Fluktuerande Wi-Fi hastighet bbb 500/500

Permalänk
Medlem

Fluktuerande Wi-Fi hastighet bbb 500/500

Hej!

Detta ämne har varit uppe bland mina trådar innan men då jag fått problem igen och inte vet hur jag ska få liv i mina gamla trådar så lägger jag upp en ny.

Jag kör hårdvara/uppkoppling nedan:
Bredbandsbolaget 500/500
asus pce-ac68 wifi mottagare med senaste mjukvaran samt ett technicolor tg799vac xtream som man får med vid tecknande av abonnemang hos bbb och dessa står väldigt nära varandra (bra signalstyrka).

Problemet
Jag har bra hastighet, alltså 500/500 konstant men helt plötsligt så märker jag att videor börjar buffra och att spel börjar lagga. Alla dessa gånger jag fått detta problem har jag gjort en mätning på bredbandskollen.se och samma resultat varje gång. Internet börjar successivt bli långsammare och långsammare tills det når 2-3/mbit ner och typ 300/mbit upp, detta är under en tid på ca 30 minuter och det enda som löser problemet är antingen en ominstallation av drivrutiner till min wifi mottagare eller en omstart av datorn.

Jag har prövat trådat och inte haft några problem, dock inte testat detta under en längre tidsperiod.

Jag har fått min router bytt en gång av bbb då jag trodde att routern var problemet men nu har det kommit tillbaka igen, även pratat med dom om mina plötsliga dippar men dem kan inte se något fel.

Har min wi-fi mottagare gjort sitt eller är det omogen mjukvara? Vad tror ni?

Värt att notera är också att jag körde denna setup tillsammans med comhems router utan problem i mer än 2 år tills jag skaffade bbb.

Tacksam för tips!

//Frustrerad

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Tillägg:

Mäter jag upp med telefonen Iphone 5SE så får jag ner ca 220mbit och med samsung s7 runt 270mbit så anar att det är något med min pce-ac68.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många andra nät finns det i omgivningen, det är ofta den viktigaste parametern då radio är ett delat medium då allt inom radioräckvidd påverkar varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur många andra nät finns det i omgivningen, det är ofta den viktigaste parametern då radio är ett delat medium då allt inom radioräckvidd påverkar varandra.

hej,

9 stycken får jag fram totalt.

Samma sak med nätet nu på morgonen trots omstart, dock ligger jag lite högre och pendlar mellan typ 40-80.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Wi-Fi flukturerar alltid i hastighet beroende på omgivningens trafik och massor av annat.

Permalänk
Medlem

låter som du behöver en annan mottagare. helst ingen alls och gå via kabel.
Låter som att mottagaren överhettar? känns den varm?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har själv ett PCE-AC68 som fungerat utmärkt i många år. Jag skulle skylla på routern. Dessa Technicolor verkar vara något billigt som leverantörerna skickar med.

Jag körde förut med en Asus EA-AC87 AP och fick då alltid över 500 Mb/s (500 - 600). Bytte nyligen till en TP-Link Acrcher 3150 och får nu ut över 800 Mb/s vid trådlös överföring mot min NAS (kopplat till en LAN-port på routern). Då är det även en vägg och ett vardagsrum mellan datorn och AP:n.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har själv ett PCE-AC68 som fungerat utmärkt i många år. Jag skulle skylla på routern. Dessa Technicolor verkar vara något billigt som leverantörerna skickar med.

Jag körde förut med en Asus EA-AC87 AP och fick då alltid över 500 Mb/s (500 - 600). Bytte nyligen till en TP-Link Acrcher 3150 och får nu ut över 800 Mb/s vid trådlös överföring mot min NAS (kopplat till en LAN-port på routern). Då är det även en vägg och ett vardagsrum mellan datorn och AP:n.

Så kvalitén på bbb hårdvara är alltså sämre än comhem?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

låter som du behöver en annan mottagare. helst ingen alls och gå via kabel.
Låter som att mottagaren överhettar? känns den varm?

Om det hade med överhettning att göra borde den rimligtvis funka bra när datorn stått avstängd över natten?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej!

