UWP så är top bordern bara grå, ser skitfult ut.

Permalänk

Hittar inget om problemen med SLI i denna update.
Har under några dagar slitit hår på grund av att datorn plötsligt. utan förvarning rebootar. Trodde det var drivare, installerade om alla möjliga med DDU.
Plockade bort all överklock
Installerade om pads/pasta etc på GPU (är vattnenkylda så max 50 grader)
Installerade om windows, uppdaterade till 1803
Krasch ändå.

Googlar och finner andra som har problem med SLI och nya updaten (1803). Återställer till 170x (den innan 1803) vad den nu heter och tadaa, 0 krascher! SLI funkar som innan med uppemot 100%+100% på mina 980ti (innan 100% + 80% och krasch SLI)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

Hittar inget om problemen med SLI i denna update.
Har under några dagar slitit hår på grund av att datorn plötsligt. utan förvarning rebootar. Trodde det var drivare, installerade om alla möjliga med DDU.
Plockade bort all överklock
Installerade om pads/pasta etc på GPU (är vattnenkylda så max 50 grader)
Installerade om windows, uppdaterade till 1803
Krasch ändå.

Googlar och finner andra som har problem med SLI och nya updaten (1803). Återställer till 170x (den innan 1803) vad den nu heter och tadaa, 0 krascher! SLI funkar som innan med uppemot 100%+100% på mina 980ti (innan 100% + 80% och krasch SLI)

Har själv SLI med 2st 1080Ti och 1803. Inte haft det minsta problem med krasher, kör med Nvidia hotfix drivern 397.55
Så är det drivrutinerna som kraschar eller Windows?

Tänkte om det verkligen var 1803 eller just Nvidia drivern du hade.

Permalänk

@SneakyCandy:

Ingen aning, den rebootar helt utan förvarning. SLI prestanda blev försämrad.
Står inget i loggen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Denna uppdatering har gjort så att min Lenovo t470s hänger sig stup i ett.
Musen funkar men allt annat hänger sig.
Ända som funkar är hard reboot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ah, nu är jag också drabbad av detta skräp.
När man äntligen fått någorlunda rätt på 1709.

Webbläsare laddar sidor långsamt, ibland inte alls.
Ibland startar inte windows korrekt, bara svart skärm.
Ibland tar program 30 sek att starta, mot 1-2 tidigare.
Ibland händer inget alls när man trycker på ikoner/program/appar.

Körde återgå till tidigare version = Insta BSOD.
Startar om, BSOD.
Startar om igen, kommer in i Windows. Men nu "Kan du tyvärr inte återgå till tidigare version av Windows, suck it."

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vart jag ska börja men tant "råkade" trycka på uppdatering till vår HTPC.

Nu fungerar inte Windowsknappen, jag vet inte om det är meningen eller inte. Datorn startar otroligt mycket segare, "hemmanätverket" fungerar inte längre, hur jag än gör med att dela ut mappar med rättigheter osv så absolut ingen kontakt med den datorn numera.....det var ju inte så att det var lätt att fixa det vid förra uppdateringen heller.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att det skulle komma en hotfix igår till uppdateringen. Stämmer det?
Har själv pausat uppdateringar i 35 dagar eftersom jag inte orkade med problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Japp, det senaste är alltid bäst och mest fantastiskt ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Läste någonstans att det skulle komma en hotfix igår till uppdateringen. Stämmer det?
Har själv pausat uppdateringar i 35 dagar eftersom jag inte orkade med problem.