Detta ämne har varit uppe bland mina trådar innan men då jag fått problem igen och inte vet hur jag ska få liv i mina gamla trådar så lägger jag upp en ny.

Jag kör hårdvara/uppkoppling nedan:
Bredbandsbolaget 500/500
asus pce-ac68 wifi mottagare med senaste mjukvaran samt ett technicolor tg799vac xtream som man får med vid tecknande av abonnemang hos bbb och dessa står väldigt nära varandra (bra signalstyrka).

Problemet
Jag har bra hastighet, alltså 500/500 konstant men helt plötsligt så märker jag att videor börjar buffra och att spel börjar lagga. Alla dessa gånger jag fått detta problem har jag gjort en mätning på bredbandskollen.se och samma resultat varje gång. Internet börjar successivt bli långsammare och långsammare tills det når 2-3/mbit ner och typ 300/mbit upp, detta är under en tid på ca 30 minuter och det enda som löser problemet är antingen en ominstallation av drivrutiner till min wifi mottagare eller en omstart av datorn.

Jag har prövat trådat och inte haft några problem, dock inte testat detta under en längre tidsperiod.

Jag har fått min router bytt en gång av bbb då jag trodde att routern var problemet men nu har det kommit tillbaka igen, även pratat med dom om mina plötsliga dippar men dem kan inte se något fel.

Har min wi-fi mottagare gjort sitt eller är det omogen mjukvara? Vad tror ni?

Värt att notera är också att jag körde denna setup tillsammans med comhems router utan problem i mer än 2 år tills jag skaffade bbb.

Tacksam för tips!

//Frustrerad

Skrivet av scj:

Tillägg:

Mäter jag upp med telefonen Iphone 5SE så får jag ner ca 220mbit och med samsung s7 runt 270mbit så anar att det är något med min pce-ac68.

Skrivet av mrqaffe:

Hur många andra nät finns det i omgivningen, det är ofta den viktigaste parametern då radio är ett delat medium då allt inom radioräckvidd påverkar varandra.

Om det fungerar med din mobil under tiden du har problem med datorn, vilket jag antar att du menar när du säger att det fungerar med dina två mobiler.
Så är det med allra största sannolikhet ditt nic för trådlöst i datorn.
Du säger även att det löser sig genom att installera om drivrutiner, så det är 100% där problemet sitter.
Antingen i mjukvaran i datorn, kan även vara något med windows, du kan ju testa göra en ominstallation.
Eller ett hårdvarufel, men känns som det borde vara mer konstant då, så mina pengar skulle gå till mjukvaruproblem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Om det fungerar med din mobil under tiden du har problem med datorn, vilket jag antar att du menar när du säger att det fungerar med dina två mobiler.
Så är det med allra största sannolikhet ditt nic för trådlöst i datorn.
Du säger även att det löser sig genom att installera om drivrutiner, så det är 100% där problemet sitter.
Antingen i mjukvaran i datorn, kan även vara något med windows, du kan ju testa göra en ominstallation.
Eller ett hårdvarufel, men känns som det borde vara mer konstant då, så mina pengar skulle gå till mjukvaruproblem.

Ja det stämmer.

Jag har senaste mjukvaran på min mottagare samt i bios. Finns det någon annan mjukvara man kan uppdatera?

Ominstallation har jag gjort flertal gånger utan framgång.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag det som en regel att aldrig använda medföljande routers/modem. Det är oftast de billigaste (och då oftast sämsta) enheter som bredbandsleverantören köper in.

Skaffa en kvalitetsrouter med bra inbyggt WiFi från Asus/Cisco/TP-Link/Netgear eller Linksys.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Har själv ett PCE-AC68 som fungerat utmärkt i många år. Jag skulle skylla på routern. Dessa Technicolor verkar vara något billigt som leverantörerna skickar med.

Jag körde förut med en Asus EA-AC87 AP och fick då alltid över 500 Mb/s (500 - 600). Bytte nyligen till en TP-Link Acrcher 3150 och får nu ut över 800 Mb/s vid trådlös överföring mot min NAS (kopplat till en LAN-port på routern). Då är det även en vägg och ett vardagsrum mellan datorn och AP:n.