Tror det stämmer, fick iallafall en uppdatering nu på morgonen "2018-05 Cumulative Update for Windows 10 Version 1803 for x64-based System (KB4103721)"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med game-mode nu för tiden?
Den hade lite buggar eller fel och drog en hel del på prestanda för en del användare. Är det problemet officiellt löst nu?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

17134.48 installerades i morse. Det var inga problem och Windows10 fungerar fortfarande bra, precis som det gjorde med 16299.402, 17134.1, 17134.5.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Har följande problem efter uppdateringen

*Musen har blivit seg/fördröjd (Säkert nvidia drivers, ska testa installera om)
*Ljudet har blivit sämre/bulkigare (Soundblaster Z, ska testa installera om drivrutinerna)
*Ljudinställningar har kastats om, var inställt på 5.1. Kör bara stereo.
*Aktivitets fältet, där har vissa ikoner försvunnit, andra har tillkommit
*Skalningen (200%) på min 4k skärm har ballat ur helt, vissa appar och annat ser gryniga ut. Troligtvis drivrutiner eller windows inbyggda skalning som ändrats.

Som vanligt, om man sitter på lite "udda" hårdvara som inte den stora massan har blir det oftast problem. Jag är grymt petig med mina prylar och inställningar, då märker man sånt här direkt.

Ända sen Windows Update och service packs började rullas ut på 90 talet har jag alltid haft bekymmer när nya versioner kommer på ett eller annat sätt. Inget nytt på den fronten

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (igen)*

Tagit bort en hel hög med OT-inlägg, otrevligheter och meninglöst tjafs.
Tyvärr fick jag även plocka bort några vettiga inlägg, hoppas att ni har förståelse för detta. :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

17134.48 installerades i morse. Det var inga problem och Windows10 fungerar fortfarande bra, precis som det gjorde med 16299.402, 17134.1, 17134.5.

KB4103721 släpptes som patch till 1803 i tisdags som (om den lyckas) ger build 17134.48 innebär problem för många enl flera forum på nätet.
Jag lyckades installera KB4103721 utan problem på en pc men på en annan fick jag det problem som många vittnar om dvs "black screen on boot". Efter installationen ska ju datorn startas om och allt ser ut att gå bra fram till den vanliga fönstersymbolen med det snurrande kugghjulet kommer. Efter kort tid så blir skärmen helt svart och förblir så. Efter ytterligare några misslyckade försök att ladda operativet så får man de vanliga förslagen om återställning, felsökning och startalternativ.
Tyvärr verkar det inte finnas någon annan lösning för närvarande än att gå tillbaka till någon fungerande tidigare version. Själv rullade jag tillbaka till 17134.1 som jag inte haft något problem med. Inte med 17134.5 heller för den delen.
Den som ännu inte installerat KB4103721 rekommenderas att ha en färsk återställningspunkt att rulla tillbaka till om installationen slutar med en svart skärm. Den som har möjlighet rekommenderas också att skjuta upp uppdateringarna tills det kommer en ny kumulativ uppdatering.
Trist att Microsoft missar en så viktig sak som denna Version 1803 med dess uppdateringar

Edit: Jag såg ett tips på Microsoft Community om att uppdateringen till 17134.48 kan blockeras om man har IObit Advanced SystemCare 11 installerad och igång samtidigt som man startar om datorn efter att ha uppdaterat KB4103721. Jag testade med den tjänsten disabled under uppdateringen och omstarten och slapp "black screen on boot". När jag såg tipset tänkte jag att just programvaran från IObit var en skillnad mellan den dator jag lyckades uppdatera utan problem och den som hade problem. Programvaran fanns alltså bara på datorn där KB4103721 misslyckades

Permalänk
Medlem

Lagt in 1803 helt ren på 3 olika laptops precis nu, alla intel baserade & bara standard grejer rakt igenom med intel wifi & körandes på iGPU, med andra ord bra nära nog inget som kan f*cka upp win10 egentligen, alla 3 rullade som tåget innan uppdatering 2 av dom klarade inte en uppgradering från befintligt 1709 (hängning/rollback) och den 3'e behövde en ominstallation efter 1803 och kumulativa uppdateringen orsakade black screen. De andra två småfryser med jämna mellanrum trots helt ren install med endast nya drivare applicerade.
Detta med så standard som en maskin kan bli, måste erkänna att jag är inte jätteimponerad... Inte heller direkt sugen & lägga in skiten i mina egna burkar än, det får allt gå full paus tid om MS ens hinner fixa allt tills dess.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::