Skrivet av kokkojambo:

Personligen ser jag det som en regel att aldrig använda medföljande routers/modem. Det är oftast de billigaste (och då oftast sämsta) enheter som bredbandsleverantören köper in.

Skaffa en kvalitetsrouter med bra inbyggt WiFi från Asus/Cisco/TP-Link/Netgear eller Linksys.

Jag skulle sluta slänga skit på Technicolor routers som Telia, BBB med flera skickar ut när man inte har en aning om vad problemet är. Jag har Telia Fiber och har provat flera olika varianter på routers och accesspunkter inkl. router från tex Asus. Till slut gick jag tillbaka till Telias burk av den enkla anledningen att det inte är någon skillnad. Visst kan man köpa en router för 2000kr och så blir det bättre, men köper man något billigt så får man i många fall en sämre produkt än vad operatören delar ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Ja det stämmer.

Jag har senaste mjukvaran på min mottagare samt i bios. Finns det någon annan mjukvara man kan uppdatera?

Ominstallation har jag gjort flertal gånger utan framgång.

Har du installerat om Windows? Inte dirvrutinerna alltså, utan ditt operativsystem. Låter kanske knasigt, men det är ändå det som pratar med dina dirvrutiner i slutändan. Har ofta hjälpt på jobbet vet jag för SD när de fixat användares datorer som vi på nät inte kan hitta något fel med.
Det kan även vara så att senaste versionerna av drivrutinerna inte lirar ihop eller att en enskild drivrutin har problem. Du kan ju testa googla o se om du hittar att man rekommenderar en äldre drivrutin till nic'en.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Har du installerat om Windows? Inte dirvrutinerna alltså, utan ditt operativsystem. Låter kanske knasigt, men det är ändå det som pratar med dina dirvrutiner i slutändan. Har ofta hjälpt på jobbet vet jag för SD när de fixat användares datorer som vi på nät inte kan hitta något fel med.
Det kan även vara så att senaste versionerna av drivrutinerna inte lirar ihop eller att en enskild drivrutin har problem. Du kan ju testa googla o se om du hittar att man rekommenderar en äldre drivrutin till nic'en.

Jag har installerat om flertal gånger. Problemet kommer tillbaka efter ca 1 vecka av användande.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

Om du låter en ping stå och gå en stund (t.ex. pingplotter), hur ser det ut då? Det finns en otroligt störig bugg i Windows med vissa wifi-kort som orsakar problem var 20-30:e sekund, vilket brukar synas som ping-spikar på 1-2 sek ca var 30:e sekund. Man kan jobba runt problemet genom att stänga av "wireless autoconfig" med kommandot som beskrivs här - inställningen slår på sig själv igen om du bootar om så du kan ju testa om det löser problemet. Se även denna post för en mer utförlig beskrivning av problemet.

Permalänk
Medlem

@scj:

Många av dessa Technicolor-routrar dras med bufferbloat som kan vara uppåt väggarna extrem, men om den påverkar prestandan så här illa kan jag inte svara på. Kanske är det kombinationen av Technicolor-routern och din ASUS-AP som gör det extra hemskt.

Testa DSL Reports speedtest lite då och då. Både när det fungerar bra, samt när du får problem med hastigheten. Den kan ofta en en uppfattning om buffer bloat och latens.

Jag hade en Technicolor TG799vacXTREAM som i vissa fall (beroende på hur saker var inkopplade) orsakade extrem buffring och fördröjning av nätverkstrafik, även om trafiken gick 100% via kabel!

Det är nästan två år sedan nu men då jag pratade med Bredbandsbolagets support och beskrev läget så skickade de mig en annan router av samma märke. Jag är inte hemma just nu så jag kan inte kolla vilken ersättare de skickade. Den var väldigt snarlik till utseendet men jag har för mig att det var ett litet annorlunda modellnamn. Minns inte heller om den hade samma bufferbloat-problem, då jag kopplade mig runt den på annat vis.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber